Fremsat den 8. oktober 2015 af Carolina
Magdalene Maier (ALT), Josephine Fock (ALT) og Rasmus Nordqvist
(ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af et prioriteringsinstitut
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte et
lovforslag om oprettelsen af et dansk prioriteringsinstitut, som
skal udstikke rammerne for beslutninger om, hvilke behandlinger og
sundhedsydelser det offentlige sundhedssystem skal tilbyde på
baggrund af flere parametre, herunder behandlingseffekt, pris og
etik. Hensigten er overordnet, at borgerne får mest mulig
sundhed for pengene og lige adgang til sundhedsydelser.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Sygehusenes udgifter til medicin er
eksploderet og ventes i år at ende på omkring 8 mia.
kr., hvilket er en fordobling i forhold til 2007. Som en direkte
konsekvens deraf tvinges regionerne igen ud i markante besparelser
og nedskæringer på pleje, personale, sengeafsnit og
akutberedskab. På trods af økonomiaftalen mellem
regeringen og Danske Regioner vil budgetterne for 2016 for alle fem
regioner indeholde millionbesparelser. Således vurderer
f.eks. Region Hovedstaden at skulle finde 300-400 mio. kr. i
besparelser i 2016, hvilket i høj grad skyldes de
tårnhøje medicinudgifter. Samtidig vurderer regionerne
selv, at de samlede medicinudgifter vil stige med cirka 10 pct. i
2015 og 2016. Holder den prognose, kan patienterne se frem til
endnu flere besparelser og nedskæringer, mens de ansatte kan
se frem til endnu flere fyringsrunder. Derudover betyder de
stigende medicinudgifter, at der bliver færre penge til den
forebyggende indsats.
Der er behov for, at man i forbindelse med
sundhedspolitiske overvejelser forholder sig seriøst til
sundhedsvæsenets begrænsede ressourcer,
medicinalindustriens udbud af produkter samt det faktum, at
økonomien i regionerne nu er så presset, at det
risikerer at få uacceptable konsekvenser for patienterne.
Forslagsstillerne opfordrer på den
baggrund regeringen til at oprette et dansk prioriteringsinstitut,
som skal have mandat til at lægge arm med medicinalindustrien
ved at medtage priser på medicin i vurderingerne, sådan
som man har set det i f.eks. Norge og England, hvor udgifterne til
medicin er faldet med 25-50 pct.
Et prioriteringsinstitut skal desuden ud fra
nøje granskning af behandlingsindsatsers effekt, værdi
og omkostninger komme med anbefalinger til, hvilke behandlinger og
sundhedsydelser det offentlige sundhedssystem skal tilbyde. Med
oprettelsen af prioriteringsinstituttet kommer der til at ligge en
fagligt funderet, velovervejet og demokratisk prioritering til
grund for omgangen med ressourcerne i sundhedsvæsenet i
modsætning til i dag, hvor prioriteringen i overvejende grad
er uigennemsigtig og udemokratisk.
Helt konkret anbefaler forslagsstillerne, at
prioriteringsinstituttet etableres som en uvildig og
uafhængig institution, der modtager sekretariatsbetjening fra
Sundhedsstyrelsen og refererer til sundhedsministeren, men som selv
har mandat til at tage initiativ til undersøgelser i
forbindelse med prioriteringsarbejdet. Desuden er det
forslagsstillernes anbefaling, at et dansk prioriteringsinstitut
kommer til at bestå af både borgere, forskere og
fagfolk for at sikre, at prioriteringsopgaven dels er forankret i
fagspecifik viden, dels at den er demokratisk og etisk.
Et prioriteringsinstitut vil samlet set
medvirke til, at borgerne får mere lige adgang til sundhed,
ligesom det vil betyde, at der i modsætning til i dag kommer
til at ligge en demokratisk, gennemsigtig og fagligt funderet
prioritering til grund for de beslutninger, der træffes i
sundhedsvæsenet.
Skriftlig fremsættelse
Carolina Magdalene
Maier (ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af et prioriteringsinstitut.
(Beslutningsforslag nr. B 6)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.