Fremsat den 8. oktober 2015 af Kim
Christiansen (DF), Bent Bøgsted (DF), Kristian Thulesen Dahl
(DF), Mette Hjermind Dencker (DF), Søren
Espersen (DF), Morten Marinus (DF), Peter Kofod Poulsen (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forhøjelse af hastighedsgrænsen
til 90 km/t. på landeveje
Folketinget pålægger regeringen at
ændre færdselsloven, så den generelle
hastighedsgrænse på landeveje, hvor der i dag må
køres 80 km/t., forhøjes til 90 km/t. med virkning
fra den 1. januar 2016.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 141,
folketingsåret 2014-15 (1. samling), dog med opdaterede
bemærkninger. Der henvises til Folketingstidende 2014-15 (1.
samling), A, B 141 som fremsat, side 1 ff., og F, møde 95,
side 44 ff.
Det er Dansk Folkepartis opfattelse, at det er
forsvarligt at forhøje den generelle hastighedsgrænse
på danske landeveje fra 80 km/t. til 90 km/t. Udgangspunktet
skal være, at hastigheden fremover skal være 90 km/t.
der, hvor det i dag er tilladt at køre 80 km/t.
Er der behov for en anden
hastighedsgrænse end 90 km/t., skal det ske ved skiltning,
der tydeligt angiver, hvad hastighedsgrænsen så er. Der
kan være tale om en lokalbegrundet
hastighedsnedsættelse til f.eks. 60 km/t. eller 70 km/t.,
eller der kan være tale om en højere
hastighedsgrænse, hvor dette måtte vurderes at
være forsvarligt.
Forslaget skal have virkning, så den
generelle hastighedsgrænse på landeveje på 90
km/t. træder i kraft den 1. januar 2016.
Vejdirektoratets forsøg med 90
km/t.
I april 2011 påbegyndte Vejdirektoratet
et 3-årigt forsøg med tilladt hastighed på 90
km/t. på ca. 100 km udvalgte strækninger på
hovedlandevejsnettet.
I februar 2014 kunne Jyllands-Posten beskrive,
at de midlertidige resultater af forsøget viste, at
»… der i dag er færre bilister, der kører
med hastigheder på over 100 km/t. Samtidig har de langsomme
bilister sat farten lidt op. Det betyder større
trafiksikkerhed, lyder det fra flere eksperter, fordi der på
den måde er blevet mindre afstand mellem de højeste og
laveste hastigheder. »Hvis der er stor spredning i
hastighederne, er der flere, der vil forsøge at overhale.
Så jo mere ensartede hastigheder vi kan få ude på
de tosporede veje, desto sikrere bliver de,« forklarer
Vejdirektoratets sagsbehandler på forsøget, Rene Juhl
Hollen.« (»Højere fartgrænser giver mere
trafiksikre landeveje«, Jyllands-Posten, den 20. februar
2014). Vejdirektoratets endelige rapport om forsøget
forventes at foreligge i sidste halvdel af 2015.
Ifølge Rådet for Sikker Trafik
kan det være en god idé at sætte hastigheden op
til 90 km/t., fordi det giver en mere harmonisk afvikling af
trafikken med en ensartet fart og færre overhalinger.
Rådet peger bl.a. på, at der er
landevejsstrækninger, hvor der er opstillet autoværn
for at undgå modkørende trafik, hvor grøfter er
fyldt ud, så man ikke kan køre ned i dem, og hvor der
ikke er mange sideveje. Disse tiltag gør landevejene og
omgivelserne mere sikre, hvorfor det er fornuftigt at øge
hastighedsgrænsen (»Højere fart skal gå
hånd i hånd med mere sikkerhed«, BNB (Berlingske
Nyhedsbureau), den 13. marts 2015).
Højere hastighed på motorveje gav
færre trafikdræbte
Tilbage i 2005 satte den daværende
VK-regering sammen med Dansk Folkeparti den generelle
fartgrænse på motorveje op fra 110 km/t. til 130
km/t.
Forudsigelsen fra den daværende
opposition og en række eksperter var, at forhøjelsen
ville få folk til at køre endnu stærkere, og at
det ville resultere i flere trafikdræbte og kvæstede.
Det var de triste forudsigelser.
Men - som Jyllands-Posten kunne berette -
resultatet blev et andet. I 2011 kunne statistikken fremvise det
hidtil laveste antal trafikdræbte siden anden verdenskrig -
nemlig 220 dræbte. Heraf blev kun 12 dræbt på de
danske motorveje mod 25 i 2010 (»Højere
fartgrænse gav færre dræbte«,
Jyllands-Posten, den 11. juli 2012). Ifølge Vejdirektoratet
var der 331 dræbte på de danske veje i 2005. Dette tal
var faldet til 167 i 2012 (»Uheldsstatistik året 2012 -
tabeller og udvikling«, Vejdirektoratet, 2013).
I 2013 steg antallet af dræbte i
trafikken til 191, men antallet ser ud til igen at være
faldende. Ifølge Vejdirektoratets seneste opgørelse
for ulykkestal var der 83 dræbte og 1.727 tilskadekomne i
trafikken i de første 7 måneder af 2015. De
tilsvarende tal for de første 7 måneder af 2014 var
henholdsvis 98 dræbte og 1.779 tilskadekomne, mens de for
2010 var 148 dræbte og 2.340 tilskadekomne
(»Foreløbige ulykkestal - juli 2015«,
Vejdirektoratet, 2015).
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forhøjelse af hastighedsgrænsen til 90 km/t. på
landeveje.
(Beslutningsforslag nr. B 9)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.