Fremsat den 20. november 2015 af
Maria Reumert Gjerding (EL),
Pelle Dragsted (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og
Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre en ny arealkategori -
naturzone - i planloven med henblik på at standse tabet af
biodiversitet i Danmark
Folketinget pålægger regeringen,
at fremsætte lovforslag om ændring af planloven, der
indfører en ny arealkategori - naturzone - i planloven med
det primære formål at bevare natur og biodiversitet og
sikrer, at der bliver udpeget tilstrækkelig store og
sammenhængende arealer, der i dag huser sårbar eller
truet biodiversitet, som naturzoner, så tilbagegangen i natur
og tab af biodiversitet kan vendes til fremgang.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
I stort set alle vores naturtyper som enge,
overdrev, havet, heder, skov m.v. er naturen under et alvorligt
pres - talrige arter er truet af udryddelse (»Danmarks
biodiversitet 2010 - status, udvikling og trusler«,
Ejrnæs, R. m.fl. Faglig rapport fra DMU nr. 815, 2011).
Naturen bliver bogstavelig talt fattigere for hver dag, der
går. Trods politiske hensigtserklæringer i forhold til
at standse tilbagegangen i biodiversiteten, må man erkende,
at vi i Danmark lige nu ikke er gode nok til at passe på
vores natur. Naturen bliver i høj grad betragtet som en
gratis ressource, der er skabt til vores udnyttelse. Skovene skal
udnyttes til at producere biomasse og tømmer, det åbne
land er til for landbruget, og havets fiskeressourcer skal fiskes
op. Når hensynet til naturen primært er underlagt
hensynet til udnyttelse, kommer bevarelse af naturen til at
fremstå som et dyrt og uhensigtsmæssigt indgreb i en
driftig produktion.
Skal tilbagegang i natur og biodiversitet
vendes til fremgang, kræver det, at sammenhængende
naturarealer udpeges alene med det formål at være
natur. Med indførelse af naturzoner i planloven sættes
samtidig det mål, at der udpeges sammenhængende
arealer, der i dag huser sårbar eller truet biodiversitet som
naturzoner svarende til i alt 17 pct. af landarealet (inklusive
ferskvandsområder) samt 10 pct. af havarealet og
kystområderne (delmål 11 i Aichimålene under
biodiversitetskonventionen, for dansk oversættelse af
målene se Naturstyrelsens hjemmeside, naturstyrelsen.dk).
Forslaget skal sikre, at den natur, der skaber
livskvalitet og er et fælles gode for os alle, kan bevares.
Det kræver mere plads til naturen, og det kræver, at
der skabes flere sammenhængende naturområder i Danmark.
Forslaget skal samtidig sikre, at tabet af biodiversiteten i
Danmark standses og vendes til fremgang senest i 2020. Dette
forslag skal ses i sammenhæng med beslutningsforslag nr. B
43, B 44, B, 45, B 46 og B 47, da naturzoneudpegningen er en vigtig
forudsætning for, at bevarelsen af biodiversiteten i de
forskellige naturtyper langtidssikres.
Naturens mangfoldighed, foranderlighed og
dynamik er væsentlige parametre for, i hvilken grad naturen
kan være selvforvaltende, og i hvilken grad den kan
understøtte vores livskvalitet og vores livsgrundlag i form
af rent vand, ren luft m.m. Men for at skabe en mangfoldig og
artsrig natur kræver det plads. En stor del af Danmarks dyre-
og plantearter er nu på kraftigt på retur, at de er i
risiko for helt at forsvinde. Det betyder, at vores skove, havet,
det åbne land og naturen langs kysterne mister arter, der er
helt essentielle for, at økosystemerne fungerer. Det er
problematisk - både for naturen og for os som mennesker.
Danmark er et lille, tætbefolket land.
Vores arealer skal opfylde mange formål, som ofte bliver mere
og mere pladskrævende, f.eks. infrastruktur, nye
boligområder og store, intensivt dyrkede marker
(»Kampen om m2, prioritering
af fremtidens arealanvendelse i Danmark«,
Teknologirådet). I den udvikling er naturen blevet klemt, og
levevilkårene for vores vilde dyr og planter er blevet
væsentlig forringede. Tabet af arter foregår i et
stadig højere tempo. Det stiller os over for store
udfordringer, når vi i Danmark skal bidrage til at
løfte EU's målsætning om at standse tabet af
biodiversitet i 2020, som er bundet op på vores
forpligtigelser i biodiversitetskonventionen. Hovedudfordringerne
for naturen er, at naturområderne er for små, og de
mangler sammenhæng og pleje. Hede, overdrev, fersk eng,
strandeng, klitter og mose er nogle af de mest karakteristiske
naturtyper i Danmark. De er bl.a. truet af tilgroning og
overbelastning med næringsstoffer. Mange af disse naturtyper
er små og fragmenterede, og det øger deres
sårbarhed over for påvirkninger. I mange tilfælde
vil områderne hver især være for små til at
opretholde levedygtige bestande af de mest sårbare vilde
dyre- og plantearter (»Danmarks natur frem mod 2020«,
Det Grønne Kontaktudvalg).
Mere sammenhængende natur er helt
centralt for at skabe de bedste levevilkår for dyr og
planter. Sammenhæng i naturen gør naturområderne
mere robuste og er en af de mest effektive måder at sikre, at
dyr og planter kan flytte sig under et ændret klima.
Større og mere sammenhængende naturområder
forebygger isolering af dyr og planter, hvilket øger deres
chancer for at overleve (»Mere sammenhæng i
naturen«, Naturstyrelsen, 2014). Der gennemføres
allerede mange projekter, som bidrager til bedre og mere
sammenhængende natur, men Danmark er langt fra i mål i
forhold til at skabe tilstrækkelig med sammenhængende
naturarealer.
Så godt som hele Danmarks areal -
både land- og havarealet - er i dag disponeret til andre
primære formål end natur. Ifølge planloven er
landjorden i store træk opdelt i landzone (herunder
også fredskov, som også har produktionsformål),
byzone og sommerhusområder. Dette er en kæmpe
udfordring for biodiversiteten, da naturen behøver en varig
sikring af levestederne mod uhensigtsmæssig arealanvendelse.
I Danmark har landbrug, skovbrug og byggeri fragmenteret naturen i
århundreder, hvilket gør, at naturen er klemt og
små biotoper kan huse levesteder for de sidste bestande af
arter, som er forsvundet fra det øvrige landskab. Der er
behov for udvikling og sikring af store sammenhængende
naturområder, hvor naturen og de naturlige processer
får førsteret, og hvor der er plads nok til naturlig
dynamik, og til at naturen kan være selvforvaltende
(»Danmarks natur frem mod 2020«, Det Grønne
Kontaktudvalg).
Forslaget
Enhedslisten vurderer, at det er
afgørende, at der igangsættes en række
initiativer, der kan bidrage til, at tabet af biodiversitet stoppes
ved at skabe flere og mere sammenhængende naturområder.
Initiativerne vil gensidigt understøtte hinanden. Forskere
fra Det Grønne Kontaktudvalg fremholder i deres rapport
»Danmarks natur frem mod 2020« bl.a. etablering af
naturzoner via planloven som et af de væsentligste
virkemidler for at skabe mere plads til naturen. Enhedslisten
foreslår, at dette udmøntes på følgende
måde:
1. At der
indføres en ny arealkategori - naturzone - i planloven, med
det primære formål at bevare natur og biodiversitet.
Når naturzonen er etableret, vil den erstatte §
3-beskyttelsen, idet den rumlige planlægning udvikles fra at
være en beskyttelse af bestemte naturtyper til at blive en
beskyttelse af natur på nogle konkrete arealer - uanset
hvilken form naturen antager. Dvs. en disponering, som afspejler
formålet med arealet, sådan at brugere og beskyttere
ikke skal bekrige hinanden, og så producenter ikke skal
bekæmpe tilløb til natur på deres arealer af
frygt for, at de pludselig bliver omfattet af naturbeskyttelse. Der
er altså en forbedret retssikkerhed i forslaget i forhold til
den nuværende situation - både for naturen og for
producenten eller byudvikleren.
2. At der bliver
udpeget arealer, der huser sårbar eller truet biodiversitet
som naturzoner svarende til i alt 17 pct. af landarealet (inklusive
ferskvandsområder) samt 10 pct. af havarealet og
kystområderne (delmål 11 i Aichimålene). En del
af disse arealer udpeges til naturgenopretning med det formål
at binde eksisterende naturarealer sammen til store
naturområder, som kan være selvforvaltende. Udpegningen
af naturzoner skal desuden også tage højde for mindre
områder, der rummer værdifuld natur, og sikre en
bufferzone omkring disse, så konflikt med eventuel
tilgrænsende produktion undgås.
3. At der
gøres en reel indsats for at integrere natur i landbrug og
skovbrug i et omfang, så det ikke kompromitterer
produktionen, men bidrager til landskabernes rekreative
værdier.
Punkt 1 og 2 foreslås gennemført
via en revidering af planloven. Det økonomiske grundlag for
at frikøbe arealer til naturzone kan sikres bl.a. via Den
Danske Naturfond og landdistriktsmidlerne. Det er afgørende,
at der som udgangspunkt samtidig sikres fuld adgang for borgerne
til naturzonen, idet naturen er et fællesskabsgode. Der skal
gøres en aktiv indsats for omdannelse af marginal
landbrugsjord til natur samt bibeholdelse af brakmarker, og der
skal foretages en langsigtet omdannelse af plantageskov til
naturskov. Punkt 3 foreslås gennemført via
tilskudsordninger til naturvenlig landbrugs- og skovbrugsdrift
målrettet biodiversitet.
Gennemførelsen af ovenstående er
i tråd med flere af Natur- og Landbrugskommissionens
anbefalinger, bl.a. anbefaling 2, 4, 6 og 22 (»Natur og
Landbrug - en ny start«, 2013).
Internationale forpligtigelser
Med beslutning X/2 vedtog
biodiversitetskonventionens parter ved COP 10 i Nagoya, Japan, en
revideret og opdateret strategisk plan for biodiversitet inklusive
de 20 Aichibiodiversitetsmål for perioden 2011-2020.
Gennemførelse af dette forslag til folketingsbeslutning vil
bidrage væsentligt til, at Danmark udmønter sine
internationale forpligtelser under biodiversitetskonventionen med
rettidig omhu, særligt Aichibiodiversitetsmål 5, 7, 11
og 12.