Fremsat den 15. marts 2016 af Jakob
Sølvhøj (EL), Stine Brix (EL), Pelle Dragsted (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Finn
Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ret til ledsageordning for borgere med
udviklingshæmning m.fl.
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2016 at fremsætte forslag om ændring
af servicelovens §§ 45 og 97 om ledsageordninger,
så ledsagelsen også omfatter socialpædagogisk
bistand.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 113,
folketingsåret 2014-15, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2014-15, 1. samling,
sektion A, B 113 som fremsat, og sektion F, møde 93 kl.
18.06.
Borgere med betydelig og varigt fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse i alderen 12-67 år har
ifølge servicelovens §§ 45 og 97 ret til 15 timers
ledsagelse uden for hjemmet om måneden.
Retten til en ledsageordning gælder dog
ikke for alle borgere med handicap, uanset at de har et
ledsagelsesbehov. Ledsageordningen er i lovgivningen
afgrænset, så den ikke indeholder
socialpædagogisk bistand. Den er dermed begrænset til
personer, der kan efterspørge individuel ledsagelse, og som
kan ledsages uden socialpædagogisk bistand.
Denne afgrænsning indebærer, at
der er nogle personer med udviklingshæmning eller
senhjerneskade og andre handicappede borgere, der ikke har et
retskrav på en ledsageordning, selv om de har samme behov for
ledsagelse som personer omfattet af ledsageordningen. Disse
handicappede borgere kan dermed være afskåret fra eller
have meget begrænsede muligheder for at holde ferie, deltage
i fritidsaktiviteter, benytte kulturelle tilbud og i det hele taget
komme uden for deres botilbud. En undersøgelse
offentliggjort af KL i november 2014 viste således, at 12
kommuner havde et serviceniveau på nul dage til ledsagelse i
forbindelse med ferier, udflugter, fritidsaktiviteter m.v.
Herudover ydede en del kommuner enten ikke ledsagelse i forbindelse
med ferier eller med udflugter og andre aktiviteter (»KL's
spørgeskemaundersøgelse vedr. socialpædagogisk
bistand til deltagelse i aktiviteter, ferie og udflugter for
borgere på kommunale bosteder mv.«, notat fra KL, den
20. november 2014). Denne udvikling synes forstærket over de
seneste år. En undersøgelsen fra
Socialpædagogerne i 2014 viste således, at færre
handicappede borgere i botilbud har mulighed for at deltage i
udflugter eller ferie i perioden fra 2011 til 2014 (»Ferie,
ledsagelse og fritidsaktiviteter for voksne med
funktionsnedsættelse«, notat fra
Socialpædagogerne, den 24. juni 2014). Landsforeningen LEV
har karakteriseret denne udvikling som en tiltagende
indespærring af handicappede borgere i deres botilbud.
Den betydelige offentlige opmærksomhed,
der har været på disse borgeres manglende mulighed for
ledsagelse, kan siden undersøgelsen blev gennemført i
2014, have reduceret antallet af kommuner, der overhovedet ikke
budgetterer med socialpædagogisk ledsagelse, men der hersker
ikke tvivl om, at der fortsat er mange handicappede borgere, der i
stort omfang er afskåret fra at deltage i aktiviteter uden
for deres botilbud. Bl.a. på grund af ledsageordningens
regler, er det især mennesker med de mest indgribende og
komplekse funktionsnedsættelser, der ikke ydes ledsagelse i
et rimeligt omfang.
Det er fuldstændig uacceptabelt, at en
gruppe af handicappede borgere er afskåret fra at benytte en
ledsageordning og dermed er afskåret fra at deltage i livet
uden for deres botilbud. Det er i strid med intentionen om at bryde
den isolation af handicappede borgere, der prægede de gamle
centralinstitutioner, og det er i åbenlys modstrid med
handicapkonventionens princip om at sikre mennesker med handicap
lige muligheder og deltagelse og inklusion i samfundslivet.
Der er derfor brug for at ændre
ledsageordningen, så retten til ledsagelse også kommer
til at omfatte borgere med handicap, der har brug for
socialpædagogisk bistand i forbindelse med ledsagelsen.
Udviklingshæmmede og andre handicappede borgere med behov for
socialpædagogisk bistand skal sikres samme ret til 15 timers
ledsagelse månedligt som andre handicappede med et
ledsagelsesbehov.
En opgørelse af omkostningerne ved at
udvide målgruppen for ledsageordningen vanskeliggøres
af, at det åbenbart ikke umiddelbart er muligt at
opgøre, hvor mange handicappede borgere, der yderligere vil
blive omfattet af ordningen, ligesom det er vanskeligt at vurdere,
i hvilket omfang de pågældende borgere vil benytte
muligheden for ledsagelse. Ifølge et svar fra social- og
indenrigsministeren (folketingsåret 2015-16, Social- og
Indenrigsudvalget, alm. del, spørgsmål 133) er det
således ikke muligt at fremkomme med et skøn over,
hvor mange borgere i botilbud efter servicelovens §§ 107
og 108 og lignende boformer, der ikke kan tildeles en
ledsageordning efter servicelovens § 97, fordi borgeren har
behov for socialpædagogisk ledsagelse, ligesom det heller
ikke er muligt at skønne over, hvor mange borgere i disse
boformer, som ikke selv er i stand til at efterspørge
ledsagelse. Ifølge et svar fra social- og
indenrigsministerens (folketingsåret 2015-16, Social- og
Indenrigsudvalget, alm. del, spørgsmål 131) findes der
endvidere ikke oplysninger om, hvor mange borgere i disse boformer
der ikke kan færdes på egen hånd.
I forbindelse med tidligere behandlinger af
forslag om udvidelse af ledsageordningen har det på baggrund
af ovenstående ikke været muligt for hverken Social- og
Indenrigsministeriet eller Finansministeriet at opgøre
omkostningerne ved udvidelsen af ordningen. Det fremgår
således af et svar fra finansministeren (folketingsåret
2013-14, Finansudvalget, lovforslag nr. L 201,
spørgsmål 24), at det blev vurderet som usikkert,
hvorvidt Venstres forslag om at udvide ledsageordningen til
også at omfatte socialpædagogisk bistand kunne
finansieres inden for en økonomisk ramme på 485 mio.
kr., som Venstre havde vurderet kunne rumme både udvidelsen
af ledsageordningen og andre forslag på det sociale
område. Ved behandlingen af Enhedslistens beslutningsforslag
- som omtalt ovenfor om at udvide ledsageordningen til også
at omfatte socialpædagogisk bistand tilkendegav
socialministeren ved Folketingets 1. behandling af forslaget den
19. maj 2015, at den samlede udgift til udvidelsen af ordningen kan
være væsentligt større end de 150-200 mio. kr.,
som Enhedslisten havde vurderet omkostningerne til i sit forslag.
Senest har socialministeren i et svar (folketingsåret
2015-16, Social- og Indenrigsudvalget, alm. del,
spørgsmål 135) tilkendegivet, at omkostningen ved at
udvide ledsageordningen, så personer med vidtgående
handicap får ret til 15 timers ledsagelse om måneden,
er forbundet med betydelig usikkerhed.
Denne usikkerhed om omkostningerne ved at
udvide ledsageordningen må ikke stå i vejen for, at
borgere, der på grund af vidtgående handicap ikke selv
er i stand til at efterspørge ledsagelse, bliver omfattet af
ledsageordningen. Regeringen må derfor i forbindelse med
fremsættelse af forslag om udvidelse af ledsageordningen
udarbejde det bedst mulige skøn over omkostningerne.
Enhedslisten foreslår, at omkostningen ved forslaget
finansieres af det økonomiske råderum, som
ifølge regeringen er på ca. 3 mia. kr.
årligt.
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ret
til ledsageordning for borgere med udviklingshæmning
m.fl.
(Beslutningsforslag nr. B 86)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.