Fremsat den 1. april 2016 af Christian
Poll (ALT), Maria Reumert Gjerding (EL) og Lisbeth Bech Poulsen
(SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af grænseværdier
for indholdet af tungmetaller i husdyrgødning fra landbruget
og i afgasset biomasse fra biogasanlæg
Folketinget pålægger regeringen at
sikre, at der stilles de samme grænseværdikrav for
tungmetaller til alle former for gødskning
(husdyrgødning fra landbruget såvel som afgasset
biomasse fra biogasanlæg), som der i dag stilles til
industri- og renseanlægsslam i henhold til
bekendtgørelse om anvendelse af affald til
jordbrugsformål (slambekendtgørelsen).
Folketinget pålægger i den
forbindelse regeringen at indføre kontrol af
husdyrgødning fra landbruget og afgasset biomasse fra
biogasanlæg og i den forbindelse tilsikre:
- At der
tilrettelægges et måleprogram for indholdet af zink og
kobber, så der sikres et fortløbende overblik over
niveauerne af disse stoffer i fødevarer, på
udbringningsarealer, i dyreliv samt i vandmiljøet.
- At der på
grundlag af den opdaterede viden snarest fastlægges generelle
regler for, hvor store mængder tungmetaller der må
tilføres jord.
- At der
indføres en overgangsordning for begrænsning af
tungmetaller i landbruget, som tilsikrer, at de berørte
landmænd ikke kommer i klemme mellem gamle og nye regler.
Bemærkninger til forslaget
Det kan være svært at
forstå, hvilken indflydelse ophobning af tungmetaller i vores
landbrugsjord har for den enkelte dansker. Vi kan ikke se det, vi
kan ikke smage det i vores fødevarer, og vi kender ikke det
fulde omfang af dets indvirkning på vores miljø.
Samtidig er brugen af tungmetaller på nuværende
tidspunkt bundet uløseligt sammen med vores
landbrugsproduktion, idet zink og kobber konsekvent tilsættes
i foderet til smågrise i konventionelle svinebrug for at
kompensere for den for tidlige fravænning fra soen. Det
betyder, at der i øjeblikket udspredes og ophobes store og
ukontrollerede mængder tungmetaller i den danske
landbrugsjord og natur gennem husdyrgødning fra
svineopdræt. Hermed står vi med en udfordrende
problemstilling, som forværres, jo længere tid vi
udsætter at opstille videnskabeligt baserede
grænseværdier for tungmetaller i foder,
husdyrgødning og landbrugsjord.
Der stilles heldigvis krav til det maksimale
indhold af tungmetaller, der må være i spildevandsslam
fra rensningsanlæg, før det udbringes som
gødning på landbrugsmarkerne. Men der stilles af
uransagelige årsager ikke tilsvarende krav til
husdyrgødning, som der udbringes ca. 14 gange så meget
af som spildevandsslam. Alternativet mener derfor, at det er
indlysende, at kravene til landbruget skal sidestilles med de krav
om test og grænseværdier for tungmetaller, som
rensningsanlæg og industri er underlagt. Samtidig mener vi,
at disse krav skal indfases over en årrække gennem
specifikke overgangsordninger, således at landmændene
bliver hjulpet til trinvist at reducere forbruget af tungmetaller
og således ikke kommer i klemme mellem gamle og nye
regler.
Spildevandsslam skal i henhold til
bekendtgørelsen om anvendelse af affald til
jordbrugsformål (slambekendtgørelsen) overholde visse
grænseværdier for bl.a. zink og kobber.
Slambekendtgørelsen indeholder en række bestemmelser,
som efter konkret vurdering af kommunerne helt forbyder udbringning
af slam i visse områder med for høje værdier af
tungmetaller. Men når det kommer til spredning af
husdyrgødning og afgasset biomasse fra biogasanlæg, er
der ingen grænser for mængden af tungmetaller.
En ny rapport fra Aarhus Universitet ved DCE
(»Belysning af kobber- og zinkindholdet i jord«, nr.
159, 2015) viser, at marker, der tilsammen kunne dække
størstedelen af Fyn, indeholder et problematisk niveau af
tungmetaller. Den store mængde kobber og zink, der
tilføres jorden, menes at være sket gennem udbringning
af husdyrgødning fra svineindustrien og har medført
en betydelig stigning i omfanget af disse tungmetaller i jorden.
Det er allerede mange steder et potentielt sundheds- og
miljøproblem, der ikke er blevet håndteret.
Med regeringens 16-punktsplan for landbruget
vil antallet af dyreenheder i Danmark blive hævet med 21,4
pct. fra 1,4 til 1,7 dyreenhed pr. ha jord. Det betyder også,
at tungmetalniveauet øges både i
husdyrgødningen og landbrugsjorden. Denne forøgelse
af indholdet af kobber og zink gør behovet for lovgivning
på området akut. Men allerede på nuværende
tidspunkt forurener landbruget jord, fødevarer, natur og
vandmiljø og dermed dyr og mennesker med skadelige
mængder af tungmetaller. Derfor skal husdyrgødning og
afgasset biomasse fra biogasanlæg underlægges de samme
regler som spildevandsslam i henhold til bekendtgørelsen om
anvendelse af affald til jordbrugsformål
(slambekendtgørelsen).
De danske tilladte grænseværdier
for zink i spildevandsslam er fire gange højere end f.eks.
den tilsvarende svenske værdi. Med så stor forskel fra
land til land er der behov for at revurdere
grænseværdier for tungmetaller, så de stemmer
overens med den nyeste forskning på området. Der er
yderligere behov for at opdatere test af tungmetalophobning i
fødevarer, vandmiljø og de plante- og dyrearter i den
danske natur, der påvirkes heraf. Den sidste danske
måling af tungmetaller i fødevarer er udgivet af DTU i
1984.
Derfor kommer vi ikke uden om: 1) at
undersøge aktuelle niveauer af zink og kobber i henholdsvis
foder, gylle, landbrugsjord, fødevarer, dyr og i det vand,
der udvaskes fra markerne, 2) at fastsætte nye
grænseværdier for tungmetaller i vores natur og
landbrugsjord og 3) at gøre disse grænseværdier
for tungmetaller gældende for det, der udbringes på
jorden, herunder først og fremmest spildevandsslam som
afgasset biomasse fra biogasanlæg og gylle.
Dokumentation
Kommunerne analyserer systematisk
spildevandsslam for bl.a. tungmetallerne zink og kobber, hvorimod
husdyrgødning og afgasset biomasse fra biogasanlæg
ikke analyseres af nogen myndighed, virksomhed eller andre,
på trods af at virkningen for mennesker og natur er den samme
som fra spildevandsslam.
Husdyrgødning indeholder i de nyligt
publicerede undersøgelser især væsentlig mere
zink end spildevandsslam. Der er fundet zinkindhold i gylle, der er
næsten dobbelt så højt som det tilladte niveau
for spildevandsslam.
Der er fundet zinkindhold i jorden fem steder,
der overskrider slambekendtgørelsens grænse for,
hvornår der ikke må tilføres mere zink. Der er
også fundet kobberindhold i jorden ét sted, der
overskrider slambekendtgørelsens grænse for,
hvornår der ikke må tilføres mere kobber.
Ifølge rapportens forfattere findes der intet fagligt
argument for, at det er lovligt at tilføre zink til jorden
via gylle, hvis det ikke er lovligt at gøre det med
spildevandsslam.
Miljøstyrelsen har gennem en rapport
fra DCE fået bekræftet, at størstedelen af den
zink og kobber, som den danske husdyrindustri anvender, ophobes i
landbrugsjorden. Siden 1998 er de målte middelkoncentrationer
i jord, hvor der udbringes husdyrgødning, steget med
henholdsvis 23,9 pct. for zink og 18,6 pct. for kobber.
Dansk spildevandsslam, der spredes på
jord, skal overholde visse grænseværdier for
tungmetaller. Hvert år analyserer kommunerne ca. 800
prøver af slam for at sikre, at det ikke indeholder for
meget tungmetal som f.eks. zink. Svinegylle, som der spredes 14
gange så meget af som slam målt i tørstof,
analyseres ikke for tungmetaller og skal ikke overholde
grænseværdier (80.000 t slam opgjort i tørstof
(Miljøstyrelsens tal om spildevandsslam opgjort i
tørstof: »Spildevandsslam fra kommunale og private
renseanlæg i 2005«) og 1.134.207 t
svinegylletørstof (Landbrug & Fødevarer:
Videncentret for Landbrug, 2013 (SEGES))).
DCE-undersøgelsen omfatter
prøvetagninger på ca. 500 markblokke. I Danmark findes
der ca. 360.000 markblokke. Der indgår således i
DCE-undersøgelsen blot 0,1 pct. af landets markblokke. 6 af
de målte markblokke, eller 1,1 pct., havde et forhøjet
indhold af zink eller kobber. Hvis det overføres til hele
landbrugsarealet, svarer det til, at godt 4.000 markblokke kunne
karakteriseres som værende forurenede i henhold til
bekendtgørelse om anvendelse af affald til
jordbrugsformåls (slambekendtgørelsen).
DCE-rapporten viser, at der i 2014 blev fundet
fem markblokke, hvor bekendtgørelse om anvendelse af affald
til jordbrugsformåls (slambekendtgørelsen)
grænse på 100 mg zink var overskredet. Værdierne
lå på følgende niveauer pr. kg tørstof:
123,70 mg, 100,88 mg, 133,30 mg, 117,92 mg og 130,44 mg. For kobber
er bekendtgørelse om anvendelse af affald til
jordbrugsformål (slambekendtgørelsen) grænse
på 40 mg pr. kg tørstof. DCE fandt en mark med et
indhold på 47,95 mg pr. kg tørstof. Der var
altså seks steder i Danmark i 2015, hvor der blev kørt
husdyrgødning på marker, hvor det ifølge
bekendtgørelse om anvendelse af affald til
jordbrugsformål (slambekendtgørelsen) er ulovligt at
tilføre mere henholdsvis zink og kobber.
Miljøstyrelsen oplyser, at
spildevandsslam gennemsnitligt indeholder 633 mg zink pr. kg
tørstof (seneste opgørelse 2009). Det tilladte
indhold i spildevandsslam er 4.000 mg zink pr. kg tørstof.
Der findes kun få undersøgelser af
husdyrgødnings indhold af f.eks. zink. I DMU-rapporten,
»Undersøgelse af miljøfremmede stoffer i
gylle« fra 2003 baseret på 17 repræsentative
prøver af husdyrgødning fra svin, var det
gennemsnitlige indhold af zink over 1.000 mg pr. kg
tørstof. I to videnskabelige
undersøgelser fra henholdsvis 1995 og 2007 indeholdt
husdyrgødningen henholdsvis 752 og 911 mg zink pr. kg
tørstof.
I den seneste DCE-rapport analyseres
husdyrgødning fra 11 ejendomme. De 11 prøver
indeholdt i gennemsnit 2.630 mg zink pr. kg tørstof -
altså mere end fire gange så meget som gennemsnittet af
indholdet i spildevandsslam. Det højeste indhold af zink
blev fundet i husdyrgødning fra en ejendom, der producerer
smågrise. Her var der 7.721 mg zink pr. kg tørstof
gylle. Det er næsten dobbelt så meget som det tilladte
indhold i spildevandsslam.
Forslag til overgangsordninger
Fra et miljømæssigt perspektiv
burde landbrugsjord med for høje niveauer af tungmetaller
blive beskyttet mod tilførsel af mere tungmetal fra
husdyrgødning. En sådan tilgang vil dog betyde en stor
indgriben i den nuværende landbrugsproduktion. Derfor
foreslås tre overgangsløsninger:
1)
Miljøgodkendelsen, der skal foreligge i forbindelse med en
udvidelse, ændring eller etablering af et landbrug, skal
indeholde en vurdering af tungmetalforholdene i de
pågældende spredningsarealer. Dette kan indføres
med det samme, mens der udføres en detaljeret
kortlægning af alle udspredningsarealer.
2) Der skal
indføres kontrol med grænseværdier for tungmetal
i foder både fra salgsvirksomheder og landbrug, der selv
blander foder.
3) I slutningen af
overgangsforløbet skal husdyrgødningen testes for
tungmetalindhold og må ikke spredes, hvis dette er for
højt.
Økonomiske konsekvenser af
beslutningsforslaget
Forslaget forventes efter
overgangsordningernes indfasning at have økonomiske
konsekvenser for eksisterende husdyrbedrifter, som anvender
så store mængder zink og kobber som fodertilskud, at
det ikke er muligt at overholde de fastlagte
grænseværdier. For godkendelsespligtige husdyrbrug vil
der ikke være yderligere økonomiske konsekvenser end
de, der følger af ønsket om etablering, ændring
eller udvidelse. Derudover vil der være omkostninger
forbundet med test- og dataindsamling.
Det vil have store både kortsigtede og
langsigtede økonomiske, sundhedsmæssige og natur- og
miljømæssige konsekvenser, hvis forslaget ikke
gennemføres. Det skyldes, at kontinuerlig tilførsel
af zink og kobber til jorden vil indebære tab af jordens
dyrkningsevne og værdi, og det vil udvikle miljøer,
der er økotoksikologiske for både det terrestriske og
det akvatiske plante- og dyreliv, og hermed skade
biodiversiteten.
Skriftlig fremsættelse
Christian Poll
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af grænseværdier for indholdet af
tungmetaller i husdyrgødning fra landbruget og i afgasset
biomasse fra biogasanlæg.
(Beslutningsforslag nr. B 151)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.