Fremsat den 1. april 2016 af Christian
Rabjerg Madsen (S) og Rasmus Prehn (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at godskørsel for fremmed regning med
varebiler omfattes af godskørselsloven m.v.
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
nødvendige ændringer af administrative forskrifter,
der sikrer, at varebiler under 3.500 kg, der udfører
godskørsel for fremmed regning, omfattes af principperne i
godskørselsloven og af en ordning efter svensk forbillede,
der regulerer hviletidsreglerne.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 23,
folketingsåret 2014-15, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2014-15, 1. samling,
sektion A, B 23 som fremsat, sektion B, betænkning over B 23,
og sektion F, møde 34 kl. 17.04 og møde 53 kl. 10.07.
Der er i forhold til det tidligere beslutningsforslag
tilføjet regulering af hviletidsreglerne og i
bemærkningerne bl.a. indskrevet en beskrivelse af en
tilladelsesordning for varebilskørsel med gods for fremmed
regning.
Indeværende forslag har til formål
at sikre, at varebiler under 3.500 kg, der udfører
godskørsel for fremmed regning, omfattes af
godskørselslovens principper og af reglerne for
kørehviletid efter svensk forbillede.
Godskørsel for fremmed regning
defineres som kørsel mod betaling med gods i en lastbil
eller et vogntog, hvor godset ikke tilhører eller på
anden måde er knyttet til den registrerede bruger af
bilen.
I forbindelse med ændringen af
godskørselsloven i 2012 blev det fra flere sider
foreslået, at varebiler under 3.500 kg også skulle
være omfattet af bestemmelserne i godskørselsloven.
Det er disse ønsker, forslagsstillerne ønsker at
imødekomme med henblik på at begrænse sort
arbejde, socialt bedrageri og beskæftigelse af illegal
arbejdskraft i transportbranchen. Derudover vil indførelse
efter svensk forbillede af regler for hviletid i forbindelse med
varebilskørsel med gods for fremmed regning (Förordning
(1994:1297) om vilotider vid vissa vägtransporter inom
landet.), bidrage positivt til trafiksikkerheden.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, der
har undersøgt sammenhængen mellem varebiler og
trafiksikkerhed, skriver i rapporten »Ulykker med store
varebiler« (Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, 2005),
at ca. 25 pct. af personskaderne i de analyserede ulykker ville
have været mindre alvorlige, hvis de involverede biler i
ulykkerne havde været personbiler frem for varebiler.
DTL - Danske Vognmænd vurderer, at der
er omtrent 5.000 vognmænd, der kører godskørsel
for fremmed regning med varebiler. En betydelig andel af
varebilerne køres allerede i dag af vognmænd, der
også anvender lastbiler, og som derfor allerede har
vognmandstilladelser. Det gælder f.eks. den markant
største aktør med ca. 3.000 varebiler, Post
Danmark.
Flere forhold betyder, at
godskørselsloven ikke uden videre kan udstrækkes til
varebiler, men lovens principper bør gælde for
varebiler i en tilpasset udgave. Det samme gælder reglerne
for hviletid.
Forslagsstillerne foreslår, at der for
varebiler kræves en tilladelse til kørsel med gods for
fremmed regning i form af en tilpasset udgave af de krav, der
gælder for lastbiler for tilladelse til godskørsel for
fremmed regning.
Kravet om vognmandstilladelse til varebiler
bør varsles i god tid, og der skal være en
overgangsordning, så det er muligt for relevante
aktører, herunder både vognmænd og
uddannelsessteder, at håndtere opgaven. Det skete også,
da grænsen for godskørselstilladelser for en del
år siden blev sænket fra 6 t til 3,5 t.
Der skal stilles krav inden for
følgende områder - de nærmere krav beskrives
nedenfor:
- Faglige
kvalifikationer
-
Økonomi
- Restancer til det
offentlige
- Vandel og god
skik
- Virksomhedsform
og forretningssted
- Uddannelse af
varebilschauffører
-
Transportkøberansvar
- Hviletidsregler
efter svensk model
Faglige kvalifikationer
Inden for de seneste 10 år skal man have
gennemgået et godsvognmandskursus, der er godkendt af Trafik-
og Byggestyrelsen. Kurset afsluttes med en skriftlig prøve.
Der findes et kursus rettet mod lastbiler og et mod varebiler.
Kurset rettet mod varebiler er lidt kortere, da der er færre
regler på dette område.
Det er muligt at blive fritaget fra kravet om
kursus, hvis man kan dokumentere, at man igennem de seneste 5
år har haft en stilling med overordnede funktioner i en
godstransportvirksomhed. Fritages man for kurset, skal man dog
bestå prøven.
Økonomi
Man kan dokumentere opfyldelsen af kravet til
økonomi ved
- en
erklæring om egenkapital afgivet af en statsautoriseret eller
registreret revisor,
-
sikkerhedsstillelse i form af en garanti stillet af et
pengeinstitut eller et forsikringsselskab eller
- anvendelse af et
selskabs seneste årsrapport, som er revideret eller
gennemgået af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Ved nystiftede selskaber lægges den egenkapital, der
fremgår af åbningsbalancen, til grund.
Størrelsen af
egenkapitalkravet/sikkerhedsstillelsen bestemmes af, hvor mange
tilladelser man ønsker. Kravet gælder i hele
tilladelsesperioden. Egenkapitalen/sikkerhedsstillelsen er 15.000
kr. (1.800 euro rundet op til nærmeste 5.000 kr.) for de to
første tilladelser og herefter 7.500 kr. for hver ekstra
tilladelse. Beløbet på 1.800 euro stammer fra et
forslag fra IRU, den internationale vognmandsorganisation, og
svarer til de kapitalkrav, som man opererer med for varebiler i
Frankrig og Holland. Til sammenligning er det gældende
kapitalkrav for lastbiler 150.000 kr. for de to første
tilladelser og 40.000 kr. for de følgende.
Revisorerklæring og garanti fra et
pengeinstitut skal udfærdiges med en særlig tekst, som
fremgår af Trafik- og Byggestyrelsens vejledning om
revisorerklæring og vejledning om garantistillelse.
Restancer til det offentlige
Man kan ikke få udstedt en tilladelse,
hvis man har forfalden gæld til det offentlige på
50.000 kr. eller derover.
Trafik- og Byggestyrelsen indhenter
oplysninger om forfalden gæld til det offentlige hos
SKAT.
Vandel og god skik
Man skal være vandelsmæssigt
kvalificeret for at opnå en vognmandstilladelse. Det betyder,
at man ikke må være dømt for et strafbart
forhold, der kan begrunde fare for nye overtrædelser i
forbindelse med driften af vognmandsvirksomheden.
Trafik- og Byggestyrelsen indhenter en
fuldstændig straffeattest og eventuelt en udskrift fra
Kriminalregisteret for at bedømme ansøgerens vandel.
Eksempelvis kan en dom for smugleri eller alvorlig straf for
spirituskørsel føre til, at der ikke kan udstedes en
vognmandstilladelse. Overtrædelser vil dog forældes
efter et vist tidsrum.
Man kan søge om
forhåndsgodkendelse af vandelsmæssige
kvalifikationer.
Man skal desuden sandsynliggøre, at man
kan drive virksomhed på forsvarlig måde og i
overensstemmelse med god skik inden for branchen. Styrelsen kan
nægte at udstede en tilladelse, hvis man tidligere
- har drevet
vognmandsvirksomhed, der har været under konkurs- eller
rekonstruktionsbehandling, og årsagerne til de
økonomiske vanskeligheder ikke er undskyldelige, eller
- igennem en
længere periode har udført ulovlig
vognmandskørsel.
Styrelsen foretager en samlet vurdering af, om
vognmandsvirksomheden kan drives på forsvarlig
måde.
Virksomhedsform og forretningssted
Driver man vognmandsvirksomheden som
personligt ejet virksomhed, skal man opfylde de ovenstående
krav.
Drives vognmandsvirksomheden som aktieselskab,
anpartsselskab eller interessentskab m.v., skal vognmandstilladelse
ansøges af og udstedes til selskabet.
Selskabet skal have ansat en transportleder,
der faktisk og vedvarende skal forestå virksomhedens
godskørsel. Der skal foreligge en ansættelseskontrakt
for transportlederen, hvoraf det fremgår, at vedkommende er
transportleder, og hvad aflønningen for ansættelsen
er.
Selskabet skal opfylde kravene om
forretningssted, økonomi, restancer til det offentlige og
god skik. Transportlederen skal opfylde kravene om faglige
kvalifikationer, restancer, vandel og god skik.
Før man indsender en ansøgning
til Trafik- og Byggestyrelsen, skal virksomheden være
registreret hos Erhvervsstyrelsen, have et cvr-nummer og være
momsregistreret.
Det er en betingelse for opretholdelsen af
tilladelserne, at virksomheden råder over et eller flere
motorkøretøjer med en tilladt totalvægt
på under 3.500 kg.
Ansættelseskontrakt
Hvis transportlederen ikke ejer samtlige
anparter/aktier, skal ansættelseskontrakten mellem
transportlederen og selskabet indsendes til Trafik- og
Byggestyrelsen. Det skal af ansættelseskontrakten
fremgå, at den pågældende ansættes som
transportleder og får et vederlag på minimum 10.000 kr.
om måneden. For lastbilvognmænd er vederlaget 15.000
kr. Endvidere skal det fremgå af kontrakten, hvilke
arbejdsopgaver transportlederen skal varetage for selskabet. Er
transportlederen tillige chauffør, skal den
pågældende i stedet have overenskomstmæssig
sædvanlig aflønning som chauffør og derudover
modtage et vederlag på minimum 30.000 kr. om året. For
lastbilvognmænd er vederlaget 50.000 kr.
Løn- og arbejdsvilkår for
virksomhedens chauffører
En indehaver af en vognmandstilladelse skal
som udgangspunkt følge de bestemmelser om løn- og
arbejdsvilkår for chauffører, der måtte findes i
de kollektive overenskomster for varebiler. Indtil en sådan
eller sådanne kollektive overenskomster måtte blive
indgået, følges de i branchen sædvanlige
løn- og arbejdsvilkår.
Der er ikke krav om, at virksomheden skal
være medlem af en arbejdsgiverforening og heller ikke krav
om, at chaufførerne skal være medlem af en
fagforening. Men jævnfør ovenfor skal
chaufførernes løn- og arbejdsvilkår
følge de i branchen sædvanlige løn- og
arbejdsvilkår, og - hvis en sådan findes - en kollektiv
overenskomst for varebilschauffører, der udfører
godskørsel.
Der findes for tiden ingen landsdækkende
overenskomster for varebilschauffører, der udfører
godskørsel.
Uddannelse af varebilschauffører
Ligesom for lastbilchauffører skal der
stilles krav til en kvalifikationsuddannelse (grunduddannelse) og
en efteruddannelse for varebilschauffører. Uddannelsens
faglige indhold skal være tilpasset varebiler og uddannelsen
vil formentlig kunne være af kortere varighed end for
lastbilchauffører.
Uddannelseskravet skal varsles i god tid, og
der skal være en overgangsordning, så det vil
være muligt for relevante aktører, herunder både
vognmænd og uddannelsessteder, at håndtere opgaven.
Transportkøberansvar
Der indføres et
transportkøberansvar, herunder f.eks. i forhold til korrekt
angivelse af godsets vægt, så overlæs kan
undgås.
Hviletidsregler efter svensk model
Hviletidsreglerne skal tilpasses forholdene i
varebilstransportbranchen. Eksempelvis kan de svenske regler for
hviletider (Förordning (1994:1297) om vilotider vid vissa
vägtransporter inom landet.) implementeres, hvor
chaufføren for hver løbende 24 timer skal dokumentere
at have hvilet i 11 timer, hvilket svarer til 11-timersreglen.
Skriftlig fremsættelse
Christian Rabjerg
Madsen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af
godskørselsloven m.v.
(Beslutningsforslag nr. B 165)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.