Fremsat den 1. april 2016 af Lisbeth Bech
Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om konsekvensanalyse af lovforslags betydning for
retssikkerheden
Folketinget opfordrer regeringen med virkning
fra folketingsåret 2016-17 til at foretage obligatoriske
konsekvensanalyser af et lovforslag, hvis lovforslaget
skønnes at ville have væsentlige positive eller
negative konsekvenser for retssikkerheden, og redegøre
herfor i lovforslagets bemærkninger som en del af grundlaget
for Folketingets behandling af lovforslag.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
skabe
- øget fokus
på retssikkerheden og
- bedre grundlag
for Folketinget til at vurdere et lovforslags konsekvenser for
borgernes retssikkerhed.
I dag bliver lovforslag screenet i forhold til
konsekvenser for eksempelvis miljø, erhvervsliv og den
offentlige økonomi. Der bør indsættes et
parameter, der vurderer de retssikkerhedsmæssige konsekvenser
af et givent lovforslag.
Socialistisk Folkeparti ønsker
således, at regeringen fremover skal foretage obligatoriske
konsekvensanalyser af et lovforslag, hvis lovforslaget
skønnes at ville have væsentlige konsekvenser for
retssikkerheden, og redegøre herfor i bemærkningerne
til disse lovforslag som en del af grundlaget for Folketingets
behandling af lovforslag.
Formålet med konsekvensanalyser af
lovforslag er at sikre, at konsekvenserne af et lovforslag er
belyst så grundigt som muligt. Konsekvensvurderinger bidrager
til at indkredse, hvordan man bedst kan opnå et givet
politisk mål, og hvilke positive og negative konsekvenser et
lovforslag har i forskellige sammenhænge. Det er det enkelte
ministeriums ansvar at sørge for, at der udarbejdes
konsekvensvurderinger.
Der henvises til »Vejledning om
konsekvensanalyser«, maj 2005, udgivet af en række
ministerier, som indeholder de nærmere retningslinjer for
sådanne konsekvensanalyser.
Statsministeriet har i cirkulære af 16.
september 1998 fastsat regler for samtlige ministerier og styrelser
om bemærkninger til lovforslag m.v. Det fremgår bl.a.
af cirkulæret, at bemærkninger til lovforslag
bør indeholde en række nærmere angivne
oplysninger. Lovforslags bemærkninger skal herefter
obligatorisk indeholde følgende:
- En vurdering af
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner
og regioner,
- en vurdering af
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet,
- en vurdering af
væsentlige miljømæssige konsekvenser,
- en vurdering af
forholdet til EU-retten og
- en
redegørelse for administrative konsekvenser for
borgerne.
Hovedtræk af lovforslagets konsekvenser
på de nævnte områder skal tillige i lovforslaget
sammenfattes i et skema efter lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Hvis et lovforslag ikke skønnes at have
sådanne konsekvenser som angivet i de fire sidste punkter,
skal dette fremgå af lovforslagets bemærkninger og af
det sammenfattende skema.
Det fremgår af Justitsministeriets
»Vejledning om lovkvalitet«, juni 2005, at lovforslags
bemærkninger ud over de obligatoriske krav, som fremgår
af ovennævnte cirkulære, efter omstændighederne
bør omtale øvrige konsekvenser af et lovforslag. Det
kan f.eks. dreje sig om forslagets regionalpolitiske konsekvenser
eller ligestillingsmæssige konsekvenser.
Der kan også være særlige
konsekvenser for f.eks. mennesker med handicap eller det frivillige
foreningsliv, som bør beskrives.
Socialistisk Folkeparti foreslår med
dette beslutningsforslag, at regeringen fremover obligatorisk skal
foretage konsekvensvurderinger af et lovforslag, hvis lovforslaget
skønnes at ville have væsentlige konsekvenser for
retssikkerheden, og redegøre herfor i lovforslagets
bemærkninger, som derved bliver en del af grundlaget for
Folketingets behandling af lovforslag.
Dette skal bl.a. ses i lyset af, at det
må antages, at ministre og ministerier fortrinsvis har fokus
på et lovforslags tilsigtede konsekvenser inden for
ministeriets eget ressort og i mindre grad har øje for et
lovforslags (eventuelt negative eller positive) virkninger for
retssikkerheden. Det er efter gældende regler det enkelte
ministeriums beslutning, om og hvornår der skal udarbejdes
konsekvensanalyser ud over de obligatoriske.
Beslutningsforslaget pålægger
dermed en ressortminister at skønne, om et lovforslag vil
have væsentlige konsekvenser for retssikkerheden. Hvis dette
er tilfældet, skal der foretages en nærmere
konsekvensanalyse, og lovforslagets bemærkninger skal
indeholde en konsekvensvurdering. Hvis ressortministeren
skønner, at et lovforslag ikke vil have væsentlige
positive eller negative konsekvenser for retssikkerheden, skal
dette fremgå af lovforslagets bemærkninger og af det
sammenfattende skema.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
konsekvensanalyse af lovforslags betydning for retssikkerheden.
(Beslutningsforslag nr. B 149)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.