Fremsat den 1. april 2016 af Henning
Hyllested (EL), Maria Reumert Gjerding (EL) og Søren Egge
Rasmussen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om klimatiltag via effektivisering af
bustransport og andre trafikale tiltag
Folketinget pålægger regeringen at
fremlægge konkrete forslag til, hvorledes en række
effektiviseringstiltag af transportsystemet kan bidrage til at
reducere trafikkens CO2-udledning.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag udgør et af
flere forslag, som tilsammen udgør en pakke, som sigter
på at reducere transportområdets negative klimabidrag.
Skiftende regeringer har svigtet ved ikke at gøre en indsats
for at reducere transportsektorens negative klimabidrag, selv om
det ikke har skortet på rapporter, der gennem årene har
peget på konkrete tiltag, der derefter blot er lagt på
hylden eller blevet syltet. I dette forslag er fokus på
forskellige effektiviseringstiltag, som vil have en positiv
klimaeffekt.
I det følgende præsenteres et
udsnit af mulige tiltag, som er hentet fra den ikke offentliggjorte
rapport fra Transport- og Bygningsministeriet fra 2015
»Roadmap for udfasning af fossile
brændstoffer«.
Hurtigbusser i nødspor
Dette tiltag går ud på at
indføre hurtigbusruter, der benytter nødsporene
på motorvejene. Hensigten er at opnå en forbedring af
den kollektive trafik på nogle længere
strækninger, der ikke i forvejen betjenes med tog. Hvis man
tillader hurtigbusser i nødspor, bliver det mere attraktivt
at benytte busser frem for egen bil på særlig de
længere ture, og det vil give en nettoreduktion i
energiforbruget. Endvidere vil det på den korte bane kunne
udnyttes til en øget omstilling til vedvarende energi, da
det er lettere at omstille køretøjsflåder
såsom busser end at omstille personbiler. Tiltaget vil
endvidere være trængselsreducerende i et vist omfang,
da der bliver mere plads på vejene.
Bus Rapid Transit (BRT) i de største
byer
Dette tiltag går ud på at etablere
Bus Rapid Transit (BRT) i centrale byområder med særlig
stort passagerpotentiale. BRT er en busbetjening, hvor komfort,
hastighed og kapacitet omtrent svarer til niveauet for en letbane.
Tiltaget reducerer energiforbruget ved at øge overflytningen
fra personbiler til kollektiv transport. Som ovenstående
forslag vil tiltaget have en positiv effekt på omstillingen
til vedvarende energi, da det er lettere at omstille
køretøjsflåder såsom busser frem for
personbiler.
Bedre fremkommelighed, herunder via busbaner og
fremrykkede perroner
Dette tiltag indebærer udbygning med
flere busbaner, signalregulering i vejkryds og fremrykkede
perroner, hvor busser prioriteres frem for anden trafik. Det vil
typisk være relevant i centrale byområder med intensiv
busdrift. Tiltaget gør kollektiv transport mere attraktivt
og kan dermed øge overflytningen fra anden vejtransport.
Også her vil tiltaget have en positiv effekt på
omstillingen til vedvarende energi, da det er lettere at omstille
køretøjsflåder såsom busser frem for
personbiler.
Skolebusser
Skolebusser kan hente og aflevere
større grupper af børn og dermed nedbringe antallet
af køreture for forældrene. Skolebusser er på
nuværende tidspunkt mest udbredt i udkantsområder, men
en større udbredelse har potentiale til at reducere
energiforbruget. Der er aktuelt ingen kortlægning af omfanget
af skolebusser i dag, og dermed heller ikke af potentialet for at
reducere energiforbruget.
Også her vil tiltaget have en positiv
effekt på omstillingen til vedvarende energi, da det er
lettere at omstille køretøjsflåder såsom
busser frem for personbiler.
Videreførelse af buspuljer
Dette tiltag går ud på at
forlænge de statslige puljer: fremkommelighedspuljen, der
udløb i 2013, og passagerpuljen, der udløb i 2011. En
genoprettelse af disse puljer kan medvirke til at fremme
hovedsagelig den kollektive bustrafik. Effekten vil være
øget overflytning af passagerer til kollektiv transport.
Midlerne kan desuden støtte projekter, der direkte
støtter udviklingen af transportformer, der kører
på vedvarende energi, og dermed fremme omstilling til
vedvarende energi.
Cykelleasing på time- eller dagsbasis ved
stationer
Tiltaget går ud på at etablere
leasing af cykler på time- eller dagsbasis på
jernbanestationer. Formålet er at opnå bedre mulighed
for at komme fra afstigningsstationen til det egentlige
bestemmelsessted og tilbage igen ved hjemrejse. Tiltaget vil
sænke energiforbruget og derudover forbedre mobiliteten.
Parkér og rejs
Ved at anlægge parkeringsanlæg med
høj kapacitet ved togstationer i oplandet bliver det
attraktivt for bilpendlere at parkere bilen ved togstationen og at
benytte kollektiv trafik på en del af vejen til f.eks.
arbejdspladsen. Tiltaget vil bidrage til at reducere
energiforbruget og kan reducere trængslen, hvilket vil have
en positiv effekt på mobiliteten.
Vognbaner forbeholdt samkørsel
Med tiltaget anvendes deciderede
samkørselsbaner forbeholdt biler med mere end én
person. Samkørselsbanerne etableres som udgangspunkt uden at
udvide det samlede antal vognbaner. Tiltaget kan skaleres ved
f.eks. at tillade samkørsel i busbaner med begrænset
anvendelse. Effekten på energiforbruget afhænger af,
hvor mange bilister og dermed biler der fjernes fra de andre
baner.
Kørselsordninger til
børnehave/skole/fritidsaktivitet
Fremme af kørselsordninger til
børnehaver, skole- og fritidsordninger og fritidsaktiviteter
m.m. kan f.eks. ske gennem en forbedret koordinering, mens
økonomisk incitamentsfremme også er en mulighed. Ved
at erstatte privatbilismen med kørselsordninger kan der
opnås energibesparelser.
Udbredelse af delebilsordninger
Et tiltag kan være et pilotforsøg
og en oplysningsindsats om delebiler. Det kan involvere et
landsdækkende netværk af delebiler, f.eks. ved
stationer, og et tiltag med forbedret koordinering og reservation
af delebiler. Studier viser, at delebilister samlet set reducerer
kørselsforbruget i forhold til en situation uden
delebiler.
Pålægge kommuner og staten at benytte
delebiler som del af bilparken
Ved at pålægge offentlige
myndigheder at benytte eksisterende delebilsordninger eller lave
egen delebilsordning kan fleksibiliteten i ordningerne øges
og f.eks. give mulighed for, at offentlige biler kan bruges til
private formål om aftenen eller i weekenden, når
færre offentlige biler er i brug.
Pålægge kommuner at oprette
delebilsparkeringspladser på centrale P-pladser
Ved at pålægge kommunerne at
oprette delebilsparkeringspladser på centrale p-pladser
sikres nem adgang til parkering for delebiler og dermed fremme af
brugen heraf.
Bedre cykelinfrastruktur i forbindelse med
stationer
Tiltaget har til formål at sikre bedre
planlægning af cykelinfrastrukturen omkring stationerne,
så der opnås et større opland for den kollektive
trafik. Forbedringerne kan f.eks. inkludere bedre cykelstier mellem
beboelseskvarterer og stationerne, bedre parkeringsforhold ved
stationer og cykelpendlerordninger, hvor arbejdspladser stiller
cykler til rådighed for medarbejdernes ture mellem
arbejdsplads og station. Tiltaget vil spare på
energiforbruget, vil få flere til at vælge den
kollektive trafik frem for bilen, samlet set forbedre den generelle
mobilitet og bidrage positivt til omstillingen til vedvarende
energi.
Cykelvenlige arbejdspladser
Tiltaget går ud på at få
virksomheder til at arbejde målrettet med at forbedre
medarbejderes, kunders og gæsters muligheder for og
incitamenter til at bruge cyklen både på arbejde og i
fritiden. Tiltaget vil have samme effekt som ovenstående
forslag.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
klimatiltag via effektivisering af bustransport og andre trafikale
tiltag.
(Beslutningsforslag nr. B 160)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.