Fremsat den 1. april 2016 af
Maria Reumert Gjerding (EL),
Eva Flyvholm (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL),
Pernille Skipper (EL),
Finn Sørensen (EL) og
Nikolaj Villumsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af hundeloven for at fjerne
raceforbud og indføre ejeransvar for hundens
adfærd
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2016 at fjerne raceforbud mod de 13 hunderacer i
lov om hunde og i stedet indføre påbudsmuligheder med
fokus på ejeransvar.
Bemærkninger til forslaget
Lov om hunde blev den 1. juli 2010 revideret.
Baggrunden for revisionen af loven var en offentlig debat om,
hvorvidt de såkaldte muskelhunde udgjorde en større
fare end andre hunde i forhold til risikoen for skambidning. Med
revisionen af loven blev besiddelse og avl af i alt 13 hunderacer
og krydsninger heraf forbudt. Indførelsen af raceforbuddet
beror dog udelukkende på en politisk beslutning, idet der
ikke foreligger dokumentation for, at en øget fare for
skambidning kan knyttes til bestemte hunderacer (»Regeringens
eksperter skyder forbud mod hunde ned«, Politiken.dk, den 15.
april 2010).
I 2013 blev der foretaget en evaluering af
lovens forbudsordning af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved
Københavns Universitet (»Evaluering af hundelovens
forbudsordning«, Københavns Universitet, 2013). I
evalueringen kunne det ikke konkluderes, at raceforbuddet har haft
en effekt i forhold til antallet og omfanget af skambid. I
evalueringen konkluderes det bl.a., at »I forhold til
hensigten med hundelovens forbudsordning kan vi ud fra resultaterne
af denne undersøgelse konkludere, at vi i det indsamlede
materiale ikke kan finde stærke indikationer på, at
forbudsordningen har haft den ønskede reducerende effekt
på antallet og omfanget af bidskader på mennesker og
hunde.« I rapporten konkluderes det desuden, at bidskader
forårsaget af de forbudte racer i Danmark udgør en
lille del af bidskader på mennesker. Der er altså ingen
dokumentation for, at raceforbuddet har den tilsigtede effekt.
I 2014 blev loven revideret igen, og her blev
reglerne om skambidning ændret, men på trods af
evalueringen fra Københavns Universitet valgte man at
fastholde raceforbuddet (lov nr. 727 af 25. juni 2014).
Raceforbud giver dårlig dyrevelfærd og
medfører unødig aflivning af hunde
Ved indførelsen af hundeloven i 2010
advarede en bred vifte af fagfolk om, at loven ville ramme for
bredt og medføre unødvendige aflivninger af et stort
antal hunde, og at loven ikke ville ramme de uansvarlige hundeejere
og useriøse hundehandlere. For allerede anskaffede hunde kom
loven til at betyde, at hunde af de 13 nævnte racer, herunder
blandinger, hvor disse racer indgår, skulle bære
mundkurv og føres i snor. Desuden må disse hunde
hverken skifte ejer eller overdrages til andre.
Hundeloven forringede således
livskvaliteten for mange hunde. I dag er resultatet, at man afliver
raske og gode hunde, selv om de aldrig har udvist aggressiv
adfærd. Hundeloven koster således uskyldige hunde
livet, uden at den fjerner årsagen til, at der findes
aggressive hunde (»Mangelfuld revision af hundeloven«,
Dyrenes Beskyttelse, den 20. september 2013; »Sunde og
ufarlige hunde aflives uden grund«, Dyrenes Beskyttelse, den
17. maj 2011).
Erfaringer fra andre lande viser, at raceforbud ikke
virker
Både Holland, Skotland og Italien har
lige som Danmark haft raceforbud, men alle tre lande har
ophævet raceforbuddene igen - netop fordi der hverken var et
videnskabeligt grundlag for forbuddene, eller forbuddene havde en
effekt. Det samme er tilfældet i Spanien, hvor en
videnskabelig undersøgelse i 2007 dokumenterede, at landets
raceforbud ikke havde den ønskede effekt. I England har man
endda registreret en markant stigning af bidskader, efter der blev
indført et raceforbud i 1993 (»Mangelfuld revision af
hundeloven«, Dyrenes Beskyttelse, den 20. september
2013).
En hollandsk undersøgelse viste, at de
forbudte hunderacer aldrig havde stået for de mange skambid,
og at de uansvarlige hundeejere begyndte at interessere sig for
andre racer, det vil sige, at man rykkede problemerne over på
nye hunderacer (»Dog bites in The Netherlands: a study of
victims, injuries, circumstances and aggressors to support
evaluation of breed specific legislation.«, The Veterinary
Journal, Volume 186, nr. 3, december 2010, side 292-298).
Indførelse af ejeransvar i
hundeloven
Enhedslisten mener, at den nuværende
hundelov ikke fungerer efter hensigten. Enhedslisten er af den
holdning, at vi selvfølgelig ikke skal have farlige hunde i
Danmark. Da farligheden ifølge eksperter ikke er knyttet til
race, men derimod knyttet til hundenes opdragelse og opvækst
og hundeejerens adfærd, falder ansvaret i høj grad
tilbage på ejeren. Farlige hunde skal selvfølgelig
aflives, men de skal aflives, fordi den specifikke hund reelt er
farlig. Raceforbuddet bør derfor ophæves, og i stedet
skal fokus på de uansvarlige hundeejere styrkes.
Det bør derfor nærmere
undersøges, hvilke initiativer der har forebygget skader som
følge af aggressive hunde i andre lande, så disse
initiativer også kan indføres i Danmark. Eksempelvis
har flere lande indført hele eller dele af den
såkaldte Calgarymodel, som har vist sig at være
effektivt til at reducere aggressivitet blandt hunde og dermed
også antallet af bidskader (»Responsible dog
ownership«, www.calgary.ca).
Det er særlig tiltag, der tager
udgangspunkt i ejerens ansvar for hundens adfærd, og som
direkte involverer hundeejeren, der bør indføres.
Forslagsstillerne mener eksempelvis, at der bør oprettes
adfærdskurser, som hundeejere og hunde kan deltage i, hvis en
hund har udvist aggressiv adfærd, da korrekt træning
kan reducere chancen for problemadfærd
(»Undersøgelse version 2.0«, Foreningen Fair
Dog, juli 2011). Kurserne skal ikke være obligatoriske for
alle hundeejere, men de skal være en påbudsmulighed for
politiet i forbindelse med hunde, der udviser truende eller
aggressiv adfærd.
Derudover foreslås det, at der
indføres mulighed for påbud om
sterilisation/kastration og forbud mod tøjring,
såfremt en hund har udvist aggressiv adfærd.
De nævnte initiativer skal
tilføjes til påbudsmulighederne i den eksisterende
hundelov, jf. § 6, stk. 2, (lovbekendtgørelse nr. 76 af
21. januar 2015) på linje med hegning, bånd og
mundkurv.
Skriftlig fremsættelse
Maria Reumert
Gjerding (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af hundeloven for at fjerne raceforbud og
indføre ejeransvar for hundens adfærd.
(Beslutningsforslag nr. B 153)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.