Fremsat den 20. november 2015 af
Maria Reumert Gjerding (EL),
Pelle Dragsted (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og
Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at standse tabet af biodiversitet ved Danmarks
kyster
Folketinget pålægger regeringen at
sikre, at tabet af biodiversitet ved Danmarks kyster standses og
vendes til fremgang senest i 2020. Som følge heraf opfordrer
Folketinget regeringen til omgående at igangsætte
initiativer, som sikrer varieret græsning på de
tilbageværende strandenge, omlægning af kystnære
landbrugsarealer fra dyrkning til naturformål med
græsning og ophør af dræning, så den
naturlige hydrologi genskabes og arealet med egnede levesteder
øges.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Danmarks kyster er enestående i
international sammenhæng. De udgør størstedelen
af Danmarks vilde natur og er et helt særligt
naturmæssigt træk ved Danmark, som
værdsættes højt af både danskere og
turister. Kystlinjen er de sidste 200 år blevet flere
hundrede kilometer kortere på grund af indvinding af land,
typisk fjorde, der er blevet inddæmmet og pumpet tørre
til landbrug, bebyggelse og på grund af kystsikring
(»Danmarks natur frem mod 2020«, Det Grønne
Kontaktudvalg).
De danske kyster består af en
række naturtyper med helt forskellig karakter. Sammen med de
lavvandede områder rummer de en stor og i europæisk
sammenhæng enestående biologisk mangfoldighed, som vi i
Danmark har et særligt ansvar for at beskytte
(ramsarkonventionen, biodiversitetskonventionen, EU's
fuglebeskyttelsesdirektiv og habitatdirektiv).
Naturtyper som kystklitter og strandenge er
til dels et produkt af menneskeskabte påvirkninger, og de har
derfor brug for vedvarende pleje for at undgå tab af
biodiversitet. Strandengene består af græssede
saltpåvirkede enge og ugræssede saltpåvirkede
rørsumpe. Klitternes høje biodiversitet knytter sig
til de mange successionsstadier fra hvide (nøgne) klitter
til grønne (stabile urtebevoksede) klitter. (»Danmarks
biodiversitet 2010 - status, udvikling og trusler«,
Ejrnæs, R. m.fl. Faglig rapport fra DMU nr. 815, 2011).
Strandengsarealet skønnes at være
reduceret med mere end 50 pct. inden for de sidste 150-200 år
på grund af opdyrkning og landindvinding samt i mindre grad
byudvikling. Plantediversiteten på strandengene er faldet
gennem det 20. århundrede. Danmark rummer 36 pct. af det
totale areal af strandenge i de biogeografiske regioner i Europa,
som Danmark er en del af (2010-tal).
De største trusler for naturtypen
strandeng er i dag gødskning, omlægning og
grøfteoprensning samt ophør med græsning.
Forstyrrelser i dyrenes yngleperioder fra turister er et stigende
problem. Desuden udgør havspejlsstigninger som følge
af klimaændringer en trussel mod strandengsarealet. Hvor der
ikke er lavtliggende ubebyggede eller udyrkede arealer bag ved de
eksisterende strandenge, som naturtypen kan parallelforskydes til,
vil der ske et tab af biodiversitet.
For at bevare den biologiske mangfoldighed,
der er knyttet til kystklitter, skal de forskellige klittyper som
hvid, grå og grøn klit, klithede og fugtige
klitlavninger være til stede i en mosaik, hvor der ikke er
for stor afstand imellem de forskellige typer, og hvor nye vindbrud
løbende opstår, så sandet blotlægges. Det
kræver, at naturtypen har en stor arealmæssig
udstrækning gerne op mod 1.000 ha.
Danmark rummer 84 pct. af det totale areal af
klithede, 42 pct. af det samlede areal af kystklitter med
enebær og 35 pct. af det totale areal af fugtige
klitlavninger i de biogeografiske regioner i Europa, som Danmark er
en del af (2010-tal). For de klitnaturtyper, som Danmark har et
ansvar for at bevare i henhold til EU's habitatdirektiv, er arealet
og udbredelsesområdet vurderet at være stabilt og
tilstrækkelig stort til at sikre en langsigtet opretholdelse
af naturtypen. Bevaringstilstanden er
dog vurderet til at være moderat til stærkt ugunstig
(»Danmarks biodiversitet 2010 - status, udvikling og
trusler«, Ejrnæs, R. m.fl. Faglig rapport fra DMU nr.
815, 2011).
Af ovenstående fremgår det
tydeligt, at Danmark i en europæisk sammenhæng huser en
meget høj andel af sjældne naturtyper med en
høj biodiversitet, der er knyttet til kystområder,
hvorfor vi har et særligt ansvar for at beskytte og bevare
disse.
Truslerne mod naturtypen er: eutrofiering,
tilgroning af arealerne, mangel på forstyrrelse af klitterne,
invasive arter som rynket rose og stjernebredribbe (mos),
dræning, samt at arealerne bliver opsplittede og for
små til at rumme de forskellige successionsstadier.
Kvælstofdeposition er tillige en alvorlig trussel mod
artssammensætningen og dermed naturtypen.
Vadeflader og lavvandede grunde langs kysterne
rummer en ganske rig flora og fauna, der er fødegrundlag for
millioner af vandfugle, der er helt afhængige af de danske
kystområder under træk og i overvintringsperioder.
Eutrofiering af de marine områder har fortsat en negativ
effekt på ålegræs og andre vandplanter. Bl.a. er
flere ternearters ynglebestande i tilbagegang som følge af
eutrofiering, fordi der er mangel på føde i form af
småfisk og krebsdyr (»Danmarks natur frem mod
2020«, Det Grønne Kontaktudvalg).
Omtrent 13 pct. af de arter, der er vurderet
efter den danske rødliste, er knyttet til kystnaturen. Heraf
er en tiendedel af arterne optaget på rødlisten som
truede eller sårbare (2009-tal). (Den danske rødliste:
http://redlist.dmu.dk).
Forslaget
Det er afgørende for Enhedslisten at
sikre kysternes frie dynamik. Det vil sige, at der skabes den
nødvendige plads og mulighed for både dannelse af ny
kyst ved aflejring af materiale og erosion af eksisterende kyst.
Forskere har i Det Grønne Kontaktudvalgs rapport
»Danmarks natur frem mod 2020« fra 2012 fremført
følgende virkemidler, som nogle af de væsentligste for
at bevare strandengene og klitterne samt deres biodiversitet:
1. Opretholdelse af
igangværende græsning og genindførelse af
græsning, hvor græsningen er ophørt.
2.
Nedlæggelse af drængrøfter og fjernelse af
kystsikring.
3. Ophør af
gødskning på højere liggende
strandengsarealer.
4. Forøgelse
af det samlede areal med strandeng og klitter.
5. Nedbringelse af
næringsstoftilførslen for klitter, strandenge,
lavvandede grunde.
6. Bevaring af
truede og sårbare arter og artsgrupper.
Endvidere mener Enhedslisten, at:
7. Der bør
udlægges arealer til »klimabufferzoner«, der
giver naturen plads til at bevæge sig ind i landet, i takt
med at havet stiger.
8. Der kun
bør kystsikres, hvor der er væsentlige
samfundsmæssige tab ved ikke at kystsikre. Det vil sige
primært for at beskytte bysamfund, kulturarv og større
infrastrukturanlæg. Når der kystsikres, bør det
ske med de mindst indgribende metoder.
9. At
opførelse af ny bebyggelse så vidt muligt bør
ske ved at omdanne og forny eksisterende byggeri frem for at
inddrage nye arealer ved kysten. Det nye byggeri bør tage
særligt hensyn til det åbne kystlandskab og
kystnaturen.
Punkt 1 foreslås gennemført via
igangsættelse af vildgræsning på store
sammenhængende naturområder via tilskudsordninger til
naturvenlig landbrugsdrift målrettet biodiversitet, som
foreslås finansieret ved at overflytte midler fra
søjle I til søjle II i landdistriktsmidlerne. Punkt 2
og 3 foreslås gennemført via målrettet
regulering, og punkt 4 foreslås gennemført som
udlæg af arealer til ny natur via fysisk planlægning
(herunder Grønt Danmarkskort), jordfordelingsinstrumentet,
rydning af kystnære klitplantager samt tilskud til
omlægning til naturvenlig landbrugsdrift. Punkt 5
foreslås gennemført via målrettet regulering til
nedbringelse af næringsstofniveauet. Punkt 6 foreslås
gennemført via udarbejdelse af forvaltningsplaner for truede
og sårbare arter og artsgrupper. Arterne forventes i
høj grad at profitere af de forud nævnte indsatser.
Punkt 7-9 foreslås gennemført via fysisk
planlægning.
Gennemførelsen af ovenstående er
i tråd med flere af Natur- og Landbrugskommissionens
anbefalinger, bl.a. anbefaling 11, 12 og 13 (»Natur og
Landbrug - en ny start«, 2013).
Internationale forpligtigelser
Med beslutning X/2 vedtog
biodiversitetskonventionens parter ved COP 10 i Nagoya, Japan, en
revideret og opdateret strategisk plan for biodiversitet inklusive
de 20 Aichibiodiversitetsmål for perioden 2011-2020.
Gennemførelse af dette forslag til folketingsbeslutning vil
bidrage væsentligt til, at Danmark udmønter sine
internationale forpligtelser under biodiversitetskonventionen med
rettidig omhu, særligt Aichibiodiversitetsmål 5, 11 og
12.