Fremsat den 25. februar 2016 af Trine Torp
(SF), Jonas Dahl (SF) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om valgret til personer, der er under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, til
folketingsvalg og folkeafstemninger
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2016 at fremsætte de nødvendige
lovforslag, der senest i 2018 muliggør, at personer under
værgemål, som har fået frataget deres retlige
handleevne, får valgret til folketingsvalg og
folkeafstemninger.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget fremsættes i forlængelse
af SF's beslutningsforslag fra folketingsåret 2013-14 om
tildeling af stemmeret til borgere under værgemål. Der
henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2013-14,
1. samling, sektion A, B 97 som fremsat. Forslaget havde til
hensigt at sikre stemmeret for borgere under værgemål
til kommunal-, regional- og EU-parlamentsvalg. Dette ser vi nu
endelig ud til at være i mål med, eftersom regeringen
har fremsat lovforslag om valgret til personer under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne til
Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg, jf.
lovforslag nr. L 130 (Forslag til lov om ændring af lov om
valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale
og regionale valg. (Valgret til personer under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne)).
I SF mener vi, at valgretten for borgere under
værgemål, som har fået frataget deres retlige
handleevne, også skal bredes ud til at omfatte en så
grundlæggende del af borgernes rettighed i det danske
demokrati som at stemme til folketingsvalg og folkeafstemninger.
Der er ingen saglige hensyn, der tilsiger, at personer under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
fortsat skal fratages retten til at stemme til folketingsvalg og
folkeafstemninger. Grundloven, som ser ud til at være den
eneste tilbageværende begrundelse for opretholdelse af
undtagelsen, har aldrig haft som formål at begrænse
borgernes grundlæggende menneskerettigheder, som den
gør i dette tilfælde. Det giver desuden slet ikke
mening, hvis borgere under værgemål som følge af
ludomani eller økonomiske forhold kan stemme til kommunal-,
regional og Europa-Parlamentsvalg, men ikke til folketingsvalg.
Desuden rammer undtagelsen mere eller mindre alene personer med
handicap. Derfor kan man ifølge Institut for
Menneskerettigheder frygte, at den danske holdning på sigt
vil kunne bringe landet i modstrid med FN's Verdenserklæring
om Menneskerettighederne, FN's handicapkonvention, den
europæiske menneskerettighedskonvention og EU's Charter om
Grundlæggende Rettigheder. Heri fastslås det bl.a., at
enhver forskelsbehandling på grund af bl.a. handicap, der
ikke er sagligt begrundet og proportional, er forbudt. Hvis vi ser
på de lande, som vi plejer at sammenligne os med - Norge,
Sverige, Finland og Island - arbejder de ikke med
begrænsninger i valgretten for personer under
værgemål.
I SF mener vi, at den slags forskelsbehandling
er uholdbar. Heldigvis er der kommet et andet menneskesyn i dansk
jura og forvaltningspraksis, således at det på ingen
måde giver mening at foretage gradbøjninger af danske
borgeres åndsevner og rettigheder og dermed fratage dem deres
helt basale borgerlige rettigheder. Personer under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne er i
øvrigt den eneste tilbageværende gruppe i Danmark, der
får frataget valgretten til folketingsvalg og
folkeafstemninger.
I 1993 konkluderede Myndighedslovsudvalget, at
grundlovens § 29 ikke var nogen hindring for en ændring
af umyndighedsbegrebet, samtidig med at den dog samtidig fastslog,
at bestemmelsen i grundloven indebar, at en person efter
værgemålslovens § 6 måtte fortabe
valgretten, jf. betænkning nr. 1247 om værgemål,
Justitsministeriets myndighedslovsudvalg, 1993). I den juridiske
litteratur har det ifølge specialkonsulent Mads Pedersen,
Institut for Menneskerettigheder, været en udbredt holdning,
at umyndiggørelsen var kædet sammen med en vis
»åndelig formuenhed«, hvorfor f.eks.
mindreårige ikke kunne have valgret (»Stemmeret og
værgemål«, Mads Pedersen, Juristen, årgang
96, nr. 3, 2014, side 129). Andre har påpeget, at
valgretsbetingelsen ikke kunne kædes sammen med et
»vist minimum« af åndsevner, hvorfor man siden
grundlovens vedtagelse i lange perioder har arbejdet med
forskellige valgrets- og myndighedsaldre. Derfor har det i
virkeligheden mere været spørgsmålet, om man
havde rådighed over sit eget bo, der har været
afgørende for, om man havde stemmeret. Dette blev
ifølge samme Mads Pedersen begrundet med, at »…
valgretsudelukkelsen af »tekniske grunde« måtte
være knyttet til et skarpt kriterium.«
(»Stemmeret og værgemål«, Mads Pedersen,
Juristen, årgang 96, nr. 3, 2014, side 130).
I SF mener vi, at dette er en urimelig
dårlig begrundelse, som stemmer ganske dårligt overens
med grundlovsbestemmelsens egentlige formål, som
ifølge Henrik Elmquist, kontorchef i Justitsministeriets
Procesretskontor, er at sikre borgernes retssikkerhed og et
demokratisk samfund (»Singulær Lovgivning - når
lovgiver dømmer? « - Guldmedaljeafhandling, Henrik
Vædele Elmquist, 2002, side 457). Da Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom af 20. maj 2010 i sag nr. 38832/06,
Alajos Kiss mod Ungarn, er rimelig klar, mener SF, at regeringen
bør lægge op til de nødvendige ændringer
af love og regler, så borgere under værgemål, der
er frataget deres retlige handleevne, kan få stemmeret til
folketingsvalg og folkeafstemninger på samme vilkår som
alle andre.
Skriftlig fremsættelse
Trine Torp
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
valgret til personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne, til folketingsvalg og
folkeafstemninger.
(Beslutningsforslag nr. B 77)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.