Skriftlig fremsættelse (29. marts
2016)
Udenrigsministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udsendelse af yderligere danske militære bidrag til
støtte for indsatsen mod ISIL i Irak og Syrien
(Beslutningsforslag nr. B 108)
Regeringen anmoder om Folketingets samtykke
til, at yderligere danske militære bidrag - på baggrund
af anmodning fra USA samt konsultationer i den internationale
koalition til bekæmpelse af terrorbevægelsen ISIL i
Irak og Syrien - stilles til rådighed for den internationale
indsats, der støtter Iraks militære indsats mod ISIL
og bistår myndighederne i Irak med at beskytte
civilbefolkningen mod alvorlige overgreb. Bidraget supplerer de
øvrige danske militære bidrag, jf.
folketingsbeslutning B 123 af 2. oktober 2014 samt B 8 af 10.
november 2015.
Terrorbevægelsen ISIL (Islamisk Stat
i Irak og Levanten) udgør fortsat en alvorlig trussel mod
befolkningerne i flere lande i Mellemøsten og Nordafrika
samt mod international, herunder dansk, sikkerhed. Det underbygges
af terrorbevægelsens angreb mod både militære og
civile mål i og uden for regionen. FN's Sikkerhedsråd
har i resolution 2249 (2015) slået fast, at ISIL udgør
en global trussel af hidtil uset karakter mod international fred og
sikkerhed.
ISIL kontrollerer dele af det centrale og
nordvestlige Irak og det centrale og østlige Syrien. ISIL's
kontrol over områder i Syrien indebærer, at gruppen har
mulighed for at omgruppere enheder og flytte personel og materiel
på tværs af grænsen til Irak. Fra de
områder, hvor ISIL har kontrollen, har gruppen desuden
mulighed for at planlægge og gennemføre terrorangreb
mod Irak samt i regionen og resten af verden.
ISIL's brutale fremmarch i Syrien og Irak
har desuden medført, at befolkningerne i landene bliver
drevet på flugt. ISIL har systematisk begået massive
overgreb, herunder massehenrettelser. FN's Sikkerhedsråd har
siden 2014 i flere resolutioner fordømt ISIL, herunder
terrorbevægelsens grove overgreb mod civile og alvorlige
krænkelser af menneskerettighederne. Samtidig gør
kamphandlingerne og ISIL's tilstedeværelse det vanskeligt for
humanitære aktører at opnå adgang til de
nødlidende i konfliktområderne. Der vurderes at
være behov for yderligere støtte til Iraks kamp mod
ISIL, herunder for, i overensstemmelse med princippet om Responsibility to Protect, at bistå
myndigheder i Irak med at beskytte civilbefolkningen mod alvorlige
overgreb.
Der er enighed i koalitionen om, at den
militære indsats mod ISIL skal intensiveres yderligere med
henblik på at trænge terrorbevægelsen tilbage.
Koalitionen har på den baggrund opgjort et militært
behov for en række kapaciteter, herunder særligt
støtte til luftangreb, kapaciteter til overvågning og
efterretningsindhentning, specialoperationsstyrker, bidrag til
kapacitetsopbygning af militære partnere, udstyr og
ammunition til lokale styrker, medicinske faciliteter samt
logistikstøtte. Hertil kommer et behov for yderligere bidrag
til koalitionens civile indsatser, herunder minerydning,
træning af politienheder og øvrige
stabiliseringsindsatser.
Siden beslutningen om at udsende det
supplerende danske bidrag i form af en mobil radar med
dertilhørende personel, jf. folketingsbeslutning B 8
vedtaget 10. november 2015, har Danmark og en række
øvrige koalitionslande modtaget en anmodning fra USA af 1.
december 2015 om yderligere militære bidrag. Den amerikanske
anmodning til Danmark fokuserede bl.a. på de bidrag, som nu
foreslås udsendt. Herudover har også Frankrig - i
forlængelse af terrorangrebet i Paris den 13. november 2015 -
anmodet Danmark om at bidrage yderligere til koalitionens indsats
samt til øvrige indsatser til imødegåelse af
terrorisme i Mellemøsten og Afrika.
Det er regeringens målsætning,
at Danmark skal yde en omfattende og samtænkt indsats i
kampen mod ISIL i overensstemmelse med den internationale
koalitions strategi. Den militære indsats mod ISIL er en
nødvendig, men langtfra tilstrækkelig betingelse for,
at kampen mod ISIL kan vindes, og den skal derfor suppleres af
omfattende og langsigtede civile såvel som diplomatiske
indsatser. Kun gennem en bredspektret og vedholdende indsats kan
varig fred og stabilitet i regionen sikres. På denne baggrund
vil de yderligere danske bidrag til den internationale indsats mod
ISIL bestå af militære bidrag, samt en række
planlagte civile bidrag.
De yderligere militære bidrag
består af tre dele: Et F-16 kampflybidrag, et styrkebidrag
omfattende specialoperationsstyrker og et C-130J
transportflybidrag. Derudover vil der i forbindelse med etablering
og hjemtagning af bidragene i regionen være behov for
midlertidig udsendelse af yderligere personer til udpakning,
opstilling og klargøring samt nedtagning af faciliteter mv.,
herunder etablering af kommunikationsforbindelser. Alle tre bidrag
vil indgå i koalitionens indsats mod ISIL i Irak og
Syrien.
Kampflybidraget vil bestå af fire
operative F-16 kampfly samt op til tre F-16 kampfly i logistisk
reserve og vil omfatte op til ca. 110 personer, herunder bl.a.
teknikere, logistikere, sikringsbidrag samt forbindelses- og
stabsofficerer ved relevante hovedkvarterer. De danske fly vil
kunne indsættes i det fulde spektrum af luftoperationer inden
for irakisk og syrisk territorium, hvilket kan indebære
deltagelse i såvel informationsindhentning som offensive
luftoperationer. Kampflybidraget udsendes i op til ca. seks
måneder til en base i regionen.
Styrkebidraget omfattende
specialoperationsstyrker vil bestå af op til ca. 60 personer
inklusiv nødvendige støttefunktioner, bl.a.
logistik-, og sikringsbidrag, idet omfanget, opgaver og placering
vil kunne variere som følge af udviklingen i koalitionens
behov samt den nærmere afklaring af de konkrete opgaver.
Opgaven ventes indledningsvis at omfatte træning og
rådgivning samt støtte i form af
informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte
til irakiske og kurdiske styrker, idet disse vil kunne omfatte
irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrker, herunder også politi-
og grænseenheder, samt lokale styrker, herunder
stammeenheder. Udvælgelse af enhederne vil ske i samarbejde
med koalitionen.
Styrkebidraget vil desuden kunne
støtte koalitionens samlede specialoperationsopgaver i
kampen mod ISIL i Irak og Syrien, herunder gennem selvstændig
opgaveløsning i mere traditionelle
specialoperationsstyrkeopgaver. Bliver der i Irak på et
senere tidspunkt behov for deltagelse af styrkebidraget omfattende
specialoperationsstyrker i andre opgavetyper end træning og
rådgivning samt støtte i form af
informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte,
vil det ske på baggrund af samtykke fra de irakiske
myndigheder og efter inddragelse af Folketinget. Der vil endvidere
ske inddragelse af Folketinget, hvis det bliver aktuelt for
styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker at deltage i
opgaver i Syrien, eller hvis der sker væsentlige
ændringer i forhold til opgaver eller samarbejdspartnere. Der
henvises i øvrigt til beslutningsforslagets bilag 1.
Transportflybidraget vil bestå af et
C-130J transportfly og vil omfatte op til ca. 60 personer, idet det
præcise antal bl.a. vil afhænge af den konkrete
placering og muligheden for at trække på eksisterende
støttefunktioner mv. Bidraget vil primært skulle
støtte koalitionens specialoperationsopgaver i Irak og
Syrien, men vil også kunne støtte koalitionen mere
generelt. Opgaverne vil bl.a. kunne omfatte almindelige
lufttransportopgaver, nedkastning af forsyninger til styrker
på jorden samt evakuering af syge og sårede.
Transportflybidraget udsendes i op til ca. seks måneder og
vil operere fra en base i regionen.
Endvidere udvides opgaverne for det
eksisterende kapacitetsopbygningsbidrag, der er udsendt i
medfør af folketingsbeslutning B 123 vedtaget 2. oktober
2014, så kapacitetsopbygningsbidraget fremover også kan
træne lokale irakiske styrker, herunder stammeenheder, og kan
støtte styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrkers
opgaveløsning uden for etablerede baser i Irak, herunder med
eksempelvis overvågning med ubemandede fly og logistik.
Opgaven for de danske stabsofficerer i koalitionens stabe udvides
desuden til også at omfatte Syrien.
De danske militære bidrag vil
være under operativ kontrol af koalitionen, men den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando.
Der er enighed i koalitionen om, at
indsatsen mod ISIL ikke kun skal intensiveres militært, men
også civilt. Som led i regeringens målsætning om
at yde en bred og samtænkt indsats i kampen mod ISIL, ser
regeringen løbende på hvilke nye tiltag, der kan tages
fra dansk side og hvorvidt eksisterende tiltag kan udbygges.
Det folkeretlige grundlag for det danske
militære bidrag er et samtykke fra Irak og retten til
kollektivt selvforsvar af Irak mod ISIL i medfør af
FN-pagtens artikel 51.
Den irakiske udenrigsminister har i brev af
25. juni 2014 til FN's generalsekretær understreget, at Irak
står overfor en alvorlig trussel fra ISIL, herunder fra
angreb udført af ISIL fra syrisk territorium. På den
baggrund opfordrer Irak FN's medlemsstater til, efter nærmere
aftale med den irakiske regering, at yde støtte til Irak med
henblik på at bekæmpe ISIL og beskytte irakisk
territorium og befolkning.
Under den internationale konference om fred
og sikkerhed i Irak, der blev afholdt i Paris den 15. september
2014 med Irak og Frankrig som værter, gav de deltagende
lande, herunder Danmark, deres tilsagn om at støtte den
irakiske regering i kampen mod ISIL med alle nødvendige
midler, herunder passende militær assistance. Landenes
støtte skal ydes i overensstemmelse med Iraks behov og
folkeretten.
I forlængelse heraf har den irakiske
regering i et brev af 20. september 2014 til FN's
Sikkerhedsråd anmodet om og givet sit udtrykkelige samtykke
til, at USA leder den internationale indsats med henblik på
at rette angreb mod ISIL's tilholdssteder for at fjerne den
aktuelle trussel mod Irak, beskytte den irakiske befolkning samt
udruste de irakiske styrker til at genvinde kontrollen med Iraks
grænser. I brevet understreger Irak, at ISIL har etableret et
fristed uden for Iraks grænser, der udgør en direkte
trussel mod den irakiske befolknings sikkerhed og irakisk
territorium. Ved etablering af dette fristed har ISIL sikret sig
evnen til at træne, planlægge, finansiere og
udføre terrorhandlinger mod Irak. Tilstedeværelsen af
dette fristed har gjort det umuligt for Irak at forsvare sine
grænser og eksponerer den irakiske befolkning for
terrorangreb.
FN's Sikkerhedsråd har i resolution
2249 vedtaget 20. november 2015 fastslået, at ISIL
udgør en global og hidtil uset trussel mod international
fred og sikkerhed, samt at ISIL har evne til og intention om at
udføre yderligere terrorangreb. I resolutionen har FN's
Sikkerhedsråd noteret sig brevene af 25. juni 2014 og 20.
september 2014 fra de irakiske myndigheder og opfordret
medlemsstaterne til at iværksætte tiltag med henblik
på at forhindre og standse terrorangreb udført af ISIL
samt at udrydde fristeder etableret af ISIL i væsentlige dele
af Irak og Syrien. FN's Sikkerhedsråd har gentaget
opfordringen i resolution 2254 vedtaget 18. december 2015.
Som beskrevet har Danmark den 1. december
2015 modtaget anmodning om yderligere bidrag til den internationale
indsats. På den baggrund har Danmark, med forbehold for
parlamentarisk godkendelse, tilbudt Irak yderligere dansk
assistance, som beskrevet ovenfor. Fra irakisk side har man hilst
den tilbudte danske militære assistance velkommen.
Bliver der i Irak på et senere
tidspunkt behov for deltagelse af et styrkebidrag omfattende
specialoperationsstyrker i andre opgavetyper end træning og
rådgivning samt støtte i form af
informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte,
vil det ske på baggrund af samtykke fra de irakiske
myndigheder.
Karakteren og omfanget af Danmarks samlede
aktive militære deltagelse i den internationale koalition til
støtte for Irak betyder, at Danmark fortsat er part i den
væbnede konflikt mod ISIL.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de beskrevne opgaver,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
beslutningsforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale beslutningsforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.