Fremsat den 15. marts 2016 af Lisbeth Bech
Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en
ytringsfrihedskommission
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at nedsætte en
ytringsfrihedskommission, som skal vurdere vilkårene for
ytringsfriheden i Danmark og komme med forslag til, hvordan
ytringsfriheden kan styrkes.
Bemærkninger til forslaget
Vi skal værne om ytringsfriheden, fordi
den er en afgørende forudsætning for den demokratiske
debat og den enkeltes frihed og således et nødvendigt
redskab, når vi ønsker at skabe politiske
forandringer. Som følge af hensynet til bl.a. andres
værdighed, er der samtidig grænser for
ytringsfriheden.
Samfundsudviklingen de seneste 10-20 år
har imidlertid betydet, at ytringsfriheden anvendes i det
offentlige rum på væsentligt andre vilkår end
tidligere. Det gælder eksempelvis i forhold til:
- Udviklingen af
kommunikationsteknologi og sociale medier, som har skabt en ny
digital virkelighed, hvori ytringsfriheden nu anvendes.
- Et mere
globaliseret og multietnisk og -kulturelt samfund, som sætter
ytringsfrihedens grænser til debat - eksemplificeret ved
Muhammedtegningerne, der blev trykt i Jyllands-Posten i 2005, og
som skabte voldsom furore.
-
Terrorbekæmpelse, der skaber nye rammer for udøvelsen
af ytringsfriheden, i det omfang målrettede og konkret
begrundede indgreb i vores kommunikationsfrihed erstattes af mere
vilkårlig masseovervågning fra myndighedernes side.
Udviklingen udfordrer vores forståelse
af ytringsfriheden og skaber behov for en præcisering.
Den norske
ytringsfrihedskommission
Norge har haft en ytringsfrihedskommission,
som afrapporterede i 1999, (jf. »Ytringsfrihed bør
finde Sted - Forslag til ny Grunnlov § 100«, nov. 1999:
27). Kommissionen havde til formål at give en
tilbundsgående vurdering af ytringsfriheden i Norge. Der
henvises til: https://www.regjeringen.no.
I Norge har en række forskere ved
Institutt for samfunnsforskning med støtte fra Fritt Ord
udgivet en rapport, om »Status for Ytringsfriheten i
Norge«, 2014. Rapporten bygger videre på den rapport,
som den norske ytringsfrihedskommission udgav i 1999, og behandler
både juridiske og praktiske sider af ytringsfriheden på
en række områder. Arbejdet videreføres indtil
videre frem til 2017, jf. www.statusytringsfrihet.no.
SF mener, at der bør nedsættes en
ytringsfrihedskommission i Danmark efter norsk forbillede. Vi
bør således foretage en grundig udredning af
ytringsfrihedens historie og ophav, herunder hvordan
ytringsfrihedens vilkår har udviklet sig, og hvad vi kan
gøre for fremadrettet at styrke ytringsfriheden.
En ytringsfrihedskommission bør
være bredt funderet og have tilstrækkelig med tid og
ressourcer til at kunne gennemføre et solidt videnskabeligt
arbejde. Kommissionen bør være sammensat af både
jurister, historikere, politologer, journalister m.v., jf.
»Tænketanken: Danmark bør nedsætte en
ytringsfrihedskommission«, Politiko, den 19. juni 2015.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en ytringsfrihedskommission.
(Beslutningsforslag nr. B 88)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.