Fremsat den 12. april 2016 af
Finn Sørensen (EL),
Henning Hyllested (EL), Christian Juhl (EL),
Pernille Skipper (EL) og
Jakob Sølvhøj (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om lempelse af betingelserne for tilkendelse af
førtidspension
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, der sikrer,
1) at personer i
alderen 18 år til folkepensionsalderen kan få tilkendt
førtidspension, når arbejdsevnen er nedsat med mindst
?,
2) at der kan
dispenseres fra kravet om forudgående ressourceforløb
eller jobafklaringsforløb, hvis de lægelige
oplysninger klart dokumenterer, at arbejdsevnen er nedsat med
mindst ?,
3) at personer, der
opfylder betingelserne for at få tilkendt
førtidspension, frit kan vælge mellem fleksjob og
førtidspension,
4) at den samlede
sagsbehandlingstid i kommunen inklusive ressourceforløb,
arbejdsprøvning, virksomhedspraktik m.v. højst
må strække sig over en periode på 2 år,
og
5) at alle, der har
nedsat arbejdsevne og modtager kontanthjælp eller
uddannelseshjælp, får ret til - og kommunen får
pligt til at sørge for, at det sker - at få deres sag
genoptaget, med henblik på at der kan ske en afklaring af, om
de pågældende skal have tilbudt ressourceforløb,
revalidering, fleksjob eller førtidspension.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag skal ses i
sammenhæng med de af Enhedslisten samtidig fremsatte
beslutningsforslag om seniorførtidspension, sygedagpenge,
revalidering, fleksjob og ressourceforløb.
Efter at reformen af førtidspension og
fleksjob trådte i kraft i 2013, er det blevet næsten
umuligt at få tilkendt førtidspension. Antallet af
tilkendte førtidspensioner er styrtdykket fra 17.152 i 2010
og 14.621 i 2012 til 5.767 i 2013 og 6.187 i 2014 (Ankestyrelsen:
Årsstatistik om førtidspension 2014, tabel 1.2, og
Nyhedsbrev Førtidspension 2015-3).
I stedet for førtidspension skal
borgere med alvorlig sygdom først gennemgå mindst
ét ressourceforløb af mindst 1 års varighed,
også selv om mange af disse borgere i forvejen har
været igennem adskillige arbejdsprøvninger.
Mange af disse borgere er så syge, at
det før 2013 var indlysende, at de skulle tilkendes
førtidspension. I stedet skal de nu slæbes igennem
ressourceforløb, hvor indholdet typisk er
virksomhedspraktik. Følgerne af denne virksomhedspraktik er
ofte, at den syge borger bliver totalt udmattet og får
markant øgede smerter og må bruge al sin fritid
på at komme til hægterne efter virksomhedspraktikken. I
vores optik er der her tale om mishandling af syge borgere.
Reformen fra 2013 indeholdt også en helt
ny form for fleksjob, nemlig minifleksjob til personer med meget
begrænset arbejdsevne. Det erklærede formål med
m??i??n??i??f??l??e??k??s??j?o?b er, at disse borgere skal udvikle
deres arbejdsevne.
Ankestyrelsens afgørelser og
vurderinger af kommunernes afgørelser i
førtidspensionssager viser, at næsten alle borgere med
meget begrænset arbejdsevne skal tilbydes
m?i?ni?f?l?e?k?s?j?o?b i stedet for førtidspension, fordi
det ikke kan udelukkes, at borgernes arbejdsevne kan udvikles.
Ankestyrelsen har i principafgørelse
25-14 (Ankestyrelsens principafgørelse 25-14 om
fleksjob-førtidspension-arbejdsevne-meget begrænset
arbejdsevne. Kendelse nr. 9321 af 27. maj 2014) afgjort, at en
borger der havde en effektiv arbejdstid på 40 minutter om
ugen, ikke opfyldte betingelsen for førtidspension, men
opfyldte betingelsen for fleksjob. Under arbejdsprøvningen
var borgeren på arbejdspladsen 2 ¼ time 3 dage om
ugen. Han kunne højst arbejde 10 minutter i træk
efterfulgt af 10-15 minutters pause. Hans effektive arbejdstid var
13,3 minutter pr. dag. Ankestyrelsen erkendte, at borgerens
arbejdsevne var meget begrænset, men kunne ikke udelukke, at
arbejdsevnen kunne udvikles.
Ankestyrelsen har gennemført en
praksisundersøgelse og har i april 2015 udgivet en rapport
om kommunernes afgørelser om førtidspension
(Ankestyrelsens praksisundersøgelse om
førtidspension, 2015). Ankestyrelsen har været enig
med kommunerne i alle de sager, hvor der er givet afslag på
førtidspension. Men i 16 ud af 49 sager, hvor kommunerne har
tilkendt førtidspension, mener Ankestyrelsen, at kommunerne
burde have givet afslag, igen fordi det ikke kunne udelukkes, at
arbejdsevnen kunne udvikles, eller fordi kommunerne ikke havde
tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for, at den ikke
kunne udvikles.
Blandt disse sager er sager om en enlig mor
med fem børn, som er flygtning og torturoffer og lider af
PTSD, en skizofren mand, en mand med flere hjertesygdomme,
ødelagt skulder og konstante voldsomme smerter og en kvinde,
der efter 25 års stofmisbrug og prostitution har blodprop i
benet, piskesmældsskade, slidgigt i nakke og knæ,
karpaltunnel?syndrom i begge hænder, tankeforvirring og
koncentrationsvanskeligheder.
Da Ankestyrelsens afgørelser har
retsvirkning, har det medført, at det er nødvendigt
med lovændringer, for at borgere med meget begrænset
arbejdsevne kan få tilkendt førtidspension.
Når aldersgrænsen for
førtidspension foreslås ændret fra 40 år
til 18 år, skyldes det, at sygdom, ulykker og handicap rammer
lige hårdt, hvad enten man er over eller under 40
år.
Når kravet for tilkendelse af
førtidspension foreslås ændret fra så godt
som ingen arbejdsevne til en nedsættelse af arbejdsevnen til
?, skyldes det, at vi skal sikre, at borgere, der har mistet det
meste af deres arbejdsevne på grund af sygdom eller ulykke,
således at de ikke kan forsørge sig selv, igen skal
have mulighed for at få tilkendt førtidspension.
Når der skal gives mulighed for at
dispensere fra kravet om forudgående ressourceforløb
på mindst 1 år, skyldes det, at det vil medføre
både en administrativ lettelse og en betydelig lettelse for
borgeren, hvis man kan undgå et overflødigt
ressourceforløb, når de lægelige oplysninger
klart dokumenterer en meget væsentlig nedsættelse af
arbejdsevnen.
Når der skal være frit valg mellem
fleksjob og førtidspension for personer, der har en lille
restarbejdsevne, skyldes det, at nogle menneskers livskvalitet
bliver forbedret ved at være på arbejdsmarkedet, mens
det for andre vil være en stor lettelse og en forbedring af
den daglige tilværelse, hvis de slipper for presset for at
skulle arbejde nogle få timer om ugen.
Når der skal være loft over den
samlede sagsbehandlingstid i kommunerne, skyldes det, at de
nuværende tilstande med urimeligt lange sagsbehandlingstider,
der i nogle tilfælde kan være 5 til 10 år, er
uacceptable.
Når alle sager, hvor borgere med nedsat
arbejdsevne modtager kontanthjælp, skal genoptages, skyldes
det, at vi deler regeringens synspunkt om, at kontanthjælp
skal være en midlertidig korttidsydelse. Derfor er det
vigtigt, at sagerne bliver genoptaget, og at der sker en afklaring
af, om disse borgere skal tilbydes revalidering,
ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Forslaget foreslås finansieret ved
indførelse af en millionærskat.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
lempelse af betingelserne for tilkendelse af
førtidspension.
(Beslutningsforslag nr. B 181)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.