Beretning afgivet af Retsudvalget den 25.
februar 2016
1.Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7.
oktober 2015 og var til 1. behandling den 19. november 2015.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 5 møder.
2.Indstillinger og politiske bemærkninger
Det er udvalgets opfattelse, at den
politiske debat om voldtægt alt for ofte kommer til at handle
om gerningsmanden, om fokus på ressourcer til opklaring af
forbrydelser og om straf til gerningsmanden. Udvalget anerkender
vigtigheden af at finde gerningsmanden og sikre, at denne får
en retfærdig straf, men efter udvalgets opfattelse er det
også vigtigt at sikre fokus på ofrene - et fokus, som
alt for ofte overskygges af behovet for straf og
retfærdighed.
Offerundersøgelserne anslår,
at der årligt begås 3.000 fuldbyrdede voldtægter
eller forsøg på voldtægt. Ifølge Det
Kriminalpræventive Råd anmeldes kun 350-450
tilfælde.
Justitsministeriet har i 2015
gennemført en undersøgelse af
voldtægtsområdet, som viser, at politiet årligt
modtager i omegnen af 900-1.000 anmeldelser om voldtægt.
Dette viser efter udvalgets opfattelse, at
der er dels et behov for en bedre behandling af
voldtægtsofre, dels et behov for, at de bliver mødt
på en anden måde af systemet end i dag, så flere
sager fremover anmeldes.
Udvalget støtter op om
beslutningsforslagets fokus på forbedrede forhold ved
afhøring af ofre for voldtægt, og der er efter
udvalgets mening i den forbindelse behov for fokus på
efteruddannelse af det fagpersonale (f.eks. politi, ansatte i
retterne, sundhedspersonale og advokater), som et
voldtægt?soffer møder på sin vej gennem
systemet. Udvalget støtter også op om vigtigheden af,
at der beskikkes en bistandsadvokat med det samme.
Der er på baggrund af en dialog
mellem Justitsministeriet, Folketingets Retsudvalg og Rigsadvokaten
fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden for
voldtægtssager og en indberetningsordning herom. Det er dog
udvalgets opfattelse, at der er behov for en opstramning, og
udvalget ønsker på den baggrund en analyse af
sagsbehandlingstiderne og en oversigt, hvoraf det tydeligt
fremgår, hvilke sager der er anmeldelsessager, og hvilke der
er undersøgelsesnumre.
Det er udvalgets opfattelse, at det er
uhensigtsmæssigt, at voldtægter er omfattet af den
såkaldte 72-timersregel, som betyder, at offerets mulighed
for erstatning som udgangspunkt afhænger af politianmeldelse
inden for 72 timer. Udvalget er på den baggrund tilfreds med,
at det i forbindelse med justitsministerens udspil »Respekt
for voldtægtsofre« blev aftalt at drøfte dette
spørgsmål på ny, når politiet gennem 3
måneder har indsamlet oplysninger om, hvor lang tid der
går fra gerningstidspunktet til anmeldelsestidspunktet, med
henblik på at få en indikation af, hvor mange sager der
på nuværende tidspunkt rent faktisk kan blive ramt af
72-time?rsreglen. Udvalget forventer, at justitsministeren
fremlægger resultatet af undersøgelsen senest den 1.
juni 2016 og på den baggrund tager en drøftelse med
udvalget om det videre forløb.
Udvalget understreger, at
målsætningerne om sagsbehandlingstider skal overholdes.
De store overskridelser er uacceptable.
Udvalget ønsker, at der i
højere grad afsættes midler, så det sikres, at
voldtægtsofre får ret til rådgivning og
samtalehjælp som led i en systematisk opfølgning.
Voldtægt er en ekstrem
krænkelse af en persons krop, køn, seksualitet og
selvværd. Det er derfor udvalgets opfattelse, at der er behov
for at sikre, at flere gerningspersoner bliver stillet til ansvar,
hvilket efter udvalgets mening betyder, at man skal have
større fokus på det forebyggende arbejde.
Udvalget har noteret sig, at
Justitsministeriet som led i udspillet »Respekt for
voldtægtsofre« vil gennemføre en
gerningsmandsundersøgelse, der har til formål at tegne
et billede af gerningsmændene på
sædelighedsområdet, og vil følge
undersøgelsen.
P.u.v.
Peter Skaarup
formand