Fremsat den 23. februar 2016 af
Pernille Bendixen (DF), Kenneth Kristensen Berth (DF), Tilde Bork (DF), Susanne Eilersen (DF),
Martin Henriksen (DF), Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup
(DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om børneattester
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om præcisering af lov om
indhentelse af børneattest i forbindelse med
ansættelse af personale m.v., således at det klart og
tydeligt fremgår af loven, at børneattesten skal
indeholde oplysninger om visse seksualforbrydelser begået mod
børn under 15 år inden for de seneste 10 år for
at have gyldighed.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Det er Dansk Folkepartis opfattelse, at
børneattester er et godt og vigtigt dokument for den
arbejdsgiver, der skal ansætte en person til at arbejde med
børn og unge under 15 år. Børneattester blev
indført i 2005 (folketingsåret 2004-05, 2. samling,
lovforslag nr. L 157) for at sikre, at dømte
sædelighedsforbrydere ikke kunne arbejde med børn
under 15 år. Det er et lovkrav, at arbejdsgiveren indhenter
en børneattest inden ansættelse. Ordningen har
fungeret uden problemer i nu 10 år.
Børneattester i dag
Virksomheder, myndigheder og foreninger kan
bestille børneattester hos politiet på medarbejdere og
frivillige m.v., der har eller har mulighed for at opnå
kontakt med børn og unge under 15 år. Medarbejderen
eller den frivillige skal give samtykke til udstedelse af attesten.
Som privatperson kan man ikke bestille en attest på sig selv.
Den, der bestiller en attest hos politiet, er ansvarlig for, at der
må indhentes en børneattest i den konkrete
situation.
Børneattesten indeholder kun
oplysninger om domme, bøder m.v. for overtrædelse af
straffelovens regler om seksuelle krænkelser af børn
under 15 år, herunder incest, samleje eller anden
kønslig omgang med et barn under 15 år,
blufærdighedskrænkelse af et barn under 15 år, og
udbredelse eller besiddelse af børnepornografi.
Børneattesten adskiller sig bl.a. fra
en traditionel straffeattest, ved at oplysningerne på en
børneattest ofte fremgår i længere tid. Hvor
længe, oplysningerne fremgår, afhænger af den
begåede lovovertrædelse og straffen herfor.
Oplysningerne om en begået lovovertrædelse vil
fremgå af børneattesten i mindst 10 år regnet
fra f.eks. dommen, løsladelsen eller bødens
betaling.
Flygtninge opfylder ofte ikke kravene i børneattester
I februar 2016 er der opstået en
problematik bestående i, hvorvidt attesten skal gælde
for herboende flygtninge. Kommunernes Landsforening (KL)
ønsker kravet om børneattester fastholdt, men
påpeger, at for flygtninge tjener de ikke deres formål
og giver ikke mening, jf. artiklen: »Flygtninge
afskæres fra arbejde med børn«, Berlingske den
10. februar 2016.
Problemet består i, at attesten kun
dækker den tid, som flygtningen har opholdt sig i Danmark, og
det er som oftest kun en kort periode måske kun få
måneder. Dermed har virksomheden, myndigheden eller
foreningen ikke den samme sikkerhed og tryghed, som tilfældet
er med børneattester fra danskere, fordi en attest på
en dansker dækker en periode på mindst 10 år.
»Problemet er, at en flygtnings
børneattest er tomme oplysninger. Flygtninges liv inden
ankomsten hertil er helt ubeskrevet«, siger Michael Ziegler
(K), borgmester i Høje-Taastrup og formand for Løn-
og Personaleudvalget i KL, jf. ovennævnte artikel i
Berlingske.
Det er for forslagsstillerne helt
afgørende, at man kan stole på børneattesten,
og at attesten er retvisende for den pågældende persons
eventuelle kriminalitet. Det handler helt grundlæggende og
fundamentalt om, at forældre skal kunne føle sig
trygge og sikre ved de ansatte og frivillige medarbejdere i de
institutioner og foreninger, hvor deres børn kommer, passes
eller er anbragt.
Dansk Folkeparti ser børneattesten som
et uundværligt led i at beskytte børn mod overgreb, og
der skal ikke gives køb på betingelserne for
udstedelsen af en børneattest. Udlændinge, herunder
herboende flygtninge, er velkomne til at søge
ansættelse steder, hvor der er kontakt med børn og
unge under 15 år, men det skal være på akkurat de
samme vilkår, som alle andre skal opfylde. For alle, herunder
udlændinge med flygtningestatus i Danmark, skal politiet
kunne aflevere en gyldig attest for en periode af mindst 10
år, sådan som kravet er i dag. Hvis ikke attesten
dækker en periode på mindst 10 år, er den ikke
gyldig. Udlændinge, der kommer fra lande med styr på
tingene, vil kunne få en gyldig attest af politiet, mens det
i andre tilfælde ikke kan lade sig gøre.
Udlændinge med flygtningestatus er isåledes ikke
afskåret fra at søge job med børn og unge under
15 år, men det vil formentligt forudsætte, at de har
boet i Danmark i mere end 10 år, og at børneattesten
er ren. Kan der ikke fremskaffes en ren børneattest for
ansøgeren - dansker som udlænding - må
vedkommende søge et andet arbejde end arbejdet med
børn og unge under 15 år.
»Vi tager ingen chancer. Det er helt
usandsynligt, at Aarhus Kommune vil tilbyde praktikpladser til
flygtninge på børneområdet«, siger
børnerådmand Bünyamin Simsek (V) i
ovennævnte artikel i Berlingske.
Forslagets indhold
Dansk Folkeparti værdsætter den
klare og kontante holdning fra Aarhus Kommune og ønsker med
beslutningsforslaget, at det klart og tydeligt kommer til at
fremgå af lov om indhentelse af børneattest i
forbindelse med ansættelse af personale m.v., at attesten
skal indeholde oplysninger om visse seksualforbrydelser
begået mod børn under 15 år inden for de seneste
10 år for at have gyldighed.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Bendixen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
børneattester
(Beslutningsforslag nr. B 72)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.