Fremsat den 15. august 2016 af udenrigsministeren (Kristian Jensen)
Forslag til folketingsbeslutning
om
et dansk bidrag til en international maritim
operation med henblik på borttransport af rester fra Libyens
kemiske våbenlager
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
Danmark bidrager til en international maritim operation med henblik
på at bistå Libyen med borttransport af rester fra
Libyens kemiske våbenlager til destruktion i et tredje land.
Den internationale maritime operation er et led i OPCW's plan for
destruktion af Libyens kemiske våben, som FN's
Sikkerhedsråd har udtrykt støtte til i resolution 2298
af 22. juli 2016.
Bemærkninger til forslaget
I. Libyen havde frem til 2004 et omfattende
kemisk våbenprogram. Med tiltrædelsen i 2004 af
konventionen om forbud mod kemiske våben forpligtede landet
sig til, i samarbejde med Organisationen for Forbud mod Kemiske
Våben (OPCW), at destruere alle kemiske komponenter i
programmet. En frist for endelig destruktion blev senere fastsat
til udgangen af 2016. Libyen har siden destrueret
størstedelen af de kemiske stoffer, der hidrørte
programmet. En vis mængde kemiske stoffer, som udgør
forstadier til kemiske våben, befinder sig dog fortsat i
landet. Der er tale om i alt fire kemikalier, der kan anvendes til
at producere kemiske våben.
Den politiske og sikkerhedsmæssige
situation i Libyen er meget omskiftelig og ustabil. En FN-medieret
national samlingsregering etablerede sig i marts 2016 i Tripoli,
men samlingsregeringen har ikke fuld kontrol med hele landet.
Endelig formel godkendelse af samlingsregeringen fra centrale
politiske, libyske aktører udestår ligeledes fortsat.
Det politiske og sikkerhedsmæssige tomrum i landet er blevet
udnyttet af ISIL og andre ekstremistiske, væbnede grupper til
at etablere sig i Libyen. Skiftende libyske regeringer har
løbende i lyset af den ustabile sikkerhedssituation i landet
ført en dialog med OPCW om international hjælp til
bortskaffelse af de resterende kemiske stoffer.
Dette mundede den 16. juli 2016 ud i en formel
anmodning fra den libyske samlingsregering til OPCW om
støtte til at borttransportere og destruere rester af
Libyens kemiske våben uden for Libyen. OPCW's
Styrelsesråd traf den 20. juli 2016 og 27. juli 2016
beslutninger med henblik på iværksættelsen af en
sådan operation, herunder de nærmere vilkår
herfor. FN's Sikkerhedsråd har i resolution 2298 af 22. juli
2016 opfordret FN's medlemsstater til at yde støtte til
Libyen ved at bidrage til OPCW's plan for destruktion af Libyens
kemiske våben blandt andet for at undgå, at materialet
falder i hænderne på ikke-statslige aktører.
II. Afledt af dialogen med Libyen forespurgte
OPCW den 3. juni 2016 om Danmarks muligheder for at påtage
sig en hovedrolle i forbindelse med bortskaffelse af rester fra
Libyens kemiske våbenlager. Herudover har USA den 7. juni
2016, som led i sin koordinerende rolle, henvendt sig om muligheden
for et dansk bidrag. Henvendelserne fra USA og OPCW var begrundet i
Danmarks relevante erfaringer og værdsatte hovedrolle i
forbindelse med fjernelse af Syriens kemiske våben i
2013-2014. Med et dansk bidrag til en maritim operation til
borttransport af rester fra Libyens kemiske våbenlager med
henblik på destruktion i et tredje land, udviser Danmark, som
statspart til konventionen om forbud mod kemiske våben,
internationalt ansvar i forhold til at sikre efterlevelsen af
konventionen og nedbringelsen af den globale mængde af
kemiske våben.
III. Forsvarsministeriet har meddelt, at
Forsvaret kan bidrage med et styrkebidrag, der vil bestå af
fire hovedelementer: Et civilt transportskib med en besætning
på som udgangspunkt 18 personer; et fleksibelt
støtteskib inklusiv blandt andet en helikopter og en
besætning på ca. 120 personer; en føringsstab
på ca. 20 personer og en række støttelementer,
hvor der indgår op til ca. 90 personer. Derudover vil der
udstationeres et forbindelseselement til OPCW og et eller flere
maritime støtteelementer til varetagelse af logistik. Det
civile transportskib er chartret til at varetage transporten af de
kemiske stoffer. Det fleksible støtteskib skal sikre og
eskortere transportskibet samt være platform for
størstedelen af føringsstaben og
støtteelementerne. De militære og civile
støtteelementer udgøres blandt andet af et kemisk
beredskabshold, sundhedsfagligt personel, et maritimt
specialoperationsstyrkebidrag, elementer til håndtering af
havneprocedurer og logistikstøtte fra baser i land.
Endvidere indeholder det danske styrkebidrag en containerscanner
fra SKAT til kontrol af kemikaliebeholderne.
Som udgangspunkt må operationen
forventes at være mindre kompleks end fjernelsen af Syriens
kemiske våben, hvorfor varigheden forventes at være
forholdsvis begrænset.
OPCW har det overordnede ansvar for
operationen og varetager koordinationen af operationen fra
OPCW-hovedkvarteret i Nederlandene. Forbindelseselementet til OPCW
varetager kontakt og koordination. Det danske styrkebidrag,
inklusiv de civile elementer, fastholdes i national kommando under
hele opgaveløsningen.
EU og flere lande har tilbudt at bidrage
finansielt til de civile dele af borttransporten og destruktionen,
herunder USA, Storbritannien og Finland. Destruktionen af de
kemiske stoffer vil finde sted på et anlæg i et
europæisk land. Som en del af det samlede danske styrkebidrag
forventes et mindre finsk stabsbidrag integreret.
IV. Det folkeretlige grundlag for det danske
bidrag er et samtykke fra Libyen. Den libyske nationale myndighed
for konventionen om forbud mod kemiske våben, der
henhører under det libyske udenrigsministerium, har i et
brev af 16. juli 2016 fremsat formel anmodning til OPCW og
statsparterne til konventionen om forbud mod kemiske våben
med henblik på at få støtte og assistance til at
borttransportere og destruere rester af Libyens kemiske våben
uden for Libyen. OPCW's Styrelsesråd traf den 20. juli 2016
beslutning om at iværksætte udarbejdelsen af en plan
for OPCW og statsparternes imødekommelse af den libyske
anmodning, der blev fulgt op af en OPCW
styrelsesrådsbeslutning af 27. juli 2016, der
fastsætter de nærmere vilkår for destruktion af
rester af Libyens kemiske våben uden for Libyen.
FN's Sikkerhedsråd vedtog den 22. juli
2016 resolution 2298 med hjemmel i FN-pagtens kapitel VII. I
resolutionen fastslår FN's Sikkerhedsråd, at
ikke-statslige aktørers potentielle erhvervelse af kemiske
våben i Libyen udgør en trussel mod international fred
og sikkerhed. Med resolutionen støtter FN's
Sikkerhedsråd beslutningen truffet af OPCW's
Styrelsesråd den 20. juli 2016 og opfordrer FN's
medlemsstater til at yde støtte til den libyske
samlingsregering ved at bidrage til implementering af OPCW's plan
for destruktion af Libyens kemiske våben, herunder med
personel, teknisk ekspertise, information, udstyr samt finansielle
og andre ressourcer og bistand. FN's Sikkerhedsråd
autoriserer endvidere i resolutionen FN's medlemsstater til at
erhverve, kontrollere, transportere, overdrage og destruere kemiske
våben, der identificeres af Generaldirektøren for
OPCW, i overensstemmelse med formålet i konventionen om
forbud mod kemiske våben, med henblik på at sikre
tilintetgørelse af Libyens kemiske våbenlager så
hurtigt og sikkert som muligt og i dialog med den libyske
samlingsregering.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
V. Forsvarets Efterretningstjeneste har givet
følgende trusselsvurdering.
Den generelle trussel fra terror i Libyen er
HØJ. Lokalt kan sikkerhedssituationen ændre sig meget
hurtigt i hele Libyen. Truslen fra civile uroligheder i Libyen er
HØJ. Truslen fra angreb fra fartøjer i libysk
territorialfarvand er MIDDEL. Truslen fra terror på havnen i
henholdsvis Tripoli, Khoms og Misrata er MIDDEL.
Truslen fra beskydning af luftfartøjer,
der flyver under 4.000 meter i nærheden af kamphandlinger, er
HØJ. Truslen fra beskydning af luftfartøjer, der
flyver under 4.000 meter i områder, hvor der ikke
foregår kamphandlinger, er MIDDEL. Truslen fra beskydning af
luftfartøjer, der flyver mellem 4.000 meter og 6.000 meter,
er MIDDEL.
VI. Da det danske bidrag vil indgå i en
indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der bliver tale om
anvendelse af militære magtmidler i selvforsvar af
operationen, som omfatter styrkebidraget, lasten og eventuelle
ledsagende udenlandske skibe, forelægges sagen for
Folketinget under henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2, med
anmodning om, at Folketinget giver sit samtykke til udsendelse af
det danske militære bidrag, som beskrevet ovenfor.
VII. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de i afsnit III
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
VIII. Meromkostningerne forbundet med
indsættelsen afhænger blandt andet af tidspunktet for
udsendelse og udsendelseslængden. Forsvaret har
anslået, at et styrkebidrag vil medføre
meromkostninger på ca. 12 mio. kr. pr. 30 dages
indsættelse, idet vurderingen forudsætter at
indsættelsen gennemføres i 2. halvår 2016.
Beregningerne tager udgangspunkt i de omkostninger, der er
forbundet med styrkebidraget ud over de allerede afsatte midler til
deltagelse i Standing Nato Maritime
Group, som Danmark har planlagt deltagelse i. Dette
udgør Forsvarets egentlige meromkostninger, som er udtryk
for det reelle merfinansieringsbehov som følge af
operationen. Det er aftalt med OPCW og øvrige
samarbejdspartnere, at de civile udgifter, herunder udgifter til
transportskibet og scanneren fra SKAT, forventeligt ca. 4-5 mio.
kr. pr. 30 dages indsættelse, refunderes. Omkostninger til
deployering og redeployering af dele af styrkebidraget, såsom
land- eller flytransport, er derudover ikke medtaget, idet disse
for nærværende er ukendte. Beregningerne er
behæftet med usikkerhed, da de hviler på
forudsætninger, som først kan afklares under den
videre planlægning. Meromkostningerne forbundet med
udsendelsen afholdes af Forsvarets reserve til internationale
operationer, idet det endvidere er aftalt med Finansministeriet, at
eventuelle meromkostninger, der overstiger råderummet i 2016,
vil kunne finansieres af Forsvarsministeriets opsparing.