Fremsat den 8. december 2015 af
Finn Sørensen (EL), Eva Flyvholm (EL),
Maria Reumert Gjerding (EL), Jesper Kiel (EL),
Rune Lund (EL) og
Jakob Sølvhøj (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om midlertidigt stop for privatisering af
ældrepleje
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der sikrer, at der med virkning fra den
1. februar 2016 indføres et stop for udlicitering af
ældrepleje, herunder udlicitering i forbindelse med
fritvalgsordningen. Ved ældrepleje forstås praktisk
hjælp og personlig pleje, herunder hjælp i hjemmet og i
plejeboliger. Indgåede kontrakter berøres ikke, men
lovforslaget skal samtidig pålægge kommunerne at
gennemgå gældende kontrakter og tage de fornødne
forholdsregler, således at negative konsekvenser af
eventuelle konkurser forebygges. Det midlertidige stop for
privatisering af ældreplejen skal gælde, indtil
kommunernes praksis og den gældende lovgivning er evalueret
af Folketinget og der er indført nye regler, som kan sikre
trygheden for vore ældre medborgere, medarbejderne og
kommunernes økonomi.
Bemærkninger til forslaget
De senere år har budt på gentagne
og omfattende sager med konkurser i ældreplejen. En analyse
fra Kommunernes Landsforening (KL) i august 2015 viste, at mere end
hver tredje kommune siden 2013 har oplevet en eller flere konkurser
blandt de private leverandører af hjemmepleje eller
sygepleje (»Ingen nemme løsninger på
plejekonkurs-sager«. Af Per Vinther. DK-Nyt - dknyt.dk, 19.
august 2015). Den grundlæggende årsag er uden tvivl, at
virksomhederne ikke er tilfredse med profitten ved at levere
ældrepleje, og at kommunerne har forsømt at sikre sig,
at virksomhedernes tilbud er realistiske, og at virksomhederne er
solide.
Konsekvenser for borgerne
Konkurserne har anslået af Fag Og
Arbejde (FOA) berørt knap 7.900 borgere, som fra den ene dag
til den anden må undvære hjælp, som de er dybt
afhængige af (»Nu må konkurser stoppes«.
Ældresagen - aeldresagen.dk, 3. november 2015). Selvom
kommunerne har forsyningsansvaret og dermed stiller akutberedskab
til rådighed, kan det ikke undgås, at de ældre
oplever ventetid, udeblivelser og turbulens både før,
under og efter konkurser hos de private plejefirmaer. Et eksempel
på dette var, da firmaet Idé Rent i Odense gik konkurs
i april 2015 og efterlod 380 ældre mennesker uden praktisk
hjælp i påskedagene (»Konkurs: Ingen
hjemmehjælp til ældre odenseanere i
påsken«. Af Charlotte Flyvbjerg Poulsen. DR - DR.dk,
31. marts 2015). Ældre Sagen og FOA advarer om, at der er
tale om en udsat gruppe med et ofte stort plejebehov, og at
ældreområdet derfor er et meget sårbart
område for udliciteringseksperimenter (»Nu må
konkurser stoppes«. Ældresagen - aeldresagen.dk, 3.
november 2015).
Konsekvenser for kommunerne
En analyse fra Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA) af
godkendelsesmodellen på hjemmehjælpsområdet viser
samtidig, at en stigning i den private markedsandel medfører
en stigning i de kommunale timepriser. Jo større en andel af
modtagerne af praktisk hjælp, der vælger en privat
leverandør, jo større er de kommunale omkostninger
ved at levere den tilsvarende ydelse (»Mere privat
hjemmehjælp presser kommunal pris opad«. DK-Nyt -
dknyt.dk, 17. august 2015). En særskilt problematik
opstår, fordi kommunerne som følge af konkurserne
hænger på tocifrede millionregninger til løn,
pension og feriepenge til medarbejderne i de konkursramte
plejefirmaer, fordi kommunerne ifølge serviceloven har
forsyningsansvaret for pleje- og omsorgsydelser til de ældre.
Denne ordning, som fornuftigt nok skal sikre, at de ældre
ikke sidder uden hjælp i en længere periode, betyder,
at Lønmodtagernes Garantifond ikke dækker udgifter til
løn, pension og feriepenge, fordi kommunernes akutte indsats
ved konkurser tolkes som virksomhedsoverdragelse, hvorved
dækningen fra Lønmodtagernes Garantifond bortfalder
(»Ingen nemme løsninger på
plejekonkurs-sager«. Af Per Vinther. DK-Nyt - dknyt.dk, 19.
august 2015). Sådanne virksomhedsoverdragelsessager er set i
bl.a. Hjørring, Aalborg og Kolding, hvor firmaet Kære
Plejes konkurs kostede Kolding Kommune ca. 14 mio. kr.
(»Private plejefirmaer konkurs i hver tredje kommune«.
Politiken - Politiken.dk, 19. august 2015). Konkurserne er
således en direkte og mærkbar belastning af kommunernes
i forvejen trængte økonomi.
Ansatte i plejesektoren
FOA analyserede i juni 2015
konkursbølgen i den private plejesektor. Analysen viste, at
godt 100 ansatte i 2013 var berørt af en konkurs i et privat
plejefirma, men at tallet er steget markant, således at hele
732 medarbejdere i de første 5 måneder af 2015 blev
berørt af konkurser. (»Hjemmehjælp fylder i
konkursstatistikken«. FOA - FOA.dk, 10. juli 2015).
Ifølge FOA skyldes det høje antal konkurser, at det
er svært at lave reel profit på ældrepleje,
hvilket fører til, at de private selskaber laver urealistisk
lave tilbud til kommunerne, hvorefter de efterfølgende ikke
kan få det til at løbe rundt og derfor går
konkurs.
Midlertidigt stop nødvendigt
De mange konkurser har vakt stor debat i
Folketinget og blandt arbejdsmarkedets parter og
interesseorganisationer. Ministeren har lovet at se på
problemet i forbindelse med evaluering af loven om frit valg i
ældreplejen. Dansk Industri og Dansk Erhverv har taget
initiativ til møde med Ældresagen, FOA m. fl. for at
finde frem til fælles anbefalinger til virksomheder og
kommuner. Det har imidlertid ikke fået konkurserne til at
stoppe med alle de gener for de ældre og yderligere
omkostninger for kommunerne, som dette medfører.
Enhedslisten foreslår derfor et midlertidigt stop for al
privatisering af ældrepleje, indtil problemet er grundigt
belyst og Folketinget har besluttet eventuelle lovændringer
og retningslinjer, som kan løse problemet.
Enhedslistens holdning er at
privatiseringstvangen over for kommunerne skal afskaffes, så
det overlades til den enkelte kommune selv at afgøre, om den
vil tilbyde borgerne et såkaldt frit valg, men at der
samtidig skal stilles klare krav til kommunerne om, hvilke
forholdsregler de skal tage ved eventuelle udbud af
ældreplejen.
Samtidig bør der igangsættes et
arbejde for at sikre, at kommunerne har mulighed for at tilbyde
borgerne en ældrepleje, der reelt respekterer de ældres
selvbestemmelsesret, og giver dem indflydelse på, hvordan
hjælpen gives. Det kunne bl. a. være i form af reelle
valgmuligheder, ikke et pseudovalg mellem forskellige
leverandører, men mellem forskellige former for hjælp
i dagligdagen. Offentlige ressourcer skal ikke overdrages til
private, de skal blive i den offentlige sektor med det formål
at forbedre den kommunale hjemmehjælp.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
midlertidigt stop for privatisering af ældrepleje.
(Beslutningsforslag nr. B 50)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.