Fremsat den 29. marts 2016 af Lisbeth Bech
Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre retssikkerhed i forbindelse med
administrativ frihedsberøvelse
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at præcisere
politilovens §§ 8 og 9 med henblik på at styrke
borgernes grundlæggende frihedsrettigheder og retssikkerhed i
forbindelse med administrativ frihedsberøvelse.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Med vedtagelsen af §§ 8 og 9 i
politiloven (lov nr. 444 af 9. juni 2004) i 2004 fik politiet
mulighed for at foretage administrativ frihedsberøvelse af
personer, der »giver anledning til fare for betydelig
forstyrrelse af den offentlige orden eller fare for enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed«. Adgangen til at foretage
frihedsberøvelse blev udvidet i forbindelse med den
såkaldte Lømmelpakke i 2009. (Lov nr. 1107 af 1.
december 2009).
En administrativ frihedsberøvelse kan
anvendes af politiet, når mindre indgribende midler ikke er
tilstrækkelige til at afværge faren.
Frihedsberøvelsen skal være så kortvarig og
skånsom som mulig og må så vidt muligt ikke
udstrækkes ud over 12 timer.
Eksempler på problematiske
sager
Politilovens bestemmelser blev bl.a. taget i
anvendelse under COP15 i 2009, hvor politiet frihedsberøvede
905 personer i forbindelse med en demonstration forud for FN's
klimakonference i København i 2009, (»COP 15-dom er
begmand til politi- og lømmelpakke«, Information, den
17. december 2010). I januar 2012 afgjorde Østre Landsret,
at disse administrative frihedsberøvelser var i strid med
den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel
3, 5, 10 og 11 om den personlige frihed, ytringsfrihed og
forsamlingsfrihed, (»Erstatning til de frihedsberøvede
under klimatopmødet COP 15«, domsresumé fra
Østre Landsret, domstol.dk, den 25. januar 2012).
Desuden har Københavns Byret den 19.
december 2012 fastslået, at frihedsberøvelsen af 33
personer på Dronning Louises Bro på Nørrebro i
København i maj 2011 var i strid med politiloven,
(»Dom i sag om administrativ frihedsberøvelse på
Dr. Louise Bro«, domsresumé fra Københavns
Byret, domstol.dk, den 19. december 2012).
Derudover har Berlingske Tidende
afdækket, at politiet i stigende omfang gør brug af
administrativ frihedsberøvelse, (»Politiet
tilbageholder flere og flere, før de har gjort noget«,
Berlingske, den 28. januar 2016). Udviklingen i antallet af
administrative frihedsberøvelser har været
stærkt stigende i perioden 2005-2015. (»Antallet af
administrative frihedsberøvelser tegner foruroligende
billede«, Berlingske, den 30. januar 2016).
Politiet skal naturligvis have ordentlige og
tilstrækkelige muligheder for at kunne gribe ind, hvis
personer i demonstrationer er til fare for den offentlige orden
eller andres sikkerhed, men det bør ikke ske på
bekostning af borgernes retssikkerhed og de grundlæggende
frihedsrettigheder.
SF mener, at §§ 8 og 9 i politiloven
er blevet misbrugt til at opbryde lovlige demonstrationer, til at
begrænse ytrings- og forsamlingsfriheden og til
hårdhændet håndtering af aktivister. Der er
derfor brug for en præcisering af paragrafferne i
politiloven.
Tibetsagen
Under besøget af den daværende
kinesiske præsident Hu Jintao i 2012 og det
efterfølgende kinesiske statsbesøg i 2013 og 2014
mener SF at politiet gjorde indgreb i den grundlovssikrede ret til
at forsamles og udtrykke sig offentligt, da de gik efter at
tilbageholde, frihedsberøve og afskære demonstrerende
aktivister fra at vise deres sympati med Tibets kamp for
selvstændighed, (»Politiet holdt Tibet-flag skjult for
Kinas præsident«, Politiken, den 22. september
2015).
SF mener, at politiets retningslinjer i
sådanne situationer bør være helt klare, og
reglerne bør derfor formuleres således, at man
forhindrer politisk indblanding i politiets arbejde på
området.
Politiloven bør ændres
således, at hensynet til ytringsfriheden indskrives direkte i
loven, så det gøres klart, at hensynet til ytrings- og
forsamlingsfriheden skal tillægges mere vægt, når
politiet skal balancere disse rettigheder over for hensynet til den
offentlige orden og sikkerhed.
SF mener, at en præcisering af
politilovens §§ 8 og 9 og den ovennævnte
opprioritering af hensynet til ytrings- og forsamlingsfriheden vil
være med til at sikre en bedre retssikkerhed.
Endelig bør bestemmelsen om, at en
frihedsberøvelse kan vare op til 12 timer, der blev vedtaget
i forbindelse med »Lømmelpakken«, rulles
tilbage, således at varigheden igen som før 2009 ikke
må overstige 6 timer.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
retssikkerhed i forbindelse med administrativ
frihedsberøvelse.
(Beslutningsforslag nr. B 103)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.