Fremsat den 1. april 2016 af Josephine
Fock (ALT) og Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om hensyntagen til social og
miljømæssig bæredygtighed i ATP's
investeringer
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag til lov om ændring af lov om
ATP, hvorved der indføres en regulering af ATP's
investeringer, således at investeringer i kul-, olie- og
gasproduktion udfases og det sikres, at ATP's investeringer tager
hensyn til social og miljømæssig
bæredygtighed.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget har overordnet til
formål at sikre, at investeringer foretaget af den
statskontrollerede virksomhed ATP understøtter ønsket
om en bæredygtig samfundsudvikling og den grønne
omstilling, der skal til. Dette kræver i praksis, at
investeringer i klimabelastende virksomhed afvikles til fordel for
investeringer, der understøtter grønne
energiformer.
Samfundet skal videreudvikles i en retning,
hvor bæredygtighed står øverst, hvis vi skal
klare klimakrisen. Beslutningsforslaget baserer sig på en
ansvarsfølelse over for påvirkningen af nulevende og
fremtidige generationers levevilkår som konsekvens af
klimaforandringer. Dertil hviler beslutningsforslaget på en
ambition om et samfund i miljømæssig balance. Vi skal
med nutidige tiltag vise ansvar over for fremtiden og handle
på de politiske visioner, vi har for Danmark og verden.
Danmark har med FN's klimaaftale i Paris under
COP21 (»United Nations: FCCC/CP/2015/L. 9/Rev. 1«)
forpligtet sig på internationale målsætninger om,
at den gennemsnitlige globale temperaturstigning skal holdes godt
under 2 grader, og at vi sammen med resten af verden skal arbejde
for at holde den under 1½ grad. Dette sker i erkendelsen af,
at det markant vil mindske risikoen ved og følgerne af
klimaforandringerne.
For at opfylde disse målsætninger
kræves en overensstemmelse mellem klimapolitik og
øvrige politikområder. Her står kontinuerlige
investeringer i fossile energiselskaber i direkte modstrid med
klimamålsætningerne. Ifølge det Internationale
Energiagentur, IEA, skal to tredjedele af de kendte fossile
energireserver forblive i undergrunden, hvis verdenen skal leve op
til målet om at bremse temperaturstigningen globalt ved 2
grader, »World Energy Outlook 2012 - executive
summary«, side 3,
www.iea.org/publications/freepublications/publication/english.pdf.
Konkret betyder det, at sort energiproduktion,
der har omkostninger for mellem 75 og 95 USD pr. olietønde,
ikke vil være rentable investeringer på lang sigt
(Carbon Tracker Initiative har lavet beregningen).
Dette faktum implicerer, at en
fortsættelse af investeringer i fossil energiudvinding
modvirker det arbejde, som verdens lande, inklusive Danmark,
påtager sig for at hindre katastrofale konsekvenser for
klimaet - et arbejde, der er både dyrt og vanskeligt, og som
vi derfor bør fjerne alle umiddelbare forhindringer for.
Det er desuden forslagsstillernes klare
overbevisning, at det på lang sigt er forbundet med en
betydelig økonomisk risiko at fortsætte med at binde
danske borgeres pensionsopsparinger til fossile energiselskaber.
Skal klimamålsætningerne nås, indebærer
dette som nævnt, at størstedelen af de underjordiske
fossile energireserver skal forblive urørte. Investeres
pensionskunders opsparing i disse reserver, er det således
forbundet med høj risiko, såfremt det politisk
besluttes, at udvindingen af fossil energi udfases for at
undgå klimaforandringer. I så fald ville fossile
energiselskabers aktier blive såkaldt stranded assets,
altså værdipapirer, hvis værdi pludselig
forsvinder. Denne situation ville i sagens natur være
katastrofal for de danske pensionskunder, hvorfor denne risiko
bør minimeres.
Danske lønmodtagere er forpligtede til
at indbetale til ATP og kan ikke vælge at placere deres
opsparing hos andre selskaber (som f.eks. livs- og
pensionsselskaber). Desuden er ATP under statskontrol, med
henvisning til at ATP's virksomhed udføres i henhold til lov
om ATP (lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober 2014 med
senere ændringer). Det er derfor forslagsstillernes holdning,
at ATP's investeringsvirksomhed skal understøtte den
samfundsmæssige interesse, herunder den samfundsudvikling,
staten gennem lovgivning fremmer på vegne af borgerne.
Det antages, at staten fører
klimapolitik på vegne af borgerne, og at de
klimamålsætninger, Danmark har sat sig nationalt og
internationalt, derfor er udtryk for samfundets interesse. Derfor
anser forslagsstillerne det som stridende mod, at man i en
statskontrolleret virksomhed, der har det ene formål at tjene
medlemmerne, dvs. borgerne, handler på en måde, der
modarbejder den ønskede samfundsudvikling. I stedet
bør ATP's investeringer afspejle og understøtte denne
samfundsudvikling, der bl.a. indebærer ambitiøse
klimamålsætninger og større social og
miljømæssig bæredygtighed.
Det fremgår af ATP's retningslinjer for
social ansvarlighed i forbindelse med investeringer (»ATP's
retningslinjer for social ansvarlighed i forbindelse med
investeringer«) side 1,
www.atp.dk/sites/default/files/2_suppl_oplysninger_social_ansvarlighed_ifm_investeringer.
pdf, at »Varetagelsen af hensyn til social ansvarlighed er en
central del af den opgave, ATP løser på medlemmernes
vegne«, og at »Social ansvarlighed oftest [er] en
forudsætning for en varig, god indtjening og dermed for
bevarelse af aktieinvesteringernes realværdi«.
Hertil fremhæver retningslinjerne, at
»de virksomheder, ATP køber aktier i, skal respektere
lov og ret i de lande, hvor de opererer. Derudover skal de
respektere de regler, normer og standarder, der følger af
konventioner og andre internationale aftaler, som Danmark har
tiltrådt i fx EU og FN. Det gælder, uanset om det land,
hvori selskabet opererer, har tiltrådt disse
konventioner«.
Nærværende beslutningsforslag
anses således som en måde at realisere ATP's
retningslinjer for social ansvarlighed ved at leve op til FN's
internationale klimaaftale, som Danmark har tiltrådt. Det er
desuden statens ansvar, at ATP lever op til de retningslinjer om
social ansvarlighed, som i øvrigt er sat af FN.
Konkret indebærer beslutningsforslaget,
at ATP inden for 10 år skal frasælge alle sine aktiver
i kul-, olie- og gasproduktion. Udfasningen af disse investeringer
i fossile energivirksomheder skal altså ske over en
årrække. Samtidig medfører en vedtagelse af
beslutningsforslaget, at ATP øjeblikkeligt
pålægges at stoppe nye investeringer i kul- , olie- og
gasproduktion. Transitionen væk fra fossile
energiinvesteringer skal ske med det formål at fremme
investeringer, der tager hensyn til eller promoverer
miljømæssig bæredygtighed. ATP skal fremover
investere i overensstemmelse med FN's
2-gradersmålsætning.
Dertil kan kravet om, at ATP's investeringer
tager hensyn til social og miljømæssig
bæredygtighed, præciseres, til at investeringerne lever
op til Danmarks klimapolitiske forpligtigelser, som de står
nedfældet i COP21-aftalen, og at investeringer i danske
virksomheder så vidt muligt foretages i virksomheder, der
planlægger at få eller har overenskomst. Dertil skal
indføres krav om indgåelse af overenskomst på de
arbejdspladser, man investerer i, sådan som visse norske
pensionskasser har gjort.
Beslutningsforslaget indebærer derved,
at der ved lov skal ske en ændring af opbygningen af ATP, da
det i dag er ATP's bestyrelse bestående af arbejdsmarkedets
parter, der alene bestemmer investeringsstrategien. Med dette
lovforslag skal opbygningen ændres i det omfang, at
Folketinget skal kunne stille krav om, at investeringerne skal
flugte med Danmarks overordnede målsætninger for
samfundsudviklingen, herunder bl.a. FN's klimaaftale og Danmarks
egen målsætning om at være uafhængig af
fossile brændsler i 2050. Desuden er det forslagsstillernes
opfattelse, at ATP's bestyrelse i forvejen burde lave denne
prioritering som følge af de retningslinjer for social
ansvarlighed i forbindelse med investeringer, som ATP selv har
angivet, herunder at respektere de internationale forpligtelser,
Danmark har over for FN.
Ifølge regeringens vejledning om
ansvarlige investeringer, hvor ATP, Finansrådet,
Finanstilsynet m.fl. selv har deltaget, handler samfundsansvar om,
at virksomheder udnytter de forretningsmæssige muligheder,
der ligger i at bidrage til løsningen af samfundets sociale
og miljømæssige udfordringer f.eks. gennem udviklingen
af energieffektive teknologier og miljøvenlige produkter
(»Vejledning om Ansvarlige Investeringer, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, 2010« og
www.samfundsansvar.dk/sites/default/files/media/vejledning_om_ansvarlige_investeringer_sep2010.
pdf). Det er dette samfundsansvar, der ønskes fremmet gennem
nærværende beslutningsforslag.
ATP står sammen med Danske Bank, Danica
Pension og PensionDanmark bag en fond stiftet den 2. marts 2015,
der sigter mod klima- og energiteknologi med investeringer på
op til 1 mia. kr. tilsammen (»Ny fond øger
virksomheders adgang til ansvarlig kapital«,
www.atp.dk/presse/nyheder/ny-fond-oeger-virksomheders-adgang-til-ansvarlig-kapital).
Set i lyset af ATP's samlede formue på
600 mia. kr. bør ATP i højere grad prioritere denne
fond, såfremt ATP som Danmarks stærkeste
pensionsforvalter fortsat skal kunne kalde sig en bevidst investor
med fokus på klima. ATP's officielle holdning er desuden, at
fossil energi er nødvendigt for samfundet og derfor ikke
problematisk at investere i. Med dette beslutningsforslag
ønsker forslagsstillerne at gøre det til et krav for
ATP at flugte med Danmarks overordnede politiske
målsætninger. Dette indebærer bl.a.
fossiluafhængighed i 2050 og derved en holdning om, at fossil
energi ikke bør være nødvendig for
samfundet.
Endeligt skal det understreges, at det
formentlig mest omfattende studium til dato af sammenhængen
mellem »Corporate Social Performance« (CSP) og
»Corporate Financial Performance« (CFP) viser en
beskeden, men dog signifikant positiv sammenhæng
(»Vejledning om Ansvarlige Investeringer, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, 2010«,
www.samfundsansvar.dk/sites/default/files/media/vejledning_om_ansvarlige_investeringer_sep2010.
pdf). Derudover konkluderer analysen, at der ingen negative
økonomiske effekter er for virksomhederne af at udvise
samfundsansvar.
Samlet set skal beslutningsforslaget sikre, at
ATP har en forretningsmodel, som er kompatibel med FN's
målsætning om at holde temperaturstigningen globalt
under 2 grader, som Danmark har forpligtet sig til at arbejde for.
Det er således forslagsstillernes opfattelse, at hvis ATP
frasælger sine aktiver i fossile energiselskaber og fremover
tager hensyn til social og miljømæssig
bæredygtighed i sine investeringer, vil ATP i højere
grad vil investere i overensstemmelse med samfundets interesser,
samtidig med at dette sker på en økonomisk
bæredygtig og ansvarlig måde. Derved vil ATP ikke blot
leve op til sit formål om at levere danske
lønmodtageres økonomiske grundtryghed, men
gøre dette på en måde, der samtidig
understøtter udviklingen af et socialt og økonomisk
bæredygtigt samfund.
Skriftlig fremsættelse
Josephine Fock
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
hensyntagen til social og miljømæssig
bæredygtighed i ATP's investeringer.
(Beslutningsforslag nr. B 138)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.