Fremsat den 1. april 2016 af Rene Gade
(ALT), Rune Lund (EL) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om anvendelse af FN's modeloverenskomst ved
forhandlinger om dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og
lav- og mellemindkomstlande
Folketinget pålægger regeringen at
anvende FN's modeloverenskomst, når Danmark forhandler
dobbeltbeskatningsove?ren?skomster med lav- og mellemindkomstlande.
Det foreslås endvidere, at Folketinget pålægger
regeringen under forhandlinger om indgåelse af
dobbeltbeskatningsaftaler at udarbejde analyser, som belyser
fordele og ulemper ved de overenskomster, der forhandles om, og at
sørge for evaluering af indgåede
dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Bemærkninger til forslaget
Dobbeltbeskatningsoverenskomster er en aftale
mellem to stater om fordeling af beskatningsretten i situationer,
hvor begge lande efter deres interne skatteregler har ret til
beskatning af en indkomst.
For lav- og mellemindkomstlande er
skatteindtægter en forudsætning for finansiering af den
nødvendige udvikling af landene. Som det fremgår af
den tidligere regerings (S-R-SF) strategi for dansk
udviklingssamarbejde i publikationen »Retten til et bedre liv
- strategi for Danmarks udviklingssamarbejde« fra maj 2012
(folketingsåret 2011-12, URU, alm. del - bilag 216),
forudsætter udvikling, »at der skabes det
nødvendige offentlige indtægtsgrundlag til at
finansiere reformer og offentlige serviceydelser. Det øgede
skattegrundlag, som skabes gennem økonomisk vækst,
skal sætte udviklingslandene i stand til selv at finansiere
de offentlige udgifter.«
For lav- og mellemindkomstlande er udenlandsk
handel og udenlandske investeringer af stor betydning for landenes
fremtidige udvikling og vækst. Det vil ofte være af
væsentlig betydning for udenlandske virksomheder, der
overvejer at etablere sig i det pågældende lav- eller
mellemindkomstland at kende beskatningsforholdene dels i det land,
hvor aktiviteten foregår, dels i det land, hvor virksomhedens
hovedsæde er etableret, da det ofte vil være en
forudsætning for investeringer, at virksomhederne ikke
beskattes i flere lande af samme indkomst.
Dobbeltbeskatningsoverenskomster giver således virksomhederne
retssikkerhed. Indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster
er for mange lav- og mellemindkomstlande derfor et væsentligt
led i tiltrækningen af investeringer, som på lang sigt
kan medvirke til udvikling, vækst og velstand.
Der kan dog opstå ulige
forhandlingsvilkår, når et ressourcestærkt land
som Danmark og et udviklingsland forhandler
dobbeltbeskatningsaftaler på plads. Dels har
udviklingslan?dene et særlig stort behov for at
tiltrække de nødvendige investeringer til landet,
så den fremtidige udvikling sikres, hvorfor disse lande kan
risikere lettere at give sig i forhandlingerne om
beskatningsretten, dels eksisterer der ofte et ulige
donor-modtager-forhold blandt forhandlingsparterne, hvor
udviklingslandene er afhængige af bistand fra
højindkomstlande. Det kan potentielt påvirke
magtforholdet mellem forhandlingsparterne, så
beskatningsrettigheder på den baggrund risikerer at blive
skævt fordelt til fordel for højindkomstlande som
Danmark.
FN har i anerkendelse af forskelligheden i
medlemslandenes økonomiske interesser udviklet en
modeloverenskomst, som sikrer, at beskatningen hovedsagelig
placeres hos det land, hvor aktiviteten foregår
(kildestaten).
Til trods for at FN's modeloverenskomst bl.a.
er udviklet for at tage højde for variationen i landenes
økonomiske interesser, anvender de fleste europæiske
lande under forhandlinger med lav- og mellemindkomstlande alligevel
OECD's modeloverenskomst, hvor beskatningen hovedsagelig placeres
hos det land, hvor virksomheden har hovedsæde, hvilket typisk
vil være i et industrialiseret land.
Af en landeoversigt i rapporten »Fifty
Shades of Tax Dodging, The EU's role in supporting an unjust global
tax system«, Eurodad (European Network on Debt and
Development), 2015 fremgår det således, at kun få
lande som f.eks. Tjekkiet, Tyskland, Irland, Italien, Polen,
Slovenien og Sverige tillader elementer af FN's modeloverenskomst,
når de forhandler med udviklingslande.
FN-modeloverenskomsten står
således i kontrast til OECD-modeloverenskomsten, som Danmark
anvender ved indgåelse af dobbeltbeskatningsaftaler, idet
OECD-overenskomsten forudsætter, at forhandlingsparterne har
en vis økonomisk ligevægt. Alternativet, Enhedslisten
og Socialistisk Folkeparti anser derfor ikke
OECD-modeloverenskomsten som en model, der passer ved forhandlinger
mellem industrialiserede lande og lav- og mellemindkomstlande.
Det er vigtigt, at Danmark også i
forbindelse med udarbejdelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster
lever op til vores forpligtelser til en sammenhængende
udviklingspolitik, som af OECD benævnes Policy Coherence for
Development (PCD).
Forpligtelserne i PCD har som hovedmål
at fostre synergi mellem politikområder for at opnå en
bæredygtig udvikling, at øge regeringers kapacitet til
at identificere trade-offs (afvejninger) og forene indenlandske
politiske mål med internationale aftalemål og at
adressere de negative afsmittende effekter af indenlandske
politikførelser på langsigtede
udviklingsmål.
I forbindelse med
dobbeltbeskatningsoverenskomster vil der ofte være en
afvejning mellem kortsigtede indenlandske gevinster og langsigtede
udviklingsmål. Her er det centralt, at Danmark lever op til
sine internationale forpligtelser, når der forhandles
dobbeltbeskatningsoverenskomster.
I Alternativets, Enhedslistens og Socialistisk
Folkepartis optik er Danmark et foregangsland, og Danmark
bør derfor også gå i front, når det
gælder udviklingen af lav- og mellemindkomstlande. Danmarks
skattepolitik skal således ikke ske på bekostning af
vores udviklingspolitik.
På den baggrund foreslås det, at
regeringen under forhandlinger om fremtidige
dobbeltbeskatningsaftaler med lav- og mellemindkomstlande
pålægges at anvende FN's modeloverenskomst.
Endvidere foreslås det, at regeringen i
forbindelse med forhandlinger om dobbeltbeskatningsoverenskomster
pålægges at udarbejde en analyse, som belyser fordele
og ulemper ved den konkrete dobbeltbeskatningsoverenskomst, der
forhandles - både for Danmark og for det land, der forhandles
med. Endelig forslås det, at
dobbeltbeskatningsoveren?skomster løbende - f.eks. hvert
femte år - evalueres, så det sikres, at ingen lande har
uproportionalt stor gavn eller ulempe af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Danmark. Er dette
tilfældet, må aftalen genforhandles.
Skriftlig fremsættelse
Rene Gade
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
anvendelse af FN's modeloverenskomst ved forhandlinger om
dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og lav- og
mellemindkomstlande
(Beslutningsforslag nr. B 146)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.