Fremsat den 20. november 2015 af
Maria Reumert Gjerding (EL), Stine Brix (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jesper Kiel (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL),
Pernille Skipper (EL),
Lisbeth Bech Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF)
og Pia Olsen Dyhr (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod bisfenol-A m.v.
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for, at der i EU indføres et totalt stop for brug af
bisfenol-A i fødevarekontaktmaterialer og salg af
fødevarekontaktmaterialer indeholdende bisfenol-A og at
følge Frankrigs eksempel og indføre særregler i
Danmark, der sikrer dette, indtil de skærpede regler er
indført i EU. Folketinget pålægger endvidere
regeringen at foretage en hurtig undersøgelse af, om
forbuddet også bør omfatte andre bisfenoler som f.eks.
bisfenol S og F.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 68
folketingsåret 2014-15, 1. samling, B 87 folketingsåret
2012-13 og B 17, folketingsåret 2010-11, 1. samling.
Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2014-15, 1. samling, beslutningsforslag nr. B 68,
sektion A, B 68 som fremsat, og sektion F, møde 74 kl.
13.43, Folketingstidende 2012-13, beslutningsforslag nr. B 87,
sektion A, B 87 som fremsat, og sektion F, møde 98 kl.
11.04, og Folketingstidende 2010-11, 1. samling), sektion A, B 17
som fremsat, og sektion F, møde 28 kl. 11.21.
Forslaget om et forbud genfremsættes,
fordi regeringen har annonceret, at den ikke agter at
gennemføre nogen reguleringer af hormonforstyrrende stoffer
nationalt, selv om der er mulighed herfor ifølge EU's
regler. Fremover skal det ifølge regeringen alene ske
på EU-plan. Den kemiske industri har imidlertid i
årevis haft succes med at blokere for effektiv regulering af
hormonstoffer i EU. Derfor sker der ikke noget på EU-plan.
Derfor er der behov for en national regulering, mens vi venter
på EU.
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti vil
ikke længere acceptere, at myndigheder og den ene regering
efter den anden ser gennem fingre med, at alle danskere dagligt via
de produkter, vi omgås med, udsættes for
hormonforstyrrende stoffer, som stadig flere undersøgelser
forbinder med en lang række skadelige effekter på
mennesker og fostre. Vi er omgivet af hormonstoffer i så
høje koncentrationer, at det er sundhedsskadeligt.
Der eksisterede under den tidligere regering
et klart flertal, som dengang var interesseret i et indgreb, men
hvor den daværende regering ville afvente effekten af en
frivillig aftale. En sådan er ikke etableret. Derfor
forventer Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti, at der nu er
flertal for en øget regulering.
Bisfenol-A er et organisk stof, der har vist
sig at være både hormonforstyrrende og
kræftfremkaldende i ganske små koncentrationer.
Bisfenol-A anvendes i produktionen af klart plastik, som er
næsten brudsikkert, og som benyttes i mange forskellige
dagligdags produkter, bl.a. vandflasker, beholdere til
fødevarer og epoxybelægninger i
konservesdåser.
Bisfenol-A forekommer ikke i naturen, så
mennesker udsættes hovedsagelig for bisfenol-A gennem kosten,
idet bisfenol-A vandrer over i fødevarer fra beholdere, der
indeholder bisfenol-A. Bisfenol-A er optaget på
Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer og findes
på EU's liste over stoffer, som anses for at have
hormonforstyrrende effekter. Ud over sine hormonforstyrrende
egenskaber, der menes at kunne give brystkræft,
livmoderskader og forringet sædkvalitet, menes bisfenol-A
også at påvirke hjernens udvikling samt adfærd og
indlæringsevne.
Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsmyndighed (EFSA) offentliggjorde sin
nyeste risikovurdering af bisfenol-A i januar 2015. EFSA's
anbefaling til en værdi for tolerabelt dagligt indtag (TDI)
lyder på 4 µg/kg kropsvægt/dag. Den tidligere
TDI-værdi var på 50 µg/kg
kropsvægt/dag.
DTU Fødevareinstituttet forventes at
være uenig med EFSA's sundhedsvurdering af bisfenol-A, fordi
EFSA ved fastsættelse af den nye TDI ikke tager højde
for effekterne på udvikling af brystkræft, eventuelle
hormonforstyrrende effekter og effekterne på hjernens
udvikling. DTU Fødevareinstituttet foreslår i stedet
et markant lavere TDI på 0,7 µg/kg kropsvægt/dag.
Dette vil medføre en grænseværdi for afsmitning
til fødevarer på 0,04 mg/kg fødevarer
(folketingsåret 2014-15, 1. samling, Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, alm. del - bilag 45).
Det er Enhedslistens opfattelse, at man ikke
skal vente på et fuldstændigt videnskabeligt bevis,
før der gribes ind over for hormonforstyrrende stoffer. EFSA
har i årevis afvist forskningsresultater, der påviste
alvorlige negative effekter på den menneskelige sundhed som
følge af eksponering med bisfenol-A. Disse studier, hvoraf
der er henvist til et udpluk i nærværende forslag,
viser ændringer på centralnervesystemet, effekter
på immunsystemet, påvirkning af adfærden hos
piger, reproduktionsforstyrrelser hos mænd og øget
tendens til brystkræft. EFSA finder imidlertid, at det
videnskabelige design på disse undersøgelser er
ufuldstændigt, hvorfor EFSA har valgt at se bort fra disse
undersøgelser i sine bestræbelser på at vurdere,
om der findes et endegyldigt videnskabeligt bevis for, at
bisfenol-A er farligt under det anbefalede niveau. Det er
Enhedslistens og Socialtisk Folkepartis opfattelse, at EFSA i
årevis har haft mere travlt med at beskytte industriens
interesser end befolkningens sundhed.
Enhedslisten og Socialitisk Folkeparti mener,
at regeringen skal følge DTU's indstilling til det
fremtidige TDI. Det er vigtigt at understrege, at det TDI, som DTU
peger på, er baseret på talrige videnskabelige
undersøgelser.
Det vil ikke være første gang, at
en dansk regering handler på baggrund af en indstilling fra
DTU Fødevareinstituttet og i modstrid med EFSA. Den
tidligere, borgerlige regering valgte i 2010 at følge
folketingsflertallets beslutning om at forbyde bisfenol-A i
fødevarekontaktmaterialer til 0-3 årige på
baggrund af DTU Fødevareinstituttets nye vurderinger af
bisfenol-A fra marts 2010. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2009-10, sektion A, B
42 som fremsat, sektion B, betænkning over B 42, og sektion
C, B 42 som vedtaget, og sektion F, møde 23 kl. 11.40 og
møde 51 kl. 13.02.
At det er nødvendigt at indføre
et lavere TDI for hele befolkningen og ikke kun beskytte
spædbørn og småbørn, understreges af
undersøgelser, der viser, at bisfenol-A langtfra udelukkende
er problematisk for spædbørn og småbørn.
F.eks. blev bisfenol-A i DTU Fødevareinstituttets
undersøgelse afprøvet på drægtige
hunrotter i hele drægtighedsperioden og i dieperioden. Her
fandt man forringet indlæringsevne hos de hanunger, hvor
moderen var udsat for lave koncentrationer af bisfenol-A,
(»DTU Fødevareinstituttets vurdering af industriens
nye developmental neurotoxicity studie (DNT, OECD TG 426) med
bisphenol-A og studiets betydning for Fødevareinstituttets
vurdering af bisphenol A's eventuelle skadelige effekter på
udvikling af nervesystem og adfærd«,
Fødevareinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet,
2010).
Et større studie fra 2007, hvor 12
uafhængige eksperter gennemgik mere end 500 videnskabelige
undersøgelser af bisfenol-A, peger ligeledes på, at
det særlig er fostre og små børn, der
påvirkes, når de udsættes for stoffet.
Ekspertpanelet var nedsat af det amerikanske center for
risikovurdering (Center for the Evaluation of Risk to Human
Reproduction (CERHR)) med henblik på at vurdere
sundhedsrisikoen ved bisfenol-A.
At eksponering for bisfenol-A er særlig
problematisk i fostertilstanden bekræftes af et studie fra
2012, hvor kvinder og deres børn er blevet fulgt fra
fostertilstanden, til børnene var 5 år gamle. Studiet
beskæftiger sig særlig med den effekt fra bisfenol-A,
der forekommer i fostertilstanden, og konkluderer, at der er en
indikation af, at børnenes adfærd påvirkes af
bisfenol-A, og at påvirkningen er forskellig mellem drenge og
piger (Environmental Health Perspectives 120, 2012). Dette
bekræfter en amerikansk undersøgelse fra 2009, som
viste en sammenhæng mellem udadvendt og aggressiv
adfærd hos piger og deres eksponering for bisfenol-A i
fostertilstanden (»Perinatal Exposure to Bisphenol A Alters
Early Adipogenesis in the Rat«, Environmental Health
Perspectives 117, 2009).
En undersøgelse offentliggjort i
tidsskriftet Reproductive Toxicology 30, 2010 har imidlertid
også påvist, at bisfenol-A er problematisk for
mænd. Undersøgelsen, der er foretaget af Michigan
University, viser, at flertallet af mænd med lav
sædkvalitet også har et mistænkeligt højt
indhold af bisfenol-A i urinen. Forskerne fandt endvidere, at
graden af skade på sædens dna så ud til at
være proportionel med indholdet af bisfenol-A i urinen,
(»Bisphenol A formentlig medskyldig i dårlig
sædkvalitet«, Ingeniøren, den 13. august
2010).
Dette bekræftes af et studie fra 2013,
hvor man konstaterer negativ påvirkning af funktionerne i
testiklerne selv ved meget lave koncentrationer af bisfenol-A,
(»Differential Effects of Bisphenol A and Diethylstilbestrol
on Human, Rat and Mouse Fetal Leydig Cell Function«, PLOS ONE
2012).
Disse undersøgelser peger på, at
selv om et forbud mod bisfenol-A i produkter til 0-3 årige er
et vigtigt skridt i den rigtige retning, er det langt fra nok. Det
er nødvendigt at beskytte børnene allerede i
fostertilstanden. Dette betyder, at det er gravide, der skal
undgå indtagelse af bisfenol-A, selv i helt lave doser.
Danske forskere har undersøgt den
danske befolknings udsættelse for hormonforstyrrende stoffer,
herunder bisfenol-A. Mere end 2.200 børn, ca. 900 yngre
mænd og 565 gravide kvinder har deltaget i
undersøgelserne, som viste, at fire ud af fem af de
undersøgte børn, næsten alle mænd og ni
ud af ti gravide kvinder havde bisfenol-A i deres urin, jf.
»Hverdagen er stopfuld af usynlige hormoner«, kronik i
Politiken, den 10. november 2014.
Bisfenol-A optages typisk via kosten og
udskilles i urinen inden for et døgn. En række andre
undersøgelser har påvist den direkte sammenhæng
mellem indtagelse af fødevarer fra beholdere, der indeholder
bisfenol-A, som er udbredt i Danmark, og tilstedeværelsen af
stoffet i urinen. Således har en undersøgelse
foretaget af forskere fra Harvard Universitet vist, at når
man f.eks. drikker vand fra beholdere af polykarbonatplast, stiger
indholdet af bisfenol-A i urinen med 69 pct. på en uge
(»Polycarbonate Bottle Use and Urinary Bisphenol A
Concentrations«, Environmental Health Perspective 117, 2009).
Dåsemad er ligeledes blandt de fødevarer, hvor
bisfenol-A er udbredt og dermed også en af de
væsentlige eksponeringskilder. Dette viste en amerikansk
forbrugertest. Undersøgelsen bekræfter, at bisfenol-A
vandrer fra beholderen over i fødevarerne.
Den 13. oktober 2012 forbød Frankrig
bisfenol-A i fødevarekontaktmaterialer, (»Loi no
2012-1442 du 24 décembre 2012 visant à la suspension
de la fabrication, de l'importation, de l'exportation et de la mise
sur le marché de tout conditionnement à vocation
alimentaire contenant du bisphénol A (1)«). Frankrig
blev dermed det første land i Europa, der besluttede at
beskytte hele befolkningen mod eksponering for bisfenol-A gennem
kosten. Forbuddet trådte i kraft den 1. januar 2015. I
Sverige drøfter man ligeledes en udfasning af brugen af
bisfenol-A i termisk papir og i produkter, der er i direkte kontakt
med fødevarer. Sverige ønsker, at udfasningen skal
ske så hurtigt så muligt og senest i 2020. De svenske
myndigheder vil arbejde for et forbud i EU. Hvis et EU-forbud ikke
er klar i 2017, vil man undersøge muligheden for et
nationalt forbud. Den svenske undersøgelse peger på,
at en udfasning af brugen af bisfenol-A vil kunne
gennemføres uden større konsekvenser for
økonomien
(http://www.regeringen.se/sb/d/19851/a/252812).
Det er Enhedslistens og Socialistisk
Folkepartis opfattelse, at et totalforbud vil være den mest
effektive måde at beskytte befolkningen mod bisfenol-A. Men
indtil et forbud kan træde i kraft, bør man som
minimum følge DTU's anbefalinger om et lavere TDI, som er
baseret på talrige studier af de problematiske effekter af
bisfenol-A på den menneskelige sundhed.
Der er desuden behov for, at der hurtigt
bliver foretaget en undersøgelse af, om forbuddet også
bør omfatte andre bisfenoler som f.eks. bisfenol S og F.
ANSES, den franske myndighed for fødevarer, miljø og
arbejdsmiljø, skriver i en rapport fra 2013 (www.anses.fr,
ANSES Opinions Request no. 2009-SA-0331 and no. 2010-SA-0197
»on the assessment of the risks associated with bisphenol A
for human health, and on toxicological data and data on the use of
bisphenols S, F, M, B, AP, AF and BADGE2«
https://www.anses.fr/fr/system/files/CHIM2009sa0331Ra-0EN. PDF
Uautoriseret oversættelse:
»Anbefaling om
andre bisfenoler og/eller erstatninger for BPA:
ANSES insisterer på behovet for, at
industrien vurderer de potentielle risici ved
BPA-erstatningsprodukter og andre bisfenoler. ANSES finder, for
så vidt angår de stoffer, der har en effekt ved lave
doser eller potentielt har hormonforstyrrende effekt, at
risikovurderingen af stofferne bør foretages uanset
mængden af det anvendte stof, hvis forbrugerne ventes at
blive eksponeret for stoffet.
Denne ekspertundersøgelse giver ikke et
fuldstændigt billede af de undersøgte stoffers
farlighed for menneskers helbred. De undersøgte bisfenoler
og erstatninger for BPA bør undersøges yderligere for
at kortlægge deres toksikologiske profiler i forhold til
deres toksikokinetiske egenskaber (BPS, BPB etc.),
reproduktionstoksicitet (BPS, BPF, BPAP etc.) og mekanistiske
egenskaber (BPAP, BPM).
Stoffernes strukturelle lighed med BPA og
deres østrogeniske potentiale gør, at der bør
udvises den største forsigtighed over for disse. Der
må forventes at blive præsenteret nye alternativer til
stofferne, men disses sikkerhed bør vurderes i hvert enkelt
tilfælde forud for enhver brug.«