Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 25. maj 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12.
april 2016 og var til 1. behandling den 23. maj 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse. Spørgsmålet forventes besvaret
inden 2. behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV, SF og KF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF og ALT) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Alternativets medlemmer af udvalget ser
bestemt positivt på beslutningsforslaget og intentionerne bag
det. Beslutningsforslaget har til hensigt at rette op på
nogle af de slagsider, der har været ved reformen af
førtidspension og fleksjob. Det er i dag
tilnærmelsesvis umuligt at blive tilkendt en
førtidspension uden først at komme igennem et utal af
prøvninger og forløb, der skal søge at udvikle
på selv den mindste rest af arbejdsevne. Grundtanken i
reformen er i og for sig fin, men resultatet er, at vi i dag ser
afprøvninger af mennesker, der åbenlyst har behov for
fred og ikke andet. De ender i dag i forløb, der i flere
tilfælde - med lægedokumentation - har forværret
deres tilstand. Sådan noget skal ikke finde sted i et
ordentligt velfærdssamfund, og derfor skal der
selvfølgelig rettes op på den slagside, som reformen
har. Der er dog elementer i beslutningsforslaget, som Alternativet
er skeptiske over for, og som ALT derfor gerne ser forhandlet
grundigere. Det gælder finansieringen, hvor Alternativet ser
andre former for lighedsskabende beskatninger mere
hensigtsmæssige end den nævnte millionærskat, og
det gælder det forhold, at der med beslutningsforslaget
lægges op til, at 18-årige kan tildeles
førtidspension ved nedsat arbejdsevne med mindst to
tredjedele alene på lægelige vurderinger. Alternativet
ser gerne, at der for de helt unge sker en form for yderligere
afklaring, der ikke nødvendigvis følger de
nuværende praksis i ressourceforløb. For Alternativet
er det vigtigt, at der har været afsøgt muligheder
for, at de helt unge mennesker kan få en form for tilknytning
til arbejdsmarkedet på tilpassede vilkår. Alternativet
vil på den baggrund stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget, men ser frem til videre drøftelser af
forslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at beslutningsforslaget vil være en væsentlig
forbedring af mulighederne for at blive tilkendt
førtidspension, som bør kunne gives til mennesker,
der har så nedsat en arbejdsevne, at de ikke kan
forsørge sig selv. Dette sker dog ikke i dag, da kommunerne
ofte vurderer, at der er mulighed for udvikling af arbejdsevne,
selv hos borgere, der kun har få minutters arbejdsevne om
dagen tilbage. I stedet tvinges borgerne ud i nye
arbejdsprøvninger, praktikker, ressourceforløb og
fleksjob af få minutters eller timers varighed om ugen. Det
sker ofte imod lægelige anbefalinger og advarsler om, at
borgernes tilstand risikerer at blive forværret af disse
foranstaltninger. Der er derfor et stort behov for at ændre
loven, således at borgernes rettigheder styrkes, og at
kommunerne ikke fortsætter denne praksis. Det er ikke en
værdig behandling at give mennesker, som ikke kan
forsørge sig selv på grund af sygdom, handicap og
kroniske lidelser. Enhedslisten beklager derfor, at et flertal i
Folketinget afviser beslutningsforslaget. Enhedslisten noterer sig
med tilfredshed, at Alternativet støtter
beslutningsforslaget, og at Dansk Folkeparti er positiv over for
intentionerne. Enhedslisten noterer sig, at man ikke kan tilslutte
sig forslaget om finansiering i form af en millionærskat.
Enhedslisten skal derfor tilkendegive, at EL naturligvis er
åben over for en forhandling af beslutningsforslagets enkelte
dele, ligesom Enhedslisten også er åben over for at
finde en anden finansieringskilde, blot den har samme klare sociale
profil.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne
Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning
Hyllested (EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL)
Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 181
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 181
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om kilden til udtalelsen om, at 24
pct. er kommet i arbejde efter endt ressourceforløb, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|