Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 31. marts 2016
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. januar
2016 og var til 1. behandling den 4. februar 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 23. oktober 2015 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 24. Den 14. januar 2016
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 24. februar 2016 en
teknisk gennemgang af lovforslaget ved erhvervs- og
vækstministeren. Erhvervs- og vækstministeren
oversendte den 14. marts 2016 et notat til udvalget som
opfølgning på den tekniske gennemgang af
lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 henvendelse fra Forbrugerrådet
Tænk, som erhvervs- og vækstministeren har kommenteret
over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Udvalgets spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 12
Af et mindretal (DF,
EL, ALT og SF):
1) Stk.
1 affattes således:
»Et
pengeinstitut skal tilbyde en forbruger en basal betalingskonto
vederlagsfrit eller mod et gebyr, der højst må
udgøre 180 kr. om året, uanset antallet af
transaktioner på kontoen. Gebyret reguleres en gang
årligt pr. 10. januar efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Første regulering finder sted med
virkning fra den 1. februar 2017.«
[Indførelse af en
grænse for det gebyr, der kan opkræves for en basal
betalingskonto]
2) I
stk. 3 udgår: »1
og«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
3) Stk.
4 udgår.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene indfører en
grænse for det gebyr, der kan opkræves for en basal
betalingskonto, således at gebyret højst kan
udgøre 180 kr. om året. Gebyret reguleres en gang
årligt pr. 10. januar efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Første regulering finder sted med
virkning fra den 1. februar 2017.
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF)
Ib Poulsen (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA)
Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Brian
Mikkelsen (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Kirsten
Brobøl (S) Mette Reissmann (S) Malte Larsen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Anne Paulin (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
103
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan | 3 | Teknisk gennemgang af dele af
lovforslaget | 4 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Henvendelse af 26/2-16 fra
Forbrugerrådet Tænk | 6 | Notat om opfølgning på
teknisk gennemgang den 24. februar 2016, fra erhvervs- og
vækstministeren | 7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 103
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om der i EU-reglerne er noget til
hinder for, at der i loven eller i form af en
bemyndigelsesbestemmelse fastsættes en øvre
grænse for det gebyr, som et pengeinstitut kan kræve af
forbrugeren for oprettelse af en basal betalingskonto, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, der indfører en øvre
grænse for det gebyr, som et pengeinstitut kan kræve af
forbrugeren for oprettelse af en basal betalingskonto, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvordan det sikres, at de - for
bankerne - mindre attraktive kunder ikke kommer i klemme som
følge af lovforslagets regler om adgangen til at
fastsætte gebyr for oprettelse af en betalingskonto, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vil sikre, at der -
eksempelvis 2 år efter reglernes ikrafttræden -
foretages en evaluering af pengeinstitutternes anvendelse af
reglerne om fastsættelse af gebyr for oprettelse af en
betalingskonto, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have
for bankernes omkostninger, såfremt
1.000-kroners-grænsen for betalingsservicetransaktioner
fjernes, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/2-16 fra Forbrugerrådet Tænk, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter
ønske fra udvalget:
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes oplyse, om der i EU-reglerne
er noget til hinder for, at der i loven eller i form af en
bemyndigelsesbestemmelse fastsættes en øvre
grænse for det gebyr, som et pengeinstitut kan kræve af
forbrugeren for oprettelse af en basal betalingskonto? I
forlængelse heraf bedes ministeren svare på, om der er
noget til hinder for at indsætte et fælles loft
på gebyr for både den basale indlånskonto jf.
behandlingen af L 154, folketingsåret 2014-2015, 1. samling,
og den basale betalingskonto, sådan at det samlede gebyr for
de to konti - som for langt de fleste jo vil være én
og samme konto - ligger på det niveau, der blev fastsat for
indlånskontoen - altså højst 180 kr. om
året svarende til 15 kr. om måneden.
Svar:
Der blev i januar 2013 opnået enighed
mellem Finansrådet og den daværende erhvervs- og
vækstminister om, at alle forbrugere, herunder svage
forbrugere, skal have adgang til en basal indlånskonto
på fair og rimelige vilkår.
Som opfølgning herpå fik den af
den daværende regering allerede nedsatte arbejdsgruppe om det
nye betalingskontodirektiv og adgang til en basal betalingskonto
også til opgave at præcisere, hvad der skal
forstås ved fair og rimelige vilkår for en basal
indlånskonto. I arbejdsgruppen deltog Forbrugerrådet
Tænk, Finansrådet, Nationalbanken, Nets A/S og
Erhvervs- og Vækstministeriet.
Arbejdsgruppen afrapporterede i oktober 2014,
og der var blandt deltagerne fra Finansrådet, Nationalbanken,
Nets A/S og Erhvervs- og Vækstministeriet enighed om
følgende afbalancerede løsning:
1) §
20-kontoen (den basale indlånskonto) skulle indeholde
nærmere angive funktioner og udbydes til alle kunder
gebyrfrit eller til højest 180 kr. om året.
2) PAD-kontoen (den
basale betalingskonto) skulle tilbydes gebyrfrit eller til et
rimeligt gebyr, som fastsættes af det enkelte institut under
hensynstagen til det nationale indkomstniveau, det gennemsnitlige
niveau for gebyrer for betalingskonti, pengeinstitutternes
omkostninger for samtlige gebyrer ved drift af kontoen samt en
rimelig fortjeneste.
Denne løsningsmodel er udmøntet
dels ved L 154, som blev fremsat af den tidligere regering og
vedtaget af et bredt flertal i folketinget 21. april 2015, hvor
forbrugerne får adgang til den basale indlånskonto, med
enkelte funktioner til et maksimalt gebyr på 180 kr.
årligt, dels ved nærværende lovforslag, hvor man
gennemfører andet ben i arbejdsgruppens løsningsmodel
om den basale betalingskonto.
Der er ikke i direktivet eller i den
øvrige lovgivning noget til hinder for, at der
fastsættes en øvre grænse for gebyret for en
basale betalingskonto. Såfremt der foreslås et
fællesloft for begge kontotyper vil dette være en
fravigelse af den løsningsmodel, som arbejdsgruppen har lagt
op til.
Jeg mener på den baggrund ikke, at det
vil være hensigtsmæssigt at indføre et loft for
den basale betalingskonto.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren stille ændringsforslag,
der indfører en øvre grænse for det gebyr, som
et pengeinstitut kan kræve af forbrugeren for oprettelse af
en basal betalingskonto? Hvis det ikke er tilfældet bedes
ministeren levere teknisk bistand til sådanne
ændringsforslag.
Svar:
Det er min opfattelse, at lovforslagets regler
vedrørende fastsættelse af et eventuelt gebyr for en
basal betalingskonto er udtryk for en god og fornuftlig balance,
når vi med lovforslaget forpligter pengeinstitutterne til at
give samtlige forbrugere adgang til en basal betalingskonto.
Jeg mener ikke, at det vil være
hensigtsmæssigt at indføre et prisloft for den basale
betalingskonto. Et prisloft risikerer at være normerende for
prissætningen, så alle pengeinstitutter opkræver
det maksimale gebyr, som loven tillader og undlader at konkurrere
på dette område.
I den sammenhæng skal det
bemærkes, at en basal betalingskonto svarer til den
kontoform, som de fleste danske forbrugere har i dag. Denne
kontoform må således forventes fortsat at ville
være underlagt en betydelig konkurrence, hvorfor mange
institutter formentlig, som institutterne gør i dag, vil
vælge at fastsætte et lavt gebyr eller tilbyde den
gratis.
Der vurderes derfor ikke at være et
behov for, at lovforslaget indeholder en egentlig grænse for
størrelsen af et rimeligt gebyr for adgangen til en basal
betalingskonto. Et sådant loft og dermed indførelse af
prisregulering vil være et indgreb i markedsmekanismen,
hvilket man bør være tilbageholdende med.
På den baggrund har jeg ikke til hensigt
at stille det nævnte ændringsforslag. Jeg er imidlertid
indstillet på at gennemføre en evaluering af
lovgivningen, herunder særligt af pengeinstitutternes
anvendelse af reglerne om fastsættelse af gebyr for
oprettelse af en betalingskonto, to år efter lovens
ikrafttræden.
Udvalget har anmodet om lovteknisk bistand til
at udarbejde et ændringsforslag, der indfører en
øvre grænse for det gebyr, som et pengeinstitut kan
kræve af forbrugeren for en basal betalingskonto. Nedenfor er
angivet, hvordan et ændringsforslag kunne udformes.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om
betalingskonti
Til § 12
1) § 12, stk.
1, affattes således:
Ȥ 12. Et pengeinstitut
skal tilbyde en forbruger en basal betalingskonto vederlagsfrit
eller mod et gebyr, der højest må udgøre [x]
kr. om året, uanset antallet af transaktioner på
kontoen. Gebyret reguleres en gang årligt pr. 10. januar
efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks.
Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Første regulering finder sted med virkning fra den 1.
februar 2017.«
[Indførelse af en grænse for det gebyr, der kan
opkræves for en basal betalingskonto]
2) I stk. 3
udgår: » 1 og«
[Konsekvensændring af ændringen i nr. 1]
3) Stk. 4
udgår.
[Konsekvensændring af ændringen i nr. 1]
Jeg skal afslutningsvis understrege, at jeg ikke kan
støtte et sådant ændringsforslag.
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan
det sikres, at de - for bankerne - mindre attraktive kunder ikke
kommer i klemme, som følge af forslagets regler om adgangen
til at fastsætte gebyr for oprettelse af en betalingskonto? I
besvarelsen bedes ministeren forholde sig til risikoen for, at mere
attraktive kunder tilbydes gratis løsninger, og at bankernes
eventuelle omkostninger således reelt overvæltes
på gruppen af mindre attraktive kunder i form af et gebyr,
der hverken står mål med bankens udgifter i forhold til
den enkelte eller de pågældende bankkunders
indkomstniveau.
Svar:
Med lovforslaget sikres det, at alle borgere
har adgang til en betalingskonto gratis eller mod betaling af et
rimeligt gebyr.
Ved fastsættelsen af, hvad der er et
rimeligt gebyr skal der tages hensyn til det nationale
indkomstniveau, de gennemsnitlige gebyrer, der kræves af
pengeinstitutter i Danmark samt pengeinstitutternes omkostninger og
en rimelig fortjeneste. Det er en udtømmende opregning af
kriterier, der kan indgå i fastsættelsen af et rimeligt
gebyr.
Et pengeinstitut kan ikke vælge at
fastlægge gebyrer individuelt f.eks. på baggrund af en
kreditvurdering af den enkelte kunde. Der er således ingen
risiko for, at gebyrstørrelsen kan differentieres mellem
attraktive og mindre attraktive kunder.
Derudover er der tale om en samlet vurdering
af, om gebyret er rimeligt. Hvis et pengeinstitut har meget
høje omkostninger eller fastsat en meget høj avance
og dette medfører, at gebyret ligger over det gennemsnitlige
opkrævede gebyr eller ikke står i rimeligt forhold til
indkomstniveauet i Danmark, vil det kunne medføre, at
gebyret ikke anses for at være rimeligt. Et pengeinstitut kan
fx ikke overføre eventuelle andre omkostningerne fra andre
produkter, til de kunder, der har en betalingskonto.
Finanstilsynet får med lovforslaget
bemyndigelse til at kunne påbyde pengeinstituttet at
sætte gebyret ned. I denne situation vil Finanstilsynet
endvidere kunne underrette Forbrugerombudsmanden, som herefter har
mulighed for at anlægge sag om tilbagesøgning af det
uretmæssige opkrævede beløb.
Endelig skal det bemærkes, at
konkurrencelovens regler om forbud mod konkurrencebegrænsende
aftaler forhindrer, at der kan opstå en situation, hvor der
er en samordnet praksis mellem pengeinstitutterne om at
fastsætte et gebyr på et uforholdsmæssigt
højt niveau i et forsøg på at påvirke
forbrugernes adfærd.
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren sikre, at der - eksempelvis to
år efter reglernes ikrafttræden - foretages en
evaluering af pengeinstitutternes anvendelse af reglerne om
fastsættelse af gebyr for oprettelse af en
betalingskonto?
Svar:
Jeg vil gerne sikre, at der to år efter
reglernes ikrafttræden gennemføres en evaluering af
lovgivningen, herunder særligt pengeinstitutternes anvendelse
af reglerne om fastsættelse af gebyr for oprettelse af en
betalingskonto.
Derudover vil jeg understrege, at
Finanstilsynet løbende vil føre tilsyn med, om
pengeinstitutterne overholder reglerne i lovforslaget, herunder om
det enkelte pengeinstituts niveau for et eventuelt gebyr for
betalingskontoen er rimeligt.
Spørgsmål 5 nr.:
Ministeren bedes svare på, hvilke
konsekvenser det vil have for bankernes omkostninger, såfremt
1.000 kroners grænsen for betalingsservice-transaktioner
fjernes, og herunder bedes ministeren svare på, om ministeren
kan garantere, at et gebyr for oprettelse af en betalingskonto
reelt kommer til at afspejle bankernes eventuelle omkostninger
forbundet med kontoen.
Svar:
Jeg skal indledningsvis oplyse, at i min
besvarelse af spørgsmålet forudsættes det, at
der spørges til, hvilke konsekvenser det har for bankernes
omkostninger, såfremt grænsen for
betalingsservicetransaktioner sættes til 0 kr.
Betaling af regninger gennem betalingsservice
sker i dag uden forudgående saldokontrol. Hvis en betaling
medfører, at kontoen overtrækkes, kan den kun
tilbageføres, hvis betalingen er på mindst 1.000 kr.
Det vil sige, at pengeinstituttet hæfter for transaktioner
under 1.000 kr., der ikke er dækning for, og vil lide tab,
hvis beløbet ikke kan inddrives hos forbrugeren. Dette tab
vil være en omkostning for bankerne, der vil kunne inddrages
i vurderingen af, om gebyret for en basal betalingskonto er
rimeligt.
Denne tilbageførelsesgrænse
på 1000 kr. følger ikke af lovgivningen, men er et
vilkår, der indgår i aftalen mellem Nets og de
erhvervsdrivende, som anvender produktet.
Hverken Erhvervs- og Vækstministeriet
eller Finansrådet har kendskab til størrelsen af det
tab, som bankerne har i dag som følge af dette
aftalevilkår. I det omfang bankerne har tab som følge
af dette vilkår, vil de samlede omkostninger, som bankerne
bærer som følge af 1.000 kroners grænsen falde,
hvis vilkåret fjernes. Det indebærer imidlertid, at
omkostningerne, som følge af, at der ikke er dækning
på kundens konto, vil blive flyttet til betalingsmodtagerne,
dvs. de erhvervsdrivende i fx detailhandelen som anvender Nets.
Som det fremgår af lovforslaget, skal
der ved fastsættelsen af, hvad der er et rimeligt gebyr tages
hensyn til det nationale indkomstniveau, de gennemsnitlige gebyrer,
der kræves af pengeinstitutter for en basal betalingskonto
eller anden betalingskonto i Danmark samt pengeinstitutternes
omkostninger og en rimelig fortjeneste.
Det følger af bemærkningerne til
bestemmelsen, at alle tre kriterier indgår i en samlet
vurdering af, om et gebyr kan anses for rimeligt. I vurderingen af
om gebyret er rimeligt, vil Finanstilsynet kunne bede
virksomhederne om at redegøre for sine omkostninger og
sammenligne dem med andre pengeinstitutters omkostninger.
Spørgsmål nr. 6:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
26/2-16 fra Forbrugerrådet Tænk, jf. L 103 - bilag
5.
Svar:
Forbrugerrådet Tænk har
kommenteret følgende tre emner:
1) Kun en basal
betalingskonto dækker de basale betalingsbehov
2) Rimeligt gebyr
for en basal betalingskonto
3) Betalingsservice
uden kreditrisiko for bankerne
Ad 1)
Jeg noterer mig, at Forbrugerrådet Tænk finder det
glædeligt, at vi med lovforslaget sikrer, at alle borgerne
får adgang til betalingsservice. Kontoen kan bruges til at
indsætte og hæve penge samt anvendes som Netbank.
Derudover vil der være mulighed for få tilknyttet et
betalingskort, adgang til netbank samt gøre brug af
betalingsservice.
Ad 2)
Jeg forstår Forbrugerrådet Tænks kommentar til
dette punkt således, at Forbrugerrådet argumenterer
for, at omkostninger til betalingsservice ikke bør
indgå i fastlæggelsen af, hvad der er et rimeligt
gebyr, da gebyr herfor ikke opkræves hos kunden men hos
betalingsmodtageren.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
Finanstilsynet som led i sin virksomhed fører tilsyn med, om
et pengeinstitut opkræver et rimeligt gebyr for en basal
betalingskonto. I vurderingen af om gebyret er rimeligt, vil
Finanstilsynet kunne bede virksomhederne om at redegøre for
sine omkostninger. Finanstilsynet vil i den forbindelse have
mulighed for at undersøge, hvilke omkostninger, der
dækkes af et gebyr, og om omkostningerne i forvejen er
dækket af gebyrer, som er opkrævet fra tredjemand som
eksempelvis betalingsmodtagere.
Ad 3)
Forbrugerrådet anfører i sin henvendelse til
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget, at det vil være
uproblematisk at fjerne betalingsgarantien på 1.000 kr. i
betalingsservicesystemet.
Jeg henviser til min besvarelse af
spørgsmål 5 ad L 103, hvoraf det bl.a. fremgår
at grænsen på 1.000 kr. ikke af reguleret i
lovgivningen, men er et aftalevilkår fastsat af Nets.