Fremsat den 1. april 2016 af Henning
Hyllested (EL), Maria Reumert Gjerding (EL) og Søren Egge
Rasmussen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om klimatiltag via omstilling af
transportsektorens energiforsyning
Folketinget pålægger regeringen at
fremlægge konkrete forslag til, hvorledes en række
tiltag til omstilling af transportsektorens energiforsyning kan
bidrage til at reducere trafikkens CO2-udledning.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag udgør et af
flere forslag, som tilsammen udgør en pakke, som sigter
på at reducere transportområdets klimabidrag. Skiftende
regeringer har svigtet ved ikke at gøre en indsats for at
reducere transportsektorens klimabidrag, selv om det ikke har
skortet på rapporter, som gennem årene har peget
på konkrete tiltag, der derefter blot er lagt på hylden
eller blevet syltet.
I dette forslag er der fokus på
forskellige tiltag til omstilling af transportsektorens
energiforsyning, som vil have en positiv klimaeffekt.
I det følgende præsenteres et
udsnit af mulige tiltag, som er hentet fra den ikke offentliggjorte
rapport fra 2015 fra Transport- og Bygningsministeriet
(»Roadmap for udfasning af fossile
brændstoffer«).
Forlængelse af afgiftsfritagelse på nye
teknologier
Tiltaget består af en afgiftsfritagelse
for nye teknologier. Afgiftsfritagelsen vil medføre, at
salgsprisen for biler, der er baseret på nye teknologier,
f.eks. el eller brint, vil blive reduceret. Afgiftsfritagelse
øger incitamentet til at købe biler baseret på
nye teknologier frem for afgiftsbelagte konventionelle biler.
Det vurderes, at en afgiftsfritagelse for el-
og brintbiler kan være med til at skabe grundlag for en
tidlig indfasning af disse. Endvidere er der set en afledt effekt,
i form af at en række private investorer på baggrund af
den tidligere afgiftsfritagelse har valgt at investere i
infrastruktur i et anseligt omfang. Da der fortsat vil være
et behov for udbygning af infrastrukturen, er det vigtigt fortsat
at signalere, at man satser på nye teknologier.
Forlængelse af partnerskaber for
elbiler
Tiltaget omfatter en videreførelse af
Energistyrelsens elbilpartnerskabsordning. I Energiaftalen fra 2012
(»Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om den danske
energipolitik 2012-2020 af 22. marts 2012«) blev der afsat i
alt 40 mio. kr. til partnerskaber for elbiler i perioden 2013-2015.
De afsatte midler skulle bidrage til at sikre en fortsat udbygning
af både køretøjsflåder og infrastruktur i
Danmark.
Det vurderes, at potentialet for elbiler i
offentlige og private flåder er meget stort. I en række
tilfælde er det allerede i dag økonomisk rentabelt for
virksomheder og kommuner at udskifte konventionelle biler med
elbiler. Tiltaget kan understøtte en overvindelse af de
barrierer, der er i en opstartsfase for realiseringen af elbilers
videre udbredelse og udviklingen på området. Effekten
på mobiliteten vurderes uændret, og i nogle
tilfælde vil bilejeren kunne opleve en forbedret mobilitet.
Tiltaget vil være forbundet med en positiv effekt på
både energieffektivisering og omstilling til vedvarende
energi.
Skærpede energikrav og krav om indkøb
af mere energieffektive biler i den offentlige sektor
Trafik- og Byggestyrelsen har udgivet
anbefalinger til det offentliges køb af biler med lavt
energiforbrug. Tiltaget går ud på at gøre disse
anbefalinger obligatoriske, så der stilles energikrav til de
biler, som det offentlige køber eller leaser. Tiltaget vil
reducere energiforbruget og dermed udledningen af
drivhusgasser.
Trafikstyrelsen skønner, at 10 pct. af
indkøbene allerede følger tiltagets anbefalinger. Der
er derfor regnet med, at der kan opnås en yderligere
reduktion i CO2-udledningen på
15 pct. for de resterende 90 pct. af de nyindkøbte
køretøjer. Dette svarer til omkring én
energiklasse. Besparelsen opnås både ved fokusering
på at få udskiftet de mest energiforbrugende
køretøjer og ved krav til energiklasse. Der er
metodefrihed, det vil sige, at der kan indkøbes
konventionelle biler i de mest energieffektive energiklasser eller
f.eks. elbiler.
Energibesparelsespotentialet vurderes at
være 0,6 PJ pr. år i 2020, 2035 og 2050. Tiltaget
regnes for at være udgiftsneutralt og påvirker dermed
ikke mobiliteten. Tiltaget vurderes endvidere at kunne
påvirke omstillingen til vedvarende energi i en positiv
retning.
Reducerede kørselsafgifter for nye
teknologier
Såfremt der indføres
kørselsafgifter på sigt, kan det ske på en
måde, så betalingen differentieres i forhold til
bilernes udledning af CO2 m.v.
Nedsat kørselsafgift kan være et effektivt virkemiddel
for at fremme nye teknologier, der har nået en vis modenhed
med hensyn til teknologiudvikling og pris.
Det er vurderingen, at det vil være
attraktivt at erhverve et køretøj, der kan reducere
de daglige omkostninger til transport, og dermed giver tiltaget en
positiv effekt på mobiliteten. Effekten vil være, at
man kan øge andelen af biler med lavt eller intet CO2-udslip. Som sideeffekt kan man reducere
både støj og lokal luftforurening, hvilket især
vil have betydning i byerne.
Fritagelse for betaling for parkering (nye
teknologier)
Tiltaget omhandler en direkte fritagelse for
betaling for parkering for biler med nye klima- og
miljøvenlige teknologier. Tiltaget sigter mod at gøre
det relativt mere attraktivt at have biler med nye klima- og
miljøvenlige teknologier, idet det sikrer trafikanterne
nemmere adgang til parkering.
Det er vurderingen, at det vil være
attraktivt at erhverve et køretøj, der kan reducere
de daglige omkostninger til transport, og dermed har tiltaget en
positiv effekt på mobiliteten. Tiltaget vil kunne fremme
omstilling til vedvarende energi.
Afgiftslempelse på brint
For brintteknologier er det især
køretøjet, der er dyrt. Da brint er
energikrævende at producere, er det umiddelbart et dyrere
drivmiddel end f.eks. el. Det kan overvejes at reducere den samlede
afgift på brint.
Effekten på mobilitet vurderes
uændret, og i nogle tilfælde vil bilejeren kunne opleve
mobiliteten forbedret. Tiltaget vil være forbundet med en
positiv effekt på både energieffektivisering og
omstilling til vedvarende energi. Tiltagets potentiale er dog
forbundet med store usikkerheder. Umiddelbart vurderes det, at
tiltaget ikke vil have den store effekt for anvendelsen af brint
til transport, da det som angivet, især er
køretøjernes pris, der udgør en barriere for
omstilling.
Tilskud til etablering af infrastruktur til
brint
Såfremt man ønsker at indfase
brintkøretøjer, vil der være behov for en
parallel udbygning med brintinfrastruktur. Der er tale om en meget
betydelig investering, der dog med tiden kan afskrives via
drivmidlet.
Effekten på mobiliteten afhænger
af den konkrete udformning af tilskuddet til infrastruktur. Det
vurderes, at en forrentning af infrastruktur til brint vil
være forholdsvis ringe i en lang årrække. Dette
medfører, at en indfasning af brintbiler reelt kan blive
bremset af mangel på infrastruktur. Dette taler for, at
staten i et vist omfang understøtter en udrulning af en
basisinfrastruktur, men der er ikke regnet konkret på
tiltaget.
Der er med energiaftalen fra 2012 afsat 10
mio. kr. til støtte til brintinfrastruktur. Tilskud til
udrulning af infrastruktur vil have en potentiel effekt på
omstillingen, men kræver, at de øvrige barrierer med
hensyn til merpris på køretøjer m.v.
håndteres samtidigt.
Krav om infrastruktur til alternative
drivmidler
Man kan, som man har gjort tidligere i
Sverige, stille krav til tankstationer af en vis størrelse
(målt på omsætning) om, at disse skal stille et
alternativt drivmiddel til rådighed. På denne
måde har man i Sverige fået etableret en vis
infrastruktur til forskellige alternative drivmidler.
Effekten på mobiliteten afhænger
af den konkrete udformning. Det vurderes, at et krav om
infrastruktur til alternative drivmidler ikke alene vil kunne drive
en egentlig udvikling. Omvendt er en etablering af dækkende
tankningsfaciliteter en nødvendighed for en udrulning af
alternative drivmidler. Derfor vil et krav om infrastruktur skulle
sammentænkes med virkemidler, der driver
køretøjssiden.
Tilskud til forstærkning af elnet
I takt med at udbredelsen af elbiler bliver
større i Danmark, kan der opstå et behov for at
forstærke elnettet flere steder. Dette vurderes først
at blive aktuelt et stykke tid efter 2020.
Mobiliteten vurderes i første omgang at
være upåvirket. Det må vurderes, at en markant
øget elbilsandel i sig selv vil medføre, at
elleverandører vil investere i en forstærkning af
elnettet. Det kan dog ikke udelukkes, at der derudover vil
være behov for en statslig medfinansiering. Dette skal
også ses i en sammenhæng, hvor der sker en samtidig
forøgelse af vindmøllekapaciteten, hvor der ligeledes
vil være behov for større kapacitet i elnettene.
Internationalt arbejde for skærpede krav til
skibe og fly
Luft- og skibsfart er internationale sektorer,
som gør det nødvendigt at finde globale
løsninger, der sikrer ens vilkår på tværs
af landegrænser. Her skal Danmark fortsat arbejde for
internationale aftaler og løsninger.
EU har ladet den del af international
luftfart, der opereres inden for EU, omfatte af EU's
kvotehandelssystem. Samtidig arbejdes der i FN's
luftfartsorganisation, ICAO, på at kunne nå til enighed
om globale bindende virkemidler i 2016.
For skibsfart forhandles der i EU om et
monitorerings- og rapporteringssystem for skibe i EU-fart, der
følger skibenes energieffektivitet og CO2-udledning. Parallelt hermed arbejdes der
i FN's søfartsorganisation, IMO, ligeledes med at finde
bindende virkemidler, som kan supplere IMO's eksisterende krav til
nye skibes energieffektivitet, som betyder, at nye skibe fra 2025
skal være 30 pct. mere energieffektive end i dag.
Det vurderes, at en international aftale er
afgørende for at kunne tage hånd om sektorens
omstilling. Effekten vil på sigt være positiv på
en omstilling til vedvarende energi. Effekt på mobiliteten
afhænger af, i hvilket omfang luftfarten og skibsfarten
påvirkes økonomisk.
Fossilfri togdrift på ikke-elektrificerede
togstrækninger
Tiltaget er rettet mod, at togene på de
resterende ikke-elektrificerede togstrækninger efter
gennemførslen af Togfonden DK skal overgå til
fossilfrie drivmidler. Det kan f.eks. være i form af
yderligere elektrificering, indførsel af batteridrevet tog
eller gennem omstilling af togdriften til biodiesel eller
brintteknologi. Efter gennemførslen af Togfonden DK drejer
det sig om omkring 40 pct. af det samlede banenet i 2030 og 20 pct.
af det samlede antal togkilometer i Danmark i 2030.
Det vurderes umiddelbart, at de
samfundsøkonomiske gevinster ved en yderligere
elektrificering af togdriften ikke står mål med
investeringsomfanget i form af både togmateriel og
jernbaneinfrastruktur (køreledninger m.v.). Der bør i
stedet ses på andre drivmiddelsløsninger for den
restende ikke-elektrificerede togdrift som f.eks. batteri-,
biodiesel- og brintteknologi. Disse drivmiddelsløsninger vil
ikke kræve samme markante investering i infrastrukturen og
kan derfor på længere sigt være
samfundsøkonomisk attraktive løsningsmodeller, som
passer til de mindre jernbanestrækninger.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
klimatiltag via omstilling af transportsektorens
energiforsyning.
(Beslutningsforslag nr. B 159)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.