Fremsat den 13. januar 2016 af social- og
indenrigsministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om international
fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v.
(internationale børnebortførelser)
(Øget fleksibilitet i anvendelsen af
retshjælpsordningen i
børnebortførelsessager)
§ 1
I lov om international fuldbyrdelse af
forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale
børnebortførelser), jf. lovbekendtgørelse nr.
375 af 6. april 2010, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8, nr. 2, indsættes efter
»forældremyndigheds-«: »,
bopæls-«.
2. I
§ 8, nr. 3, ændres
»forældremyndighedsafgørelse« til:
»afgørelse om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær«.
3.
Overskriften til kapitel 6 affattes
således:
»Kapitel 6
Afgørelser om forældremyndighed og
barnets bopæl«
4. I
§ 20 a, stk. 1, indsættes
efter »karakter«: » og
konfliktmægling«.
5. I
§ 20 a indsættes efter stk.
3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Retshjælp efter stk. 1-3 omfatter også:
1)
Økonomisk støtte til dækning af rimelige
udgifter til et barns hjemrejse til Danmark i forbindelse med en
tilbagegivelse af barnet, herunder til rejsen for en person, der
ledsager barnet.
2)
Økonomisk støtte i helt særlige tilfælde
til dækning af rimelige udgifter til andre handlinger, der er
nødvendige for en tilbagegivelse af et barn.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
6. I
§ 20 b, stk. 1, nr. 2,
ændres »dokumenter, samt« til:
»dokumenter,«, og i nr. 3
ændres »modparten.« til:
»modparten,«.
7. I
§ 20 b, stk. 1, indsættes
som nr. 4 og 5:
»4)
rimelige udgifter til konfliktmægling, herunder
rejseudgifter, samt
5) udgifter, der
er omfattet af § 20 a, stk. 4.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2016.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Retshjælp til udenretlig
konfliktmægling
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Retshjælp til handlinger uden
retlig karakter
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Dette lovforslag har som formål at forbedre de
virkemidler, der er til rådighed i sager om tilbagegivelse af
børn, der er bortført fra Danmark til andre lande.
Når et barn bortføres af en forælder fra den
anden forælder, må det anses som et udtryk for et
yderst konfliktfyldt forhold mellem forældrene. Da der er
tale om en uenighed i familien, er det udgangspunktet, at
forældrene selv skal afholde de udgifter, som medgår
til at løse konflikten. I det omfang forældrene ikke
selv kan skabe rammerne for en løsning, er der etableret et
system, hvor staten på forskellig vis hjælper den
efterladte forælder i processen i situationer, hvor barnet er
bortført til udlandet. Systemet hviler på en
forudsætning om, at det er bedst for barnet at komme tilbage
i sine vante omgivelser, og at det er bedst for barnet, at en
eventuel stillingtagen til, hos hvilken forælder barnet skal
bo fremover, foretages der, hvor barnet bor.
Tilbagegivelse af et barn, der er blevet bortført til et
andet land, sker således af hensyn til barnets bedste, og i
tråd hermed er det overordnede formål med forslaget at
sikre, at der er de nødvendige redskaber til rådighed
i forhold til rent faktisk at kunne gennemføre en sag om
tilbagegivelse. Systemet bør være indrettet med en
sådan fleksibilitet, at det modsvarer og kan håndtere
den meget brede vifte af situationer, der opstår som
følge af de mange forskellige retssystemer m.v., sager om
internationale børnebortførelser i sagens natur kan
møde.
Et andet formål med lovforslaget er at understøtte
muligheden for at anvende så effektive og så
skånsomme metoder som muligt i sager om tilbagegivelse af
børn. I disse yderst konfliktfyldte situationer kan
mægling i en række tilfælde være den bedste
metode til løsning af konflikten. Mægling virker
oftest konfliktdæmpende og vil dermed også i
højere grad end en dom om tilbagegivelse kunne være
med til at modvirke, at forældrenes uenigheder
fortsætter trods løsningen af den aktuelle
situation.
I lyset heraf foreslås adgangen til at give
retshjælp udvidet til også at omfatte
konfliktmægling uden for det offentlige system, hvis
konfliktmægling er relevant for tilbagegivelsen af barnet.
Hertil kommer, at øget anvendelse af konfliktmægling
vil være med til at skabe en højere grad af balance
mellem ressourceanvendelsen forbundet med retshjælpsordningen
og de effekter, der opnås. Udvidelsen vil også betyde,
at den økonomiske hjælp, der kan gives fra statens
side, ikke afhænger af, hvilket land barnet er
bortført til, idet det vil være uden betydning, om
konfliktmæglingen tilbydes i offentlig eller privat regi.
Endeligt skal lovforslaget modvirke, at der opstår
uforudsete barrierer for at muliggøre en tilbagegivelse af
et barn, eksempelvis fordi der er usikkerhed om, hvorvidt et barn
opholder sig i et givent land. Forslaget skal også sikre, at
det er muligt at yde økonomisk støtte til barnets
tilbagerejse til Danmark, herunder udgifternes til ledsagerens
rejse. Denne mulighed findes ikke i den gældende
retshjælpsordning.
2. Baggrund
De gældende regler om retshjælp i sager om
børnebortførelser ud af landet findes i lov om
international fuldbyrdelse af
forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale
børnebortførelser), jf. lovbekendtgørelse nr.
375 af 6. april 2010 (herefter
børnebortførelsesloven). Det bemærkes, at det
af denne lovbekendtgørelse fremgår, at det er
justitsministeren, der er ressortminister på området.
Ifølge kongelige resolutioner af 3. oktober 2011, 3. februar
2014 og 28. juni 2015 er det nu social- og indenrigsministeren.
På baggrund af anbefalinger i en rapport fra en
tværministeriel arbejdsgruppe om
børnebortførelser blev der i 2003 udformet en
særlig retshjælpsordning, der giver mulighed for at yde
retshjælp til forældre, hvis børn er
bortført til udlandet af den anden forælder. Efter
denne ordning kan der ydes retshjælp til rimelige udgifter
til bistand fra en dansk og en udenlandsk advokat samt til andre
rimelige udgifter som f.eks. oversættelse af dokumenter og
rejseudgifter til den efterladte forælder i forbindelse med
retssager i udlandet. Det er endvidere efter en konkret vurdering
muligt at give retshjælp til konfliktmægling med
henblik på at få barnet tilbagegivet, forudsat at
mæglingen foregår i retslig eller offentlig regi.
Haagerkonferencen for International Privatret har i "Guide to
Good Practice" vedrørende Haagerkonventionen af 25. oktober
1980 om de civilretlige aspekter af internationale
børnebortførelser
(Haagerbørnebortførelseskonventionen) anbefalet, at
børnebortførelsessager i lighed med nationale
forældremyndighedssager om muligt bør afgøres i
enighed mellem parterne. En frivillig tilbagegivelse vil
ifølge guiden bl.a. være til minimal skade for barnet,
ligesom en dæmpelse af konfliktniveauet mellem
forældrene vil være til gavn for fremtidige ordninger
om samvær med barnet. Samtidig anføres det, at
bestræbelserne på en frivillig tilbagegivelse skal
være til barnets bedste og må afvejes i forhold til
krav om hurtig tilbagegivelse. I overensstemmelse med Danmarks
konventionsretlige forpligtelser skal lovforslaget på denne
måde varetage hensynet til barnets bedste og øge
muligheden for at sikre frivillige tilbagegivelser eller
tilvejebringe forligsmæssige løsninger på
forældrenes konflikt om barnet.
Der er inden for de seneste år sket en skærpelse af
indsatsen i sager om børnebortførelse. Der blev
således indgået en politisk aftale mellem alle
Folketingets partier den 22. maj 2013 om en skærpet indsats
for bortførte børn med henblik på at forbedre
og optimere den statslige indsats i situationer, hvor børn
bortføres til et andet land af den ene forælder.
På den baggrund blev Koordinationsenheden for
Børnebortførelser oprettet. Enheden er placeret i
Social- og Indenrigsministeriet, der varetager opgaven som
centralmyndighed i relation til internationale
børnebortførelser. Alle lande, der har tiltrådt
Haagerbørnebortførelseskonventionen,
Haagerkonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence, lovvalg,
anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende
forældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af
børn (Haagerbørnebeskyttelseskonventionen) eller
Europarådskonventionen af 20. maj 1980 om anerkendelse og
fuldbyrdelse af afgørelser om forældremyndighed
(Europarådskonventionen af 1980), skal udpege en
centralmyndighed, der varetager en række generelle opgaver og
en række pligter vedrørende
børnebortførelser. Koordinationsenheden er ansvarlig
for håndteringen af alle sager om
børnebortførelser, dvs. både
bortførelser til lande, som Danmark har et
konventionssamarbejde med, og bortførelser til lande, som
Danmark ikke har et konventionssamarbejde med. Enheden er i den
forbindelse hovedansvarlig for at fremme tilbagegivelse af
bortførte børn, hvilket ikke mindst omfatter
koordinering af indsatsen mellem de relevante myndigheder og
støtte og vejledning til den efterladte forælder,
herunder også at tage stilling til anmodninger om
retshjælp.
Bortførelsessagernes tilknytning til forskellige
retssystemer og forskellige lande gør, at der kan
opstå situationer, som ikke rummes af den gældende
retshjælpsordning. Der kan således opstå
barrierer i forhold til at indlede en proces med henblik på
tilbagegivelse af et barn. Eksempelvis er det nødvendigt at
finde ud af, om et barn opholder sig i et givent land, før
en proces om tilbagegivelse indledes. Den gældende
retshjælpsordning gør det ikke muligt at yde
hjælp til den efterladte forælder i disse situationer,
ligesom det ikke er muligt at yde hjælp til den faktiske
afslutning af en sag om tilbagegivelse i form af barnets hjemrejse
til Danmark.
Tilrettelæggelsen af konfliktmægling afhænger
af, hvilket land barnet er bortført til. I nogle lande gives
konfliktmæglingstilbud uden for offentlig regi af private
aktører. Den måde, mæglingen bedst
gennemføres på, vil også variere, da der kan
være situationer, hvor konfliktmægling skal involvere
andre familiemedlemmer end barnets forældre eller involvere
netværket omkring familien for at være effektfuld.
Disse former for konfliktmægling, i privat regi eller i en
bredere kreds, falder uden for den eksisterende
retshjælpsordning. Det vil derfor ikke være muligt at
give retshjælp hertil, selvom det i den konkrete situation
måske er den bedste eller eneste måde at løse
konflikten.
Der vurderes således at være et behov for at justere
retshjælpsordningen, sådan at den også omfatter
en række ikke-retslige tiltag i bestræbelserne på
at få barnet bragt retur til Danmark, og sådan at den
er tilstrækkeligt fleksibel til at modsvare systemet i det
land, barnet er bortført til.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Retshjælp til udenretlig
konfliktmægling
3.1.1. Gældende ret
En international børnebortførelse udspringer ofte
af en konflikt mellem to forældre, der har ophævet
eller er ved at ophæve deres samliv, og ikke er enige om,
hvor deres barn skal bo, og hvordan barnet skal have kontakt med
den forælder, som barnet ikke skal bo hos. Ikke
sjældent bliver selve samlivsophævelsen eller
konflikten om barnets bopæl først kendt for den
efterladte forælder i forbindelse med
bortførelsen.
Når et barn bortføres fra Danmark til udlandet af
en forælder, har den efterladte forælder mulighed for
at søge hjælp til tilbagegivelse af barnet.
Koordinationsenheden for Børnebortførelser i Social-
og Indenrigsministeriet, der er centralmyndighed efter
Haagerbørnebortførelseskonventionen, skal arbejde for
at fremme tilbagegivelsen af børnene i alle disse
situationer. Koordinationsenheden har en koordinerende funktion og
skal sikre, at den efterladte forælder har den
tilstrækkelige viden om sine handlemuligheder og den
forestående proces, samt sikre, at de relevante myndigheder
inddrages i forhold til tilbagegivelsen. Der er stor forskel
på, hvordan en børnebortførelsessag behandles,
hvilket navnligt afhænger af, hvilket land barnet er
bortført til.
Når barnet er bortført til et land, som Danmark
samarbejder med efter
Haagerbørnebortførelseskonventionen, vil
koordinationsenheden som centralmyndighed sende den efterladte
forælders anmodning om tilbagegivelse af barnet til
centralmyndigheden i det pågældende land med henblik
på domstolsbehandling. Koordinationsenheden vil også
bistå den efterladte forælder med at finde en egnet
advokat i det land, barnet er bortført til, ofte med
hjælp fra landets centralmyndighed eller den stedlige danske
repræsentation, samt være i løbende dialog om
sagen med den udenlandske centralmyndighed.
Når barnet er bortført til et land, som Danmark
ikke har et konventionssamarbejde med, har koordinationsenheden et
tæt samarbejde med Udenrigsministeriet, der har
instruktionsbeføjelsen i forhold til de danske ambassader
m.v. I disse situationer vil mægling mellem forældrene
oftest være måden, hvorpå en tilbagegivelse
søges opnået. Udenrigsministeriet står for
iværksættelsen af denne mægling ved hjælp
af personalet på den stedlige danske repræsentation.
Herudover bidrager Udenrigsministeriet med vurdering af muligheden
for at anlægge en retssag om tilbagegivelse af barnet i det
land, som barnet er bortført til, samt med forskellige
former for praktisk hjælp, herunder anvisning af advokater,
udstedelse af provisorisk pas m.v.
Der er stor forskel på, hvordan og hvor hurtigt en sag om
tilbagegivelse af barnet til Danmark behandles. Nogle
konventionslande har tilrettelagt en effektiv proces, hvor der i
bortførelseslandet tages hånd om den efterladte
forælder og dennes behov for juridisk bistand. I andre
konventionslande er retsprocessen længerevarende, og der
tages i mindre omfang hånd om den efterladte forælder.
I lande, der ikke er et konventionssamarbejde med, anbefaler
Udenrigsministeriet sjældent den efterladte forælder at
indlede en retssag, hvorfor der er et særligt behov for
konfliktmægling i bortførelseslandet, for
tværkulturel mægling i Danmark samt for politiets
bistand, eksempelvis i forhold til en international efterlysning af
barnet og bortføreren.
Efter børnebortførelseslovens § 20 a, stk. 1,
kan der ydes retshjælp til indehaveren af
forældremyndigheden over et barn, som ulovligt er ført
fra Danmark til udlandet eller ulovligt tilbageholdes der, til
dækning af omkostninger i forbindelse med handlinger af
retlig karakter, der foretages med henblik på tilbagegivelse
af barnet. Efter stk. 2 kan der kun
ydes retshjælp, hvis barnet ved den ulovlige
bortførelse eller tilbageholdelse havde bopæl i
Danmark. Efter stk. 3 kan der i særlige tilfælde ydes
retshjælp, selv om betingelserne i stk. 1 og 2 ikke er
opfyldt. Afgørelser om retshjælp træffes af
Social- og Indenrigsministeriet.
Efter børnebortførelseslovens § 2, stk. 3,
finder retshjælpsordningen både anvendelse i
konventionssager og i sager uden for Danmarks
konventionssamarbejde. Ordningen er begrænset til sager, hvor
barnet er under 16 år, jf. lovens § 1, stk. 2.
Det fremgår af lovens forarbejder, jf. Folketingstidende
2002-03, side 6222, at da udfaldet af en sag om tilbagegivelse ofte
vil være forbundet med stor usikkerhed, stilles der ikke
strenge krav om, at den efterladte forælder har udsigt til at
få medhold i sagen og få barnet hjem, som
forudsætning for, at den pågældende kan modtage
retshjælp. Hvis tilbagegivelse af et barn i en sag om
bortførelse til et konventionsland må antages at blive
nægtet på grund af de undtagelser, konventionen rummer,
vil der dog typisk ikke være grundlag for at give
retshjælp. Af hensyn til barnet indeholder
Haagerbørnebortførelseskonventionen og de
øvrige konventioner således en række
nærmere afgrænsede undtagelser, hvorefter
tilbagegivelse eksempelvis kan nægtes, hvis tilbagegivelse
vil være i strid med barnets bedste, eller hvis
tilbagegivelse vil være uforenelig med grundlæggende
principper til beskyttelse af menneskelige friheder og rettigheder.
Uden for konventionssamarbejdet er det vanskeligt at opstille
kriterier for, hvornår der er rimelig udsigt til at få
barnet tilbage. Her må vurderingen afhænge af
lovgivningen i det land, som barnet er bortført til, og
udfaldet af tidligere sager i det pågældende land. Hvis
det klart må antages, at de påtænkte handlinger
af retlig karakter vil være forgæves i forhold til en
tilbagegivelse, kan der ikke ydes retshjælp.
Det følger af børnebortførelseslovens
§ 20 a, stk. 1, at det er en forudsætning, at der er
tale om omkostninger i forbindelse med handlinger af retlig
karakter. Herved forstås både omkostninger forbundet
med egentlige retssager og omkostninger forbundet med sager for
administrative myndigheder.
Det fremgår af lovens forarbejder, at der også kan
ydes retshjælp til konfliktmægling med henblik på
at få barnet tilbagegivet. Det beror på en konkret
vurdering, om sådanne skridt er omfattet af ordningen. Hvis
konfliktmæglingen foregår inden for det
pågældende lands retsplejeordning, kan der ydes
retshjælp. Ved konfliktmægling uden for retsplejen
kræves det som udgangspunkt, at processen finder sted inden
for landets offentlige forvaltning og under myndighedernes styring.
Bistand til konfliktmægling mellem forældrene i privat
regi og uden myndighedsstyring er derimod ikke omfattet af
ordningen.
Lovens § 20 b rummer en nærmere afgrænsning af
retshjælpens omfang. Efter bestemmelsen omfatter
retshjælpen godtgørelse fra statskassen af rimelige
udgifter til advokat her i landet eller i udlandet og øvrige
rimelige udgifter, der er nødvendige i forbindelse med
handlingerne af retlig karakter. Som eksempler på
sådanne udgifter kan nævnes retsafgifter,
oversættelse af dokumenter samt, hvis det er
påkrævet i forbindelse med en eventuel retssag i
udlandet, rejseudgifter for den efterladte forælder.
Begrænsningen til rimelige udgifter betyder, at der foretages
en konkret vurdering af, om de enkelte udgiftsposter er egnede og
nødvendige med henblik på at få barnet
tilbageleveret. Kravet om rimelighed indebærer endvidere, at
der foretages en overordnet proportionalitetsvurdering.
Retshjælpen omfatter også udgifter, der er afholdt
forud for meddelelsen af retshjælp, i det omfang udgifterne i
øvrigt opfylder betingelserne. Med henblik på at
følge omkostningerne forbundet med den konkrete sag, kan der
bevilges retshjælp ad flere omgange, sådan at der
løbende kan tages stilling til rimeligheden i de udgifter,
der søges dækket, ligesom en fastsat
beløbsgrænse for retshjælpen kan forhøjes
efter ansøgning.
Retshjælpen omfatter kun omkostninger, det ikke er muligt
at få godtgjort efter regler om fri proces eller lignende i
det land, barnet er bortført til, og som ikke dækkes
af ansøgerens eventuelle retshjælpsforsikring.
Endvidere indtræder staten i retshjælpsmodtagerens krav
på erstatning fra bortføreren eller andre for
udgifter, som er dækket af retshjælpen. Den
forælder, som modtager retshjælp, kan således
ikke få dobbelt dækning af udgifterne.
Hvis forudsætningerne for retshjælp viser sig ikke
at være til stede eller at være bortfaldet, kan
tilsagnet om retshjælp tilbagekaldes efter lovens § 20
c. Tilbagekaldelse kan bl.a. ske, hvis muligheden for at få
barnet tilbagegivet efterfølgende ændrer sig.
3.1.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Når et barn bliver bortført til eller tilbageholdt
i udlandet af en forælder, befinder den efterladte
forælder sig i en yderst vanskelig og belastende situation.
Forælderen står over for en proces om tilbagegivelse af
barnet fra et land og et system, som forælderen oftest ikke
kender indgående. Ydermere kan processen være forbundet
med betydelige udgifter. Da der er tale om en uenighed i familien,
er det udgangspunktet, at forældrene selv når frem til
en løsning af denne og afholder udgifter forbundet
hermed.
Staten støtter dog på flere måder den
efterladte forælder i denne situation, bl.a. med
retshjælp. Retshjælpsordningen er primært rettet
mod dækning af omkostninger af retlig karakter, mens den kun
i nogen grad kan bruges til at dække omkostninger forbundet
med konfliktmægling. Hensynet til barnets bedste og
konventionerne på området tilsiger, at der skal
arbejdes for at finde forligsmæssige løsninger og
skabe frivillige tilbagegivelser. Dette er i overensstemmelse med
den generelle udvikling på det familieretlige område i
Danmark og i udlandet, hvor der er et øget fokus på
konfliktmægling mellem forældre som et mere effektivt
redskab til at sikre holdbare løsninger for barnet og
familien end traditionelle retslige løsninger. Mens
konfliktmægling og forligsmæssige løsninger
generelt er konfliktnedtrappende, er judicielle løsninger
oftere konfliktoptrappende. Konfliktmægling må
således i mange tilfælde anses for at være den
mest skånsomme løsning for barnet og for familien,
ikke kun i den aktuelle situation men også på sigt.
Med den eksisterende ordning er det imidlertid ikke muligt at
fremme denne løsningsmetode i forhold til alle lande og
disse landes forskellige systemer, da konfliktmægling i nogle
lande alene findes i privat regi.
I lyset heraf bør retshjælpsordningen efter
ministeriets opfattelse justeres, sådan at den er
tilstrækkeligt fleksibel i forhold til i alle tilfælde
at kunne understøtte løsning af sager om en
forælders bortførelse af børn gennem
konfliktmægling, hvis det i den konkrete situation er den
mest effektive og mest skånsomme måde at løse
konflikten på. Ved denne justering tilpasses ordningen til at
rumme de forskellige måder, forskellige lande
tilrettelægger deres systemer på, hvorved det bliver
muligt at yde den efterladte forælder den relevante
hjælp uafhængigt af, hvilket land barnet er
bortført til. I tråd hermed bør det også
være muligt at yde retshjælp til mægling i en
bredere kreds end blot mellem forældrene i situationer, hvor
det af kulturelle årsager er relevant og nødvendigt -
ikke mindst fordi konfliktmægling i disse sager og i denne
udvidede form ofte reelt vil være den eneste måde at
løse sagen på.
Antallet af sager om bortførelse ud af landet har gennem
de senere år ligget på omkring 35-40 sager om
året. Der ses imidlertid at være en udvikling i
omkostningerne forbundet med sagerne. De samlede udgifter til
retshjælp er således steget gradvist fra 0,5 mio. kr. i
2010 til 1,5 mio. kr. i 2014. Denne stigning er udtryk for, at der
er flere meget omkostningstunge sager. Omkring en fjerdedel af
sagerne vedrører lande, hvor sager om tilbagegivelse
erfaringsvist er meget omkostningstunge.
Ved en øget fleksibilitet i ordningen vil det være
muligt at skabe en højere grad af sammenhæng mellem
ressourceanvendelsen forbundet med at hjælpe den efterladte
forælder, og dermed barnet, og effekten af denne
støtte. Endvidere må det antages at være muligt
i nogen grad at forebygge nye konflikter mellem
forældrene.
Det beskrevne forslag til ændring af
retshjælpsordningen i børnebortførelsessager
gennemføres ved at ændre bestemmelsen om
retshjælp i børnebortførelsesloven, sådan
at ordningen udover handlinger af retlig karakter også
omfatter rimelige udgifter til konfliktmægling, herunder
rejseudgifter i forbindelse hermed, jf. de foreslåede
ændringer af § 20 a, stk. 1, og § 20 b, stk. 1.
3.2. Retshjælp til handlinger uden retlig
karakter
3.2.1. Gældende ret
Som nævnt i afsnit 3.1.1. følger det af
børnebortførelseslovens § 20 a, stk. 1, at det
er en forudsætning, at der er tale om omkostninger i
forbindelse med handlinger af retlig karakter. Herved forstås
både omkostninger forbundet med egentlige retssager og
omkostninger forbundet med sager for administrative
myndigheder.
Efter lovens § 20 b, stk. 2, omfatter
retshjælpsordningen rimelige udgifter, der er
nødvendige i forbindelse med handlinger af retlig karakter,
herunder bl.a. rejseudgifter. Det er således muligt at yde
økonomisk hjælp til den efterladte forælders
rejse i forbindelse med retsmøder og lign. i udlandet,
ligesom udgifter til en dansk advokats rejse til udlandet i
særlige tilfælde vil kunne dækkes efter
ordningen.
Det fremgår af lovens forarbejder, at der kan ydes
retshjælp til advokatbistand i udlandet, selv om der ikke
anlægges en retssag. I så fald kan retshjælpen
eksempelvis dække udgifter til en advokats rådgivning
om hensigtsmæssigheden af at anlægge sag, vejledning om
lokale regler og praksis samt kontakt med lokale myndigheder.
Udgifter forbundet med opnåelse af uformel kontakt til de
personer, som har barnet i deres varetægt, vil derimod ikke
kunne dækkes af ordningen. Endvidere er det ikke muligt at
dække rejseudgifter forbundet med barnets hjemrejse.
Om gældende ret henvises i øvrigt til afsnit
3.1.1.
3.2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
En sag om tilbagegivelse omfatter ikke kun selve
konfliktløsningen, men også forløbet frem mod
eksempelvis en retssag og den faktiske afslutning af
forløbet ved barnets hjemrejse. Det er i dag ikke muligt at
yde økonomisk støtte til denne del af
tilbagegivelsen.
Der vil endvidere kunne opstå situationer, hvor der som
noget helt særligt er behov for at foretage handlinger, der
ikke er omfattede af mulighederne for udgiftsdækning efter
den eksisterende retshjælpsordning, men hvor disse handlinger
ikke desto mindre er lige så vigtige som eksempelvis
konfliktmægling eller gennemførelse af en retssag.
Ministeriet finder derfor også, at der efter ordningen i
helt særlige tilfælde bør kunne ydes
økonomisk støtte til dækning af rimelige
udgifter til andre handlinger, der er nødvendige for
tilbagegivelsen af et barn. Derudover bør det i dette lys
være muligt at yde økonomisk støtte til
dækning af rimelige udgifter til et barns hjemrejse til
Danmark, herunder til rejsen for en person, der ledsager
barnet.
Disse ændringer sker ved at indsætte en bestemmelse,
hvorefter der kan ydes økonomisk støtte til et barns
hjemrejse i forbindelse med en tilbagegivelse og til den person,
som ledsager barnet til Danmark, jf. den foreslåede nye
bestemmelse i § 20 a, stk. 4, nr. 1.
Endvidere indsættes en bestemmelse, hvorefter social- og
indenrigsministeren kan yde anden økonomisk støtte
til handlinger, som er nødvendige forudsætninger for
en tilbagegivelse af barnet, jf. den foreslåede nye
bestemmelse i § 20 a, stk. 4, nr. 2.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet set at være udgiftsneutralt
for staten. Lovforslaget medfører ikke økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget gør det muligt for den efterladte
forælder at søge om dækning af udgifter til
konfliktmægling, der gennemføres i privat regi, og
konfliktmægling rettet mod en udvidet personkreds. Forslaget
gør det endvidere muligt at søge om dækning af
rejseudgifter for barnet og dennes ledsager i forbindelse med
hjemrejsen til Danmark efter tilbagegivelsen. Endeligt gør
forslaget det muligt at søge om dækning af andre
omkostninger forbundet med nødvendige handlinger i relation
til et tilbagegivelsesforløb.
Herudover har forslaget ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. oktober 2015
til den 6. november 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Barnets Tarv Nu, Byretterne, Børne-
og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børns
Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Familieadvokater, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Mandekrisecentret,
Mødrehjælpen, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet,
Statsforvaltningen, Vestre Landsret og Østre Landsret.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Fremover er det muligt for den efterladte
forælder at søge om dækning af udgifter til
konfliktmægling, der gennemføres i privat regi, og
konfliktmægling rettet mod en udvidet personkreds. Det bliver
også muligt at søge om økonomisk støtte
til dækning af udgifter for barnet og dennes ledsager i
forbindelse med hjemrejsen til Danmark efter tilbagegivelsen.
Endeligt bliver det muligt at søge økonomisk
støtte til dækning af andre omkostninger forbundet med
nødvendige handlinger i relation til et
tilbagegivelsesforløb. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 8, nr. 2, kan en
fogedretssag om anerkendelse eller fuldbyrdelse i Danmark af en
afgørelse om forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær udsættes, hvis forældremyndigheds-
eller samværs-spørgsmålet er under behandling
her i landet under en sag, som er indledt, før den
tilsvarende sag blev indledt i oprindelsesstaten. Dette
følger af Europarådskonventionen af 1980.
Efter forældreansvarsloven kan der som i andre
konventionslande træffes afgørelse om
forældremyndighed, barnets bopæl og samvær. Ved
forældreansvarslovens ikrafttræden den 1. oktober 2007
blev der ikke foretaget den tilstrækkelige
konsekvensændring af
børnebortførelsesloven.
Med den foreslåede ændring af § 8, nr. 2,
hvorved bopælsspørgsmålet nu også
fremgår af bestemmelsen, bringes denne i overensstemmelse med
gældende ret. Det betyder, at en sag om anerkendelse eller
fuldbyrdelse efter lovens § 4 kan udsættes, hvis der
verserer en sag om forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær i Danmark, og denne er indledt, før den
tilsvarende sag blev indledt i oprindelseslandet.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i § 8, nr. 3, kan en
fogedretssag om anerkendelse eller fuldbyrdelse i Danmark af en
afgørelse om forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær udsættes, hvis en anden
forældremyndighedsafgørelse er under fuldbyrdelse,
eller der er anmodet om anerkendelse af denne. Dette følger
af Europarådskonventionen af 1980.
Efter forældreansvarsloven kan der træffes
afgørelse om forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær. Ved forældreansvarslovens ikrafttræden
den 1. oktober 2007 blev der ikke foretaget den
tilstrækkelige konsekvensændring af
børnebortførelsesloven.
Med den foreslåede ændring af § 8, nr. 3,
hvorved ordlyden ændres, sådan at bestemmelsen
nævner afgørelse om forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær, bringes denne i overensstemmelse med
gældende ret. Det betyder, at en sag om anerkendelse eller
fuldbyrdelse efter lovens § 4 kan udsættes, hvis en
anden afgørelse om forældremyndighed, barnets
bopæl eller samvær er under fuldbyrdelse, eller der er
anmodet om anerkendelse af den.
Til nr. 3
Kapitel 6 i børnebortførelsesloven indeholder i
§ 19 en bestemmelse, hvorefter der i Danmark ikke kan
træffes afgørelse om forældremyndighed og
barnets bopæl, når der i Danmark verserer en sag om
tilbagegivelse af barnet efter
Haagerbørnebortførelseskonventionen. Efter
overskriften til kapitel 6 vedrører kapitlet kun
forældremyndighedsafgørelser.
Ved den foreslåede nyaffattelse af overskriften
ændres den sådan, at den nu nævner både
forældremyndighedsafgørelser og afgørelser om
barnets bopæl. Det præciseres således, at
kapitlet også omfatter afgørelser om barnets
bopæl.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i lovens § 20 a, stk.
1, kan der ydes retshjælp til dækning af omkostninger i
forbindelse med handlinger af retlig karakter, der foretages med
henblik på tilbagegivelse af barnet. Efter denne bestemmelse
kan omkostninger forbundet med konfliktmægling også
dækkes, så længe disse har en retlig karakter,
hvilket vil sige, at konfliktmægling har fundet sted inden
for retssystemet eller i det offentlige system under myndigheders
styring.
Med den foreslåede ændrede formulering af § 20
a, stk. 1, hvorved ordet "konfliktmægling" indsættes i
bestemmelsen, kan der ydes retshjælp til dækning af
omkostninger til konfliktmægling. Dette indebærer en
udvidelse af muligheden for at dække denne type omkostninger,
idet det ikke længere vil være en forudsætning,
at mæglingen finder sted i offentlig regi. Det vil
således også være muligt at dække udgifter
vedrørende mægling i privat regi. Det er i
overensstemmelse med de gældende regler en
forudsætning, at mæglingen ikke må anses for
nyttesløs, eksempelvis fordi situationen må anses for
omfattet af Haagerbørnebortførelseskonventionens
undtagelser i forhold til tilbagegivelse. Der skal ved denne
vurdering tages højde for, hvilket land der er tale om, da
konfliktmægling i nogle lande reelt vil være den eneste
mulighed for at løse sagen. Dette er særligt
tilfældet for sager om bortførelse til lande, som
Danmark ikke har et konventionssamarbejde med. Der henvises til
afsnit 3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Ændringen betyder eksempelvis, at udgifter til
konfliktmægling, som iværksættes af
forældrene på foranledning af retten i det land, barnet
er bortført til, men som gennemføres i privat regi,
fordi der i det givne land er tradition for, at mæglingen
sker uden for det offentlige system, vil kunne dækkes gennem
retshjælp, hvis forudsætningerne herfor i øvrigt
er opfyldte. Som et andet eksempel på anvendelse af den
ændrede bestemmelse kan nævnes, at i tilfælde,
hvor barnet er bortført til et land, Danmark ikke har et
konventionssamarbejde med, vil den eneste reelle mulighed for, at
konflikten løses, ikke sjældent være
konfliktmægling. Samtidig vil mæglingen i disse lande
meget ofte ikke findes i det offentlige system. I disse
tilfælde vil omkostninger i forbindelse med
konfliktmægling i privat regi kunne dækkes gennem
retshjælpsordningen.
Den foreslåede ændring gør det også
muligt efter en konkret vurdering at yde retshjælp til
konfliktmægling i en videre kreds end blot mellem
forældrene, hvis det vurderes at være nødvendigt
med henblik på tilbagegivelse af barnet. Denne form for
mægling vil særligt kunne være relevant i sager
om bortførelse til ikke-vestlige lande, hvor der ydermere
ofte ikke er et konventionssamarbejde.
Det er uden betydning for muligheden for at få
retshjælp til konfliktmægling, i hvilket land
mæglingen finder sted. Den kan således finde sted i det
land, barnet er bortført til, eller i Danmark, ligesom
mæglingen eksempelvis kan ske via telefon eller
videokonference. Konfliktmæglingen vil således skulle
gennemføres det sted, hvor de relevante personer opholder
sig, eller på en måde, som inddrager disse
personer.
Det er med forslaget ikke tilsigtet at ændre de
begrænsninger og forudsætninger, der i øvrigt
gælder for retshjælpen. Der henvises til afsnit 3.1.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Den eksisterende retshjælpsordning gør det muligt
at yde hjælp til handlinger, som knytter sig til selve
tvistløsningen. Dette er således traditionelt set
udgifter af retslig karakter, herunder i nogen grad
konfliktmægling. Derimod er det ikke muligt at dække
udgifter til handlinger af mere praktisk karakter, uanset at disse
udgifter er relevante og nødvendige. Det er endvidere ikke
muligt at dække omkostninger, som retter sig mod at tage
hånd om bortførerens situation efter en
tilbagegivelse.
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 20 a, stk. 4, nr. 1, kan social- og indenrigsministeren yde
økonomisk støtte til rimelige udgifter til et barns
hjemrejse til Danmark i forbindelse med en tilbagegivelse og til
den person, der ledsager barnet. Der vil ved behandlingen af en
ansøgning efter den foreslåede bestemmelse skulle
foretages en vurdering af, om udgiftsniveauet er rimeligt. Denne
rimelighedsvurdering foretages ud fra, hvad der må anses for
at være normale rejseudgifter og med den nødvendige
hensyntagen til de særlige forhold, som oftest foreligger i
sager om bortførelse, og sagernes særlige karakter.
Der kan eksempelvis foreligge særlige forhold i forbindelse
med udrejse fra lande uden for konventionssamarbejdet eller lande,
hvor der gælder særlige krav til rejsehjemmel m.v.
Det er en forudsætning for anvendelsen af bestemmelsen, at
hjemrejsen sker i forbindelse med en tilbagegivelse, dvs. efter
afgørelse eller aftale mellem forældrene, som enten er
kommet i stand i medfør af en konventionsprocedure eller
faciliteret af Koordinationsenheden for
Børnebortførelser under Social- og
Indenrigsministeriet. Udgifter, der opstår i forbindelse med,
at den efterladte forælder egenhændigt henter barnet
hjem, kan ikke dækkes, herunder heller ikke udgifter der
opstår som følge af, at den efterladte forælder
selv effektuerer en dansk afgørelse om
eneforældremyndighed, som ikke er et element i en
tilbagegivelsesproces, som koordinationsenheden har været
involveret i.
Det er ikke en forudsætning, at det er den efterladte
forælder, der ledsager barnet til Danmark. Det kan
således også være en anden voksen, hvis det er
nødvendigt eller bedst for barnet. Bestemmelsen vil
således også kunne anvendes til at dække den
bortførende forælders udgifter til at ledsage barnet
hjem. I en række situationer er denne løsning den mest
skånsomme måde for barnet, ligesom det kan være
det første skridt i retning af en normalisering af denne
forælders kontakt med barnet. I nogle situationer er det
endvidere ikke muligt for den efterladte forælder at indrejse
i det land, barnet er bortført til, hvorfor en anden end
denne forælder må ledsage barnet til Danmark.
Efter den foreslåede nye bestemmelse i nr. 2, kan ministeren i helt særlige
tilfælde yde økonomisk støtte til dækning
af rimelige udgifter til andre handlinger, der er nødvendige
for tilbagegivelsen af et barn. Dermed gøres det muligt
efter en konkret vurdering i helt særlige tilfælde at
yde økonomisk støtte til den efterladte
forælders udgifter til f.eks. at lokalisere barnet i et land,
hvor dette ikke kan ske direkte gennem landets myndigheder eller
danske repræsentationer men i stedet sker gennem kanaler, som
koordinationsenheden har fået anvist gennem andre
myndigheder. Rimelighedsvurderingen i forhold til disse udgifter
vil i meget høj grad basere sig på en konkret
vurdering af sagen, da det antages, at bestemmelsen kun helt
undtagelsesvist vil finde anvendelse.
Bestemmelsen vil også kunne anvendes til efter en konkret
vurdering at tilbyde bortføreren juridisk vejledning om
indholdet af de danske myndigheders udkast til aftaler, som skal
føre til barnets tilbagegivelse. Denne vejledning vil kunne
gives af en advokat på listen over advokater udpeget efter
børnebortførelsesloven efter ministeriets anvisning.
Det vil særligt være relevant i meget tunge sager, hvor
tilbagegivelsen forhandles på plads gennem op til flere
aftaler fra danske myndigheders side, men hvor bortføreren
afslutningsvist kan have behov for at blive betrygget i aftalernes
indhold med henblik på at gennemføre tilbagegivelsen
og rejse hjem med barnet. Aftalerne vil være rettet mod at
tage hånd om denne forælders situation efter
tilbagegivelsen, eksempelvis aftaler om samvær m.v.
Til nr. 6
De foreslåede ændringer af § 20 b, nr. 2 og nr.
3, hvorved bl.a. et afsluttende "samt" i opremsningen flyttes, er
alene tekniske ændringer som følge af, at der i §
20 b i loven foreslås indsat et nyt nr. 4 og 5, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7, om udgifter til
konfliktmægling, hjemrejseudgifter og udgifter til andre
nødvendige handlinger.
Til nr. 7
Lovens § 20 b indeholder en nærmere afgrænsning
af retshjælpens omfang. Det fremgår bl.a. af
bestemmelsen, at retshjælpsordningen omfatter
godtgørelse fra statskassen af rimelige udgifter til advokat
og øvrige rimelige udgifter, der er nødvendige i
forbindelse med handlinger af retlig karakter, herunder
rejseudgifter samt udgifter til oversættelse og
legalisering.
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 20 b, stk. 1, nr. 4, medtages rimelige
udgifter til konfliktmægling, herunder rejseudgifter i den
forbindelse, også i lovens nærmere afgræsning.
Der er således tale om en ændring i lyset af forslaget
om at ændre § 20 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4.
Der er ikke herudover tilsigtet en ændring af
forståelsen af § 20 b, hvilket bl.a. betyder, at
begrænsningen til rimelige udgifter også i forhold til
konfliktmægling indebærer, at der skal foretages en
konkret vurdering af, hvorvidt den enkelte udgiftspost er egnet og
nødvendig med henblik på at få barnet
tilbagegivet. Kravet om rimelighed indebærer endvidere, at
der skal foretages en overordnet proportionalitetsvurdering. Der
henvises til afsnit 3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede nye bestemmelse i nr. 5, medtages rimelige udgifter forbundet
med barnets hjemrejse, herunder rejseudgifter til en ledsagende
voksen, samt rimelige udgifter til andre handlinger, der er
nødvendige for tilbagegivelsen af barnet, i lovens
nærmere afgrænsning af retshjælpens omfang. Der
er således tale om en ændring som følge af
forslaget om en ny bestemmelse i § 20 a, stk. 4, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2016.
Dette indebærer bl.a., at de nye regler om
konfliktmægling, jf. lovforslaget § 1, nr. 4, også
finder anvendelse på børnebortførelsessager,
der er under behandling ved lovens ikrafttræden.
Til §
3
Børnebortførelsesloven og de tilknyttede konventioner
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for disse landsdele
med de ændringer, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger. Dette er ikke sket.
Efter bestemmelsen gælder
ændringsloven ikke for Færøerne og
Grønland. Loven eller dele deraf kan dog ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Det bemærkes i forhold til
Grønland, at den daværende regering i
Folketingssamlingen 2014/2015 fremsatte L 122 forslag til lov om
ændring af forskellige familieretlige love m.v. for
Grønland (Ændringer som følge af
ikraftsættelse for Grønland af
forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab
mellem to personer af samme køn), der bl.a. havde til
formål at danne grundlag for ikraftsættelse for
Grønland af børnebortførelsesloven og de
tilknyttede konventioner. Lovforslaget bortfaldt på grund af
Folketingsvalget i 2015, men er genfremsat ved lovforslag nr. L 35,
som blev fremsat den 29. oktober 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om international fuldbyrdelse af
forældremyndighedsafgørelser m.v. (internationale
børnebortførelser), jf. lovbekendtgørelse nr.
375 af 6. april 2010, foretages følgende
ændringer: | § 8. Sag om
anerkendelse eller fuldbyrdelse efter § 4 kan udsættes
ved kendelse, hvis: 1) (…) | | | 2) forældremyndigheds- eller
samværsretsspørgsmålet er under behandling her i
landet under en sag, som er indledt, før sagen blev indledt
i oprindelsesstaten, eller | | 1. I § 8, nr. 2, indsættes efter
»forældremyndigheds-«: »,
bopæls-«. | 3) en anden
forældremyndighedsafgørelse er under fuldbyrdelse
eller der er anmodet om anerkendelse af den. | | 2. I § 8, nr. 3, ændres
"forældremyndighedsafgørelse" til: "afgørelse
om forældremyndighed, barnets bopæl eller
samvær". | | | | 3.
Overskriften til kapitel 6 affattes
således: | Kapitel 6 Forældremyndighedsafgørelser | | »Kapitel 6 Afgørelser
om forældremyndighed og barnets
bopæl« | § 20 a.
Social- og indenrigsministeren kan efter ansøgning yde
retshjælp til indehaveren af forældremyndigheden over
et barn, som ulovligt er ført fra Danmark til udlandet eller
ulovligt tilbageholdes dér, til dækning af
omkostninger i forbindelse med handlinger af retlig karakter, der
foretages med henblik på tilbagegivelse af barnet. Stk.
2-4. . . . | | 4. I § 20 a, stk. 1 indsættes efter
»karakter«: »og
konfliktmægling«. 5. I § 20 a, indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk. 4.
Retshjælp efter stk. 1-3 og stk. 5 omfatter også
følgende: 1) Økonomisk støtte til
dækning af rimelige udgifter til et barns hjemrejse til
Danmark i forbindelse med en tilbagegivelse af barnet, herunder til
rejsen for en person, der ledsager barnet. 2) Økonomisk støtte I helt
særlige tilfælde til dækning af rimelige udgifter
til andre handlinger, der er nødvendige for en
tilbagegivelse af et barn.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | § 20 b.
Retshjælpen omfatter godtgørelse fra statskassen
af 1) (…) | | | 2) øvrige rimelige udgifter, der er
nødvendige i forbindelse med handlinger af retlig karakter,
herunder rejseudgifter samt udgifter til oversættelse og
legalisering af dokumenter, samt 3) sagsomkostninger, som den
pågældende af en domstol pålægges at betale
til modparten. Stk. 2.
[…] | | 6. I § 20 b, stk. 1, nr. 2, ændres
»dokumenter, samt,« til: »dokumenter,« og i
§ 20 b, stk. 1, nr. 3,
ændres »modparten.« til:
»modparten,«. 7. I § 20 b, stk 1, indsættes som nr. 4 og nr.
5: »4) rimelige udgifter til
konfliktmægling, herunder rejseudgifter, samt 5) udgifter omfattet af § 20 a,
stk. 4.« | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2016. | | | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|