Skriftlig fremsættelse (5. november
2015)
Udenrigsministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
yderligere dansk militært bidrag til FN's fredsbevarende
operation MINUSMA i Mali.
(Beslutningsforslag nr. B 26)
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
et yderligere dansk militært bidrag stilles til
rådighed for FN's fredsbevarende operation MINUSMA i
Mali.
Den aktuelle konflikt i Mali blev indledt i
januar 2012, da væbnede grupper mobiliserede i den nordlige
del af landet. Den maliske præsident blev
efterfølgende i marts 2012 afsat ved et militærkup.
Mali står med en historisk mulighed for fred, da der den 20.
juni 2015 efter langvarige forhandlinger blev underskrevet en
fredsaftale mellem de væbnede grupper Coordination og
Plateforme, den maliske regering og det internationale
mæglerteam bestående af bl.a. Algeriet, USA, Frankrig,
FN, EU og den Afrikanske Union. Fredsaftalen adresserer Malis
væsentligste udfordringer i forhold til en balanceret
fordeling af politisk repræsentation og økonomiske
ressourcer gennem øget selvstyre, national forsoning,
afvæbning og integration af væbnede grupper, reform af
sikkerhedsstyrker samt udvikling i det nordlige Mali. Situationen
er dog fortsat politisk og sikkerhedsmæssig skrøbelig.
I det sydlige Mali er der statslige strukturer til stede, mens
store dele af det nordlige Mali er uden statslig kontrol. Endvidere
er der udfordringer forbundet med gennemførelsen af
fredsaftalen, ligesom sikkerhedssituationen fortsat er vanskelig.
Ligeledes står Mali overfor væsentlige udfordringer i
form af eksempelvis fattigdom, store ungdomsårgange og
radikalisering. Endelig nærer organiseret kriminalitet i
relation til smugling af våben, narkotika og mennesker i nord
eksisterende konfliktlinjer i befolkningen.
Krisen i Mali er tæt knyttet til en
bredere regional ustabilitet, der både rækker ind i
nordafrika og nabolandene i Sahel-regionen. Kombineret med et
magtvakuum i Libyen har Sahel-regionens svage stater med
begrænset kontrol over deres territorier øget
spillerummet for separatister, terrorgrupper og organiserede
kriminelle. Samtidig medvirker massiv fattigdom og manglende
jobmuligheder i Sahel-regionen til irregulær migration, bl.a.
mod Europa.
FN's Sikkerhedsråd vedtog den 25.
april 2013 resolution 2100, der etablerede FN's fredsbevarende
mission MINUSMA i Mali, hvis mandat efterfølgende er blevet
forlænget med resolution 2164 af 25. juni 2014 og 2227 af 29.
juni 2015. Mandatet omfatter bl.a. understøttelse af
fredsaftalen og støtte til implementering af
våbenhvilen og har fokus på sikkerhed, stabilisering og
beskyttelse af civilbefolkningen. MINUSMA's styrkeloft er på
11.240 soldater og 1.440 politibetjente. MINUSMA har sammen med
styrker fra den franske regionale anti-terror operation Barkhane
bidraget til at forbedre sikkerhedssituationen i Mali. Situationen
er dog fortsat vanskelig, og MINUSMA's mulighed for at løse
sine opgaver er udfordret af eksempelvis store geografiske afstande
og mangel på kritiske kapaciteter.
Danmark har støttet MINUSMA siden
missionens oprettelse i 2013. Danmark støttede tillige i
2013 den tidligere franske operation Serval med et
C-130J-transportfly, jf. folketingsbeslutning B 49 af 15. januar
2013. Efterfølgende har Danmark stillet et
C-130J-transportfly til rådighed for MINUSMA i 5
måneder fra februar 2014 til juni 2014 og har siden januar
2014 bidraget med op til ca. 20 stabsofficerer til missionens
hovedkvarter i Bamako og efterretningsanalysecellen, ASIFU (All
Sources Information Fusion Unit) i Gao, jf. folketingsbeslutning B
28 af 19. december 2013. Yderligere har den danske generalmajor
Michael Lollesgaard siden marts 2015 været udsendt af FN som
styrkechef for MINUSMA.
FN har fremsat en række behov for
MINUSMA, herunder bl.a. logistiske kapaciteter som transportfly og
en landtransportbataljon samt helikoptere og specialstyrker. Der
tilbydes FN et C-130J-transportflybidrag med mandskab i op til ca.
6 måneder i 2016 og et specialoperationsstyrkebidrag i op til
ca. 8 måneder i 2016. Endvidere gives der mulighed for -
efter behov - at øge stabsofficersbidraget til op til ca. 30
stabsofficerer på kontinuerlig basis.
Det danske specialoperationsstyrkebidrag
vil bestå af op til ca. 30 personer og vil skulle indgå
i den nederlandske Special Operations Task Group (SOTG) i Gao
forventeligt fra april 2016. Specialoperationsstyrkerne skal inden
for rammerne af FN's operationsplan og magtanvendelsesdirektiv
gennemføre aktiviteter til implementering af MINUSMA's
mandat, herunder primært udføre mere krævende
efterretningsindhentningsopgaver som eksempelvis
langtrækkende patruljeaktiviteter, overvågningsopgaver
og områdeanalyser. Specialoperationsstyrkerne vil dog
også, indenfor MINUSMA's mandat, kunne få til opgave at
gennemføre andre aktiviteter, f.eks. med henblik på
imødegåelse af direkte angreb eller trusler.
Størrelsen af
C-130J-transportflybidragets mandskab vil blive tilpasset behovet
ved missionen. Transportflybidraget forventes at være
på op til ca. 60 personer og være baseret i hovedstaden
Bamako. Bidraget vil overordnet bestå af besætninger,
logistikere, teknikere, sikkerhedspersonel og et administrativt
støtteelement. Hertil kommer et antal forbindelsesofficerer
i missionens struktur til planlægning af luftoperationer.
Flybidraget skal flyve for MINUSMA internt i Mali samt til
destinationer i regionen og transportere personel og materiel
afhængigt af MINUSMA's behov. C-130J-transportflyet er ikke
bevæbnet, men er alene udstyret med elektroniske systemer til
selvforsvar. Det konkrete tidspunkt for udsendelsen er forventeligt
ultimo oktober 2016, men vil afhænge af missionens logistiske
behov.
Stabsbidraget vil efter behov kunne
øges til op til ca. 30 personer, der forventes, som de
nuværende udsendte stabsofficerer, at besætte
stillinger i MINUSMA's hovedkvarter og i MINUSMA's
efterretningsanalysecelle ASIFU.
Det danske bidrag vil være under
operativ kontrol af MINUSMA's styrkechef. Den danske forsvarschef
bevarer fuld kommando.
Pr. medio september 2015 bidrager mere end
40 lande militært til MINUSMA. Nederlandene har netop
forlænget deres MINUSMA-mandat til udgangen af 2016. Bidraget
består af ca. 530 soldater, herunder bl.a. et
efterretningskompagni, specialoperationsstyrker og kamphelikoptere
i Gao. Sverige fastholder deres nuværende bidrag på ca.
210 soldater, idet Sverige bl.a. bidrager med et
efterretningskompagni i Timbuktu. Norge hjemtager deres
primære bidrag på ca. 18 stabsofficerer til
efterretningsanalysecellen ASIFU i november 2015. Norge bibeholder
dog den del af bidraget, som driver ASIFU's lejr i Bamako, idet
bidraget tillige skal bruges til indkvartering af det
C-130J-transportflybidrag, som Norge har tilbudt MINUSMA i 10
måneder fra januar 2016. Ved deployering af
transportflybidraget vil det norske bidrag nå op på ca.
70 personer. Tyskland bidrager med 9 stabsofficerer til MINUSMA.
Finland bidrager med 5 stabsofficerer til ASIFU og MINUSMA's
hovedkvarter.
Danmark har et betydeligt engagement i
Sahel-regionen. Mali har været et dansk prioritetsland siden
2006 og er en vigtig partner for Danmark i regionen. Efter kuppet i
Mali i marts 2012 har Danmark haft et bredspektret og
samtænkt engagement omfattende udenrigs-, udviklings- og
sikkerhedspolitiske samt humanitære indsatser.
Politisk har Danmark spillet en aktiv rolle
i bestræbelserne på at løse konflikten i Mali
særligt gennem EU samt bilateralt.
Danmark har desuden et langsigtet
udviklingssamarbejde med Mali med en gennemsnitlig årlig
udbetalingsramme på 175 mio. kr. Hertil kommer
humanitære indsatser og støtte til danske NGO'ers
arbejde. Fokus for det danske udviklingssamarbejde med Mali i
2015-2016 er at bidrage til at lægge fundamentet for en varig
fred og økonomisk fremgang gennem: (i) fremme af demokrati,
fred og forsoning, (ii) forbedre adgang til vand og sanitet, samt
(iii) fremme udviklingen af den private sektor. Indsatser inden for
fremme af demokrati, fred og forsoning har til formål at
støtte op om konfliktmægling og forsoning både
på nationalt og lokalt niveau, styrkelse af befolkningens
adgang til retssystemet samt parlamentets demokratiske funktioner.
Samtidig fortsætter Danmark både bilateralt og gennem
EU med at støtte en reformdagsorden, som bl.a. skal sikre,
at den private sektor bidrager til en inklusiv økonomisk
udvikling. Desuden har Danmark fokus på reformer af den
offentlige sektor, herunder bekæmpelse af korruption og
straffrihed.
Danmark har på baggrund af den meget
skrøbelige situation i Mali og Danmarks mangeårige
engagement i regionen, lanceret et regionalt freds- og
stabiliseringsprogram for Sahel-regionen med fokus på
Danmarks prioritetslande i regionen: Mali, Burkina Faso og Niger.
Til programmet er afsat 130 mio. kr. i perioden 2013-2017. Under
programmet er igangsat indsatser med regionalt fokus inden for
mægling og konfliktløsning, sikkerhedssektorreform
samt imødegåelse af voldelig ekstremisme og
organiseret kriminalitet. Det regionale program komplementerer og
skaber sammenhæng mellem dansk finansierede freds- og
stabiliseringsaktiviteter i de enkelte prioritetslande.
Dertil kommer, at Rigspolitiet har til
hensigt at udsende op til 12 politibetjente til MINUSMA. Der
arbejdes tillige på udsendelse af civile rådgivere.
Danmark bidrager derudover med
humanitær bistand i forbindelse med den fortsatte
humanitære krise i Mali og til maliske flygtninge i
nabolandene. Under den humanitære ramme bevilgede Danmark i
2014 58,9 mio. kr., og i 2015 er der pr. oktober bevilget 26,9 mio.
kr. Mali vil fortsat være et humanitært prioritetsland
i 2016.
For så vidt angår det
folkeretlige grundlag, har FN's Sikkerhedsråd vedtaget
resolution 2100 af 25. april 2013 med hjemmel i FN-pagtens kapitel
VII. Resolutionen fastslår, at der med situationen i Mali
foreligger en trussel mod international fred og sikkerhed og
etablerer på den baggrund FN's fredsbevarende mission MINUSMA
i Mali. FN's Sikkerhedsråd har efterfølgende med
hjemmel i FN-pagtens kapitel VII vedtaget resolution 2164 af 25.
juni 2014 og resolution 2227 af 29. juni 2015, der forlænger
mandatet for MINUSMA.
I medfør af resolution 2227 af 29.
juni 2015 har MINUSMA til opgave at støtte, monitorere og
supervisere implementeringen af våbenhvilen og
tillidsskabende foranstaltninger mellem regeringen i Mali og de
væbnede grupper Plateforme og Coordination. Derudover skal
MINUSMA støtte implementeringen af aftalen om fred og
forsoning i Mali samt dialogen med og mellem alle aktører
med henblik på forsoning. MINUSMA skal endvidere sikre
beskyttelsen af civile, fremme og beskytte menneskerettighederne,
bidrage til at skabe forudsætninger for humanitær
bistand og stabiliseringsindsatser samt støtte bevaring af
kulturelle mindesmærker. Resolutionen giver bemyndigelse til
anvendelse af alle nødvendige midler, herunder
militære, til opfyldelse af missionens opgave.
Resolution 2227 af 29. juni 2015
fastlægger, at MINUSMA's styrkeloft er på 11.240
soldater, herunder minimum 40 militære observatører,
der skal monitorere og supervisere våbenhvilen, samt 1.440
politibetjente. FN's medlemsstater opfordres til at bidrage med
troppe- og politibidrag, således at MINUSMA kan varetage sine
opgaver.
Resolutionerne giver samtidig Frankrig et
selvstændigt mandat til at opretholde en separat styrke under
national kommando, der - i tilfælde af anmodning fra FN's
generalsekretær - kan intervenere for at imødegå
en overhængende og alvorlig trussel mod MINUSMA.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.