Fremsat den 3. marts 2016 af Jakob
Sølvhøj (EL), Finn Sørensen (EL) og Rune Lund
(EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af muligheden for at etablere
private pasningsordninger
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2016 at fremsætte lovforslag, der afskaffer
muligheden for at etablere og drive private pasningsordninger og
modtage tilskud til privat børnepasning, og hvormed kapitel
14 og 15 i dagtilbudsloven bliver ophævet.
Bemærkninger til forslaget
Muligheden for at etablere private
pasningsordninger og modtage tilskud til privat
børnepasning, jf. dagtilbudslovens kapitel 14 og 15, har
medført, at der over en årrække er blevet skabt
en parallel privat børnepasningssektor, der ikke i lovens
forstand er dagtilbud, jf. vejledning til lov om dagtilbud m.v.,
punkt 714 (vejledning nr. 9109 af 27. februar 2015). De private
pasningsordninger er således ikke omfattet af
dagtilbudslovens kapitel 2, der f.eks. rummer lovens § 7, der
fastlægger formålet med drift af dagtilbud, og § 8
om pædagogiske læreplaner. De private pasningsordninger
er derfor ikke underlagt de almindelige pædagogiske
kvalitetskrav, der gælder for både de offentlige-, de
selvejende og de private dagtilbud.
Som en følge af undtagelsen fra de
pædagogiske kvalitetskrav i dagtilbudslovens kapitel 2 er der
ikke lovmæssigt grundlag for at stille samme krav til private
børnepasseres kvalifikationer, som der stilles til
såvel kommunale som private dagplejere. Private
børnepassere er derfor ikke omfattet af de uddannelseskrav,
som den enkelte kommune typisk fastlægger for dagplejerne.
Så selv om kommunerne har samme tilsynsforpligtelse over for
de private børnepassere som over for de ansatte i kommunale
og private dagplejer, er hele udgangspunktet for tilsyn,
rådgivning og vejledning et andet, idet der efter
lovgivningen ikke kan stilles de samme krav til kvaliteten af det
pædagogiske arbejde i de private pasningsordninger.
Med den eksisterende lovgivning har de private
børnepassere en etableringsret, der i praksis betyder, at
kommunernes muligheder for at planlægge og styre udviklingen
på 0-2-årsområdet er stærkt reduceret. Et
resultat af de reducerede muligheder for at regulere området
har været en kraftig vækst i antallet af private
børnepassere, der ved årsskiftet 2015/16 passede
omkring 8.500 børn i 0-2-årsalderen.
For de beskæftigede på
børneområdet betyder udviklingen, at stadig flere
personer arbejder med børnepasning som selvstændige
erhvervsdrivende. For den enkelte private børnepasser
indebærer dette, at indtægten bortfalder i forbindelse
med sygdom, og at der ikke er sikkerhed for en stabil, fast
indtægt og for eventuel deltagelse i efteruddannelse m.v.
Med det faldende børnetal er der en
betydelig konkurrence om at tiltrække børn og
forældre. Denne konkurrence kommer bl.a. til udtryk i en
konkurrence på pris, hvor private børnepassere kan
fastlægge en forældrebetaling, der ligger betydeligt
under prisen på en kommunal dagplejeplads i den samme
kommune. Indbyrdes priskonkurrence mellem de private
børnepassere er også forekommende. En sådan
prisdumping betyder i sagens natur en tilsvarende dumping af de
private børnepasseres indtægt og vilkår i
øvrigt. Social dumping er dermed også en realitet
på børnepasningsområdet.
Afskaffelsen af muligheden for at etablere
private børnepasningsordninger efter dagtilbudslovens
kapitel 14 og 15 vil betyde, at der sættes en stopper for en
udvikling, hvor kommunale og selvejende dagtilbud erstattes af
børnepasningsordninger, der ikke skal honorere de samme
pædagogiske kvalitetskrav. Det vil begrænse udbredelsen
af social dumping på børnepasningsområdet, og
det vil give kommunerne bedre mulighed for at planlægge og
styre udviklingen af dagtilbudsområdet.
En ændring af lovgivningen vil kunne
gennemføres med fremadrettet virkning fra lovens vedtagelse,
således at der i en kortere eller længere
overgangsperiode vil kunne eksistere private pasningsordninger
etableret før lovændringens ikrafttræden.
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af muligheden for at etablere private
pasningsordninger.
(Beslutningsforslag nr. B 83)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.