Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 25. maj 2016
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti har stillet 2 ændringsforslag
til beslutningsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
april 2016 og var til 1. behandling den 29. april 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til Folketingets formand til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Udvalget har endvidere stillet
1 spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, EL, LA, ALT, RV, SF og KF) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse med
de under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal
Alliances, Alternativets, Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at ændringsforslagene har til formål at
understrege, at beslutningsforslaget ikke sigter mod at
indføre en ordning, som vil være grundlovsstridig. Med
ændringsforslagene konstaterer partierne således, at
beslutningsforslaget giver borgerne mulighed for at få
fremsat beslutningsforslag i Folketinget, såfremt forslaget
opnår 50.000 underskrifter eller derover fra borgere, der har
valgret til Folketinget, under den forudsætning, at et eller
flere medlemmer af Folketinget påtager sig at fremsætte
forslaget. Samtidig tilkendegiver partierne at være
indforståede med at ville medvirke til, at forslag, der
opnår den nævnte tilslutning fra borgerne, bliver
fremsat. Partierne påpeger i den forbindelse, at det, at et
eller flere medlemmer fremsætter et beslutningsforslag efter
denne ordning, ikke indebærer, at de pågældende
nødvendigvis støtter det pågældende
forslags konkrete indhold. Partierne understreger dog, at de ikke
vil påtage sig at fremsætte beslutningsforslag, der vil
have et grundlovsstridigt sigte.
Partierne noterer sig, at
forudsætningen for vedtagelse af beslutningsforslaget fra
begyndelsen var, at det gennem udvalgsbehandlingen blev
kvalificeret, herunder således at det er i overensstemmelse
med grundlovens bestemmelser. Medlemmerne udtrykker tilfredshed
med, at denne kvalificering har fundet sted gennem
udvalgsbehandlingen.
Partierne konstaterer endvidere som
følge heraf, at det, som er anført i
bemærkningerne til beslutningsforslaget, om, at borgerne
får ret til at få fremsat og behandlet et
beslutningsforslag i Folketinget, skal forstås således,
at borgerne får mulighed for at få fremsat og behandlet
beslutningsforslag, der opfylder kravet om antal underskrifter,
under den ovennævnte forudsætning.
Partierne konstaterer, at der endnu
udestår visse spørgsmål om ordningens endelige
indretning, som skal afklares, inden den kan sættes i
værk. Det gælder særlig med hensyn til, hvilke
ændringer af Folketingets forretningsorden der er
nødvendige eller hensigtsmæssige for at
gennemføre ordningen, med hensyn til, hvordan indsamlingen
af underskrifter skal foregå - herunder om forholdet til
Social- og Indenrigsministeriets systemer for indhentning af
vælgererklæringer m.v. - og med hensyn til vejledning
af borgerne om ordningen. Partierne konstaterer, at der vil blive
arbejdet videre med disse spørgsmål i den nære
fremtid.
Et mindretal i
udvalget (S og V) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Socialdemokraternes og Venstres medlemmer
af udvalget noterer sig, at der med forslaget er lagt op til, at
Folketinget skal udvikle en idébank, hvor borgere kan
fremsætte forslag og tilkendegive deres støtte til
forslag, og hvorfra folketingsmedlemmer på frivillig basis
kan vælge at gå videre med et forslag, som en borger
har stillet, og at forslaget - hvis det vedtages med de under nr. 1
og 2 stillede ændringsforslag - derfor ikke rejser
spørgsmål i forhold til grundloven.
S og V lægger stor vægt
på demokrati og borgerinddragelse, ligesom S og V er
tilhængere af grundlovens grundlæggende ordning med
repræsentativt demokrati.
S og V mener, at der med forslaget er en
risiko for, at ordningen vil kunne opfattes som et signal om, at
det afgørende for, hvordan et folketingsmedlem agerer i
Folketingssalen, ikke længere vil være
folketingsmedlemmets egen overbevisning og kvaliteten af de enkelte
forslag, men derimod, hvor mange borgere der tilfældigvis
bliver optaget af en enkeltsag.
S og V kan ikke se, hvordan forslaget
tilføjer den demokratiske proces noget nyt. Det er allerede
sådan i dag, at det står ethvert folketingsmedlem frit
for at fremsætte et beslutningsforslag i Folketinget, som
50.000 borgere står bag. Det står også ethvert
folketingsmedlem frit for at fremsætte et beslutningsforslag
i Folketinget, som kun en enkelt borger står bag, eller som
ingen borgere står bag.
S og V kan på den baggrund ikke
støtte beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et flertal (DF,
EL, LA, ALT, RV, SF og KF):
1)
Ordene »ret til« ændres til: »mulighed
for«.
[Præcisering af forslagets
titel]
Til teksten
2)
Ordene »har ret til at« ændres til:
»kan«.
[Præcisering af hensyn til
forslagets forhold til grundloven]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der har i tilknytning til
beslutningsforslagets behandling været rejst
spørgsmål, herunder i offentligheden, om
beslutningsforslagets forhold til grundloven.
Spørgsmålene har især drejet sig om, hvorvidt
grundloven tillader, at der tillægges et antal borgere en ret
til at få fremsat et beslutningsforslag for Folketinget,
således forstået, at denne ret skulle indebære en
pligt for Folketingets medlemmer til at fremsætte forslag,
som opnår tilslutning fra det pågældende antal
borgere. Dette spørgsmål må besvares
benægtende. Det erindres endvidere, at grundloven ikke giver
mulighed for, at andre end folketingsmedlemmer og ministre gives
adgang til at fremsætte forslag for Folketinget.
Som en understregning af, at ordningen for
borgerdrevne beslutningsforslag naturligvis skal holde sig inden
for grundlovens rammer, foreslås på den baggrund, at
ordet »ret« i beslutningsforslagets titel og tekst
ændres til andre formuleringer.
Det er forventningen, at forslag, der
opnår den tilslutning i offentligheden, som er forudsat i
beslutningsforslaget, i almindelighed vil blive fremsat for
Folketinget af et eller flere af dets medlemmer, eventuelt
Folketingets formand, og at de partier, som støtter
ordningen, vil medvirke hertil. Ændringsforslagene er alene
udtryk for en anerkendelse af, af folketingsmedlemmer ikke kan
pålægges en retlig pligt til at fremsætte nogen
forslag, samtidig med at grundloven ikke tillader en ordning, hvor
forslag kan fremsættes for Folketinget på anden
måde end af medlemmer eller ministre.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)
Christian Juhl (EL) Mette Bock (LA) Peter Skaarup (DF) Søren
Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Søren Pape Poulsen (KF) Benny
Engelbrecht (S) Christine Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen
J. Klint (S) Jakob Sølvhøj (EL) Josephine Fock (ALT)
Morten Østergaard (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 169
Bilagsnr. | Titel | 1 | Kopi af brev fra justitsministeren til
Folketingets formand i forbindelse med forslaget og formandens
kvittering til ministeren | 2 | Om visse spørgsmål, som
beslutningsforslag nr. B 169 kan give anledning til | 3 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 169
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om konsekvensændringer i
Folketingets forretningsorden som følge af den
foreslåede ordning, og Folketingets formands svar
herpå | 2 | Spm. om, hvad der forstås ved et
offentligt anliggende, jf. grundlovens § 53, og Folketingets
formandssvar herpå | 3 | Spm. om forholdet til grundlovens §
56, hvis formanden påtager sig at fremsætte forslag
omfattet af ordningen, uanset om formanden er enig i forslagets
indhold, og Folketingets formands svar herpå | 4 | Spm. om muligheden for en model med
forespørgselsdebatter set i forhold til grundloven, og
Folketingets formands svar herpå | 5 | Spm. om forslagets forhold til grundloven,
herunder princippet om det repræsentative demokrati, og
Folketingets formands svar herpå | 6 | Spm. om nuværende muligheder for at
fremsætte beslutningsforslag, og Folketingets formands svar
herpå | 7 | Spm. om den foreslåede ordnings
merværdi for folkestyret og mulig udhuling af respekten for
folkestyret og det repræsentative demokrati, og Folketingets
formands svar herpå | 8 | Spm. om, hvor konkret et borgerdrevet
forslag skal beskrives, og Folketingets formands var
herpå | 9 | Spm. om processen og ansvaret for eventuel
konkretisering af borgerdrevne forslag, og Folketingets formands
svar herpå | 10 | Spm. om andre muligheder for, at et antal
borgere kan få sat en sag på Folketingets dagsorden, og
Folketingets formands svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan det sikres, at alle
underskrivere støtter det konkrete forslag, som sendes til
Folketinget, og Folketingets formands svar herpå | 12 | Spm. om udgifterne til etablering og drift
af en ordning som den foreslåede, og Folketingets formands
svar herpå | 13 | Spm. om udgifter til etablering og drift af
den digitale løsning for indsamling af
vælgererklæringer, og ministerens svar
herpå |
|