Fremsat den 10. maj 2016 af Lisbeth Bech Poulsen (SF),
Jonas Dahl (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om lovforslag om Danmarks natur og
biodiversitet
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
et lovforslag om Danmarks natur og biodiversitet, der skal sikre
følgende mål:
1. Naturarealet
på land skal senest i 2050 udgøre mindst 40 pct., og
17 pct. af Danmarks samlede areal skal i 2050 være udlagt med
natur og biodiversitet som det primære formål
(»Aichinatur«). Naturkvaliteten i det eksisterende
naturareal skal desuden have et markant og dokumenterbart
løft inden 2020, og herunder skal naturtyperne på
habitatdirektivets bilag I i 2027 være sikret fremgang og
gunstig bevaringsstatus gennem reviderede planer og virkemidler
herfor, jf. punkt 3 nedenfor.
2. Der
optræder ingen arter på den danske rødliste over
truede dyre- og plantearter i 2027 ud over de arter, som er
på vej til at uddø på grund af
klimaforandringer. Planer og virkemidler for alle grupper af arter
skal være vedtaget inden 2020.
3. Der
indføres et princip om, at det ikke må indebære
direkte tab for jordejeren at huse, pleje eller skabe natur,
samtidig med at loven skal sikre opretholdelse af forureneren
betaler-princippet.
4. Naturlige
vandløb og deres bredder genskabes. Ud over at dette vil
bidrage til genopretning af natur, vil vandløb medvirke til
klimatilpasning og tilbageholdelse af klimagasser og
næringsstoffer, da det vil tilskynde til
tilbageførelse af vandløb til fri dynamik,
således at vandløb kan rumme alle årstiders
vandmængder.
5. Inden 2027
sikres en gunstig bevaringsstatus for marine Natura
2000-områder, og områderne friholdes for fiskeri med
bundslæbende redskaber.
6.
Kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinjen fastholdes som
et grundlæggende element for at sikre, at kyster og strande
friholdes for byggeri.
7. Revision,
sammenskrivning og forenkling af relevant lovgivning, herunder i
relation til implementering af relevant EU-lovgivning og
FN-forpligtelser.
8. Staten,
regioner, kommuner og tilknyttede selskaber forpligtes til at
monitorere og virke for målene i loven.
9. Regeringen
gennemfører en række analyser af positive og negative
incitamenter for natur og biodiversitet.
Regeringen opfordres desuden til, at
følgende materiale vil indgå i udarbejdelsen af
lovgivningen: konklusioner og anbefalinger fra Wilhjelmudvalget
(2001), Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger (2013),
anbefalinger fra Skovpolitisk Udvalg (2011) og vedtagelser og
anbefalinger fra FN, EU og OECD.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Allerede i 1999 kritiserede OECD Danmark for
ikke at have fastlagt tidsgrænser for målene for natur
og biodiversitet. Den daværende SR-regering nedsatte kort tid
efter det såkaldte Wilhjelmudvalg (navngivet efter udvalgets
formand, den tidligere konservative minister Nils Wilhjelm), der i
august 2001 afleverede sin rapport og anbefalinger til
miljø- og energiminister Svend Auken (»En rig natur i
et rigt samfund«, Wilhjelmudvalget, 2001).
Regeringsskiftet i 2001 gjorde, at
anbefalingerne i det store og hele blev skrottet sammen med et
løft i naturforvaltningsmidlerne på finansloven.
Efter regeringsskiftet i 2011 nedsatte
S-R-SF-regeringen Natur- og Landbrugskommissionen i 2012, og i 2013
kom kommissionens rapport og anbefalinger (»Natur og Landbrug
- en ny start«, Natur- og Landbrugskommissionen, 2013).
Kommissionens formand slog ved offentliggørelsen fast, at
der var tale om et samlet sæt af anbefalinger, som
politikerne ikke skulle »shoppe« i. Hensigten var at
balancere erhvervsinteresser med natur- og miljøinteresser,
jf. regeringens hensigt om at få standset flere års
skyttegravskrig om samme.
Nærværende beslutningsforslag er
skrevet i samme ånd. Kommissionens formand, Jørn
Jespersen, udtrykker det på denne måde i forordet til
rapporten:
»Vi må væk fra
grøftegravning og mistænkeliggørelse og frem
til en mere konstruktiv samtale, der skal bane vejen for flere
fælles accepterede og afbalancerede løsninger.
Samfundet og de grønne interesser
må acceptere, at landbruget som alle andre erhverv skal have
lov til at udvikle sig. Ligesom landbruget må anerkende, at
det omgivende samfund har brug for en rig natur og et rent
miljø. Der er mange muligheder for at finde
løsninger, som både kan give udvikling i
landbrugserhvervet, beskytte miljøet og skabe mere og rigere
natur. Natur, miljø og vækst er ikke
nødvendigvis modsætninger, men kan og skal arbejde
sammen.
Gode løsninger kræver et godt
samarbejde mellem de forskellige interesser. Ingen kan få det
hele. Alle vil vinde ved at tænke i helheder, balancer og
kompromisser. Det kræver lederskab og politisk
ansvarlighed.«
Generelle bemærkninger til
beslutningsforslaget
Med dette forslag foreslås det, at
regeringen fremsætter forslag om, at der udlægges
landarealer med natur og biodiversitet som det primære
formål, så arealet er svarende til mindst 17 pct. af
Danmarks samlede areal i 2050. Det svarer til et areal, der er lidt
større end Region Nordjylland. Herved gennemføres et
vigtigt mål, som Danmark har tilsluttet sig i FN- og
EU-regi.
Det betyder ikke, at der ikke skal være
mere natur i agerlandet eller i byerne. Tværtimod skal
landbruget og jordbruget - og alle danskere - gennem positive
incitamenter tilskyndes til at etablere mere natur. Danmarks
samlede naturareal i 2050 skal derfor være større end
17 pct. Det foreslås, at lovforslaget skal fastslå, at
målet er, at mindst 40 pct. af Danmarks samlede areal skal
være natur i 2050.
Grønt Danmarkskort bør
være udgangspunktet for fastlæggelse af de dedikerede
naturområder i netværket. Det er de naturgivne forhold
og potentialer, herunder kvaliteten af den nuværende natur
(biodiversitet), der skal være udgangspunkt for udpegningen
af de dedikerede naturområder. I dag er ca. 9,5 pct. af
Danmarks areal lysåbne naturtyper, som er §
3-beskyttede. Arealet med lysåbne naturtyper må samlet
set ikke falde under udpegningen af arealet dedikeret til
naturformål. Lysåbne naturtyper kan imidlertid, modsat
urørt skov, drives ekstensivt, f.eks. til græsning og
høslæt. Udtag af landbrugsarealer i omdrift til andre
formål end natur vil derfor medvirke til at øge
arealet med lysåbne naturtyper - f.eks. enge i
lavbundsområder - ud over de 17 pct. dedikerede
naturarealer.
Mere natur - mere skov - større
biologisk mangfoldighed
Dansk lovgivning er på
naturområdet vanskeligt gennemskuelig og fyldt med
modsætninger mellem intentioner, generelle reguleringer og
virkemidler i form af aftalemuligheder. Også sammenlignet med
f.eks. tilsvarende svensk og norsk lovgivning er dansk lovgivning
uoverskuelig. Der er således - med undtagelse af Natura
2000-planerne og vandplanerne - ikke fastsat hverken kvantitative
eller kvalitative klare, bindende og målbare mål.
Derfor ved vi ikke, hvornår vi »er i mål«,
og der er følgelig ikke mulighed for en overordnet
prioritering af indsatsen. Det skal sammenholdes med, at Danmark er
den medlemsstat, som har udpeget den relativt mindste andel
landareal som Natura 2000-område, hvilket kun er godt 8 pct.
Til sammenligning har lande som Holland udpeget 13,29 pct., Polen
19,56 pct. og Tyskland 15,45 pct. af det samlede landareal til
beskyttet natur.
Naturen er i tilbagegang i Danmark. Det
intensive landbrug fylder for meget, og veje og byggeri æder
sig fortsat ind på både landbrugs- og naturarealet. Der
er mange muligheder for at vende tilbagegangen i naturarealet og
biodiversiteten. Det mener SF er en selvstændig prioritet,
uanset at det naturligvis også er noget, som Danmark -
ligesom alle andre lande - har forpligtet sig til i FN. I det
stadige slagsmål om Danmarks areal er det nødvendigt,
at Folketinget prioriterer areal og økonomiske midler til
natur- og biodiversitetsformål. Konflikten mellem landbrug og
natur kan reduceres ved at gøre det attraktivt frivilligt at
genskabe natur ved udtagning af relevante landbrugsarealer.
Et hovedfokus frem til 2027 skal være
på naturkvalitet, biodiversitet og opfyldelse af Danmarks
forpligtelser. Sideløbende hermed skal naturarealet udvides
med baggrund i Naturplan Danmark og Grønt Danmarkskort og
prioriteres bl.a. ved hjælp af HNV-værktøjet.
Loven skal ved at tage udgangspunkt i et princip om, at positive
incitamenter sikrer, at en geografisk udpegning ikke opfattes som
»begrænsningernes kort«, men »mulighedernes
kort«.
Vækst i naturarealet og naturkvaliteten
i det åbne land og i agerlandet holdes i dag tilbage, bl.a.
fordi der ikke er væsentlige incitamenter til at skabe og
bevare natur. Tværtimod er der oftest negative incitamenter
som »tvinger« landmanden til at pløje og dyrke.
Støtteordningerne for landbruget er alt overvejende en
tilskyndelse til mere produktion, selv om de kan tilrettes
således, at der skabes positive incitamenter for
biodiversitet og natur.
§ 3-beskyttelsen af naturområder
bevares. Ændring af landbrugets støtteordninger og
andre ændringer af incitamenterne vil tilskynde landmanden
til at bevare § 3-områderne og skabe mere natur.
Et centralt formål med loven skal
være etablering af sammenhængende naturområder og
en prioritering af store naturområder.
Danmarks forpligtelser i forhold til Natura
2000-planerne tidsfæstes, således at målene i
habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet er nået i
2027. Der er i dag ikke en tidsfrist for gennemførelse af
mål under Natura 2000-planerne, selv om Danmark ligesom andre
lande har forpligtet sig til at stoppe tilbagegangen i arter og
levesteder og biodiversiteten i 2020 (tidligere var målet
2010).
Hensigten er at øge og sikre
naturkvaliteten, arterne og biodiversiteten gennem et
kvalitetsløft, samtidig med at Danmarks forpligtelser i
forhold til vandrammedirektivet gennemføres senest i 2027.
Vandrammedirektivets bestemmelser om god økologisk
vandkvalitet vil medvirke til at sikre målene for natur og
biodiversitet, og gennemførelse af et kvalitetsløft i
natur og biodiversitet vil medvirke til at opnå god
økologisk vandkvalitet. Ophør af træproduktion
i udvalgte offentlige og private skove skal give et markant bidrag
til biodiversiteten og naturen. Det foreslåede mål om,
at oprindelige og naturlige vandløb skal medvirke til, at
klimatilpasningen vil føre til et større naturareal,
bl.a. fordi der ikke kan dyrkes på de gamle
»åsenge«, enge som tidligere virkede som buffer,
når åerne svulmede op, men som nu er inddraget i
landbrugsdriften.
Retablering af søer og åbning af
inddæmmede områder vil sammen med ophør af
dyrkning på lavbundsarealer genskabe store
naturområder.
De danske kyster og klitterne
repræsenterer over lange strækninger den mest vilde
natur, vi har. Lovforslaget bør utvetydigt fastslå, at
de danske kyster skal friholdes for nybyggeri af enhver art, som
ikke forudsætter en kystnær beliggenhed, og byggeri
skal kunne integreres i området uden at ødelægge
natur- og landskabelige værdier.
Lovforslaget skal være et forslag til en rammelov og vil
dermed berøre en lang række love,
bekendtgørelser m.v. og inddrage relevante bestemmelser
heri. Lovrevisionen, som blev igangsat under S-R-SF-regeringen,
skal dermed tage udgangspunkt i den foreslåede lov som en
ramme for den øvrige lovgivning, som den berører.
Det er nødvendigt at gennemføre
en række analyser for at sikre, at lovforslaget og de
tilhørende virkemidler bygger på et optimalt
videngrundlag, og regeringen pålægges derfor at
analysere positive og negative incitamenter i forhold til at sikre
lovgivningens målsætninger
Økonomi
Fordobling af naturarealet og sikring af
biodiversitet og en generel gunstig bevaringsstatus vil kræve
omlægning af landbrugsstøtten og
naturforvaltningsmidlerne. Og det må stå klart for
alle, der vil udlægge arealer af hensyn til natur og
biodiversitet og omstille arealanvendelsen til fordel for natur og
naturoplevelser, at det uundgåeligt vil betyde en øget
finansiering over finansloven. Omfanget heraf vil i høj grad
afhænge af, hvordan indsatsen udføres. Behovet for
både omprioritering af landbrugsstøtten fra EU og
tilgang af midler over finansloven vil være en følge
af at fremme indsatsen for naturen igennem positive incitamenter
frem for generelle reguleringer uden kompensationer. Det handler
derfor først og fremmest om at gøre det klogt.
Bemærkninger til de enkelte punkter i
beslutningsforslaget
1. 40 pct.
af landarealet skal være naturareal i 2050, 17 pct. skal
være udpeget med natur og biodiversitet som primært
formål, og der skal i 2027 være sikret en gunstig
bevaringsstatus for naturtyperne på habitatdirektivets bilag
I.
Danmarks samlede landareal er ca. 43.000
km², og fordelingen af arealet beskrives gerne på denne
måde: Landbrugsarealet udgør ca. 62 pct., skovene ca.
13,5 pct., de åbne naturarealer (som heder, enge og moser)
ca. 9 pct., søer og vandløb ca. 2,5 pct.,
småbiotoper i agerlandet 2-3 pct. og byer, veje og
øvrige infrastrukturanlæg ca. 10 pct. (Statusrapport,
Natur- og Landbrugskommissionen, 2012).
Naturen forstås dermed simplificeret som
de 28 pct. af Danmark, der ikke er by, vej og anlæg eller
under plov. Det siger imidlertid intet om naturens kvalitet. Det
siger måske, at der umiddelbart er potentiale for mere
biodiversitet og op til 28 pct. Men f.eks. udgør egentlig
naturskov ikke mere end ca. 1 pct. af Danmarks samlede areal.
Egentlig plantageproduktion af træ er ikke natur, men det
tælles med i de 13,5 pct. skov, som i dag dækker
Danmark. Reelt er der måske 20 pct. af Danmarks areal, som
kan betegnes som natur med høj værdi eller potentiale
for samme.
Det forslås derfor, at Danmarks
naturareal mindst fordobles, sådan at Danmarks naturareal i
2050 dækker mindst 40 pct. af landet. Der tages udgangspunkt
i at skabe forbindelse mellem eksisterende natur, herunder Natura
2000-områder, HNV-kortet og potentiale for synergi i forhold
til klimatilpasning f.eks. i tilknytning til eksisterende
vådområder.
Den nye natur på land skal således
etableres ved udvidelse af skovarealet (Folketinget besluttede i
1989 at fordoble skovarealet inden for 80-100 år - det skal
bemærkes, at beslutningen omfatter både produktionsskov
og naturskov). Som det fremgår af nærværende
beslutningsforslag, bør naturarealet også udvides, ved
at åer og vandløb skal bidrage til klimatilpasning
(»åsenge« retableres), søer genoprettes,
inddæmmede områder åbnes, og negative
incitamenter fjernes og der indføres positive incitamenter
for natur og ekstensiv drift i det åbne land og
agerlandet.
1.1. Biodiversitet - levesteder
59 pct. af naturtyperne i Danmark på
habitatdirektivets bilag I har stærk eller moderat ugunstig
bevaringsstatus. For at leve op til målsætningen om at
stoppe tilbagegangen i arter og levesteder (biodiversiteten) i 2020
skal det derfor som minimum sikres, at disse naturtyper er på
vej væk fra ugunstig bevaringsstatus. Det foreslås
derfor, at dette mål for 2020 lovbindes, således at det
dokumenteres, om man lever op til målsætningen og i
modsat fald iværksættes tiltag, som sikrer stop for
tilbagegangen.
Det foreslås derfor, at der
tilvejebringes virkemidler, som sikrer, at alle danske naturtyper
på habitatdirektivets bilag I har gunstig bevaringsstatus
senest i 2027. Det skal bemærkes, at nogle naturtyper har
lang reaktionstid. F.eks. vil det for nogle af de udpegede
skovnaturtyper ikke være biologisk muligt at nå
målet, fordi der mangler en stor andel af dødt ved.
Næringsfattige naturtyper vil ligeledes være belastet
med overskud af næringsstoffer, længe efter at
gødskning er ophørt og atmosfærisk deposition
er reduceret. Habitatdirektivet har ingen tidsgrænse for
opnåelse af gunstig bevaringsstatus for naturtyperne.
Når 2027 er valgt, er det fordi den tredje
vandområdeplanperiode udløber samme år. Der kan
derfor sikres positiv synergieffekt ved samtidig
målopfyldelse.
1.2. Særligt om urørt skov
Beslutningen fra 1989 om at fordoble Danmarks
skovareal fastholdes. Det vil sige, at der i 2050 er 850.000 ha
skov i Danmark, hvoraf op til ca. 374.000 ha vil være
urørt skov. De 374.000 ha svarer til mere end tre gange
arealet af nuværende statsskove i Danmark (2013: 615.000 ha
total skov, hvoraf 110.000 ha er statsskove.). Det er vigtigt, at
potentialet for urørt skov i Danmark defineres med det
samme, og at der udarbejdes en fast køreplan for
udlægningen med udlagte delmål f.eks. hvert femte
år startende i 2016.
SF foreslår, at op til halvdelen af det
danske areal - der skal udpeges med natur som hovedformål -
skal være urørt skov. Omlægningen til
urørt skov skal ske i statsskovene og andre offentlige skove
og finansieres af det offentlige. I private skove skal
udlægning til permanent urørt skov ske gennem en
frivillig ordning med engangsbeløb som erstatning og
juridisk binding.
Udlægning af urørt skov skal
iværksættes hurtigst muligt, og i 2020 skal mindst 25
pct. af statsskovene være omlagt, og herefter skal
omlægningen ske i en stigningstakt. Samtidig skal en
omlægning af privat skov ske således, at de op til 8,5
pct. (374.000 ha) er nået i 2050. Udlægning af
urørt skov bør være permanent og sikres ved
lov. En urørt skov med bl.a. meget gamle træer kan
fjernes på meget kort tid, og det vil tage hundreder af
år at genskabe, og skoven vil derfor være tabt i
generationer.
I stedet for en øjeblikkelig
omlægning til urørt skov kan det lokalt være
biodiversitetsfremmende at foretage en reduktion af vedmassen
på arealet ved at fælde og udtage en del af de store
træer i de løvskove, som drives med
træproduktionsformål. Dette skyldes, at bevoksninger,
der drives med træproduktion for øje, har flere
træer pr. hektar for at opnå rette stammer, som har
høj kvalitet, til f.eks. møbelproduktion. Desuden
mangler der skovlysninger i forstligt drevne skove. Man vil
altså med fordel kunne gennemføre en
naturgenopretning, som strakte sig over f.eks. 20-30 år, og i
denne periode kunne man lade salget af træet finansiere
skovarbejdernes lønninger i stedet for at fyre dem.
Overskuddet kunne bruges til at gennemføre
grøftelukninger og hegninger til skovgræsning. En vis
naturpleje af urørt skov kan lyde som en modsætning,
men det vil være nødvendigt de første mange
år i omlægningen af de eksisterende skove. Gamle
driftsformer som stævningsskov og andre driftsformer med et
konkret naturmål kan indeholde stor biodiversitet og
bør derfor indgå i arealet med urørt skov.
Som hovedregel vil der være offentlig
adgang til urørt skov. Visse steder, f.eks. ved
udsætning af store pattedyr, vil det være
nødvendigt med hegning. I de fleste tilfælde vil
adgang fortsat være mulig.
Urørt skov får den største
naturværdi, hvis der er tale om sammenhængende arealer,
og jo større, jo bedre. Områder med stor variation i
terræn, fugtighed, jordbund og træarter
foretrækkes. Der skal foretages konkrete valg lokalt, og der
er i dag ikke konkret viden nok til at fastslå præcis,
hvor den urørte skov skal placeres. SF mener, at eksterne
fagfolk fra f.eks. universiteterne, Skovforeningen og relevante
grønne organisationer skal medvirke i de konkrete
vurderinger og forslag til udlægning.
2. Biodiversitet-arter
2.1. Truede arter
Der er meget få af de danske arter, som
er udryddelsestruede på globalt plan, men der er mange danske
arter, der er truede i Europa. Vi er ikke eneansvarlige for ret
mange arter, men der er levesteder i Danmark, som er med til at
opretholde artsbestande, som generelt er truede i
størstedelen af deres udbredelsesområde. For mange
trækkende vandfugle har Danmark et internationalt ansvar for
at sikre rasteområder for store andele af bestandene på
verdensplan.
2.262 ud af 10.581 vurderede arter
optræder på den danske rødliste som truede i
varierende grad, svarende til 28 pct. af de vurderede arter.
Danmark huser omkring 30.000 arter, og det må antages, at
antallet af truede arter i Danmark er mindst 8.000.
46 pct. af arterne på habitatdirektivets
bilag II og IV havde i perioden 2001-2006 ugunstig bevaringsstatus
i Danmark. Omtrent en tredjedel af disse arter havde en
stærkt ugunstig bevaringsstatus.
Indsatsen bør omfatte alle truede
arter, og ikke kun arter omfattede af forpligtelser under
habitatdirektivet. 893 dyrearter er på rødlisten over
truede arter, men er ikke omfattede af direktivernes lister over
arter, som skal omfattes af en indsats (Folketingsåret
2014-15, 1. samling, Miljøudvalget, alm. del, svar på
spm. 335). Der er for disse arter ingen eller kun meget
begrænsede indsatser.
Indsatsen skal især ske via positive
incitamenter for de private lodsejere. Det kvalitative mål
foreslås at være, at alle plante- og dyrearter i 2027
skal bringes til at have en gunstig bevaringsstatus både i og
uden for Natura 2000-områderne, og at det inden 2020 er
dokumenteret, at ingen arter er i tilbagegang. Som med de fleste
naturtyper vil der for mange arter være tale om en stor eller
lille responstid, før arten er sikret og udtrådt af
rødlisten. Indsatsen indtil 2027 skal derfor sikre, at alle
arter er på vej ud af rødlisten (eller fortsat er
på rødlisten, fordi de er på vej til at
forsvinde fra Danmark på grund af klimaforandringerne).
Det igangværende arbejde med en national
artsforvaltningsplan integreres som en bestemmelse i lovforslaget,
som sikrer, at alle truede (rødlistede) arter omfattes af
forvaltningsplaner, herunder for grupper af arter knyttet til
specifikke naturtyper. Alle truede arter skal således til
enhver tid være omfattet af konkrete målsætninger
og indsatser for deres levesteder, som igennem positive
incitamenter kan vende udviklingen.
2.2. Invasive arter
Invasive arter udgør ifølge EU
en meget alvorlig trussel for hjemmehørende arter af planter
og dyr og indebærer hvert år omkostninger på
flere milliarder euro (»Invasive Alien Species«,
Europa-Kommissionens hjemmeside).
Danmark har i dag alene en
minimumsimplementering af EU's forordning vedrørende
invasive arter. Det foreslås, at Danmark anvender muligheden
beskrevet i forordningen til at fastsætte regler om, at alle
plante- og dyrearter, der er invasive i Danmark, skal omfattes af
en pligt til bekæmpelse, uanset om disse arter er på
EU's fælles liste eller ej.
3. Incitamenter
I Danmark har vi hidtil via
naturbeskyttelsesloven og skovloven haft en generel regulering i
form af en status quo-beskyttelse af eksisterende naturarealer. Med
bestemmelserne i lovene kan der ved bekendtgørelse laves
ordninger rettet mod skabelse og pleje af natur. Der er imidlertid
ikke i lovgivningen et bærende princip om, at status
quo-beskyttelsen skal ske via positive incitamenter.
Tværtimod har skovejere og landmænd i dag med rette en
opfattelse af, at status quo-beskyttelsen af naturen
indebærer en udgift i form af tabte driftsindtægter.
Heraf følger et meget betydeligt negativt incitament til at
skabe og pleje natur.
Indsatsen for biodiversitet bør
generelt ske igennem positive incitamenter for jordejerne til at
pleje og skabe ny og mere natur på deres ejendomme. Det
gælder for både naturtyper og plante- og dyrearter. Og
det følger direkte af biodiversitetskonventionens
Aichimål nr. 3, at modstriden mellem erhvervs- og
naturinteresser skal fjernes og erstattes med positive incitamenter
for biodiversitet (»20 delmål for
biodiversiteten«, Naturstyrelsens hjemmeside). Det skal
derfor fremover i alle situationer være attraktivt at huse,
genskabe og pleje natur.
Fjernelsen af de negative incitamenter og
tilvejebringelsen af positive skal naturligvis ske i respekt for
forureneren betaler-princippet, der er en konkret forpligtelse
fastsat i miljøansvarsdirektivet. Direktivet rummer det
grundlæggende princip, at man ikke kan få erstatning
for at undlade at forurene eller på anden måde
ødelægge EU-beskyttet natur, herunder i
særdeleshed natur i de såkaldte Natura
2000-områder og vandområder omfattet af
vandrammedirektivet. Forslagsstillerne foreslår, at
forureneren betaler-princippet udstrækkes til at gælde
generelt for alle arealer og for alle lodsejere i eller uden for
Natura 2000-områder.
3.1. Fremme af natur- og erhvervsinteresser
Potentialet for løbende at udnytte
synergier mellem natur- og erhvervsinteresser er overset og
udnyttes ikke i det omfang, der er mulighed for. Eksempelvis
indebærer kødproduktion i det åbne lands natur,
og tilsvarende i skovene, genskabelse og pleje af natur. Der kan
dermed være både natur og erhverv på samme areal,
hvis de negative incitamenter til at holde husdyr eller vildt
erstattes af positive. I stedet for at areal i dag typisk er enten erhverv eller natur, skal det i videst muligt omfang
være »både og«. Lovgivningen skal skrues
sammen således, at erhvervs- og naturinteresser går
hånd i hånd, hvor potentialet er til stede (se
eksempler i bilag I til nærværende
beslutningsforslag).
4. Vandløb med
klimatilpasningsformål
Det fremgår af vandløbsloven, at
et af vandløbenes formål er at lede vand væk.
Når dette åbenlyse formål er skrevet ind i loven,
er det for at forhindre, at vandafledning opfattes som
vandløbenes eneste formål.
Vi kan i de kommende år forvente flere
og kraftigere regnskyl. Det foreslås derfor at
lovfæste, at vandløb også skal have til
formål at bidrage til klimatilpasning af det danske
landskab.
Dette vil mange steder betyde, at åens
naturlige forløb skal genskabes, inklusive åsengen,
hvor vandløbene kan løbe over deres bredder og
oversvømme engene. Dræningsretten bør ikke
gå længere end til kanten af ådalen eller
»åsengen«, medmindre naturhensyn taler for
det.
Ved naturlige vandløb forstås
vandløb, der er skabt af naturens egne kræfter, uanset
at de senere er modificeret af forskellige årsager. Gravede,
kunstige vandløb bør opfattes som tekniske
anlæg.
Staten har ikke et juridisk ansvar for en
manglende mulighed for at aflede vand fra marker, der er en
følge af, at mange af lavbundsarealerne sætter sig
over tid, eller en følge af de generelle
vandstandsstigninger. Mange steder har dyrkningen tværtimod
forværret problemet på grund af tunge maskiner, og
fordi organisk materiale er iltet væk. Staten kan imidlertid
medvirke til at hjælpe de berørte landmænd og
samtidig omdanne disse arealer til natur ved at fremme mulighederne
for og incitamenter til jordfordeling eller rimelige
engangserstatninger.
Det foreslås derfor, at lovforslaget
blandt andre virkemidler skal rumme forbedrede muligheder for
jordfordeling. Jordfordelingsloven giver med
formålsbestemmelsen allerede i dag mulighed for at
samtænke landbrugs-, skovbrugs- og naturhensyn igennem
jordfordeling. Forbedrede positive incitamenter skal foranledige,
at muligheden fremover i højere grad udnyttes. På
ejendomme, hvor vandløbsmyndigheden i forbindelse med
revision af regulativer vurderer, at videre
grødeskæring og oprensning vil være
udsigtsløs på kortere eller længere sigt, skal
ejerne af omgivende ejendomme tillægges en fortrinsret til at
indgå i en jordfordeling. Som følge heraf
forudsættes jordfordeling og midlerne til dette at blive
væsentligt opgraderet. En overordnet prioritering skal
følge af målsætningerne i lovforslaget og
udmøntes i samarbejde med kommunerne med udgangspunkt i
Naturplan Danmark, herunder Grønt Danmarkskort og
Miljø- og fFdevareministeriets HNV-kort.
5. Havets
natur og biodiversitet
17,7 pct. af det danske havareal er udlagt som
en del af Natura 2000-netværket. Der bør
indføres forbud mod at bruge bundslæbende
fangstredskaber i de 90 marine Natura 2000-områder. Derudover
bør biogene rev og andre naturtyper i Natura
2000-områderne også beskyttes mod negative
påvirkninger. De nødvendige virkemidler for både
arter og naturtyper skal indarbejdes i naturplanerne inden 2020.
Det kan imidlertid være vanskelig at nå helt i
mål, da kortlægningen endnu ikke er
fuldstændig.
6. Kyster
og strande
De ubebyggede kyster og Danmarks - også
på EU-niveau - helt enestående klitnaturtyper skal
sikres for fremtiden af hensyn til både natur- og
turistinteresser. Internationale og nationale værdier
bør som sådanne omfattes af national lovgivning og
administration, der forebygger risiko mod fremtidige kortsigtede
projekter på og ved kysterne. Kystnærhedszonen og
strandbeskyttelseslinjen, med mulighed for ministeriel
dispensation, bør derfor være fremtrædende
elementer i lovforslaget.
7. Revision, sammenskrivning og forenkling af relevant
lovgivning
Lovforslaget skal være et forslag til en
rammelov for natur og biodiversitet og skal derfor inddrage
elementer i den eksisterende lovgivning. Lovforslaget skal
endvidere være udformet sådan, at det er tidssvarende
og kompatibelt med EU-lovgivningen, således at det fremover
er enkelt at indpasse ændringer. Den danske natur- og
planlovgivning er i dag et virvar af ofte modsætningsfyldte
bestemmelser. Den grundigere revision af lovgivningen, som blev
startet under S-R-SF-regeringen, bør drage fordel af
udarbejdelse af én rammelov for natur- og biodiversitet.
8. Staten,
regioner og kommuner samt tilknyttede selskaber forpligtes til at
monitorere og virke for målene i loven
En forudsætning for
gennemførelsen af lovforslaget og dets mål og midler
er, at det offentlige bidrager, også gennem tilknyttede
selskaber, f.eks. i vandsektoren og på egne arealer.
9. Analyser
Det er nødvendigt at gennemføre
en række analyser for at sikre en robust lovgivning og
implementering. Interessenterne bør inddrages i kommissoriet
for analyserne og konklusionerne i de efterfølgende
analyser. Analyserne bør i hvert fald omfatte
følgende forhold:
1. Positive og
negative incitamenter for natur og biodiversitet, herunder en
opdateret analyse af landbrugets og skovbrugets tilskud og
afgifter.
2. Den
økonomiske betydning af natur og biodiversitet for erhverv
og samfund med udgangspunkt i EU's tilgang (»The Economics of
Ecosystems and Biodiversity«, Europa-Kommissionens
hjemmeside).
3. Udvikling af
forslag, der sikrer optimering af muligheden for at udmønte
synergier mellem erhvervs- og naturinteresser.
4. Inddragelse af
natur og biodiversitet i det grønne nationalregnskab.
Bilag 1
Eksempler på aktuelle negative
incitamenter
Det er en udgift at huse truede arter, og
man bondefanges af aftaler
At huse truede dyrearter, herunder arter
omfattet af de skrappe forpligtelser under EU-habitatdirektivets
artikel 12 (bilag IV-arterne), indebærer reelle
driftsmæssige begrænsninger og dermed et tab set i
forhold til en situation uden tilstedeværelse af beskyttede
arter. Indgår man som ejer en tidsbegrænset aftale med
den danske stat om at skabe levesteder for disse arter, får
man tilskud til etablering via »ordning om levesteder for
særlige arter«, men end ikke kompensation for tabet i
aftalens løbetid. Efter aftalens udløb kan arealet
imidlertid ikke geninddrages i driften. Ejerne føler sig
derfor med rette potentielt bondefanget ved at indgå
sådanne tidsbegrænsede aftaler. Følgelig
indgås i dag kun yderst få aftaler rettet mod
specifikke bilag IV-arte«. Den igangværende revision af
ordningerne lægger desværre ikke op til ændring
af dette, jf. svar fra ministeren (Folketingsåret 2014-15, 2.
samling, Miljø- og Fødevareudvalget, alm. del, svar
på spm. 74-76).
Pleje af § 3-natur - modstrid mellem lovgivning
og intention
Naturbeskyttelseslovens § 3 bygger
på et princip om, at natur kan »vokse ind«
såvel som »vokse ud« af beskyttelsen. Ved at
undlade pleje vil eksempelvis moser, enge og overdrev »vokse
ud« af beskyttelsen og kan derfor inddrages i driften.
Pleje af § 3-natur - bureaukrati bremser skovgræsning og
vildtkødproduktion
Bureaukratiske bestemmelser om
håndtering, afsætning og salg af vildtkød
udgør en barriere for naturpleje igennem skovgræsning
og produktionen af vildtkød.
Pleje af § 3-natur - bureaukrati og omkostningstunge bestemmelser bremser
afgræsning af enge
Et tredje eksempel er de omkostningstunge
bestemmelser om etablering af hegning og læskure til
græssende husdyr, som udgør en barriere for
afgræsning af naturarealer. Bestemmelserne om læskure
bør i højere grad differentieres med udgangspunkt i
den enkelte husdyrraces behov, og omkostningerne til hegning og
læskure fjernes igennem direkte eller indirekte tilskud.
Aftalemuligheder rettet mod
naturtyper
Et konkret eksempel: En landmand har deltaget
i et vådområdeprojekt ved Susåen og har hidtil
fået støtte til at afgræsse de tidligere marker,
som nu er blevet til eng. Han har så fået afslag
på støtte for de næste 5 år, da han ikke
opnår tilstrækkelig HNV-score til at komme med, da der
i år var flere ansøgninger, end der var midler
til.
Eksempler på sammenfaldende natur- og
erhvervsinteresser
Råstofindvinding og afledt
natur
Råstofgrave findes i sagens natur
på ikkenæringsrige jorder. Tidligere råstofgrave
i Hedeland ved Roskilde og Dania Kridtbrud ved Mariager har
udviklet sig til botanisk værdifulde overdrev. I dag
fastsættes allerede i mange tilfælde vilkår om
efterbehandling af råstofgrave til natur. Der er imidlertid
et potentiale, hvor der ikke i forvejen er væsentlige
landskabelige eller naturmæssige værdier, for at
åbne mulighed for råstofgravning, idet arealet rent
fysisk kan retableres til natur. Men også ved f.eks. at
anvende dele af indtægterne til eksempelvis at opkøbe
og konvertere omgivende landbrugsarealer til permanent natur (noget
for noget).
Husdyrkødproduktion og
skovdrift.
Produktion af kød fra husdyr på
naturarealer i skov er et eksempel på, at et areal kan
være både driftsareal og naturareal i modsætning
til i dag, hvor det er enten eller. Det vil forudsætte et
eftersyn af reglerne for hegning, der i dag er stramme. Lempelse, i
respekt for offentlighedens fortsatte adgang, kan øge
kødproduktionen i skov, hvis der i højere grad gives
tilskud til naturvenlig drift, herunder hegning.
Lineproduktion af muslinger
Lineproduktion af muslinger er ekstremt
skånsomt for havnaturen, idet der ikke skrabes på
bunden. Lineproduktion kan være mere omkostningstungt end
traditionelt bundskrab og forudsætter, at der i området
ikke fiskes med bundslæbende redskaber. I eksempelvis Natura
2000-områderne kunne naturhensyn og erhvervshensyn derfor
tænkes sammen ved at bringe fiskeri med bundslæbende
redskaber til ophør og støtte fiskeri og produktion
med faststående redskaber.
Eksempler på ønskede positive
incitamenter
Positive incitamenter igennem direkte
støtte
Der skal være reelt dækkende
tilskud til tiltag og kompensation for reelle driftstab, når
man skaber natur.
Man skal være sikker på at kunne
forny aftalerne, hvis man som ejer ønsker det.
Positive incitamenter igennem indirekte
støtte
Det skal sikres, at man ikke
fortløbende bærer udgifter ved at huse eksisterende
natur. Det kunne eksempelvis ske via et »fradrag for
natur« eller via jordbeskatningen og med udgangspunkt i
eksisterende kortlægning af naturen via den vejledende §
3-registrering samt kortlægningen af naturværdierne
på arealer i det åbne land, der under Miljø- og
Fødevareministeriet allerede udgør grundlaget for
vurderinger af ansøgninger om støtte til
naturprojekter (HNV-kortet, Miljø- og
Fødevareministeriet).
Incitamenter igennem øget
fleksibilitet i lovgivningen
Naturen i landskabet er stærkt
fragmenteret. Mange af de beskyttede § 3-arealer ligger som
små isolerede øer i landskabet. På den ene side
fungerer disse lokaliteter som »trædesten« og
refugier for planter og dyr. På den anden side er de ekstremt
sårbare over for anvendelsen af gødning og
sprøjtemidler fra omgivende landbrug. Naturbeskyttelsesloven
giver i dag meget begrænset adgang til at flytte små
sårbare naturlokaliteter, selv om det for både natur og
erhverv ofte vil kunne være til gavn. Inden for Natura
2000-områder er muligheden yderligere begrænset.
Muligheden for at flytte natur, når det
vil kunne være til gavn for både natur og erhverv,
udnyttes ikke i fyldestgørende omfang i dag. Det kan sikres
ved udbygning af princippet om skabelse af erstatningsnatur ved en
given faktor og ved at fastsætte vilkår om, at den nye
lokalitet skal være skabt og fungerende, før den
eksisterende lokalitet kan sløjfes. Denne mulighed vil svare
til de såkaldte CEF Measures (»Continued Ecological
Functionality«, som er tiltag, der opretholder den
økologiske funktionalitet), som Europa-Kommissionen har
beskrevet i afsnit II. 3.4.d i sin vejledning om administrationen
af habitatdirektivets artikel 12 (»Guidance document on the
strict protection of animal species of Community interest under the
Habitats Directive« 92/43/EEC, 2007).
Det understreges, at nogle naturtyper (f.eks.
næringsfattige overdrev) ikke vil kunne flyttes på
denne måde. Muligheden for win-win er derfor begrænset
til de naturtyper, hvor det er muligt (enge, mindre søer
m.v.).
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
lovforslag om Danmarks natur og biodiversitet.
(Beslutningsforslag nr. B 195)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.