Fremsat den 15. marts 2016 af Kim
Christiansen (DF), Bent Bøgsted (DF), Kristian Thulesen Dahl
(DF), Mette Hjermind Dencker (DF), Søren Espersen
(DF), Morten Marinus (DF), Jan Erik Messmann (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om overdragelse af den regionale
jernbaneinfrastruktur og ansvaret for den regionale jernbanedrift
til staten
Folketinget opfordrer regeringen til snarest
muligt og senest ved udgangen af 2016 at fremsætte de
nødvendige lovforslag m.v. med henblik på at overdrage
den regionale jernbaneinfrastruktur og ansvaret for den regionale
jernbanedrift til staten.
Bemærkninger til forslaget
Dansk Folkeparti ønsker med dette
forslag at skabe en bedre og mere sammenhængende
jernbanedrift til gavn for den kollektive trafik og passagerne,
så der kan skabes en mere effektiv togdrift og grundlag for
større passagervækst. Det kan bedst ske ved at
få integreret den regionale jernbaneinfrastruktur -
også kaldet privatbanerne - i den statslige
jernbaneinfrastruktur (under Banedanmark) og ved at få
integreret ansvaret for den regionale jernbanedrift i den statslige
kontraktstyring med operatørerne. Det vil især gavne
mindre bysamfunds og landdistrikters udvikling.
I dag har regionerne ansvaret for
infrastrukturen og driften af en række regionale jernbaner. I
praksis er det trafikselskabernes togselskaber, som i de fleste
tilfælde både står for driften og for
vedligeholdelse og fornyelse af infrastrukturen. På regionalt
niveau er der således ikke sket en organisatorisk adskillelse
af infrastruktur og operatør, som det er sket i staten med
henholdsvis Banedanmark som infrastrukturforvalter og DSB og Arriva
som operatører.
Integrationen af de regionale baner i det
statslige jernbanenet vil ikke medføre øgede
omkostninger. Tværtimod kan det frigøre midler fra
regionerne, da de seneste regnskabstal tyder på, at
regionerne modtager et større statsligt tilskud til
vedligehold og fornyelse af infrastrukturen og til jernbanedriften
end de udgifter, som regionerne faktisk har på disse
områder.
Dertil kommer økonomiske gevinster
på den samlede drift fra netværksfordele i form af
bedre udnyttelse af togmateriel, bedre
investeringsplanlægning og udbud. Der må også
forventes flere passagerindtægter som følge af nye
togsystemer med mere sammenhængende trafik, kortere
rejsetider og færre skift for passagererne, der vil skabe
grundlag for større passagerfremgang.
Privatbanerne er vigtige
for den regionale jernbanetrafik
Ifølge de seneste regnskabsoplysninger
fra Trafikstyrelsen for 2014 blev der kørt 9,8 mio.
togkilometer på privatbanerne. Det svarer til knap 15 pct. af
de statslige togkilometer (dvs. DSB's fjern- og regionaltogstrafik,
S-togene og Arrivas regionaltrafik), men hvis det alene ses i
forhold til de statslige regionale togkilometer (dvs. i regi af
DSB, DSB Øresund og Arrivas togdrift i Midt- og
Vestjylland), udgør andelen 34 pct.
Når der ses på antallet af
passagerer i form af personkilometer, er andelen noget lavere,
hvilket skyldes, at den statslige trafik er koncentreret om de
største passagerstrømme i og omkring hovedstaden, de
øvrige store byer og fjerntrafikken. Privatbanerne stod i
2014 for 221,7 mio. personkilometer, hvilket svarer til 3,5 pct. af
de personkilometer, der køres på de statslige baner.
Privatbanernes personkilometer udgør knap 8 pct. af de
personkilometer, der køres på statslige regionale
baner.
Med til billedet hører også, at
privatbanerne har oplevet en større fremgang i antal
personkilometer og påstigere end den statslige jernbane.
Således har privatbanerne i perioden 2007-2013 haft en
fremgang på 20 pct. i personkilometer, mens der på
statens jernbaner har været en stigning på ca. 10 pct.
Med bedre sammenhæng med det øvrige statslige
skinnenet, nye togsystemer, der reducerer rejsetiden, og
færre antal skift, vil fremgangen kunne forstærkes
yderligere.
Regionale jernbaner er vitale for landdistrikter og
yderområder
De regionale baner hos trafikselskaberne og
den statslige regionaltrafik, der drives af DSB og Arriva, er
vigtige for landdistrikters og yderområders udvikling.
Betingelser for bosætning og udvikling af mindre bysamfund og
landdistrikter er ofte koblet op på mulighederne for
kollektiv trafik, der kan forbinde områderne til
større byer og vækstcentre, hvor der er
arbejdspladser, skoler og uddannelsesmuligheder. Samtidig er
erhverv og skoler i mindre bysamfund og landdistrikter
afhængige af kollektiv transport af hensyn til børns,
studerendes og arbejdstageres pendling. Jernbanen er med andre ord
en livsnerve i disse områder.
Gevinsterne ved at få en
sammenlægning af den regionale og statslige jernbanedrift
samt vedligeholdelse og fornyelse af infrastrukturen kommer som
følge af en samlet overordnet planlægning til gavn for
passagererne, så passagererne i ikke mindst mindre bysamfund
og landdistrikter vil opleve bedre sammenhængende
togsystemer, færre skift og køreplaner, der tilgodeser
passagerernes rejsemønstre. Samtidig vil det være
muligt at høste netværksfordele ved at få en
bedre benyttelse af togmateriellet. Ved at slå den statslige
og den regionale vedligeholdelse og fornyelse af
jernbaneinfrastrukturen sammen, vil der kunne opnås
besparelse ved bedre koordinering og planlægning.
Der er allerede i dag samdrift og planlagt
samdrift mellem den regionale og den statslige trafik flere steder
(i Nordjylland, på Vestbanen med Esbjerg Nærbane og
på Østbanen med den nordlige del af Lille Syd), og
forslaget vil kun fremme disse positive tiltag. Der er imidlertid
også en række eksempler, der viser, at udviklingen
går den forkerte vej, og at der er et stort potentiale i at
få integreret den regionale og den statslige
jernbanedrift.
Efter en integration af den regionale og den
statslige jernbanedrift vil det være oplagt at udbyde
driften, hvor både regionale togselskaber og DSB og andre
jernbaneselskaber kan byde på driften.
Brug for bedre koordinering og sammenhæng i
togdriften
Mange statslige regionale
banestrækninger minder meget om de regionale jernbaner. Der
er imidlertid ikke nogen overordnet sammenhæng i
vedligeholdelsen eller driften af jernbanerne i statsligt og i
regionalt regi, hvilket kan være et stort problem. Det
hindrer, at der skabes sammenhæng i den kollektive trafik -
til ugunst for passagerne. Med en integration af de regionale og de
statslige jernbaner vil der kunne skabes en langt større
passagerfremgang.
Aktuelt har Region Sjælland f.eks.
besluttet at lukke en del af Tølløsebanen mellem
Skellebjerg og Slagelse på grund af nedslidte skinner og
erstatte driften med busser. Det skader sammenhængen i hele
Vestsjælland, da mange af passagererne på
Tølløsebanen i Tølløse skifter til
Nordvestbanen, typisk mod Holbæk eller
Roskilde/København, ligesom Tølløsebanen i
Slagelse har sammenhæng med regional- og fjerntrafikken mod
Ringsted/København og Korsør/Nyborg/Odense. Med andre
ord har lukningen af en del af Tølløsebanen negative
effekter for den statslige del af jernbanen. I stedet for lukning
af en del af Tølløsebanen burde der satses på
en langt bedre sammenhæng med Nordvestbanen, Odsherredbanen
og den øvrige regionale trafik på Midtsjælland
både driftsmæssigt, vedligeholdelsesmæssigt og
med hensyn til togmateriel. Dette vil bedst kunne opnås ved
en sammenlægning med den statslige infrastruktur under
Banedanmark og med den statslige togdrift.
De øvrige regionale baner på
Sjælland, der drives og vedligeholdes af Region Hovedstaden
og Region Sjælland via Lokaltog A/S (en fusion af de
tidligere togselskaber Regionstog og Lokalbanen), vil også
være oplagte at få integreret i det statslige
jernbanenet. I Nordsjælland vil de regionale baner (tidligere
Lokalbanen) kunne integreres drifts- og planmæssigt langt
bedre med S-tog og kystbanetrafikken, så passagerene vil
opleve bedre sammenhæng og færre skift. Det samme er
gældende for de øvrige regionale baner på
Sjælland (tidligere Regionstog), hvor Odsherredbanen kan
integreres med Nordvestbanen og Tølløsebanen.
Østbanen vil helt naturligt kunne
integreres med den statslige regionale bane Roskilde-Køge
(øvre del af Lille Syd). Her er der planer om at overdrage
driften til Lokaltog A/S, jf. den seneste DSB-aftale, men denne
integration sikrer ikke den optimale sammenhæng og skyldes i
højere grad problemer med gammelt materiel og mangel
på velfungerende materiel på Lille Syd, hvor der i dag
bruges 30-35 år gamle dieseltog. Den nye elektrificerede
Ringstedbane over Køge og elektrificeringen af
Køge-Næstved vil gøre det naturligt at se
på, hvordan Østbanen, den øvre del af Lille Syd
(som ikke vil være elektrificeret), kan integreres med den
øvrige statslige regionale dieseldrift på
Sjælland og med Lollandsbanen, som også drives af
Lokaltog A/S.
Tidligere har Region Syddanmark arbejdet for
at lukke Vestbanen mellem Nørre Nebel og Varde, men det blev
forhindret. I dag er der kommet samdrift med den øvrige
statslige regionale trafik mod Esbjerg og videre mod Ribe, så
der er langt mere sammenhæng i den samlede jernbanetrafik i
Vestjylland til gavn for passagererne. Der arbejdes endda på
at skabe endnu mere sammenhæng i trafikken med konceptet
Esbjerg Nærbane. Det vil i den forbindelse være helt
naturligt, at Vestbanen overgår til staten. Det er også
den samme operatør (Arriva), som i dag driver både
Vestbanen og de statslige regionale baner Esbjerg-Skjern og
Esbjerg-Ribe-Tønder-Niebüll.
Det samme vil være tilfældet med
Lemvigbanen mellem Vemb og Thyborøn, der drives af Region
Midtjylland, og som har forbindelse til den statslige jernbane ved
Vemb mellem Skjern og Struer. Her vil det være oplagt at
integrere denne strækning i de øvrige vestjyske
strækninger for at få mere sammenhæng i
jernbanetrafikken og i vedligeholdelsen af skinnerne. Når det
gælder Odderbanen, der også drives af Region
Midtjylland, vil denne strækning indgå i den kommende
Aarhus Letbane sammen med den statslige regionale strækning
mellem Aarhus og Grenaa.
I Nordjylland vil der ske overdragelse af den
statslige Aalborg Nærbane til Region Nordjylland, hvor det er
planen, at banen sammen med den statslige regionaldrift mellem
Aalborg og Frederikshavn integreres i driften af Skagensbanen og
Hirtshalsbanen. Det vil kunne skabe en større
sammenhæng og bedre togbetjening i hele regionen.
Økonomi
Omlægningen skal være
provenuneutral, så nettovirkningen på regionernes (og
kommunernes) økonomi neutraliseres.
Regionerne (og i meget lille omfang
kommunerne) har udgifter til trafikselskabernes jernbanedrift og
til vedligehold og fornyelse af infrastrukturen.
Til gengæld modtager regionerne
bloktilskud til regionale udviklingsopgaver, som bl.a. omfatter
trafikselskabernes jernbanedrift. Derudover modtager regionerne et
investeringstilskud til vedligehold og fornyelse af infrastrukturen
og til køb/leasing af togmateriel. Dette investeringstilskud
er tidligere foreslået ændret, så det fra 2016
skulle blive en del af bloktilskuddet til regionale
udviklingsopgaver. Denne ændring er imidlertid ikke blevet
til noget.
I det seneste regnskabsår, 2014,
fremgår det af Trafikstyrelsens (nu Trafik- og
Byggestyrelsen) nøgletal for privatbanerne
(»Nøgletal for privatbanerne, Regnskab 2014«,
Trafik- og Byggestyrelsen, 2015), at privatbanerne samlet set
modtog et driftstilskud på 379,3 mio. kr. og et
investeringstilskud på 49,4 mio. kr. fra regioner og
kommuner. Altså samlet 428,7 mio. kr. (regionerne finansierer
425,9 mio. kr., mens kommunerne finansierer 2,8 mio. kr.).
Fra det daværende Økonomi- og
Indenrigsministeriums rapport fra arbejdsgruppen om kriterier for
antal kilometer privatbanespor (»Rapport fra arbejdsgruppen
om kriteriet for antal kilometer privatbanespor«,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, 2015) fremgår det,
at regionerne modtog 492,4 mio. kr. i bloktilskud ud fra kriteriet
om privatbanespor og 103,9 mio. kr. i investeringstilskud., dvs. i
alt 596,3 mio. kr.
Det er 170,4 mio. kr. mere, end hvad
regionerne brugte på drift og vedligehold af privatbanerne.
For årene 2010-2013 er der, jf. oplysninger i Økonomi-
og Indenrigsministeriets føromtalte rapport, tale om
lignende beløb i regionernes favør. Således har
regionerne i 2010-2014 samlet modtaget over 730 mio. kr. mere i
statslige tilskud, end de har brugt på drift og vedligehold
af regionalbanerne. For budgetåret 2015 er der tale om, at
regionerne modtager 200 mio. kr. mere, end de bruger på
privatbanerne.
Det skal her tilføjes, at der ikke er
en direkte sammenhæng mellem bloktilskuddet til regionale
udviklingsopgaver, målt ud fra det strukturelle kriterie om
privatbanespor, og udgifterne til driften af privatbanerne, men at
der er tale om en sammenhæng, der skal afspejle
udgiftsniveauet. Alligevel giver oplysningerne en indikation af, at
regionerne formentlig ikke alle steder giver de regionale jernbaner
den nødvendige prioritering.
Vedrørende aktiver og passiver, der
skal overdrages til staten (infrastruktur m.m.), skal der foretages
en opgørelse for de regionale togselskaber.
Udbud af driften giver gevinster for både
passagerer og økonomien
I forbindelse med overdragelsen af
privatbanerne til de daværende amter i april 2000 (jf.
»Aftale mellem regeringen og Amtsrådsforeningen om
overdragelse af privatbanerne til amterne«,
Trafikministeriet, 2000) blev det aftalt, at udbud af driften kunne
ske fra 2005 (en lignende aftale blev indgået med det
daværende HUR - Hovedstadens Udviklingsråd). Det hang
sammen med, at enhver jernbaneoperatør skulle have mulighed
for at udøve jernbanevirksomhed på privatbanernes
infrastruktur. Det er ikke sket, og det vil være oplagt at
udbyde den integrerede drift.
Erfaringerne fra de to udbud i Midt- og
Vestjylland af den statslige regionale jernbanedrift har
ifølge Rigsrevisionen givet besparelser på 18 pct. i
første udbudsperiode (2003-2010), højere rettidighed
og større passagertilfredshed. Trafik- og Byggestyrelsen
forventer en yderligere besparelse på 10 pct. i anden
udbudsperiode (2010-2020). Samtidig er der kommet nyt
togmateriel.
Produktivitetskommissionens baggrundrapport
»Productivity gains in Danish network industries« fra
2013 (»Productivity gains in Danish network industries:
background report prepared for Danish Productivity
Commission«, Copenhagen Economics, 2013) konkluderer desuden,
at der ved udbud kan opnås omkostningsreduktioner på
15-20 pct. I forbindelse med Europa-Kommissionens 4. jernbanepakke
blev der ved udbud estimeret besparelser på 20-30 pct. ud fra
indsamlede eksempler fra en række lande (jf.
»Europæiske jernbaner: Kommende udfordringer«,
Europa-Kommissionen, den 30. januar 2013).
Det kan også nævnes, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2004 har kortlagt erfaringerne
fra de tyske delstater med udbud af den regionale togdrift
(»Tyske erfaringer med udbud af regionale passagertog«,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 2014). Her var konklusionen, at
konkurrence har betydet, at prisen er faldet med over 25 pct. Det
har også betydet højere passagervækst og
-tilfredshed på de udbudte strækninger i forhold til de
ikkeudbudte strækninger. Det er endda lykkedes at redde
dusinvis af lukningstruede ruter.
Derfor er det oplagt at udbyde driften af
privatbanerne integreret med statsbanerne og i sammenhæng med
planer for udbud af den statslige jernbanedrift i naturligt
afgrænsede udbudspakker.
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
overdragelse af den regionale jernbaneinfrastruktur og ansvaret for
den regionale jernbanedrift til staten.
(Beslutningsforslag nr. B 90)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.