Beretning afgivet af Transport- og
Bygningsudvalget den 26. maj 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15.
marts 2016 og var til 1. behandling den 27. april 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transport- og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Enhedslistens, Liberal Alliances, Socialistisk
Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at ansvaret for både togdrift og infrastruktur
siden år 2000 har ligget hos regionerne (tidligere amterne)
og i dag er fuldt finansieret gennem bloktilskud og et statsligt
investeringstilskud til privatbanerne.
Togdrift på
privatbanerne
S, DF, V, EL, LA, SF og KF finder, at den
regionale togdrift i flere henseender er velfungerende og effektivt
drevet. De fleste privatbaner kører med moderne materiel.
Der har været en pæn passagermæssig fremgang,
samtidig med at der er sket en effektivisering, som har reduceret
det årlige nettoudgiftsbehov.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF noterer sig, at
der i Nordjylland er indgået aftale om at lade regionerne
overtage ansvaret for den regionale togdrift, og at en lignende
model overvejes på jernbanen »Lille Syd« på
Sjælland.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF konstaterer
endvidere, at der ikke foreligger noget konkret bud på en
fremtidig organisering eller beregninger af de økonomiske
konsekvenser af en overdragelse af den regionale togdrift til
staten.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF konstaterer
endvidere, at der i forlængelse af de politiske aftaler om
DSB's trafik for perioden 2015-2024 gennemføres en
udbudsanalyse, som ser på perspektiverne for den fremtidige
organisering inden for jernbanesektoren. Der vil på baggrund
af denne analyse være bedre grundlag for at vurdere, om der
kan være synergi mellem en øget
konkurrenceudsættelse af trafikken på statens baner og
togdriften på privatbanerne.
Privatbanernes
infrastruktur
S, DF, V, EL, LA, SF og KF noterer sig, at
Transport- og Bygningsministeriet ikke har noget
tilbundsgående indblik i infrastrukturen på
privatbanerne, og at de økonomiske og organisatoriske
konsekvenser af en overdragelse af infrastrukturen p.t. ikke er
belyst.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF opfordrer
ministeren til at gennemføre en analyse, som kan bidrage til
at skabe klarhed over konsekvenserne for staten ved en overdragelse
af ansvaret for drift og vedligeholdelse af
privatebaneinfrastrukturen. Analysen skal som noget centralt
indeholde en nærmere kortlægning af privatbanernes
tilstand og en kvalificeret sammenligning mellem privatbanernes og
Banedanmarks investeringsniveau. Regionerne, trafikselskaberne og
de regionale privatbaneselskaber vil skulle inddrages i
analysen.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF opfordrer
ministeren til inden sommerferien at fremlægge et
kommissorium, med henblik på at analysen kan være
færdig senest den 1. juni 2017. I og med at der ønskes
en grundig belysning af privatbanernes tilstand, imødeser S,
DF, V, EL, LA, SF og KF forslag fra ministeren til den
nødvendige finansiering af analysearbejdet, f.eks. ved en
omprioritering af eventuelle uforbrugte analysemidler fra
igangværende undersøgelser.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF konstaterer, at
hovedparten af finansieringen af regionernes nettoudgifter til
privatbaneopgaven i dag ligger i bloktilskuddet. De officielle
opgørelser viser, at regionerne har gode økonomiske
rammer til at løse privatbaneopgaven. S, DF, V, EL, LA, SF
og KF finder i lyset heraf, at det bør være en
forudsætning for analysen, at en eventuel overdragelse af
infrastrukturen i udgangspunktet skal kunne gennemføres
udgiftsneutralt for staten.
P.u.v.
Lennart Damsbo-Andersen
formand
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 90
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til beretning |
|