Fremsat den 12. april 2016 af
Finn Sørensen (EL),
Peder Hvelplund (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL) og
Jakob Sølvhøj (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af
seniorførtidspensionsordningen
Folketinget pålægger regeringen
til at fremsætte et lovforslag i oktober 2016, der
sikrer,
1) at personer, der
har en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, kan få
tilkendt seniorførtidspension fra det fyldte 55. år,
når arbejdsevnen på grund af helbredsmæssige
forhold er nedsat med mindst halvdelen,
2) at kommunen i
sin sagsbehandling indhenter og inddrager alle relevante
oplysninger, herunder aktuelle speciallægeerklæringer
og de lægeoplysninger, som borgeren selv fremskaffer,
3) at kommunen kan
iværksætte en hurtig arbejdsprøvning, hvis de
helbredsmæssige oplysninger ikke danner tilstrækkeligt
grundlag for vurdering af, om erhvervsevnen er nedsat med mindst
halvdelen, og at borgeren ligeledes har krav på en
arbejdsprøvning, hvis kommunen vurderer, at
ansøgningen om seniorførtidspension vil blive
afslået på grundlag af de foreliggende
helbredsmæssige oplysninger,
4) at denne
arbejdsprøvning højst må vare 3 måneder,
og at den skal være påbegyndt, senest 3 måneder
efter at kommunen har modtaget ansøgningen om
seniorførtidspension, og
5) at kommunen
træffer afgørelse i sagen, senest 9 måneder
efter at kommunen har modtaget ansøgningen om
seniorførtidspension.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag skal ses i
sammenhæng med de af Enhedslisten samtidig fremsatte
beslutningsforslag om sygedagpenge, revalidering,
førtidspension, ressourceforløb og fleksjob.
Ved vedtagelsen af
tilbagetrækningsreformen i 2011 blev efterlønnen
stærkt beskåret, og efterlønsalderen blev
forhøjet. Samtidig indførte man
seniorførtidspension, der skulle ses som et tilbud til
nedslidte arbejdere, der kunne træde i stedet for
efterlønnen.
Da lovforslagene blev behandlet i Folketinget,
blev det gang på gang fremført i folketingsdebatten,
at seniorførtidspension var en solidarisk erstatning for
efterlønnen og en løsning for de nedslidte arbejdere.
Det var ikke rigtigt dengang, og det er ikke rigtigt i dag.
For det første kan man først
søge seniorførtidspension 5 år før
folkepensionsalderen. Det betyder, at man fra 2017 først kan
søge om seniorførtidspension, når man er fyldt
62 år. Denne pension erstatter således ikke
efterlønnen for de 60-62-årige.
For det andet skal man opfylde
nøjagtigt de samme kriterier for at få
seniorførtidspension som for at få almindelig
førtidspension, nemlig at arbejdsevnen skal være
væsentligt og varigt nedsat i et sådant omfang, at man
ikke er i stand til at forsørge sig selv ved
indtægtsgivende arbejde. Dette krav udelukker de fleste af de
mennesker, der før 2011 kunne gå på
efterløn, i at få seniorførtidspension.
Udviklingen har vist, at
seniorførtidspensionen på ingen måde har
erstattet efterlønnen. Ankestyrelsen har opgjort, at fra den
1. januar 2014, hvor ordningen trådte i kraft, og frem til
den 30. september 2015 har i alt 366 personer fået tilkendt
seniorførtidspension, og 51 har fået afslag
(Ankestyrelsen: Ankestyrelsens statistikker, Førtidspension,
tabel 1.3., og Nyhedsbrev Førtidspension 2015-3).
Dette tal ligger langt fra de ca. 2.700
personer, som man i 2011 skønnede ville modtage
seniorførtidspension i 2015, og de 2.700 ligger igen langt
under de mange tusind personer, der indtil 2011 hvert år gik
på efterløn. Der henvises til lovforslag nr. L 22
(folketingsåret 2011-12), bemærkningerne punkt
4.1.2.
FOA og 3F giver samstemmende udtryk for, at
deres medlemmer med hårdt og opslidende arbejde ikke kan
holde til at arbejde, til de bliver 68 år, som nu er den nye
folkepen?s?i?o?n?s?alder. Deres medlemmer er nedslidte før
60-årsalderen på grund af deres hårde fysiske
arbejde. En rapport fra FOA viser, at en fjerdedel af medlemmerne
ikke forventer at kunne holde til at arbejde, indtil de kan
gå på folkepension (»Fastholdelse og
tilbagetrækning blandt FOAs medlemmer«, FOA, oktober
2004). Meldingen er den samme fra 3F, der har opgjort, at en
fjerdedel af medlemmerne har forladt arbejdsmarkedet senest i
60-årsladeren, fordi de er fået på
førtidspension eller er døde (»Mange 3F'ere
forlader jobbet før tid«, www.dr.dk, den 30. januar
2015 kl. 12.34).
Den 8. marts udgav Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd (SFI) en rapport, hvor de havde
målt de fysiske belastninger på 677 ansatte over 50
år i rengørings-, industri- og transportbranchen.
Målingen viste, at 72 pct. af rengøringsarbejderne gav
udtryk for, at smerter hæmmede dem i at udføre fysisk
krævende arbejdsopgaver. For de industriansatte var tallet 60
pct., og i transportbranchen var det 46 pct. I alle tre brancher
arbejdede ca. 50 pct. med en pulsbelastning over det anbefalede
niveau. Det underbygger det billede, som 3F og FOA's
undersøgelser giver (»Ny forskning slår fast:
Rengøringsfolk og andre kortuddannede slides ned inden
pensionen« www. avisen.dk, den 13. marts 2016 kl. 06.00).
Dette beslutningsforslag om en forbedret
seniorførtidspensionsordning vil tilgodese en stor del af
disse nedslidte arbejdere.
Når kravet til nedsættelsen af
arbejdsevnen lempes fra ingen arbejdsevne, til at arbejdsevnen skal
være nedsat med mindst halvdelen på grund af
helbredsmæssige forhold, vil det medføre, at et stort
antal nedslidte arbejdere vil opfylde betingelserne for
seniorførtidspension.
Når aldersgrænsen er sat til 55
år, skyldes det, at de mange arbejdere, der er nedslidt
før 60-årsalderen, også skal omfattes af
lovforslaget.
Når der i beslutningsforslaget
åbnes op for, at kommunen kan iværksætte
én og kun én hurtig arbejdsprøvning, skyldes
det en årelang erfaring med kommunernes praksis, hvor
kommunerne giver afslag, fordi det vurderes, at der ikke er
tilstrækkelig dokumentation i de lægelige oplysninger
for nedsættelsen af arbejdsevnen, og at der mangler en
afklaring af arbejdsevnen.
Med beslutningsforslaget forbedres borgerens
retssikkerhed, dels ved at de lægeoplysninger, som borgeren
selv fremskaffer, skal inddrages i sagsbehandlingen, dels ved at
borgeren får et retskrav på at gennemgå en
arbejdsprøvning, hvis kommunen vil give afslag på
grundlag af de foreliggende helbredsmæssige oplysninger.
Med beslutningsforslaget ønskes den
nuværende hurtige sagsbehandlingstid for ansøgninger
om seniorførtidspension bevaret. Sagsbehandlingstiden kan
dog udstrækkes til 9 måneder i de tilfælde, hvor
det skønnes nødvendigt at iværksætte en
arbejdsprøvning.
Forslaget foreslås finansieret ved
indførelsen af en millionærskat.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbedring af seniorførtidspensionsordningen.
(Beslutningsforslag nr. B 179)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.