Fremsat den 1. april 2016 af Henning
Hyllested (EL), Maria Reumert Gjerding (EL) og Søren Egge
Rasmussen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om klimatiltag ved begrænsning i
transportvæksten via planlægning og
kørselsafgifter
Folketinget pålægger regeringen at
fremlægge konkrete forslag til, hvorledes ændret
planlægning samt implementering af kørselsafgifter kan
reducere væksten i transporten og dermed bidrage til at
reducere trafikkens CO2-udledning.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag udgør et af
flere forslag, som tilsammen udgør en pakke, som sigter
på at reducere transportområdets klimabidrag. Skiftende
regeringer har svigtet ved ikke at gøre en indsats for at
reducere transportsektorens klimabidrag, selv om det ikke har
skortet på rapporter, som gennem årene har peget
på konkrete tiltag, der derefter blot er lagt på hylden
eller blevet syltet.
I dette forslag er der fokus på
forskellige tiltag, hvor ændret planlægning og
implementering af kørselsafgifter vil have en positiv
klimaeffekt.
I det følgende præsenteres et
udsnit af mulige tiltag, som er hentet fra den ikke offentliggjorte
rapport fra 2015 fra Transport- og Bygningsministeriet
»Roadmap for udfasning af fossile
brændstoffer«.
Forbedret stationsnærhed i fremtidig
byplanlægning
Stationsnær lokalisering af
kontorarbejdspladser og boliger m.v. ved velbetjente stationer kan
bidrage til at nedbringe efterspørgslen efter biltransport
og øge togets markedsandele. Data fra
Transportvaneundersøgelsen for hovedstaden og
Østjylland (Transportvaneundersøgelsen, DTU
Transport) indikerer, at der kan være et
energireduktionspotentiale i en øget stationsnærhed
for boliger og kontorarbejdspladser.
Potentialet for år 2035 er opgjort til
1,0-1,5 PJ pr. år, og for 2050 til 1,5-2,3 PJ pr. år.
Tiltaget vurderes at bidrage positivt til en omstilling til
vedvarende energi, da tiltaget medfører overflytning til
kollektiv transport. Det forventes samtidig at påvirke
mobiliteten positivt.
Forbedret nærhed til bycentrum i fremtidig
byplanlægning
Efterspørgslen efter biltransport kan
reduceres ved at placere boligerne tættere på
byregionernes centrum og ved at placere arbejdspladser i selve
bymidterne i de større byer.
En forskydning af nybyggeriet nærmere
centrum kan ske gennem byomdannelse og byfortætning frem for
nyudlægninger på bar mark uden for
byområderne.
Energireduktionspotentialet er vurderet til
2,1 PJ pr. år i 2050 på baggrund af skønnede
effekter på CO2-udledningen
fra Naturstyrelsen. Det antages i screeningen, at effekten i 2035
er det halve af effekten i 2050. Naturstyrelsen påpeger, at
der kan være en positiv effekt ved at placere detailhandlen i
bymidten, men det indgår ikke i deres skøn.
Tiltaget vurderes at bidrage positivt til en
omstilling til vedvarende energi, da tiltaget medfører
overflytning til kollektiv transport og cykling. Tiltaget forventes
samtidig at påvirke mobiliteten positivt, om end der ikke
foreligger konkrete analyser.
Fremme af virtuelle møder i det
offentlige
Fremme af virtuelle møder reducerer
behovet for fysiske møder og den
transportefterspørgsel, der er forbundet hermed. Virtuelle
møder er allerede udbredt, men der er et betydeligt,
uforløst potentiale.
Tiltaget indebærer, at der installeres
udstyr til afholdelse af virtuelle møder i offentlige
organisationer og stilles krav om (eller i hvert fald sættes
fokus på), at mødeaktiviteter i videst muligt omfang
afholdes som virtuelle møder. Det vil formodentlig
også kunne fremme anvendelsen af virtuelle møder i den
private sektor.
Tiltaget kan igangsættes på kort
sigt, da den nødvendige teknologi eksisterer. F.eks.
anvendes virtuelle konferencer på forsøgsbasis af de
danske domstole.
Tiltaget vurderes at have en positiv effekt
på mobiliteten, da det reducerer transportomkostningerne i
tid og penge for mødedeltagere.
Fremme af hjemmearbejdspladser i det
offentlige
Fremme af hjemmearbejdspladser kan bidrage til
at mindske transportefterspørgslen. Mange offentligt ansatte
får allerede i dag stillet en hjemmearbejdsplads til
rådighed. Tanken med dette tiltag er at udbrede det til at
omfatte endnu flere offentligt ansatte.
Tiltaget reducerer energiforbruget ved at
reducere antallet af bilture og flytte bilture væk fra
myldretiden til tidspunkter med ophold i trafikken.
Energibesparelsespotentialet vurderes til både på kort
og langt sigt at være omkring 0,4 PJ pr. år.
Tiltaget vil have en positiv effekt på
mobiliteten, da transporttiden og rejseomkostningerne reduceres.
Hertil kommer, at tiltaget kan få en positiv effekt på
fremkommeligheden, da antallet af daglige pendlerture kan
reduceres.
Kilometerbaseret kørselsafgift for person- og
varebiler og motorcykler
Tiltaget omfatter indførelse af et
gps-baseret kørselsafgiftssystem for person- og varebiler og
motorcykler. Systemet ligger ud over det eksisterende
afgiftssystem. Tiltaget indebærer hermed et merprovenu til
staten.
Tiltaget vurderes at reducere energiforbruget
betragteligt, da meromkostningen forventes at reducere antallet af
kørte kilometer. I den udstrækning, at tiltaget
øger den kollektive transports andel af den samlede
transportmængde, vil tiltaget have en positiv effekt på
omstillingen til vedvarende energi.
Det vurderes, at tiltaget har en negativ
effekt på mobiliteten, da den økonomiske meromkostning
overstiger den mindskede trængsel og forkortet rejsetid.
Kørselsafgift for tunge
køretøjer
Tiltaget indebærer en kilometerbaseret
kørselsafgift på danske og udenlandske lastbiler. Der
tages udgangspunkt i, at afgiften pålægges statsvejene
og muligvis også kommunale veje, men den konkrete udformning
afhænger af eventuelle videre analyser.
Tiltaget kan medvirke til at reducere
energiforbruget, dels ved at meromkostningen ved transport
reducerer transportmængden og kørte lastbilkilometer,
dels ved at vognmændene får et øget incitament
til at optimere kørslen og i højere grad udnytte
lastbilernes kapacitet. Størrelsen af
energibesparelsespotentialet afhænger af den konkrete
udformning af tiltaget, men såfremt kørselsafgifterne
fører til 10-20 pct. lavere CO2-udledning fra tunge
køretøjer, vil energiforbruget i transportsektoren
kunne reduceres med 3,0-5,9 PJ i 2035 og 3,6-7,1 PJ i 2050.
Tiltaget øger de
kørselsomkostninger, der er forbundet med lastbiltransport,
hvorfor tiltaget har en negativ effekt på mobiliteten.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
klimatiltag ved begrænsning i transportvæksten via
planlægning og kørselsafgifter.
(Beslutningsforslag nr. B 161)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.