Fremsat den 17. marts 2016 af Lisbeth Bech
Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en effektiv indsats mod plastforurening
(Miljøreduktionsmål for
plastpolymerer, nano- og mikroplast samt plastikaffald i
miljøet m.v.)
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde en handlingsplan, der skal forhindre, at plast i alle
former og størrelser spredes i miljøet. Samtidig
pålægges regeringen at udarbejde et
overvågningsprogram, så man kan følge, om
målene nås.
Regeringen skal inddrage civilsamfund, ngo'er
og erhverv i arbejdet. I forlængelse af de nævnte
initiativer skal Danmarks internationale indsats i EU, FN, Norden
og i de regionale havmiljøkonventioner forstærkes.
Bemærkninger til forslaget
I dette beslutningsforslag dækker ordet
»plast« over syntetiske kemiske forbindelser fra de
mindste polymerer til de største støbte
plastprodukter. Plast kan indeholde kemikalier tilført ved
produktionen som farvestoffer, stabilisatorer m.m. og være
flydende eller i fast form.
Plast anvendes overalt i det moderne samfund.
Det kan derfor ikke undre, at plast også spredes til
miljøet. Plastforureningen har nu nået et
foruroligende omfang. Det vil kræve en massiv indsats
på alle niveauer bare at stabilisere det antal ton, der hvert
år frigives til miljøet. Da antallet af plaststykker
og deres størrelse med stor sandsynlighed spiller en
hovedrolle i skadevirkningerne, og fordi store plaststykker
nedbrydes til mikroplast, vil skaderne fortsætte med at vokse
selv om vi stoppede al plastforurening i morgen. Nedbrydningen af
plaststykkerne i miljøet forstærker skaderne, indtil
plast er helt nedbrudt om mange hundrede år. Dertil kommer,
at der hvert år tabes milliarder af plastpartikler i nano-
til mikrostørrelse til miljøet - enten ved slid af
plastmaterialer eller tab fra produktionen, fordi der er tilsat
meget små stykker plast i forbrugerprodukter, eller fordi der
er tilsat plast i en proces som f.eks. spildevandsrensning, der
medfører udledninger til vandmiljøet og ofte til
jordforurening gennem spredning af spildevandsslam på
markerne.
I lyset af problemets omfang vil
forslagsstillerne ikke vove at påstå, at dette
beslutningsforslag indeholder et komplet katalog til løsning
af dette komplekse problem. Det gør det med sikkerhed ikke.
Til gengæld haster det med at få gjort noget ved
problemet, ikke mindst der, hvor der er tale om bevidst
tilsætning af mikroplast, uanset at plast i f.eks.
plejeprodukter udgør promiller af de tilførte
mængder og antal mikroplast.
Vi starter heldigvis ikke fra et nulpunkt i
Danmark. Der er på SF's initiativ afsat midler på
finansloven for 2015 og 2016 til vidensopbygning. COWI har for
Miljøstyrelsen udarbejdet en rapport, »Microplastics -
Occurrence, effects and sources of releases to the environment in
Denmark«, som gennemgår den eksisterende viden om
forurening med mikroplast med fokus på anvendelse og udslip
af mikroplast i Danmark og spredningen i farvandene omkring
Danmark.
Problematikken beskrives i rapportens danske
resumé således:
»Problemstillingen
omkring forurening af havene med plast, og herunder mikroplast, er
ikke ny, men den har de senere år internationalt fået
øget opmærksomhed, og der er en stigende bekymring
for, om forureningen med plast på længere sigt har
større effekter på miljøet end hidtil
antaget. Bekymringen tager sit
udgangspunkt i en række forhold:
- Plast, som frigives til miljøet, kan opholde
sig i miljøet i mange hundrede år, før det
endeligt nedbrydes.
- Det globale forbrug af plast er stigende, og de
globale udslip til miljøet forudses også at være
stigende med mindre der gribes ind over for udslippene.
- Plast, som ender i havet, kan transporteres over
store afstande og selv de fjerneste steder på kloden er
påvirket af forurening med plast.
- I miljøet neddeles plaststykkerne til mindre
stykker dvs. plast i makrostørrelse nedbrydes til
mikroplast, der igen nedbrydes til plast i
nanostørrelse.
- Mikroplast er fundet i organismer på alle
niveauer i den marine fødekæde.
- Der er resultater, der viser, at mikroplast kan have
effekter på organismer i miljøet, men vores viden om
omfanget af disse effekter er begrænset.
- Vi har stort set ingen viden om mulige særlige
partikeleffekter som plastpartikler i nanostørrelse muligvis
kan have som konsekvens af deres størrelse.
- Mennesker kan udsættes for mikroplast via
fødevarer.
Kombinationen af
fortsatte og måske stigende udslip, at stofferne bliver i
miljøet i århundreder og over tid fragmenteres til
mindre stykker, som kan have stigende effekter på
miljøet, betyder at mikroplast-problematikken har elementer
af en »tidsindstillet bombe«, hvor effekterne af de
udslip, der sker i dag, først ses om mange år, hvor
effekterne kan være umulige at
begrænse. Om det faktisk
forholder sig sådan, ved vi endnu ikke.«
Rapporten er begrænset til mikroplast i
størrelsen 1 µm til 5 mm. Nærværende
beslutningsforslag omhandler alle størrelser.
De vigtigste kilder til forurening med
mikroplast som defineret i rapporten er nedslidning af
bildæk, maling, vejstriber og tøj. Renseanlæg er
også en kilde til udledning af mikroplast i havet selv om
størstedelen af plasten i denne størrelse ender i
spildevandsslammet.
Rapporten konkluderer også, at
mikroplast tilsat plejeprodukter er en mindre kilde. Rapporten er i
høj grad skrivebordsarbejde, og de fleste estimater er
antagelser, uden at der ligger egentlige test af udslippet af
mikroplast bag. Den store mængde plast, der estimeres udledt
fra bildæk, kan således ikke verificeres ved at spore
denne til renseanlæg og vores omgivende vandmiljø. Vi
mangler med andre ord konkrete testede data for både udslip
og for, hvilke koncentrationer og typer plastik, der findes i vores
vandmiljø.
Rapporten viser også, at vi ved meget
lidt om konsekvenserne af spredning af mikroplast i miljøet,
men også at der er grund til at handle uden at vente på
flere undersøgelser. Ikke mindst er det både muligt og
nødvendigt at standse forureningen, som via
renseanlæggene udledes til havet og gennem spildevandsslammet
spredes på markerne.
Rapporten anfører således ikke de
helt små plastpartikler (nanoplast) og plastpolymerer og
heller ikke makroplastforureningen. Dog anbefales det, at
regeringen undersøger nanoplastproblematikken, og at de
internationale anbefalinger om makroplast inddrages.
Der er behov for en samlet plastpolitik og
handlingsplan, ikke flere politikker og planer for forskellige
størrelser af plast. Der er behov for mange flere
undersøgelser, men der er især behov for handling
på de områder, hvor vi ved, det vil gøre en
forskel, og at man takler dette problem ved roden og ikke som
symptombehandling.
1. Miljøreduktionsmål for plast
1.1. Fastsætte reduktionsmål for
plastpolymerer/nanoplast, mikroplast og makroplast i miljøet
og identificere de nødvendige virkemidler.
Vi ved endnu ikke tilstrækkeligt til at
kunne fastsætte et mål for, hvor meget plast
(målt som ton eller antal partikler) vi skal forhindre i at
nå miljøet, før vi kan være sikre,
på at plastens skadevirkninger på dyreliv, sundheden
eller andre forhold er »acceptabelt«. Ideelt set er det
nul, men det punkt er for længst forpasset. Vi ved nemlig
ikke, hvor meget der allerede er derude, og vi ved ikke, hvor det
præcist er. Vi ved ikke, hvor meget vi tilfører hver
dag. Vi kender ikke alle kilderne, og vi kender ikke effekterne.
Dertil kommer, at forskellige plasttyper kan have forskellig effekt
og forskellige tilsætningsstoffer, og at effekten
afhænger af plastens størrelse.
Indsatsen mod plastforureningen har
fællestræk med kemikalieindsatsen, men den er mere
kompleks. Den indeholder f.eks. også en nødvendighed
for en bedre affaldshåndtering.
I betragtning af det, vi ved, om omfanget af
plastforureningen, og i lyset af den store usikkerhed om effekterne
er det forslagsstillernes opfattelse, at vi ikke har råd til
at vente, til vi har mere information og mere viden - den
eksisterende viden peger i en helt klar retning: Der er brug for
handling.
Regeringen pålægges derfor
både at gå videre med vidensopbygning og
igangsætte tiltag, som allerede nu kan identificeres, for at
nedbringe plastforureningen. Anbefalingerne i rapporten fra
Miljøstyrelsen og nærværende beslutningsforslag
vil sammen med Folketingets behandling af forslaget og involvering
af befolkningen, Ngo'er og erhverv samt det internationale arbejde,
der foregår, udgøre et godt grundlag for udarbejdelse
af den første handlingsplan mod plastforurening i
Danmark.
På de følgende områder
(1.2-1.8) kan der handles nu, hvis der er politisk vilje.
Regeringen pålægges med dette beslutningsforslag at
udarbejde handlingsplaner for at gennemføre disse.
1.2. Gennemføre forbud mod tilsætning af
plast til forbrugerprodukter.
Plast, som f.eks. tilsættes kosmetik- og
plejeprodukter, rengøringsprodukter m.m., ender for
hovedpartens vedkommende i spildevand. Det nedbrydes ikke under
spildevandsrensningen og vil derfor enten blive udledt til
vandmiljøet eller tilbageholdt i slammet.
Der findes alternativer til de funktioner, som
plasten har i kosmetik- og plejeprodukter, og det er derfor et
oplagt sted at sætte ind mod plastforureningen.
Brancheforeningen SPT anbefaler generelt at udfase mikroplast helt
i deres produkter. Dette bakkes op af plastindustriens
brancheorganisation i Danmark. Det er vigtigt at få alle med
ved at forbyde al tilsætning af mikroplast, som kan frigives
til miljøet fra produkterne, både for at
belønne dem, der helt har undladt eller fjernet plasten fra
deres produkter, og ved at forbyde tilsætning til produkter
og anvendelser, som producenterne og myndighederne endnu ikke har
kendskab til. (»Kosmetikproducenter om mikroplast: Vi vidste
ikke, at det var et problem«, Ingeniøren, den 3. juni
2014).
1.3. Gennemføre forbud mod anvendelse af
plastpolymerer og mikroplast i åbne processer og direkte i
miljøet.
På samme måde som plast i
produkter vil plast tilsat åbne processer som
spildevandsrensning nå havmiljøet eller blive udbragt
på landbrugsjorden med spildevandsslammet, hvorfra det kan
udvaskes til grundvand, åer og søer.
I forbindelse med efterforskning efter
skifergas i Dybvad er det kommet frem, at spildevandet fra
efterforskningsboringen indeholder tilsat plast i form af
acrylamidforbindelser, men også at lignende
acrylamidforbindelser i forvejen tilsættes
renseanlægget i Frederikshavn, som behandlede spildevandet
fra skifergasboringen. Polymerer anvendes i renseanlæg til
slamafvanding, fortykning eller bundfældning. Disse polymerer
har bl.a. til hensigt at »samle« kemikalier i
spildevandet, og det kan derfor ikke udelukkes, at plasten dermed
er særlig effektiv til også at samle miljøgifte
op i spildevandet (folketingsåret 2014-15, 2. samling,
Miljø- og Fødevareudvalget, alm. del - svar på
spm. 72).
I udlandet er der eksempler på
anvendelse af mikroplast til bekæmpelse af jorderosion. Det
er et eksempel på en praksis, der ikke må tillades.
1.4. Fastsætte udledningskrav til renseanlæg
og industrielle udledninger, herunder særlige udledningsskrav
til virksomheder, der producerer eller bearbejder plast.
Virksomheder, som producerer eller forarbejder
plast, bør have specifikke udlederkrav og krav til
indretning af afløb og affaldshåndtering i
virksomheden, hvad enten spildevandet tilføres kommunale
renseanlæg eller renses direkte.
For spildevandsanlæg og virksomheder med
direkte udledninger bør der fastsættes udlederkrav
baseret både på vægt og antal, fordi antallet af
partikler kan være en vigtigere parameter, end hvor mange
kilo eller ton, der tilføres miljøet.
Flere danske virksomheder og vandsektoren har
nu fokus på plast i renseanlæg. (»Vejle
Spildevand vil mikroplast til livs«, Ingeniøren, den
19. januar 2016).
I lyset af at dæk er en af de
største kilder, bør kravene også omfatte
anlæg til rensning af regnvand fra vejbaner.
Der udledes fortsat urenset spildevand fra
overløbsbassiner under voldsomt regnfald. En handlingsplan
for at undgå tab af plast til havmiljøet må
naturligvis omfatte denne kilde, som der i øvrigt er rigtig
mange andre miljømæssige begrundelser for at få
stoppet.
Der er en fælles europæisk
beslutning om at stoppe forureningen af miljøet med alle
farlige kemiske stoffer i 2020. Denne beslutning omtales ofte
»generationsmålet«, og den stiller en klar ramme
for, at syntetiske, menneskeskabte kemikalier ikke bør
tilføres miljøet. Generationsmålet er blevet
vedtaget ved Nordsøkonferencen i Esbjerg i 1995, ved
OSPAR-mødet i Sintra i 1998 og HELCOM-mødet i 1998.
Derudover indgår generationsmålet i
vandrammedirektivet. Folketinget var det første parlament,
der vedtog denne målsætning ud fra
forsigtighedsprincippet i februar 1990 gennem dagsordensforslag nr.
D 17, der opfordrer regeringen til at arbejde for, at ren teknologi
og affaldsreduktion prioriteres frem for bedst tilgængelige
teknologi, og for en målsætning om principiel
eliminering af miljøfremmede stoffer og sortlistede stoffer
på Pariskonventionens bilag.
1.5. Fastsætte miljøkvalitetskrav for antal
mikroplaststykker og plastpolymerpartikler pr. liter havvand, i
sedimenter og i levende organismer (biota), fersk overfladevand og
grundvand baseret på forsigtighedsprincippet.
Det følger af
»generationsmålet«, at
miljøkvalitetskravet for syntetisk plast bør
være nær nul. Formuleringen nær nul henviser til,
at der allerede er tilført syntetisk plast til
miljøet, og at det derfor er meningsløst at
fastsætte miljøkvalitetskrav, som ikke er reelt
opnåelige. Det faktum, at antallet af plastpartikler i
miljøet vil blive ved med at stige, selv hvis alle
tilførsler af plast blev stoppet, viser, hvor alvorlig
forureningen er, og at den er på vej ud af kontrol.
Danmark kan fastsætte
miljøkvalitetskrav og behøver ikke afvente
fælles EU-lovgivning. Det er vigtigt, fordi
Miljøstyrelsens undersøgelse viser, at mikroplast
udledt fra Danmark i altovervejende grad forbliver i danske
farvande.
1.6. Fastsætte kvalitetskrav til spildevandsslam og
jord, hvad angår mikroplast og plastpolymerer (antal og
vægt)
På samme måde, som der for en
række miljøgifte og metaller er fastsat
grænseværdier for indholdet, bør der
fastsættes en grænse for, hvor megen plast der må
tilføres landbrugsjorden fra spildevandslam - både i
mængde og antal. Der bør fastsættes tilsvarende
miljøkvalitetskrav til jord.
1.7. Fastsættelse af krav til produkters afgivelse
af mikroplast og plastpolymerer.
Plastprodukter, byggematerialer, tøj
m.m. frigiver små plaststykker under brug og slid. Regeringen
pålægges at arbejde for, at der udarbejdes standarder
for plastprodukters afgivelse af nano- og mikroplast i brugsfasen.
I dag er der grænseværdier for afsmitning af
plastpolymerer til fødevarer, som altså bør
udvides og gøres meget bredere.
Dækslitage er ifølge
Miljøstyrelsens rapport den største kilde til
spredning af mikroplast. Det er oplagt at prioritere forskning i
alternative materialer eller i, hvordan tabet kan bringes ned -
ideelt set samtidig med at dækstøj nedbringes. En
anden stor kilde er plast i tekstiler og tøj fremstillet af
plast (nylon, akryl m.m.), som afgiver små plaststykker under
vask.
1.8. Plastprodukter
og affald
En stor del af det plastaffald, der ikke
genanvendes i Danmark, bortskaffes i forbrændingsanlæg,
hvilket medfører en meget begrænset
nyttiggørelse alene til varme og elproduktion og med stor
drivhuseffekt, fordi plast i dag produceres fra fossile
brændsler og materialetabet er 100 pct. Af denne årsag
er forekomsten af større plaststykker i miljøet
mindre i Danmark end i andre lande med dårligere
indsamlingssystemer og åbne lossepladser. Forbrænding
af affald hører per definition ikke hjemme i en
cirkulær økonomi, fordi forbrænding
medfører tab af ressourcer. Affaldsforbrænding
tilhører den gamle generation af affaldsstrategier, hvor det
handlede om at nedbringe mængderne af affald.
Det bør være målet helt at
undgå, at plastaffald opstår. Plast bliver først
affald, når det er tabt til miljøet.
Nyttiggørelse af plast som en ressource efter brug kan kun
ske, hvis dets materialecyklus lukkes helt. Indsamlet plast skal
derfor håndteres som en ressource og ikke bortskaffes
på forbrændingsanlæg (eller deponeres permanent).
Særlig problematisk plast som PVC bør deponeres
midlertidigt, indtil der er tilvejebragt kapacitet til udvinding af
plastens bestanddele, f.eks. termisk forgasning. Plast der ikke kan
materialegenvindes, eller som forurener ressourcestrømmene,
bør substitueres.
Det er en prioritet at få nedbragt
mængden af anvendt plast til engangsformål, hvilket er
den kategori, der oftest tabes til miljøet. Europa bruger
f.eks. 100 mia. plastposer om året, hvoraf 8 mia. havner i
naturen. Plast udgør 70 pct. af affaldsforureningen i flere
af de europæiske havområder.
Da Europa-Parlamentet den 28. april 2015 vedtog at
begrænse forbruget af plastikposer i Europa, var det samtidig
en ny måde at omgås affald på. Selv om vi i EU
har haft en affaldsstrategi siden 1970'erne med reduktion som
nummer et, er det første gang, EU faktisk beslutter at
gå den vej. (Europa-Parlamentets beslutning af 28. april
2015, T8-0101/2015, fælles beslutningsprocedure
2013/0371(COD)).
Aftalen, som SF - som medlem af den
grønne gruppe - har forhandlet i Europa-Parlamentet og med
EU's medlemsstater, vil nedbringe antallet af lette
plastikbæreposer drastisk. EU's medlemsstater vil enten
skulle indføre en pris på alle plastikbæreposer
eller sætte et reduktionsmål, der indebærer, at
hver indbygger højst må bruge 90 plastikposer i 2019
og 40 i 2025. Hermed vil EU have nedbragt forbruget af lette
plastikbæreposer med over 80 mia. årligt om 10
år. Med den nye lov vil de økonomiske byrder blive
vendt til en gevinst. Samlet spares mere end 5 mia. kr.
årligt, hvoraf butikkerne får den største del af
besparelsen ved ikke at skulle udlevere store mængder af
»gratis« poser, og oveni tjener de 9-12 mia. kr. hvert
år på salg af poser.
Antallet af plastposer skal inden 2025
nedbringes til 20 mia. stk. (40 stk. pr. indbygger). Danmarks
forbrug ligger lige nu under 80 plastposer pr. indbygger og skal
derfor også nedbringes (se bilag 1 om cirkulær
økonomi m.m.).
Danmark har også en stor udfordring
vedrørende genanvendelse af plast. Kun 34 pct. genanvendes i
dag, mens 64 pct. bliver bortskaffet i
forbrændingsanlæg - helt slemt står det til med
plastemballage fra husholdningerne, hvor kun 10 pct. bliver
genanvendt. Kommissionen har foreslået 55 pct. i 2025.
Der er en stor belastning fra tabt plast, hvor
mennesker færdes, bl.a. fra indpakning af slik,
skruelåg til plastflasker, engangslåg, madindpakning,
cigaretskodder m.m. Der er behov for en indsats fra os alle sammen,
men skal det være effektivt er det nødvendigt at finde
nogle effektive metoder, der kan overbevise os alle om, at det er
god stil ikke at smide affald.
Tilsvarende er der behov for en indsats for at
indsamle plastaffald i havnene, således at affald fra
skibsfarten og søtransporten ikke ender i havet - og,
når det er gået galt, en indsats for at samle affald op
på strandene.
2. Overvågningsprogram.
Spildevandsslam er med stor sandsynlighed den
største kilde til jordforurening
med mikroplast. Andre kilder kan være husdyrsgødning
og ikke mindst bildæk og andre af de store kilder til
forurening med mikroplast. Vi ved, at der i dag sker en ophobning
af fosfor i landbrugsjordene sammen med zink og kobber fra
landbruget. Vi ved også, at mikroplast med stor sandsynlighed
nedbrydes meget langsomt i jord, og at der derfor sker en
ophobning.
Det er vigtigt at få fastlagt
forureningsniveauet og at få etableret et
overvågningsprogram, så vi kan følge effekten af
de tiltag, der forhåbentlig vedtages, herunder krav til
spildevandsslam og husdyrgødning.
Tilsvarende bør
overvågningsprogrammer for vandmiljøet inddrage alle
plaststørrelser.
Overvågningen af luftmiljøet indeholder allerede en
overvågning af små partikler. Så vidt det er
forslagsstillerne bekendt, indgår der ikke specielle
overvejelser om mikroplast eller andre plastpartikler i denne
overvågning. Det vides dog, at bildæk er en kilde til
partikelforurening i byerne.
Fødevarer
kan indeholde mikroplast. Der er dog behov for at få
undersøgt omfanget og fastlagt krav til indholdet af
plastpartikler i fisk, skaldyr, honning, drikkevarer m.v. og sikre,
at overvågningsprogrammer følger udviklingen.
(»Undersøgelse - der er plastik i din mad«,
dr.dk Nyheder, den 24. marts 2015).
3. Inddragelse af
civilsamfundet, ngo'er og erhverv
Regeringen opfordres til at inddrage
befolkningen mest muligt. Kommunerne har en særlig rolle at
spille i forhold til indsamling af plast fra husholdninger for at
forhindre, at affald spredes i naturen. Tilsvarende har den
markedsudsatte affaldssektor og erhvervslivet et ansvar for deres
område.
Ngo'erne og lokale foreninger kan spille en
meget stor rolle regionalt og lokalt. KIMO, kommunernes
internationale miljøorganisation, har i flere år
engageret sig i problemer med marint affald.
Villum Fonden og Velux Fonden har i januar
2016 givet en bevilling på i alt 8,9 mio. kr. til »Et
hav af muligheder«, et projekt, som gennem forskellige tiltag
skal undersøge og reducere plastforureningen i havet.
»Et hav af muligheder« er et fællesprojekt med
Plastindustrien, Det Økologiske Råd og Plastic Change
som deltagere. (»Stort millionbeløb til dansk kamp
imod plast i havet«, plast.dk pressemeddelelse, den 13.
januar 2016).
4. Forstærket
indsats i EU, FN og de regionale
havmiljøkonventioner
Der er en lang række muligheder for at
stramme grebet om den danske plastforurening uden at bruge
EU-lovgivning eller vedtagelser i FN (UNEP, IMO) eller
havmiljøkonventionerne. Men det vil være en fordel for
det samlede resultat, hvis Danmark for alvor blander sig i EU, FN
og i havmiljøkonventionerne - ikke mindst hvis det skal
lykkes at få en fælles europæisk indsats mod den
regionale og globale havforurening.
Nedenfor fremgår eksempler på,
hvor regeringen kan og bør forstærke den
internationale indsats.
Et konkret eksempel på et fokuseret
europæisk samarbejde er om mikroplast i kosmetik- og
plejeprodukter. USA har forbudt denne anvendelse i 2016. I EU
arbejder Sverige og Benelux-landene aktivt for, at et sådant
forbud gennemføres i hele EU. Her bør Danmark deltage
i at lægge pres på, at Kommissionen gennemfører
et sådant tiltag.
Som et led i indsatsen mod tab af plast til
miljøet bør regeringen endvidere udstationere en
eller flere eksperter i Europa-Kommissionen med henblik på at
fremme europæiske og internationale tiltag mod
plastforurening.
Kommissionens udspil om cirkulær
økonomi er en mulighed for at løfte indsatsen
på europæisk niveau, ikke mindst i forlængelse af
den planlagte plaststrategi (bilag 1).
OSPAR er et mellemstatsligt samarbejde baseret
på OSPAR-konventionen om forurening af Nordsøen og
Nordøstatlanten med 15 medlemmer inklusive Danmark. OSPAR
vedtog i 2014 en handlingsplan for at forhindre havforurening med
affald. Handlingsplanens enkelte punkter eller handlinger har et
eller flere »leadcountries« som koordinator. Danmark er
ikke leadcountry eller assisterende land på nogle af
punkterne. En dansk handlingsplan bør betyde, at Danmark
bidrager aktivt til arbejdet med at forhindre plastforurening af
Nordsøen og Nordøstatlanten. (OSPAR Commission, Work
Areas, Marine Litter).
Helsingforskommissionen (HELCOM) er
Østersøens pendant til OSPAR. Der er overlap i
Kattegat mellem de to konventioner og HELCOM dækker dermed de
indre danske farvande indtil Skagen. Ti lande inklusive Danmark er
medlem. HELCOM vedtog i 2015 »HELCOM Recommendation
36/1« om marint affald, herunder en regional
handlingsplan.
Heri forpligter landene hinanden til i 2016 at
definere »god miljøstatus« (Good Environmental
Status - GES) med tilhørende indikatorer og finde ud af,
hvordan overvågningen kan koordineres. Landene forpligter sig
til at gennemføre de grundlæggende principper i
konventionens paragraffer med hensyn til marint affald og derudover
at involvere befolkningen og interessenter, fokusere på
bæredygtigt forbrug og produktion, anvende bedst
tilgængelig viden og analysere socioøkonomisk
effektivitet, integrering af marint affald i planer for fast
affald, anvendelse af affaldshirakiet og økosystem
tilgang.
HELCOM's handlingsplan handler om alt affald
og især makroaffald. Danmark bør involvere sig aktivt
i HELCOM's arbejde og sikre, at indsatsen også kommer til at
fokusere på nano- og mikroplast.
Bilag 1
Socialistisk Folkepartis forslag til en
plaststrategi inden for rammen af den cirkulære
økonomi
Omstillingen til en cirkulær
økonomi, hvor værdien af materialer og ressourcer
bevares i økonomien længst muligt og
affaldsproduktionen minimeres, er et væsentligt bidrag til
EU's indsats for at udvikle en bæredygtig, ressourceeffektiv
og konkurrencedygtig økonomi med en lav CO2-udledning. Den cirkulære
økonomi vil skabe nye forretningsmuligheder, mere effektive
produktions- og forbrugsmønstre samt skabe lokale
arbejdspladser. Den vil samtidig bidrage til at undgå
uoprettelige skader som følge af, at ressourcer opbruges i
et tempo, der overstiger klodens evne til at forny dem for så
vidt angår klima og biodiversitet, luftkvalitet, jord- og
vandforurening. En indsats på EU-plan vil fremme
investeringer og skabe lige konkurrencevilkår.
EU-Kommissionen har netop fremlagt en
handlingsplan for cirkulær økonomi i EU (An EU action
plan for the Circular Economy
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?
uri=CELEX:52015DC0614). I denne kontekt bør Danmark spille
en aktiv rolle for at få ambitiøse mål, som kan
bidrage til at reducere plastforureningen, herunder en
særskilt plastikstrategi på EU-niveau.
Forebyggelse står øverst i
hierarkiet, når det gælder at komme
affaldsmængderne til livs. Dernæst kommer
genanvendelse, forbrænding og deponering.
Genanvendelsen af plast i EU er steget
støt, men mindre end 25 pct. af det indsamlede plastaffald
genanvendes, og omkring 50 pct. deponeres. Der er således
potentiale for meget mere genanvendelse, hvilket vil give
både økonomiske og miljømæssige
gevinster.
En af de hindringer, som de erhvervsdrivende
konfronteres med, når de vil anvende sekundære
råstoffer, er usikkerheden vedrørende deres kvalitet.
Da der ikke findes fælles EU-standarder, kan det være
vanskeligt at fastslå graden af urenhed i bl.a. plast. Her
bør Danmark bidrage aktivt til udviklingen af
EU-kvalitetsstandarder i samarbejde med plastindustrien. Et andet
særlig vigtigt aspekt ved udviklingen af markedet for
sekundære råstoffer er tilknytningen til lovgivningen
om kemikalier. Stadig flere kemiske stoffer viser sig at være
sundheds- eller miljøskadelige, og dette skal tænkes
ind i genanvendelsen også for plast. Her bør Danmark
ligeledes bidrage til bedre sporing af problematiske kemikalier i
produkterne.
Danmark bør på EU-niveau arbejde
for:
- I konteksten af
den pågående revision af EU's affaldsdirektiver
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19.
november 2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?
qid=1454660281787&uri=CELEX:32008L0098) at bidrage til at
få så høje overordnede reduktionsmål og
mål for genanvendelse af affald som muligt og at fremme mere
udstrakt brug af økonomiske instrumenter.
- Aktivt at bidrage
til indsatsen for at begrænse mængden af havaffald i
forbindelse med gennemførelse af 2030-målene for
bæredygtig udvikling.
- Aktivt at bidrage
til udviklingen af kvalitetsstandarder for sekundære
råstoffer på EU-niveau, som vil pågå fra
2016 og fremefter.
- Aktivt at bidrage
til at analysere og foreslå mulige tiltag vedrørende
samspillet mellem affalds-, produkt- og kemikalielovgivningen,
herunder muligheder for at begrænse forekomsten af
problematiske kemikalier og forbedre sporingen heraf i
produkter.
- At bidrage til at
sikre, at en ambitiøs særskilt plastikstrategi
på EU-niveau kan udvikles så hurtigt som muligt.
- At bidrage til
udviklingen for overvågningen af den cirkulære
økonomi ved at stille den nødvendige data til
rådighed.
En konkret plastikstrategi på
EU-niveau
Mere intelligente indsamlings- og
certificeringsordninger for indsamlere og sorteringsanlæg er
afgørende for at lede genanvendelig plast væk fra
lossepladser og forbrændingsanlæg og over til
genanvendelse. Forekomsten af farlige kemiske
tilsætningsstoffer kan volde tekniske problemer, og nye
innovative plasttyper giver anledning til nye
spørgsmål, bl.a. for så vidt angår
bionedbrydeligheden af plast. Udviklingen af nye plasttyper kan dog
også bidrage til den cirkulære økonomi ved at
sikre en bedre fødevareopbevaring, forbedre
genanvendeligheden af plast eller nedbringe vægten af de
materialer, der bruges i køretøjer. Derfor skal EU
have en konkret og særskilt plastikstrategi.
I denne kontekst skal Danmark arbejde for
- væsentligt
at nedbringe mængden af havaffald,
- en EU-strategi
for at nedbringe mængden af havaffald fra skibe,
- et
ambitiøst EU-mål for genanvendelse af plastemballage
og
- at fremme den
grænseoverskridende handel med genanvendelig plast.
Opfølgning på
plastikposedirektivet
Hvert år ender 8 mia. plastikposer i
naturen og havet i EU. Med det nye direktiv for reduktion af
letvægtsplastikposer i EU (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/720 af 29. april 2015 om
ændring af direktiv 94/62/EF med henblik på at mindske
forbruget af letvægtsplastbæreposer
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?
qid=1454659877383&uri=CELEX:32015L0720) er det første
gang, at vi får forebyggende lovgivning på
affaldsområdet på EU-niveau. Direktivet forpligter EU's
medlemsstater til at træffe foranstaltninger - f.eks.
prisfastsættelse - så det det årlige forbrug ikke
overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr. person i
år 2019 og 40 letvægtsplastbæreposer pr. person i
år 2025. Derudover må
letvægtsplastbæreposer ikke længere udleveres
gratis på salgssteder fra 2018, og der indføres
mærkningsordning for bionedbrydelige og komposterbare
plastbæreposer. Medlemsstaterne er forpligtede til at
overvåge udviklingen i forbruget og informere
Europa-Kommissionen herom i overensstemmelse med artikel 12 i
direktiv 94/62/EF.
Det vurderes, at lovgivningen allerede inden
for 5 år vil resultere i 80 pct. reduktion i forbruget af
letvægtsplastikposer sammenlignet med forbruget i 2010.
Men der er stadig flere udfordringer at tage
fat på, når det gælder alle de plastikposer, der
ender i naturen. Her bør den danske regering presse på
for, at vi også får reduktionsmål for de
ultralette plastikposer (under 15 micron) samt et forslag til
reguleringen af de problematiske oxo-nedbrydelige plastikposer. Det
er nemlig misvisende, når sådanne poser omtales som
»bionedbrydelige«, idet de indeholder
tilsætningsstoffer, som får plasten til at smuldre til
små partikler, som forbliver i miljøet.
I denne kontekst skal Danmark arbejde for
-
reduktionsmål for de ultralette plastikposer (under 15
micron),
- forbud mod de
problematiske oxo-nedbrydelige plastikposer.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
effektiv indsats mod plastforurening
(miljøreduktionsmål for plastpolymerer, nano- og
mikroplast samt plastikaffald i miljøet m.v.)
(Beslutningsforslag nr. B 94)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.