Fremsat den 12. april 2016 af
Finn Sørensen (EL),
Peder Hvelplund (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL), Pernille Skipper (EL) og
Jakob Sølvhøj (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af
ressourceforløbsordningen
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, der sikrer,
1) at
ressourceforløb bliver påbegyndt tidligt, og så
snart det bliver konstateret, at en person har så omfattende
fysiske, psykiske eller sociale problemer, at det er
nødvendigt med en særlig individuel og håndholdt
indsats,
2) at hvert enkelt
ressourceforløb højst må have en varighed af 1
år, og at den enkelte person højst kan få
tilbudt to ressourceforløb, hvorefter
ressourceforløbet skal erstattes af forrevalidering,
revalidering, fleksjob eller førtidspension, medmindre den
pågældende person er fuldstændig rask og kan tage
et fuldtidsarbejde,
3) at en syg borger
ikke sendes i arbejdsprøvning, virksomhedspraktik eller
anden foranstaltning imod lægelige anbefalinger,
4) at borgeren
får medbestemmelse over indholdet i ressourceforløbet
og har ret til at sige nej til et konkret tilbud, og at der ikke
træffes beslutninger hen over hovedet på borgeren,
5) at der
fastsættes et loft over det antal sager, som den
koordinerende sagsbehandler har,
6) at alle
sanktionsregler over for modtagere af ressourceforløbsydelse
afskaffes, og
7) at modtagere af
sygedagpenge beholder deres sygedagpenge under
ressourceforløbet.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag skal ses i
sammenhæng med de af Enhedslisten samtidig fremsatte
beslutningsforslag om sygedagpenge, revalidering, fleksjob og
førtidspension og seniorførtidspension.
EL kan tilslutte sig tanken bag ordningen med
ressourceforløb. Det bedste ved ressourceforløbene
er, at den enkelte borger skal have en håndholdt,
helhedsorienteret og tværfaglig indsats, der tilgodeser denne
borgers særlige behov, og at borgeren får tildelt
én og kun én koordinerende sagsbehandler, der er
ansvarlig for indsatsen.
Vi har heldigvis set en række eksempler
på vellykkede ressourceforløb, der har bragt borgeren
videre i sit liv og nærmere uddannelse eller arbejdsmarked.
Det har i høj grad været personer, der er psykisk og
socialt sårbare, der har haft stor gavn af disse
ressourceforløb.
Men udformningen af loven og især
anvendelsen af ressourceforløb i praksis har vist en
række negative følger af bestemmelserne om
ressourceforløb.
Fra aviser, fjernsyn og radio, sociale medier,
mail til folketingsmedlemmer og offentlige høringer og
samråd har vi utallige vidnesbyrd om ressourceforløb,
hvor alvorligt og langvarigt syge borgere bliver sendt i
meningsløs virksomhedspraktik, der forværrer deres
helbredstilstand.
Den 20. oktober og den 26. november 2015
bragte DR 2 to udsendelser om sengepraktik. I løbet af
efteråret 2015 bragte NORDJYSKE Stiftstidende en lang
række eksempler på, hvilken behandling syge mennesker
bliver udsat for, når de deltager i ressourceforløb.
Her er et udpluk:
- En skleroseramt
mand, der blev sendt i jobtræning trods lægens
advarsler om, at fysisk og psykisk stress kunne udløse
anfald, der kunne give lammelser. 3 uger senere fik han et anfald,
hvor han mistede førligheden i hele venstre side.
- En 56-årig
murer, der har kræft, epilepsi og hjerneskade og er nedslidt.
Kommunen har foreløbig brugt 5 år på at udrede
hans arbejdsevne uden at være kommet til et resultat.
- En 57-årig
kvinde, der har en bindevævssygdom, der gør hende
næsten blind. Hun blev sendt i arbejdsprøvning i
Brugsen, hvor hun skulle tjekke udløbsdatoen på
varerne. Det kunne hun ikke, da hun ikke kunne se
mærkningerne. Kommunen mente dog ikke, at man kunne anbefale
førtidspension, så hun skal gennemgå et nyt
ressourceforløb.
- En 52-årig
mand, der var benamputeret med dårlig tilpasset protese, og
som havde en permanent blodprop i hjernen. Blodproppen gav ham
svimmelhed, hovedpine, koncentrationsbesvær og træthed.
Han havde været i arbejdsprøvning i årevis og
døde efter den sidste arbejdsprøvning som pedel.
Vi vil betegne disse eksempler, som er nogle
få ud af mange hundrede, som omhandlende mishandling af syge
borgere.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
har opgjort status efter 1.129 afsluttede ressourceforløb i
perioden januar 2013-marts 2015: Af de 1.129 borgere er 31 kommet i
almindeligt arbejde, 473 har fået førtidspension, 115
har fået fleksjob, 84 er visiteret til fleksjob, 128 har
fået endnu et ressourceforløb, 122 er såkaldt
selvforsørgende og modtager ingen ydelse, 68 får
kontanthjælp, 15 er i revalidering, 4 får SU, 23 er
døde, 21 får arbejdsløshedsdagpenge, 30
får sygedagpenge eller er i jobafklaringsforløb, og 15
er ikke oplyst. Der henvises til BEU alm. del - svar på spm.
194 (folketingsåret 2014-15, 2. samling).
Hvis formålet med
ressourceforløbene er, at de syge borgere skal tilbage til
ordinært arbejde, kan man dårligt kalde
ressourceforløbsordningen en succes.
Når ressourceforløbene skal
starte så tidligt som muligt, er det fordi al erfaring viser,
at jo tidligere man sætter ind med den rigtige indsats, jo
større er chancerne for et vellykket forløb.
Når der skal være loft over
varigheden af et ressourceforløb og antallet af
ressourceforløb, skyldes det hensynet til den enkelte
borger. De mangeårige sagsforløb og usikkerheden om
fremtiden gør borgeren mere syg og forværrer borgerens
sociale og økonomiske problemer. Det må være
muligt inden for en maksimal periode på 2 år at
få afklaret, hvilken foranstaltning der skal afløse
ressourceforløbet.
Det burde være overflødigt, men
eksemplerne viser, at det åbenbart er nødvendigt at
skrive ind i selve lovteksten, at en syg borger ikke må
sendes i arbejdsprøvning, virksomhedspraktik eller anden
foranstaltning imod praktiserende lægers eller
speciallægers anbefaling.
Det burde også være indlysende, at
et ressourceforløb skal planlægges sammen med
borgeren, og at borgeren skal have medbestemmelse over indholdet og
ret til at sige nej til et konkret tilbud.
Det er en forudsætning for et vellykket
ressourceforløb, at den koordinerende sagsbehandler har
tilstrækkelig tid til hver enkelt borger. Derfor skal der
være loft over antallet af sager.
Når sanktionsregler over for modtagere
af ressourceforløbsydelse skal afskaffes, skyldes det dels,
at økonomiske sanktioner forværrer borgerens sociale
situation, dels at sanktioner modvirker det gode og tillidsfulde
forhold, der skal være mellem borgeren og sagsbehandleren,
for at ressourceforløbet kan blive vellykket.
Forslaget om, at sygedagpenge skal bevares
under ressourceforløbet, skal ses i sammenhæng med det
af EL fremsatte beslutningsforslag om sygedagpenge, hvor det
fremgår, at sygedagpengene skal fortsætte, indtil de
afløses af enten revalidering, fleksjob eller
førtidspension. Samtidig afskaffes reglen om, at den
pågældendes private invalideforsikring modregnes i
ressourceforløbsydelsen, hvilket i dag medfører, at
mange selv betaler hele eller dele af
ressourceforløbsydelsen.
Forslaget foreslås finansieret ved
indførelsen af en millionærskat.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af ressourceforløbsordningen.
(Beslutningsforslag nr. B 182)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.