Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 18. april 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29.
marts 2016 og var til 1. behandling den 1. april 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Forsvarsudvalget.
Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
beslutningsforslaget kommer til 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Fredsministerium.dk,
Minna Jensen,
Doris Kruckenberg,
Pensionisternes Kulturforening af 1965
og
Jessie Seehuusen.
Udenrigsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget:
Grete Bendix,
Kuki Lise Møller Christensen,
Benjamin Gottberg,
Minna Jensen,
Doris Kruckenberg,
Elisabeth Lange,
Peter Larsen,
Johnna Mortensen,
Odile Petit,
Inge Paaske,
Jessie Seehuusen,
Ingrid Steinitz og
Irene Sørensen.
Samråd
Udvalget har stillet 1
samrådsspørgsmål til forsvarsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et lukket
samråd med udvalget den 14. april 2016.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 67
spørgsmål til udenrigsministeren og forsvarsministeren
til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Dansk Folkeparti støtter
beslutningsforslaget, men er bekymret for fraværet af en
aftale om overlevering af eventuelle krigsfanger til de irakiske
myndigheder eller til Danmarks partnere i koalitionen. Dansk
Folkeparti har den holdning, at det er tåbeligt at
frisætte krigsfanger umiddelbart efter tilfangetagelsen. Det
kan gøre en militær indsats meningsløs. Det er
helt uacceptabelt, at man kan blive nødt til at sætte
danske soldater i en sådan situation. DF kan ikke godtage
forklaringen om, at man ikke må udlevere krigsfanger til
lande, der ikke overholder konventionerne. For alternativet - enten
frisættelse eller drab - er ganske enkelt værre. Det
nytter ikke at tage del i kampen, hvis man er for fin til at bruge
sin sunde fornuft, når det virkelig kommer til stykket. Vi
vil derfor i Dansk Folkeparti indtrængende opfordre
regeringen til at få styr på dette område og
få indgået en aftale om overlevering af krigsfanger til
de irakiske myndigheder eller til øvrige deltagere i
koalitionen. DF vil heller ikke kunne acceptere, at eventuelle
krigsfanger tages til Danmark for retsforfølgelse.
Radikale Venstre konstaterer, at den
hidtidige indsats allerede har reddet mange civile liv i Irak, og
at også en militær indsats er nødvendig for at
stoppe Daeshs hærgen i Irak og Syrien for at undgå
endnu større humanitære katastrofer. Derudover noterer
Radikale Venstre, at partiet er blevet imødekommet på
tre afgørende punkter:
1) Regeringen har både under
forhandlingerne og under førstebehandlingen gjort det klart,
at den militære indsats under ingen omstændigheder kan
eller vil stå alene, og at regeringen indvilliger i fortsat
at prioritere de andre civile spor i bekæmpelsen af Daesh og
løbende også vil gøre status over disse
indsatser over for Det Udenrigspolitiske Nævn - ligesom der
gøres status over det militære bidrag.
2) Regeringen har tilkendegivet, at der som
udgangspunkt ikke tages krigsfanger, og at - hvis det alligevel
skulle ske - disse i videst muligt omfang vil blive frigivet senere
og ikke udleveret til tredjepart, medmindre der foreligger en
aftale om deres beskyttelse i henhold til krigens love. Radikale
Venstre noterer med tilfredshed, at partiets krav om vedtagelse af
en militærmanual og nedsættelse af en taskforce til
håndtering af særlige situationer er blevet
imødekommet af regeringen, så der - i modsætning
til ved tidligere danske bidrag - vil være transparens om,
hvad der foregår, og i sidste ende vil kunne placeres et
klart politisk ansvar for de beslutninger, der tages, så det
ikke er den enkelte danske soldat på jorden, der står
alene med disse valg.
3) Radikale Venstre støtter fra
starten første fase af indsatsen, hvor der er klare
mål og klare exitstrategier, men er som udgangspunkt mere
skeptisk indstillet over for, om der kan skabes den fornødne
klarhed om mål og exit ved en fase to-indsats, især i
Syrien. Partiet vil derfor anvende den politiske aftale om
forudgående konsultation med de partier, der støtter
forslaget, til at tage endelig politisk stilling til denne del af
missionen, afhængigt af udviklingen på jorden, de
igangværende fredsforhandlinger og koalitionens
fremdrift.
Endelig konstaterer Radikale Venstre, at
såvel udenrigsministeren som forsvarsministeren klart har
tilkendegivet, at der ikke vil blive ændret på den
danske praksis, for så vidt angår at undgå civile
tab i så vidt omfang som overhovedet muligt.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Enhedslisten kan ikke støtte
regeringens forslag om at sende kampfly og specialstyrker til
Syrien og Irak. At kaste bomber over Syrien og Irak løser
ikke problemet med ISIL. Vi risikerer i stedet at styrke ekstreme
kræfter og destabilisere landene yderligere. Det er
afgørende, at vi ikke gentager fejl fra de tidligere krige i
Libyen, Afghanistan og Irak, der alle på katastrofal vis har
destabiliseret regionen og styrket ekstreme kræfter.
Enhedslisten bemærker, at det ikke er
et spørgsmål om, hvorvidt vi skal gøre noget i
forhold til at bekæmpe ISIL. Spørgsmålet er,
hvad vi skal gøre, hvad der virker i indsatsen mod de
ekstreme kræfter, og hvordan vi bedst kan bidrage til en
demokratisk og fredelig udvikling i området. Derfor har
Enhedslisten sammen med Alternativet stillet et alternativt forslag
til en dansk indsats i Syrien i form af forslagene B 157 og B 158,
der fokuserer på opbakning til fredsprocessen og
humanitær genopbygning. Ved at styrke lokale sekulære
kræfter og bidrage til genopbygning bekæmpes
ekstremisme bedst, og flygtninge kan få mulighed for at vende
hjem.
Det fremgår af forsvarsministerens
svar på spørgsmål 4-6, at ministeren ikke kan
eller vil oplyse, hvilke grupper det danske militære bidrag
kommer til fordel for. Det fremgår af svar på
spørgsmål 52 og 53, at koalitionens samarbejde med
flere af grupperne er nyt, og at allianceforholdene ændrer
sig med kort varsel. Forsvarsministeren har end ikke ville oplyse,
om regeringen kan stå inde for grupperne. At sende Danmark i
krig uden at oplyse, hvilke grupper der samarbejdes med, er
uhørt. Folketinget har ingen mulighed for at tjekke, om
bidraget kommer ekstreme grupper til gode.
Syrienskrigen er en enormt kompleks
konflikt, og ministeren kan ikke redegøre for, hvordan et
dansk militært bidrag vil påvirke konflikten. Det
fremgår af svar på spørgsmål 6, at det
ikke kan udelukkes, at danske angreb kan være til gavn for
andre aktører end dem, koalitionen samarbejder med. Vi har
dermed ingen mulighed for at vide, hvordan indsatsen påvirker
konflikten, og om den vil styrke Assad-regimet og ekstreme
grupper.
Det er dybt bekymrende, at man i
højere grad vil tillade bombninger tæt på
bebyggede områder med deraf følgende større
risiko for civile tab, jf. svar på spørgsmål 35
og 47. Vi er bekymrede for en brutalisering af dansk
krigsførelse. Erfaringer fra tidligere krigsdeltagelse viser
tydeligt, at angreb på civile kan styrke ekstreme
kræfter.
Dertil kommer, at forsvarsministeren ikke
kan udelukke, at fanger kan blive udleveret til de irakiske
myndigheder uden forudgående aftale om, at de ikke må
udsættes for tortur og dødsstraf, jf. svar på
spørgsmål 8 og 67. Sådanne udleveringer kan
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det
er bekymrende, at regeringen endnu engang vil sende Danmark i krig
uden klare retningslinjer for, hvordan man håndterer en
eventuel udlevering af fanger.
Alternativet konstaterer, at et flertal i
Folketinget bakker op om at udvide den danske militærindsats
mod Islamisk Stat (IS) til det nordlige Syrien. Det er vi i
Alternativet stærkt imod. Vi mener ikke, at en udvidelse af
det danske krigsmandat til Syrien er det rigtige svar på den
ulykkelige krig. Det burde netop ikke være en krig imod
terrororganisationen IS alene, men i stedet en indsats for at skabe
stabilitet i Syrien og Irak.
Alternativet mener, at det er
nødvendigt med et mere helhedsorienteret blik på
situationen i Syrien. I stedet er Danmark nu på vej i krig
uden en dertilhørende politisk strategi. Hvordan forholder
vi os f.eks. til, at en svækkelse af IS formentlig vil styrke
Bashar al-Assad? Det er problematisk, for den absolut
største hovedknast for en diplomatisk løsning i
Syrien er Assads fremtid. Og såfremt nedkæmpelsen af IS
lykkes, hvad skal så komme bagefter? Vi kan meget let
risikere bare at give plads til andre problematiske aktører
såsom al-Nusra. Og så er vi måske lige vidt.
Udvidelsen af krigen til Syrien sker
desuden uden et FN-mandat. Allerede her burde alarmklokkerne ringe.
Regeringen har desuden erkendt, at missionen kan medføre
civile ofre, ligesom man tilsyneladende heller ikke har en klar
plan for udlevering af fanger, som sikrer dem mod tortur. Vi
frygter derfor, at mange af fortidens fejl - som vi bl.a. så
det i Irak i 2003 - vil gentage sig.
Vi frygter også, at en militær
optrapning med uoverskuelige konsekvenser vil kunne skabe grobund
for yderligere radikalisering i Mellemøsten såvel som
i Europa.
Kampen mod terror skal ikke kun
kæmpes militært, og der findes ikke en magisk
løsning. Men Danmark bør fokusere på at
lægge de diplomatiske og humanitære byggesten til en
positiv udvikling i Syrien. Derfor har Alternativet og Enhedslisten
foreslået en plan for genopbygning i tilstrækkeligt
stabile områder, og vi foreslår også, at Danmark
arbejder for at få de kurdiske aktører - der
kæmper på jorden mod IS og er mere demokratisk sindede
- inkluderet i diplomatiske forhandlinger.
Vi har et valg mellem mere
uigennemtænkt krig eller styrket diplomatisk og
humanitær indsats. Når Folketinget vedtager, at Danmark
skal i krig i Syrien, er det altså ikke uden et
alternativ.
Vi ønsker en fuldstændig
omlægning af vores forsvarspolitik i Danmark, så
militæret skal understøtte vores primære bidrag
til verdens sikkerhedsudfordringer - nemlig massive investeringer i
humanitær nødhjælp og infrastrukturel
genopbygning af civilsamfundet i konfliktzoner. Vores redskaber
skal være konfliktmægling, hele og særdeles
kompetente mennesker i forsvaret og stærke internationale
samarbejdsalliancer med udgangspunkt i FN og et mere samlet
Europa.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at udvalgsbehandlingen ikke har givet anledning til
at ændre på den holdning, SF tilkendegav ved 1.
behandling, nærmere tværtimod. Når man går
i krig, skal der være klarhed over grundlaget. Her står
uklarhederne nærmest i kø. Vi ved ikke, hvem vi skal
arbejde sammen med. Vi ved ikke, hvem der skal overtage
områder, som det måtte lykkes at befri fra IS. Vi
kender ikke magtanvendelsesdirektivet. Det er uklart, hvad der skal
ske med eventuelle tilbageholdte fanger. Det erkendes, at vi kommer
ind i et inferno af forskellige konflikter og grupperinger.
Forholdet til både Assad, Rusland og Iran er uklart.
Folkeretsgrundlaget er uklart og næsten umuligt at
administrere. IS er en brutal gruppering med barbariske metoder,
som skal bekæmpes. SF mener imidlertid, at den militære
operation risikerer at styrke IS, samtidig med at den vil styrke
Assadregimet, som er årsagen til den syriske tragedie.
Et andet
mindretal i udvalget (IA og SIU) vil stemme hverken for
eller imod beslutningsforslaget.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Marie Krarup (DF) Søren
Espersen (DF) Jan Erik Messmann (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Henrik
Brodersen (DF) Ib Poulsen (DF) Peter Juel Jensen (V) Jakob
Ellemann-Jensen (V) Marcus Knuth (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Carsten Bach
(LA) Leif Mikkelsen (LA) Rasmus Jarlov (KF) fmd. Annette Lind (S) Bjarne Laustsen
(S) Henrik Dam Kristensen (S) Jan Johansen (S) nfmd. Jesper Petersen (S) Simon
Kollerup (S) Trine Bramsen (S) Eva Flyvholm (EL) Nikolaj Villumsen
(EL) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Holger K. Nielsen
(SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aleqa Hammond (SIU)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 108
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udenrigsministeriets danske
oversættelse af FN Resolution 2249 (2015) og FN Resolution
2254 (2015) | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 3 | Henvendelse af 4/4-16 fra Doris
Kruckenberg og Jessie Seehuusen | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Henvendelse af 6/4-16 fra Minna
Jensen | 6 | Brev fra forsvarsministeren
vedrørende 2. behandling af beslutningsforslaget | 7 | Henvendelse af 12/4-16 fra Pensionisternes
Kulturforening af 1965 | 8 | Henvendelse af 13/4-16 fra
Fredsministerium.dk | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 108
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren kan udelukke, at
efterretninger indsamlet af de danske specialstyrker eller kampfly
direkte eller indirekte videregives til russiske myndigheder, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren kan udelukke, at
efterretninger indsamlet af de danske specialstyrker eller kampfly
direkte eller indirekte videregives til tyrkiske myndigheder, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke områder i Syrien
ministeren forventer at danske kampfly vil blive indsat i, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke grupper i Syrien der er
blevet udpeget til at få støtte fra det danske bidrag,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke kriterier der er lagt til
grund for udvælgelsen af grupperne, som Danmark vil
støtte i Syrien, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om ministeren kan udelukke, at det
danske militære bidrag i Syrien vil hjælpe islamistiske
grupper, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren kan udelukke, at der
vil være civile tab som følge af de danske kampflys
bombninger, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om ministeren kan udelukke, at
taskforcen vil udlevere fanger til de irakiske myndigheder,
før der foreligger en klar aftale, der forhindrer, at
fangerne udsættes for tortur eller dødsstraf, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det vil være ministeren, der er politisk ansvarlig for
beslutninger truffet af taskforcen, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm., om det vil være muligt for
udvalgte grupper i Syrien og Irak at anmode om dansk
luftstøtte, samt hvilke grupper der præcist vil kunne
gøre dette, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om det kan udelukkes, at de danske
styrker i nogle tilfælde vil skulle operere side om side med
irakiske styrker eller syriske grupper, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvilke grupper ministeren
forventer at de danske styrker skal træne, og hvor denne
træning vil finde sted, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvilke grupper der kan få
dansk militærstøtte og herunder, på hvilken
baggrund de er udvalgt, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm., om danske soldater risikerer at komme
til at stå i en situation, hvor de må lade
tilbageholdte modstandere gå, fordi der ikke er indgået
en aftale med de irakiske myndigheder om at overtage tilfangetagne
modstandere, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvad regeringens politik er, med
hensyn til om Syriens præsident Assad skal forblive på
magten, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-16
fra Doris Kruckenberg og Jessie Seehuusen, til udenrigsministeren,
og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvad ministeren har gjort for at
forebygge, at der opstår en situation, hvor de udsendte
danske F-16-fly og det tilhørende mandskab presses så
hårdt, at de må sige fra, som det skete i 2015, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvilke grupper USA støtter
i Syrien, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og
ministrenes svar herpå | 19 | Spm. om, hvilke grupper Storbritannien,
Frankrig og Holland støtter i Syrien, til udenrigsministeren
og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå | 20 | Spm. om, hvilke kriterier der er lagt til
grund for udvælgelsen af de grupper, som Danmark
støtter i Syrien, til udenrigsministeren og
forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå | 21 | Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-16
fra Minna Jensen, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvem der får ansvaret for
områder, som koalitionen måtte befri fra IS, til
udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar
herpå | 23 | Spm. om, hvordan danske styrker konkret
skal vurdere, om en aktion i Syrien er så tæt forbundet
med operationen i Irak, at den ikke er i modstrid med folkeretten,
til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar
herpå | 24 | Spm. om, hvordan det sikres, at
koalitionens styrker ikke kommer i kamp med russiske eller iranske
styrker, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og
ministrenes svar herpå | 25 | Spm. om oversendelse af en
redegørelse for situationen i den irakiske
regeringshær, til udenrigsministeren og forsvarsministeren,
og ministrenes svar herpå | 26 | Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at
den irakiske regering fører en inklusiv politik i forhold
til alle befolkningsgrupper, til udenrigsministeren og
forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå | 27 | Spm. om, hvad regeringens holdning er til,
at den irakiske regering også samarbejder tæt med
Rusland, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og
ministrenes svar herpå | 28 | Spm. om kommentar til artiklen »Et
presset forsvar skal næsten fordoble antallet af udsendte
soldater« fra Jyllands-Posten den 1/4-16, til
udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar
herpå | 29 | Spm. om, hvad den aktuelle status er for
Folkekirkens Nødhjælps minerydningsarbejde i Kobane,
Syrien, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm., om ministeren kan udelukke, at der
vil blive givet militærstøtte eller samarbejdet med
den syriske oprørsgruppe Jaysh al-Islam som del af den
militære indsats i Syrien, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke kan
udelukke, at efterretninger vil kunne blive videregivet til de
russiske myndigheder, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm., om ministeren kan udelukke, at
specialstyrkerne vil skulle give irakiske styrker rådgivning
ved at kæmpe side om side med dem, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm., om der vil være grupper i
Syrien, der vil have mulighed for at rekvirere dansk
luftstøtte, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det inden for koalitionens godkendelsesprocedurer vil være
muligt for syriske grupper at anmode om luftstøtte, samt
oplyse, hvilke grupper der har denne mulighed, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm., om der med forslaget åbnes op
for, at danske fly vil kunne bombe i Irak og Syrien i
tilfælde, hvor der forventes civile tab ved bombningen, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om, hvilken sikkerhed ministeren har
for, at efterretninger videregivet til de tyrkiske myndigheder ikke
bruges til angreb på kurdiske styrker i Irak og Syrien, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm., om ministeren kan udelukke, at danske
kampfly vil kunne give luftstøtte til udvalgte grupper i
Syrien, og at disse grupper vil kunne anmode om denne
støtte, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm., om koalitionen støtter
oprørsgruppen kaldet »Division 13«, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 39 | Spm., om ministeren kan garantere, at de
informationer og efterretninger, der indsamles af danske kampfly og
specialstyrker, og som deles med de irakiske myndigheder, ikke
videregives til deres allierede i Iran, Rusland og Syrien, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/4-16 fra Pensionisternes Kulturforening af 1965, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/4-16 fra Fredsministerium.dk, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 42 | Spm. om, hvilke tiltag udenrigsministeren
vil foretage på baggrund af oplysningerne fra FN om den
humanitære krise i den irakiske by Fallujah for at sikre, at
danske styrker ikke kommer til at understøtte udsultning af
civile, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm., om ministeren vil sikre en
løbende orientering af Folketinget omkring den
militære indsats i Irak og Syrien, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 44 | Spm., om ministeren vil garantere, at der
laves en aftale om udlevering af fanger til de irakiske styrker,
der sikrer, at disse ikke vil blive udsat for tortur eller
henrettet, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 45 | Spm. om, hvor mange penge der er blevet
brugt på den militære indsats i Irak og Syrien siden
2012 og til nu, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 46 | Spm. om, hvilke kriterier der konkret
lægges ind hos red card holderen og støttepersonerne,
jf. svaret på spm. 23, til forsvarsministeren, og ministerens
svar herpå | 47 | MFU spm., om ministeren vil tilsende
udvalget en skriftlig orientering om, hvorvidt de retningslinjer,
som danske kampfly skal kæmpe under i Irak og Syrien, er
anderledes end de retningslinjer, som danske kampfly kæmpede
under i Libyen, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 48 | MFU spm., om ministeren vil oversende det
soldatens kort med de retningslinjer for magtanvendelse, som danske
soldater skal følge under missionen i Irak og Syrien, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm., om ministeren vil forklare, om der er
sket en ændring af den praksis, som danske soldater
følger med hensyn til begrænsning af civile tab, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 50 | Spm., om ministeren kan oplyse noget om,
hvor store og hvilke civile tab ISIL har forårsaget i de
områder, som ISIL kontrollerer eller har kontrolleret, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 51 | Spm., om ministrene kan oplyse, om
regeringen kan stå inde for de grupper, som koalitionen
støtter, og som regeringen ikke vil oplyse navnene på,
til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar
herpå | 52 | Spm., om der har været eksempler
på grupper, der har været støttet af
koalitionen, og som har støttet ISIL og al-Nusra-fronten,
til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar
herpå | 53 | Spm. om, hvor lang tid de grupper, som
regeringen ikke vil oplyse navnene på, har modtaget
støtte fra koalitionen, til forsvarsministeren og
udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå | 54 | Spm., om ministrene kan bekræfte, at
det har været gældende praksis ved tidligere
operationer, at danske fly har haft tilladelse til at bombe
mål, hvor det med sikkerhed ville ramme civile, til
forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar
herpå | 55 | Spm., om ministrene i forlængelse af
besvarelsen af spm. 36 vil have særlig opmærksomhed
på, at Tyrkiet ikke bruger den information, de får via
koalitionen, til at angribe de styrker, der samarbejde med
koalitionen i Irak og Syrien, til forsvarsministeren og
udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå | 56 | Spm., om ministrene i forlængelse af
besvarelsen af spm. 36 vil have særlig opmærksomhed
på, at Assad og Rusland ikke benytter information, de har
opnået via de irakiske myndigheder, til at angribe de
styrker, der samarbejder med koalitionen i Irak og Syrien, til
forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar
herpå | 57 | Spm. om, hvem i koalitionen der
udvælger de grupper, koalitionen samarbejder med, samt hvilke
kriterier de vælges ud fra, til forsvarsministeren og
udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå | 58 | Spm. om, hvilke relationer der er mellem de
af Danmark støttede grupper og Assadregimet, og hvilke
relationer der er i forhold til Rusland og Iran, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 59 | Spm. om, hvordan regeringen forholder sig
til den russiske krigsførelse og de russiske
krigsforbrydelser, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 60 | Spm., om ministeren vil forholde sig til
FN's kritik af den irakiske hær, samt opridse, hvilke tiltag
man vil tage overfor denne, til udenrigsministeren, og ministerens
svar herpå | 61 | Spm. om uddybning af svar på spm. 8,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 62 | Spm. om, hvilke funktioner og ministerier
der indgår i den »tværministerielle
taskforce«, hvor hurtigt den er i stand til at samles, samt
hvordan den i øvrigt påtænkes at arbejde, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 63 | Spm. om, hvad der er den gældende
forholdsordre for de situationer, hvor personer har været
tilbageholdt af danske styrker, men siden udleveret til de irakiske
myndigheder, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm. om oversendelse af det samlede
regelsæt, som gælder for operationen, hvad angår
behandlingen af personer, som er blevet tilbageholdt af de danske
styrker, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 65 | Spm. om, hvorvidt danske soldater i
operationen vil blive forsynet med et soldatens kort, som
indeholder oplysninger om, hvordan tilbageholdte personer skal
håndteres, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 66 | Spm. om, hvilke udfordringer i forhold til
overholdelse af Danmarks nationale og internationale forpligtelser
der vil være ved udlevering af fanger til de irakiske
myndigheder uden en forudgående garanti for, at vedkommende
ikke udsættes for tortur og dødsstraf, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 67 | Spm. om, hvorvidt regeringen har
ændret holdning til udlevering af krigsfanger, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende B
108
Samråds- spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, hvilke grupper det
danske forsvar vil skulle samarbejde med i Syrien,
forsvarsministeren |
|
Bilag 2
Politisk aftale
mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Konservative om politiske
konsultationer forud for en eventuel udvidelse eller ændring
af opgaverne for styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker
som beskrevet i Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af
yderligere danske militære bidrag til støtte for
indsatsen mod ISIL i Irak og Syrien (B 108 fremsat den 29. marts
2016)
1. Regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Konservative (herefter benævnt
aftaleparterne) har indgået aftale om, at der vil skulle
afholdes politiske konsultationer mellem aftaleparterne,
såfremt der på et senere tidspunkt for styrkebidraget
omfattende specialoperationsstyrker vil opstå behov for: i)
deltagelse i andre opgavetyper end træning og
rådgivning samt støtte i form af
informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte i
Irak; ii) deltagelse i opgaver i Syrien.
2. Aftaleparterne er på den baggrund enige om, at:
- de politiske
konsultationer har til formål at give aftaleparterne mulighed
for at forstå og drøfte opbakning til ændringer
i opgaverne for styrkebidraget omfattende
specialoperationsstyrker.
- denne aftale
udelukkende vedrører B 108 fremsat den 29. marts 2016 og har
sit udspring i de helt særlige omstændigheder for
styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker i netop dette
tilfælde, idet regeringen anmoder om et bredt mandat,
samtidig med at der udestår nærmere information om
eventuelle kommende opgaver. Aftalen vil ikke berøre
tidligere eller eventuelle senere beslutningsforslag
vedrørende indsatsen mod ISIL.
- de politiske
konsultationer mellem aftaleparterne ikke vil have indflydelse
på regeringens forpligtelser i forhold til inddragelse af
Folketinget i medfør af den vedtagne folketingsbeslutning.
Inddragelse af Folketinget vil ske i overensstemmelse med
proceduren beskrevet i afsnit IX i bemærkningerne til
forslaget til folketingsbeslutning B 108.