Skriftlig fremsættelse (13. januar
2016)
Transport- og
bygningsministeren (Hans Christian Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
byggeloven (Indførelse af certificeringsordning for
dokumentation af tekniske forhold, undtagelse af
udlejningsejendomme for byggeskadeforsikring
m.v.)
(Lovforslag nr. L 101)
Lovforslaget
har til formål at fremme effektivitet og vækst i
byggeriet. Med lovforslaget implementeres dele af regeringens
udspil Vækst og udvikling i hele
Danmark.
Med
lovforslaget foreslås det for det første, at
transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om en
certificeringsordning for dokumentation af tekniske forhold i
kompliceret byggeri. Som led i udstedelsen af byggetilladelser
foretager kommunerne i dag for kompliceret byggeri, fx
etagebyggeri, en vurdering af de tekniske forhold, der
følger af bygningsreglementet. Det er medvirkende til at
forlænge og komplicere byggesagsbehandlingen. Lovforslaget
indebærer, at kommunerne ikke skal foretage en vurdering af
de tekniske forhold, hvor der søges om byggetilladelse til
kompliceret byggeri. I stedet kan virksomheder certificeres til,
som led i projekteringen, at udarbejde dokumentation for, at de
relevante tekniske bestemmelser i bygningsreglementet er overholdt.
Udgangspunktet for implementeringen af certificeringsordningen vil
være, at det nuværende sikkerhedsniveau i byggeriet
fastholdes. Indførelsen af en certificeringsordning
medfører ikke ændringer i kommunens varetagelse af de
bebyggelsesregulerende samt planmæssige forhold.
Det
forslås for det andet, at det fremover skal være
frivilligt for en bygherre at tegne byggeskadeforsikring ved
opførelse af udlejningsejendomme. Baggrunden for dette er,
at det kun er ejeren af en bygning, der kan påberåbe
sig forsikringen, samt at lejeren allerede er beskyttet af de
almindelige lejeregler. Det hidtidige lovpligtige krav er
således unødigt fordyrende for byggeri af
udlejningsejendomme. Endvidere reduceres antallet af rapporter, som
udarbejdes ved 1. - og 5. års eftersynet under
byggeskadeforsikringen, og oplysningerne gøres i stedet
tilgængelige elektronisk.
Det
foreslås for det tredje, at al brandlovgivning om indretning
og drift af bygninger, hvor der er et særligt hensyn til
personsikkerheden, samles i byggeloven. Brandsikringen af en
bygning reguleres i dag i to forskellige lovgivninger, hvilket kan
gøre byggesagsbehandlingen unødig kompleks.
Lovforslaget indebærer, at der skabes mulighed for, at de
indretnings- og driftsrelaterede brandbestemmelser for bygninger og
lokaler fremadrettet udelukkende vil blive reguleret under
byggeloven. Der foretages ikke med dette lovforslag en
indholdsmæssig ændring af de gældende regler for
drift af de omfattede bygninger. Der er tale om en administrativ
lettelse, dels fordi reglerne samles et sted, dels fordi bygherren
fremover kun skal have en byggesag behandlet af én instans i
modsætning til nu, hvor der normalt er to instanser
involveret hos kommunen.
Endeligt
foreslås det, at kommunerne kan opkræve et mindre, fast
gebyr ved alle typer byggesager, såfremt
byggesagsbehandlingen ellers er gratis. Bestemmelsen erstatter
kommunernes nuværende mulighed for at undtage mindre
bygninger fra reglerne om opkrævning af gebyr efter
tidsforbrug. Samtidigt foreslås det, at transport- og
bygningsministeren bemyndiges til at fastsætte et loft over
størrelsen på kommunernes mindre, faste gebyr. Det vil
være frivilligt for kommunerne, om de ønsker at
gøre brug af muligheden for at opkræve et mindre, fast
gebyr, hvis byggesagsbehandlingen i øvrigt gøres
gratis. Kommunerne har fortsat adgang til at opgøre
byggesagsbehandlingen efter en af kommunen fastsat timepris.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.