Fremsat den 7. oktober 2015 af Lisbeth
Bech Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en bedre og mere effektiv indsats over for
stalkingofre
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketings- år at igangsætte de
nødvendige initiativer, så behandling af sager om
stalking strømlines og behandlingstiden nedsættes, og
at overveje, om der skal indføres tidsfrister for
sagsskridt. Folketinget pålægger i den forbindelse
regeringen at indsætte en stalkingparagraf i straffeloven,
som entydigt definerer stalking.
Regeringen pålægges videre at
oprette et netværk for stalkingofre og sikre øget
viden om stalking hos politiet og øvrige fagfolk. Ydermere
pålægger Folketinget regeringen at undersøge
muligheden for, at stalkingofre i særlig grove tilfælde
kan få tilbud om at skifte identitet. Endelig
pålægges regeringen at sikre relevante
behandlingsmuligheder, der modsvarer de forskellige
stalkerprofiler, og at afprøve GPS- fodlænker som et
middel til at bekæmpe stalking.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 132,
folketingsåret 2014-15, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2014-15, 1. samling, A,
B 132 som fremsat, og F møde 88.
Ifølge tal fra Den Sociale
Retshjælp udsættes over 100.000 mennesker hvert
år for stalking, og problemet er stigende. (Der henvises til
Den Sociale Retshjælp, Nyhedsbrev nr. 3, juni 2014). Stalking
skaber ofte både store sociale og psykiske problemer for
både den udsatte og de pårørende til den
udsatte. Ifølge Dansk Anti-Stalking Forening kan
stalkingrelaterede hændelser over kun 14 dage få den
udsatte til at ændre adfærd og yde indflydelse på
vedkommendes ve og vel.
Det er altså altafgørende, at der
hurtigt ydes den rigtige hjælp til offeret, så de
personlige konsekvenser af overgrebet minimeres, og at overgrebet
søges stoppet.
Sagsbehandlingstid i sager om
stalking
Det fremgår af REU alm. del - svar
på spørgsmål 373 (folketingsåret 2013-14),
at der går mellem 65 og 103 dage, fra politiet modtager en
anmeldelse om overtrædelse af tilhold og/eller opholdsforbud,
til der rejses tiltale. Derefter venter den udsatte og den udsattes
pårørende yderligere på en endelig
afgørelse, som ofte forsinkes af, at man ved retssager om
stalking ofte samler den tiltaltes sager, hvilket kan betyde en
udskydelse af en afgørelse, hvis stalkeren producerer nye
forhold.
Behandlingen af stalkingsager er altså
præget af en urimelig lang og træg
sagsbehandlingsproces, og forslagsstillerne pålægger
derfor regeringen at undersøge, hvordan sagsbehandlingen kan
optimeres, og om der f.eks. skal angives tidsfrister for
sagstrinnene fra anmeldelse til tilhold og over til en retssag,
ligesom det i dag ses i sager om vold og voldtægt. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at det i sager om stalking er
vigtigt så tidligt som muligt at få grebet ind,
så offeret ikke når at blive nedbrudt af de overgreb,
som offeret udsættes for af stalkeren.
Ifølge Dansk Anti-Stalking Forening har
stalkerne ofte flere ofre bag sig. Der opfordres til, at man
får undersøgt, om der inden for rammerne af
almindelige retsgarantier kan gøres mere for at reagere
hurtigere i sager, hvor nye ofre udsættes for stalking. I dag
er systemet meget langsommeligt med partshøring ved tilhold
etc., hvilket tager tid, og man risikerer, at sagen udvikler sig
til det værre undervejs. Det bør undersøges, om
der kan indføres en ordning, hvorefter der kan gives et
strakstilhold som en midlertidig beskyttende foranstaltning
allerede ved indledningen af en efterforskning.
Endelig bør det også
undersøges, om og hvordan man kan sikre en vej til at kunne
beslaglægge computere, telefoner m.v. i denne type sager,
så sagerne bliver nemmere at efterforske.
En ny bestemmelse i straffeloven, der
specifikt kriminaliserer stalking
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er behov for en stalkingbestemmelse i straffeloven, så det
klart i lovgivningen er defineret, hvornår der er tale om
stalking. En klar definition af stalking i en paragraf i
straffeloven vil gøre det nemmere for myndighederne at gribe
tidligt ind i sager og yde den rigtige vejledning til offeret. Det
er forslagsstillernes opfattelse, at man i andre lande har en
sådan bestemmelse, og forslagsstillerne vil derfor opfordre
regeringen til at søge inspiration i disse lande ved
udformningen af bestemmelsen. Regeringen pålægges at
indkalde Folketingets partier til en drøftelse af den
endelige udformning af en stalkingparagraf i straffeloven.
Oprettelse af netværk og sikring af
øget viden om stalking hos myndighederne
Forslagsstillerne ønsker, at der
oprettes netværk, så det sikres, at ofrene kan få
den fornødne hjælp og støtte. Eksempelvis
bør der etableres et netværk, hvor ofre for stalking
kan udveksle erfaringer. Netværket skal skabe tryghed og
videndeling mellem ofre, ligesom det bør kunne anvendes,
når offeret er gået under jorden.
Der er desuden et generelt behov for, at
bevidstheden om stalking og omfanget af stalkingovergreb i Danmark
øges.
I den forbindelse er det ligeledes
særlig vigtigt, at politiet uddannes i at håndtere
stalking og konsekvenser af stalking, samtidig med at de er
opmærksomme på tilbud som Dansk Anti-Stalking Forening
og Den Sociale Retshjælp, så de udsatte får den
bedst mulige vejledning. Det er også vigtigt, at politiet
udrustes med et effektivt screeningsværktøj, så
de hurtigere kan identificere de sager om stalking, som
kræver en hurtig reaktion.
I forhold til politiet er det endvidere
afgørende, at stalkin?gofrene informeres om indsamling af
dokumentation i sager om stalking, så de af politiet kan
blive rådgivet om bevisbyrden i forhold til at opnå
tilhold eller opbygge en sag. Dansk Anti-Stalking Forening har
desværre set eksempler på forkert rådgivning i
forhold til bevismateriale, hvor ofrene sletter mail eller sms'er,
som kunne have været afgørende i tilholds- eller
retssager.
I en sag om stalking berøres i
gennemsnit 21 personer ifølge bogen »Stalking - om
chikane, forfølgelse og trusler«, Lise Linn Larsen,
2010. Stalking kan have konsekvenser for f.eks.
aktiveringsprocesser, idet det kan være umuligt fysisk at
møde frem på grund af isolering. Psykiske eller
fysiske men af stalking kan endvidere resultere i, at offeret
må sygemelde sig i kortere eller længere tid.
Eventuelle børn kan også lide under utrygheden og
begrænsningen, som en selvvalgt isolation hos enten en mor
eller en far medfører. (Der henvises til »Stalking i
Danmark. En kortlægning af erfaringer, konsekvenser og
støttebehov«, Statens Institut for Folkesundhed,
Syddansk Universitet, 2013.) Det er derfor naturligt, at også
andre fagfolk end politiet uddannes i at håndtere stalking og
konsekvenserne af stalking. Ud over uddannelse bør der
desuden udpeges en tovholder hos en relevant myndighed, som kan
hjælpe stalkingofferet og eventuelt familien i forhold til de
anliggender, der ikke har med efterforskningen og en eventuel
retssag at gøre.
Mulighed for at skifte identitet i
særlig grove sager
Forslagsstillerne ønsker, at regeringen
iværksætter et arbejde, der skal se på muligheden
for at tilbyde stalkingofre i særlig grove sager muligheden
for at skifte identitet. Det er forslagsstillernes opfattelse, at
der kan være sager så grove, at stalkingofferet ikke
har en mulighed for at få et normalt liv uden et
identitetsskifte, og det er forslagsstillernes opfattelse, at det
bør være muligt at tilbyde disse ofre muligheden for
et liv uden trusler og frygt.
Sanktionsmuligheder
Forslagsstillerne mener, den bedste måde
for nogle stalkeres vedkommende er at få stalkere til at
opgive deres adfærd. Derfor skal der sikres relevante
behandlingsmuligheder, som modsvarer de forskellige
stalkerprofiler. Der opfordres til at se på mulighederne for
indlæggelse i det psykiatriske system eller
psykologbehandling i projekter, som ligner Dialog mod Vold
el.lign., eller anvendelse af kombinationsstraffe med fængsel
og fodlænke kombineret med psykologisk og psykiatrisk
behandling.
Forslagsstillerne vil være tilfredse
med, at der iværksættes udviklingsprojekter, som skal
udvikle egnede interventions- og behandlingsmuligheder for
stalkere.
GPS-fodlænker
I flerårsaftalen for Kriminalforsorgen
2013-16 afsattes 2,5 mio. kr. til et forsøg med
GPS-fodlænker til bandekriminelle. Forslagsstillerne
ønsker forsøget udvidet til også at
afprøve mulighederne som et middel til at bekæmpe
stalking.
Finansiering
Tiltag i beslutningsforslaget forslås
finansieret inden for rammerne af Offerfondens midler.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
bedre og mere effektiv indsats over for stalkingofre.
(Beslutningsforslag nr. B 4)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.