Fremsat den 29. marts 2016 af
udenrigsministeren (Kristian Jensen)
Forslag til folketingsbeslutning
om udsendelse af yderligere danske militære
bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL i Irak og
Syrien
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
yderligere danske militære bidrag - på baggrund af
anmodning fra USA samt konsultationer i den internationale
koalition til bekæmpelse af terrorbevægelsen ISIL i
Irak og Syrien - stilles til rådighed for den internationale
indsats, der støtter Iraks militære indsats mod ISIL
og bistår myndighederne i Irak med at beskytte
civilbefolkningen mod alvorlige overgreb. Bidraget supplerer de
øvrige danske militære bidrag, jf.
folketingsbeslutning B 123 af 2. oktober 2014 samt B 8 af 10.
november 2015.
Bemærkninger til forslaget
I. Terrorbevægelsen ISIL (Islamisk Stat
i Irak og Levanten) udgør fortsat en alvorlig trussel mod
befolkningerne i flere lande i Mellemøsten og Nordafrika
samt mod international, herunder dansk, sikkerhed. Det underbygges
af terrorbevægelsens angreb mod både militære og
civile mål i og uden for regionen. FN's Sikkerhedsråd
har i resolution 2249 (2015) slået fast, at ISIL udgør
en global trussel af hidtil uset karakter mod international fred og
sikkerhed.
ISIL kontrollerer dele af det centrale og
nordvestlige Irak og det centrale og østlige Syrien. ISIL's
kontrol over områder i Syrien indebærer, at gruppen har
mulighed for at omgruppere enheder og flytte personel og materiel
på tværs af grænsen til Irak. Fra de
områder, hvor ISIL har kontrollen, har gruppen desuden
mulighed for at planlægge og gennemføre terrorangreb
mod Irak samt i regionen og resten af verden.
ISIL's brutale fremmarch i Syrien og Irak har
desuden medført, at befolkningerne i landene bliver drevet
på flugt. ISIL har systematisk begået massive overgreb,
herunder massehenrettelser. FN's Sikkerhedsråd har siden 2014
i flere resolutioner fordømt ISIL, herunder
terrorbevægelsens grove overgreb mod civile og alvorlige
krænkelser af menneskerettighederne. Samtidig gør
kamphandlingerne og ISIL's tilstedeværelse det vanskeligt for
humanitære aktører at opnå adgang til de
nødlidende i konfliktområderne. Der vurderes at
være behov for yderligere støtte til Iraks kamp mod
ISIL, herunder for, i overensstemmelse med princippet om Responsibility to Protect, at bistå
myndigheder i Irak med at beskytte civilbefolkningen mod alvorlige
overgreb.
Den amerikansk-ledede internationale koalition
til bekæmpelse af ISIL tæller over 65 partnere, heraf
mere end 10 fra regionen. Mere end 25 lande bidrager militært
gennem direkte kampstøtte og militær træning,
ved tilvejebringelse af våben, ammunition og andet udstyr
eller med logistisk støtte. Herudover bidrager en lang
række koalitionslande, ligesom Danmark, med civile tiltag via
koalitionens stabiliseringsarbejde og via bilateral støtte
til Irak og i Syrien. Dertil kommer en omfattende humanitær
bistand i regionen, som i overensstemmelse med principperne for
humanitær bistand er adskilt fra koalitionens indsats og
således ikke indgår i strategien herfor.
Irak spiller en afgørende rolle i den
internationale indsats mod ISIL. På det militære
område er det lykkedes irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrker
at forhindre ISIL i at tage kontrollen over væsentlige nye
områder af landet, ligesom ISIL er blevet trængt
tilbage fra en række områder, herunder byen Ramadi vest
for Bagdad. Den irakiske regering har under premierminister Haidar
al-Abadi aktivt bekæmpet ISIL og vist vilje til at inkludere
alle landets befolkningsgrupper. Den internationale koalition,
herunder Danmark, støtter den irakiske regering i disse
bestræbelser.
I Syrien er flere regionale og internationale
aktører involveret i konflikten, der i marts 2016 gik ind i
sit sjette år. FN leder fortsat de internationale
bestræbelser på at finde en politisk løsning
på konflikten. Den 27. februar 2016 trådte en aftale om
at indstille kamphandlingerne mellem regimet og oppositionen i
kraft. Aftalen omfattede ikke FN-kategoriserede terrorgrupper, som
inkluderer ISIL, der fortsat udnytter det magttomrum, der er
opstået som følge af den syriske konflikt. USA,
Storbritannien, Nederlandene, Frankrig, Australien og flere lande i
regionen gennemfører fortsat luftoperationer i Syrien rettet
mod ISIL.
II. Der er enighed i koalitionen om, at den
militære indsats mod ISIL skal intensiveres yderligere med
henblik på at trænge terrorbevægelsen tilbage.
Koalitionen har på den baggrund opgjort et militært
behov for en række kapaciteter, herunder særligt
støtte til luftangreb, kapaciteter til overvågning og
efterretningsindhentning, specialoperationsstyrker, bidrag til
kapacitetsopbygning af militære partnere, udstyr og
ammunition til lokale styrker, medicinske faciliteter samt
logistikstøtte. Hertil kommer et behov for yderligere bidrag
til koalitionens civile indsatser, herunder minerydning,
træning af politienheder og øvrige
stabiliseringsindsatser.
Siden beslutningen om at udsende det
supplerende danske bidrag i form af en mobil radar med
dertilhørende personel, jf. folketingsbeslutning B 8
vedtaget 10. november 2015, har Danmark og en række
øvrige koalitionslande modtaget en anmodning fra USA af 1.
december 2015 om yderligere militære bidrag. Den amerikanske
anmodning til Danmark fokuserede bl.a. på de bidrag, som nu
foreslås udsendt. Herudover har også Frankrig - i
forlængelse af terrorangrebet i Paris den 13. november 2015 -
anmodet Danmark om at bidrage yderligere til koalitionens indsats
samt til øvrige indsatser til imødegåelse af
terrorisme i Mellemøsten og Afrika.
Det er regeringens målsætning, at
Danmark skal yde en omfattende og samtænkt indsats i kampen
mod ISIL i overensstemmelse med den internationale koalitions
strategi. Den militære indsats mod ISIL er en
nødvendig, men langtfra tilstrækkelig betingelse for,
at kampen mod ISIL kan vindes, og den skal derfor suppleres af
omfattende og langsigtede civile såvel som diplomatiske
indsatser. Kun gennem en bredspektret og vedholdende indsats kan
varig fred og stabilitet i regionen sikres. På denne baggrund
vil de yderligere danske bidrag til den internationale indsats mod
ISIL bestå af militære bidrag, jf. afsnit III, samt en
række planlagte civile bidrag, jf. afsnit IV.
III. De yderligere militære bidrag
består af tre dele: Et F-16 kampflybidrag, et styrkebidrag
omfattende specialoperationsstyrker og et C-130J
transportflybidrag. Derudover vil der i forbindelse med etablering
og hjemtagning af bidragene i regionen være behov for
midlertidig udsendelse af yderligere personer til udpakning,
opstilling og klargøring samt nedtagning af faciliteter mv.,
herunder etablering af kommunikationsforbindelser. Alle tre bidrag
vil indgå i koalitionens indsats mod ISIL i Irak og
Syrien.
Kampflybidraget vil bestå af fire
operative F-16 kampfly samt op til tre F-16 kampfly i logistisk
reserve og vil omfatte op til ca. 110 personer, herunder bl.a.
teknikere, logistikere, sikringsbidrag samt forbindelses- og
stabsofficerer ved relevante hovedkvarterer. De danske fly vil
kunne indsættes i det fulde spektrum af luftoperationer inden
for irakisk og syrisk territorium, hvilket kan indebære
deltagelse i såvel informationsindhentning som offensive
luftoperationer. Kampflybidraget udsendes i op til ca. seks
måneder til en base i regionen.
Styrkebidraget omfattende
specialoperationsstyrker vil bestå af op til ca. 60 personer
inklusiv nødvendige støttefunktioner, bl.a.
logistik-, og sikringsbidrag, idet omfanget, opgaver og placering
vil kunne variere som følge af udviklingen i koalitionens
behov samt den nærmere afklaring af de konkrete opgaver.
Opgaven ventes indledningsvis at omfatte træning og
rådgivning samt støtte i form af
informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte
til irakiske og kurdiske styrker, idet disse vil kunne omfatte
irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrker, herunder også politi-
og grænseenheder, samt lokale styrker, herunder
stammeenheder. Udvælgelse af enhederne vil ske i samarbejde
med koalitionen.
Styrkebidraget vil desuden kunne støtte
koalitionens samlede specialoperationsopgaver i kampen mod ISIL i
Irak og Syrien, herunder gennem selvstændig
opgaveløsning i mere traditionelle
specialoperationsstyrkeopgaver. Bliver der i Irak på et
senere tidspunkt behov for deltagelse af styrkebidraget omfattende
specialoperationsstyrker i andre opgavetyper end træning og
rådgivning samt støtte i form af
informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte,
vil det ske på baggrund af samtykke fra de irakiske
myndigheder og efter inddragelse af Folketinget, jf. afsnit IX. Der
vil endvidere ske inddragelse af Folketinget, hvis det bliver
aktuelt for styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker at
deltage i opgaver i Syrien, eller hvis der sker væsentlige
ændringer i forhold til opgaver eller samarbejdspartnere, jf.
afsnit IX. Der henvises i øvrigt til beslutningsforslagets
bilag 1.
Transportflybidraget vil bestå af et
C-130J transportfly og vil omfatte op til ca. 60 personer, idet det
præcise antal bl.a. vil afhænge af den konkrete
placering og muligheden for at trække på eksisterende
støttefunktioner mv. Bidraget vil primært skulle
støtte koalitionens specialoperationsopgaver i Irak og
Syrien, men vil også kunne støtte koalitionen mere
generelt. Opgaverne vil bl.a. kunne omfatte almindelige
lufttransportopgaver, nedkastning af forsyninger til styrker
på jorden samt evakuering af syge og sårede.
Transportflybidraget udsendes i op til ca. seks måneder og
vil operere fra en base i regionen.
Truslen mod de danske bidrag vil i visse
situationer kunne være HØJ eller MEGET HØJ, jf.
afsnit VII. Det er dog vurderingen, at enhederne er uddannet,
trænet og udrustet til at håndtere de trusler, der kan
forekomme, og risikoen søges dertil nedbragt gennem
planlægning af de enkelte missioner og opgaver ud fra den
konkrete trussel.
Endvidere udvides opgaverne for det
eksisterende kapacitetsopbygningsbidrag, der er udsendt i
medfør af folketingsbeslutning B 123 vedtaget 2. oktober
2014, så kapacitetsopbygningsbidraget fremover også kan
træne lokale irakiske styrker, herunder stammeenheder, og kan
støtte styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrkers
opgaveløsning uden for etablerede baser i Irak, herunder med
eksempelvis overvågning med ubemandede fly og logistik.
Opgaven for de danske stabsofficerer i koalitionens stabe udvides
desuden til også at omfatte Syrien.
Der etableres en tværministeriel task force, der vil håndtere
særlige situationer med frihedsberøvede personer, hvis
det bliver nødvendigt. Skulle der opstå en situation,
hvor et dansk bidrag frihedsberøver personer i Irak eller
Syrien, kan der være yderligere ekstraordinært behov
for at udsende et bidrag på op til ca. 20 personer, herunder
militærpoliti, sikkerhedspersonel og militærjurister,
til at bistå det danske bidrag.
De danske militære bidrag vil være
under operativ kontrol af koalitionen, men den danske forsvarschef
bevarer fuld kommando.
IV. Der er enighed i koalitionen om, at
indsatsen mod ISIL ikke kun skal intensiveres militært, men
også civilt. Som led i regeringens målsætning om
at yde en bred og samtænkt indsats i kampen mod ISIL, ser
regeringen løbende på hvilke nye tiltag, der kan tages
fra dansk side og hvorvidt eksisterende tiltag kan udbygges.
Regeringen planlægger at lancere et
treårigt regionalt stabiliseringsprogram for Syrien og Irak
for 2016-2018, hvortil der indtil videre er afsat 122,5 mio. kroner
i 2016. Programmet har bl.a. til formål at styrke
modstandsdygtigheden over for ISIL i de to lande og støtte
stabilisering af områder, der er blevet befriet fra ISIL.
Programmet vil bygge videre på eksisterende indsatser under
de igangværende stabiliseringsprogrammer for henholdsvis
Syrien og Irak jf. afsnit V. I Irak er udviklingen af en fungerende
sikkerhedssektor og en fastholdelse af den irakiske regerings
inklusionsdagsorden afgørende. Herudover er de aktuelle
stabiliseringsindsatser, bl.a. fjernelse af luremineringer, en
forudsætning for, at den fordrevne befolkning kan vende
tilbage. I Syrien vil fremskridt i det politiske forhandlingsspor
skulle følges op med konkrete støtteinitiativer. Der
arbejdes endvidere for at forbedre de basale levevilkår for
den lokale befolkning. Herudover skal det regionale program fremme
en positiv udvikling på længere sigt i begge lande.
Med henblik på at imødekomme de
omfattende udfordringer med minerydning i befriede byer, vil
regeringen bl.a. gennem det regionale stabiliseringsprogram
støtte et amerikansk-ledet minerydningsprojekt i Ramadi,
ligesom det planlægges at bidrage til at styrke det irakiske
civile politi ved udsendelse af en rådgiver fra Rigspolitiet.
Ydermere er det forventningen, at regeringen gennem
stabiliseringsprogrammet vil bidrage til opretholdelse af sikkerhed
og levering af basale serviceydelser, såsom sundhed og
elektricitet, i visse oppositionskontrollerede områder i
Syrien.
Regeringen har herudover afsat 28,5 mio.
kroner til arbejdet med at stoppe tilgangen af fremmedkrigere,
forebygge ekstremisme, afskære ISIL's pengestrømme
samt imødegå terrorbevægelsens propaganda.
Indsatserne, der i forskelligt omfang planlægges
gennemført i Jordan, Tunesien, Libanon og Irak, vil fokusere
på at begrænse pengeoverførsler i regionen,
på forebyggelsesprogrammer samt på samarbejde med
lokale NGO'er, der modarbejder ISIL's propaganda. Erfaringer og
ekspertise fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet, Politiets Efterretningstjeneste, Kriminalforsorgen
samt Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet og danske
kommuner vil indgå i arbejdet. Desuden planlægger
Danmark at yde særlig ekspertstøtte til koalitionens
arbejde på terrorfinansieringsområdet samt yderligere
støtte til indsatsen mod ISIL's propaganda.
V. De foreslåede yderligere
militære bidrag vil supplere en række tidligere og
eksisterende danske bidrag til den internationale indsats mod
ISIL.
I medfør af folketingsbeslutning B 123
vedtaget 2. oktober 2014 har det danske kapacitetsopbygningsbidrag
på op til ca. 120 personer indtil videre været med til
at uddanne omkring 3.500 irakiske sikkerhedsstyrker. Dertil kommer,
at danske soldater tidligere var med til at uddanne ca. 600
kurdiske sikkerhedsstyrker (peshmergaer). Danmark bidrager desuden
til koalitionens stabe med op til ca. 20 personer. I medfør
af folketingsbeslutning B 8 vedtaget 10. november 2015 bidrager
Danmark endvidere med en radarkapacitet på op til ca. 30
personer, som bidrager til luftrumsovervågning og
luftrumskontrol i det vestlige Irak og østlige Syrien.
Danmark har tidligere bidraget med et kampflybidrag, jf.
folketingsbeslutning B 123 vedtaget 2. oktober 2014, samt et
transportflybidrag, i medfør af folketingsbeslutning B 122
vedtaget 27. august 2014.
Danmark har ligeledes været blandt de
mest markante bidragsydere til civile indsatser i Irak og Syrien,
herunder til koalitionens samt FN's indsatser. Gennem
Syrien-stabiliseringsprogrammet for 2015-2016 har Danmark
støttet beskyttelsen af lokalbefolkningen og bidraget til
levering af basale serviceydelser i lokalsamfundene i
oppositionskontrollerede områder. I Irak har Danmark
støttet koalitionens stabiliseringsindsats via det danske
stabiliseringsprogram for Irak for 2015-2016. Herudover har den
danske indsats fokuseret på fremme af
sikkerhedssektorreformer, styrkelse af civilsamfundet og frie
medier. Danmark støtter ligeledes FN's minerydningsindsatser
(i regi af UNMAS) i Irak og Syrien med 30 mio. kroner i perioden
2015-2016.
Adskilt herfra bidrager Danmark endvidere
substantielt til at afhjælpe den enorme humanitære
krise, som er udløst af ISIL's fremmarch og de øvrige
konflikter i Syrien og Irak. Den humanitære bistand tjener
alene til at bistå ofrene for den igangværende konflikt
og udgør således ikke en del af indsatsen mod ISIL.
Danmark har siden Syrien-konfliktens start bidraget med 1,4 mia.
kroner i humanitær bistand i relation til Syrien-krisen,
heraf 329 mio. kr. i 2014 og 533 mio. kr. i 2015. På
Syrien-konferencen den 4. februar 2016 i London gav Danmark tilsagn
om i alt 688 mio. kr., hvoraf 300 mio. kr. er
øremærket til humanitær bistand, 100 mio. kr.
til udviklings- og stabiliseringsindsatser i Syrien og Irak samt
ca. 286 mio. kr. som dansk bidrag til EU's Tyrkiet-facilitet.
VI. Det folkeretlige grundlag for det danske
militære bidrag er et samtykke fra Irak og retten til
kollektivt selvforsvar af Irak mod ISIL i medfør af
FN-pagtens artikel 51.
Den irakiske udenrigsminister har i brev af
25. juni 2014 til FN's generalsekretær understreget, at Irak
står over for en alvorlig trussel fra ISIL, herunder fra
angreb udført af ISIL fra syrisk territorium. På den
baggrund opfordrer Irak FN's medlemsstater til, efter nærmere
aftale med den irakiske regering, at yde støtte til Irak med
henblik på at bekæmpe ISIL og beskytte irakisk
territorium og befolkning.
Under den internationale konference om fred og
sikkerhed i Irak, der blev afholdt i Paris den 15. september 2014
med Irak og Frankrig som værter, gav de deltagende lande,
herunder Danmark, deres tilsagn om at støtte den irakiske
regering i kampen mod ISIL med alle nødvendige midler,
herunder passende militær assistance. Landenes støtte
skal ydes i overensstemmelse med Iraks behov og folkeretten.
I forlængelse heraf har den irakiske
regering i et brev af 20. september 2014 til FN's
Sikkerhedsråd anmodet om og givet sit udtrykkelige samtykke
til, at USA leder den internationale indsats med henblik på
at rette angreb mod ISIL's tilholdssteder for at fjerne den
aktuelle trussel mod Irak, beskytte den irakiske befolkning samt
udruste de irakiske styrker til at genvinde kontrollen med Iraks
grænser. I brevet understreger Irak, at ISIL har etableret et
fristed uden for Iraks grænser, der udgør en direkte
trussel mod den irakiske befolknings sikkerhed og irakisk
territorium. Ved etablering af dette fristed har ISIL sikret sig
evnen til at træne, planlægge, finansiere og
udføre terrorhandlinger mod Irak. Tilstedeværelsen af
dette fristed har gjort det umuligt for Irak at forsvare sine
grænser og eksponerer den irakiske befolkning for
terrorangreb.
FN's Sikkerhedsråd har i resolution 2249
vedtaget 20. november 2015 fastslået, at ISIL udgør en
global og hidtil uset trussel mod international fred og sikkerhed,
samt at ISIL har evne til og intention om at udføre
yderligere terrorangreb. I resolutionen har FN's
Sikkerhedsråd noteret sig brevene af 25. juni 2014 og 20.
september 2014 fra de irakiske myndigheder og opfordret
medlemsstaterne til at iværksætte tiltag med henblik
på at forhindre og standse terrorangreb udført af ISIL
samt at udrydde fristeder etableret af ISIL i væsentlige dele
af Irak og Syrien. FN's Sikkerhedsråd har gentaget
opfordringen i resolution 2254 vedtaget 18. december 2015.
Som beskrevet har Danmark den 1. december 2015
modtaget anmodning om yderligere bidrag til den internationale
indsats. På den baggrund har Danmark, med forbehold for
parlamentarisk godkendelse, tilbudt Irak yderligere dansk
assistance, som beskrevet ovenfor. Fra irakisk side har man hilst
den tilbudte danske militære assistance velkommen.
Bliver der i Irak på et senere tidspunkt
behov for deltagelse af et styrkebidrag omfattende
specialoperationsstyrker i andre opgavetyper end træning og
rådgivning samt støtte i form af
informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte,
vil det ske på baggrund af samtykke fra de irakiske
myndigheder.
Karakteren og omfanget af Danmarks samlede
aktive militære deltagelse i den internationale koalition til
støtte for Irak betyder, at Danmark fortsat er part i den
væbnede konflikt mod ISIL.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
VII. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har
givet følgende trusselsvurdering:
Generelt set kan sikkerhedssituationen lokalt
ændre sig meget hurtigt i hele Irak og Syrien.
Truslen fra direkte og indirekte beskydning
mod styrker i kamp mod ISIL og i områder kontrolleret af ISIL
er MEGET HØJ, i områder med kamphandlinger er den
HØJ, mens den i øvrige områder er MIDDEL.
Truslen fra indirekte og direkte beskydning i områder i Irak,
der ikke er truet af ISIL, er LAV. Truslen fra terror,
tilbageholdelser og kidnapninger i dele af det centrale og
nordvestlige Irak, er MEGET HØJ, mens den i Syrien og det
øvrige Irak er HØJ. Truslen fra improviserede
mineringer i områder i Syrien og Irak, som er eller har
været kontrolleret af ISIL, er MEGET HØJ. Truslen fra
miner og ueksploderet ammunition i områder i Syrien, hvor der
har været kamphandlinger siden 2011, er HØJ. Truslen
fra miner og ueksploderet ammunition i områder i Irak, hvor
der var kamphandlinger i 1991 og 2003, er MIDDEL. I det
øvrige Irak og Syrien er truslen fra miner og ueksploderet
ammunition LAV. Truslen fra angreb med improviserede kemiske
våben i områder kontrolleret af ISIL og områder
med kamphandlinger er MIDDEL, mens den i øvrige
områder er LAV. Truslen fra angreb med improviserede
radiologiske våben er LAV. Truslen fra Assad-styrets styrker
og dets allierede samt irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrker er
LAV, mens truslen fra insiderangreb blandt såvel syriske som
irakiske sikkerhedsstyrker samt tilknyttede militser og
stammekrigere er MIDDEL. Truslen fra spionage er HØJ.
Truslen fra civile uroligheder i Syrien er HØJ, mens den i
Irak er MIDDEL.
I Irak er truslen fra beskydning af
luftfartøjer, der flyver under 4.000 m i nærheden af
kamphandlinger og ved Bagdads internationale lufthavn, HØJ.
I andre områder, hvor der ikke foregår kamphandlinger,
er truslen fra beskydning af luftfartøjer, der flyver under
4.000 m, MIDDEL, mellem 4.000 m og 6.000 m er den MIDDEL og over
6.000 m er den LAV.
I Syrien er truslen fra beskydning af
luftfartøjer, der flyver under 4.000 m, HØJ, mellem
4.000 m og 6.000 m er den MIDDEL og over 6.000 m er den LAV.
VIII. Da det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor der forudses anvendt militære
magtmidler, forelægges sagen for Folketinget under henvisning
til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af det danske militære
bidrag, som beskrevet ovenfor.
IX. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de i afsnit III
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
X. Forsvaret anslår, at
meromkostningerne forbundet med udsendelse af et kampflybidrag
på op til ca. 110 personer, vil kunne udgøre op til
ca. 220 mio. kr. for seks måneder inklusiv omkostninger
forbundet med deployering, redeployering og ammunitionsforbrug. Der
er dog væsentlige usikkerheder relateret til særligt
ammunitionsforbruget.
Meromkostninger for styrkebidraget omfattende
specialoperationsstyrker på op til ca. 60 personer vurderes
af Forsvaret at udgøre op til ca. 55 mio. kr. for 12
måneder inklusiv omkostninger forbundet med deployering, mens
meromkostningerne forbundet med transportflybidraget på op
til ca. 60 personer anslås at udgøre ca. 30 mio. kr.
for en udsendelse på seks måneder inklusiv
deployering.
Meromkostningerne for bidragene samt til
eventuel aktivering af et ekstraordinært bidrag til at
bistå et dansk bidrag med håndtering af en
frihedsberøvelse afholdes inden for Forsvarets samlede
ramme.
Bilag 1
Politisk aftale mellem regeringen og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale
Venstre og Konservative om politiske konsultationer forud for en
eventuel udvidelse eller ændring af opgaverne for
styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker som beskrevet i
"Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af yderligere
danske militære bidrag til støtte for indsatsen mod
ISIL i Irak og Syrien" (B 108 fremsat den 29. marts
2016)
1. Regeringen og Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Konservative
(herefter benævnt aftaleparterne) har indgået aftale
om, at der vil skulle afholdes politiske konsultationer mellem
aftaleparterne, såfremt der på et senere tidspunkt for
styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker vil opstå
behov for: i) deltagelse i andre opgavetyper end træning og
rådgivning samt støtte i form af
informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte i
Irak; ii) deltagelse i opgaver i Syrien.
2. Aftaleparterne er på den baggrund enige
om, at:
- de politiske konsultationer har til
formål at give aftaleparterne mulighed for at forstå og
drøfte opbakning til ændringer i opgaverne for
styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker.
- denne aftale udelukkende vedrører B
108 fremsat den 29. marts 2016 og har sit udspring i de helt
særlige omstændigheder for styrkebidraget omfattende
specialoperationsstyrker i netop dette tilfælde, idet
regeringen anmoder om et bredt mandat samtidig med, at der
udestår nærmere information om eventuelle kommende
opgaver. Aftalen vil ikke berøre tidligere eller eventuelle
senere beslutningsforslag vedrørende indsatsen mod ISIL.
- de politiske konsultationer mellem
aftaleparterne ikke vil have indflydelse på regeringens
forpligtelser i forhold til inddragelse af Folketinget i
medfør af den vedtagne folketingsbeslutning. Inddragelse af
Folketinget vil ske i overensstemmelse med proceduren beskrevet i
afsnit IX i bemærkningerne til forslaget til
folketingsbeslutning B 108.