Fremsat den 13. april 2016 af
Kenneth Kristensen Berth (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF),
Søren Espersen (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afholdelse af en vejledende folkeafstemning i
Danmark forud for Tyrkiets optagelse i EU
Folketinget pålægger regeringen at
afholde en vejledende folkeafstemning om, hvorvidt Tyrkiet skal
optages som medlem af EU, når der en dag foreligger en aftale
med Tyrkiet om optagelse i EU (en færdigforhandlet
tiltrædelsestraktat), og således inden den endelige
beslutning om Tyrkiets optagelse i EU eventuelt træffes efter
ratifikation i hver enkelt EU-medlemsstat.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende
beslutningsforslag er at sikre, at den danske befolkning får
mulighed for at tage stilling til spørgsmålet om
Tyrkiets optagelse i Den Europæiske Union gennem en national
vejledende folkeafstemning, som skal afholdes, når der
på et tidspunkt foreligger en aftale med Tyrkiet om optagelse
i EU (en færdigforhandlet tiltrædelsestraktat), og
således inden den endelige beslutning om Tyrkiets optagelse i
EU træffes efter ratifikation i hver enkelt medlemsstat. Selv
om der kan gå lang tid, før optagelsesforhandlingerne
med Tyrkiet når så vidt, vil en vedtagelse af dette
beslutningsforslag allerede nu kunne tjene som et
forhåndsløfte til den danske befolkning om, at den
på demokratisk vis vil blive spurgt, inden Tyrkiets optagelse
i EU er en realitet.
De franske vælgere er de eneste, der
hidtil har haft mulighed for at give deres mening til kende i
forbindelse med en udvidelse af EU. Denne meningstilkendegivelse
fandt sted i 1972, da de franske vælgere blev bedt om at tage
stilling til, hvorvidt Storbritannien, Danmark og Irland skulle
optages i det daværende EF. Ca. 68 pct. af de franske
vælgere stemte for, mens ca. 32 pct. stemte imod.
Erfaringerne fra Frankrig viste, at en befolkning i ét
EU-land efter en udbytterig folkelig debat er ganske udmærket
i stand til at træffe en velovervejet og fornuftig beslutning
med hensyn til andre landes eventuelle medlemskab af det
europæiske samarbejde.
Modstand i de europæiske befolkningerne mod
tyrkisk EU-medlemskab
Det er forslagsstillernes opfattelse, at den
danske befolkning er enig i forslagsstillernes skepsis over for et
tyrkisk EU-medlemskab. En meningsmåling viste i 2012, at over
70 pct. af de danske vælgere ikke ønskede, at Danmark
skulle bruge EU-formandskabet på at fremme
optagelsesforhandlingerne med det formål at gøre
Tyrkiet til EU-medlem. Den store skepsis fandtes blandt alle
politiske partiers vælgere, herunder Det Radikale Venstres og
Enhedslistens (»Massivt nej til Tyrkiet i EU«,
www.altinget.dk, den 23. februar 2012).
Befolkningerne i de øvrige
europæiske lande er også meget skeptiske med hensyn til
tyrkisk optagelse i EU. I stort set alle EU-lande er flertallet
imod et sådant medlemskab. Det fremgik bl.a. af en
meningsmåling fra Eurobarometer i 2010, som viste, at
modstanden i EU-landenes befolkninger i gennemsnit var 59 pct.,
mens kun 30 pct. støttede tyrkisk medlemskab
(»Standard Eurobarometer 74 - Autumn 2010 - Public Opinion in
the European Union«, European Commission, 2011, side 62).
Den dybe uenighed mellem de europæiske
borgere og de politikere, der ønsker tyrkisk optagelse, kan
- hvis forhandlingerne fører til en aftale om tyrkisk
EU-medlemskab - lede til store spændinger i såvel den
danske som andre europæiske befolkninger og til
spændinger i forholdet mellem flertallet af borgerne på
den ene side og de folkevalgte på den anden. Forslaget om at
afholde en folkeafstemning skal ses i dette lys: Der er vigtigt, at
der lyttes til den danske befolkning i dette
spørgsmål.
Et stort, fattigt, ikkeeuropæisk
land
Der er flere årsager til, at
forslagsstillerne ikke mener, at Tyrkiet på noget tidspunkt
bør optages som medlem af EU. For det første har
Tyrkiet i dag ca. 75 millioner indbyggere, og når landet
engang kan påtænkes at opnå EU-medlemskab, vil
det efter al sandsynlighed være EU's største land med
over 80 millioner indbyggere. Store dele af Tyrkiet er
tilbagestående og fattigt. EU, som i de næste mange
år vil skulle kæmpe med følgerne af den
internationale finanskrise, vil blive yderligere svækket af
tyrkisk medlemskab. Store dele af den tyrkiske befolkning må
formodes at ville søge til andre EU-lande efter optagelse,
især til de lande, der i forvejen har store tyrkiske
mindretal, herunder Danmark. Mange af de gamle EU-lande (EU-15)
kæmper stadig med følgerne af EU's udvidelse mod
øst i 2004 og 2007, og optagelse af Tyrkiet kan risikere at
knække EU.
Tyrkiet er slet ikke et europæisk land,
idet blot 3 pct. af Tyrkiets landmasse ligger placeret på det
europæiske kontinent. Tyrkiet er EU's nabo. Derfor
hører Tyrkiet selvfølgelig ikke hjemme i EU, og vores
samarbejde med Tyrkiet bør finde sted inden for rammerne af
EU's naboskabspolitik. Der skal ikke herske tvivl om, at Tyrkiet
selv gerne vil optages i EU. Det er åbenbart, at Tyrkiet kan
have økonomiske fordele herved. For EU derimod vil det
være den sikre vej til økonomisk kaos og
opløsning, og det er i sig selv grund nok til, at Danmark
bør modarbejde optagelsen af Tyrkiet i EU.
Undertrykkelse af kvinder og krænkelser af
ytringsfriheden
Undertrykkelse af kvinder er ifølge
Europa-Kommissionens seneste rapport om Tyrkiet udbredt i landet,
hvilket afspejles i omfattende vold mod kvinder og lav
beskæftigelsesfrekvens for kvinder på omkring 30
pct.
Tyrkiet deler desuden heller ikke
europæiske værdier som eksempelvis ytrings- og
pressefrihed. Dette faktum understøttes af den tyrkiske
regerings meget hårdhændede behandling af landets
journalister og lukning af aviser. Den 4. marts 2016 overtog de
tyrkiske myndigheder således kontrollen med en
regeringskritisk avis, Zaman, landets mest sælgende avis
(»Vrede og skuffelse efter Tyrkiet lukker landets mest
sælgende avis«, www.dr.dk, den 5. marts 2016). Dette er
blot ét eksempel på en lang række angreb
på ytringsfriheden. Organisationen Reporters Without Borders
udgiver hvert år et pressefrihedsindeks. Ifølge dette
pressefrihedsindeks lå Tyrkiet placeret som nummer 98 for et
årti siden. Ikke imponerende. Men landet er nu faldet til en
placering som nummer 149 ud af i alt 180 lande i indekset
(»OVERBLIK: Et år med tyrkiske angreb på
pressefriheden«, www.dr.dk, den 5. marts 2016). Det kan
ligeledes oplyses, at den amerikanske organisation Freedom House,
der bl.a. vurderer pressefriheden i de fleste lande, placerer
Tyrkiet i gruppen af lande, hvor pressen beskrives som ikkefri
(»Freedom of the Press 2015«, Freedom House, 2015).
Lars Hedegaard-sagen
Den 27. april 2014 oplyste politiet, at en
26-årig etnisk libaneser med dansk statsborgerskab var blevet
anholdt i Tyrkiet mistænkt for at stå bag
attentatforsøget den 5. februar 2013 mod den danske
samfundsdebattør Lars Hedegaard. Den mistænktes
advokat udtalte efterfølgende, at den pågældende
gerne ville udleveres til Danmark til retsforfølgelse,
hvilket dog aldrig skete (»OVERBLIK: Hvad handler
Hedegaard-sagen om og hvem er den mistænkte? «,
www.nyhederne.tv2. dk, den 12. oktober 2014). Ifølge
daværende udenrigsminister Martin Lidegaard blev han den 8.
oktober 2014 orienteret om, at Lars Hedegaards formodede
gerningsmand var blevet løsladt fra et tyrkisk fængsel
(folketingsåret 2014-15, 1. samling, svar på
spørgsmål S 91). I et interview den 11. oktober 2014
oplyste Lars Hedegaard selv, at Politiet Efterretningstjeneste
havde informeret ham om, at den formodede gerningsmand var sat
på fri fod, jf. TV 2's artikel. På grund af denne
mystiske løsladelse i Tyrkiet er den formodede gerningsmand
aldrig blevet stillet for en dommer, og det er også i dag
uvist, hvor han opholder sig. Flere medier gætter på,
at han i dag opholder sig hos Islamisk Stat og er en central figur
i koordineringen af terror mod vestlige mål (»Lars
Hedegaards attentatmand er terror-arkitekt hos IS«, Radio 24
syv, den 1. april 2016). Tyrkiets ageren i sagen viser
ifølge forslagsstillerne med al tydelighed, at landet ikke
er en retsstat i vestlig forstand. Derfor skal Tyrkiet naturligvis
ikke være medlem af EU.
Skriftlig fremsættelse
Kenneth Kristensen
Berth (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afholdelse af en vejledende folkeafstemning i Danmark forud for
Tyrkiets optagelse i EU.
(Beslutningsforslag nr. B 185)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.