Skatteudvalget (SAU) Alm. del

Samling: 2015-16

Spørgsmål 347

Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for borgerne, statskassen og arbejdsudbuddet ved en ændring i beskatningen af fri bil i perioden 2016-2020, således at andelen af bilens værdi, der beskattes, gradueres efter bilens CO2-udledning pr. kilometer, hvor der betales skat af 15 pct. af bilens værdi, hvis bilen udleder 0 g CO2/km., og 20 pct. af bilens værdi under 300.000 kr. og 15 procent af bilens værdi over 300.000 kr., hvis den udleder 1-50 g CO2/km., mens beskatningen af øvrige biler som fri bil fortsætter uændret. Ministeren bedes i beregningen af konsekvenser for borgeren forudsætte, at virksomheden stiller en Passat GTE med beskatningsværdi på 434.000 kr. i 2016 stigende til 525.000 kr. i 2020 til rådighed for borgeren frem for en Passat 2,0 comfortline DSG med beskatningsværdi på 372.000 kr. i alle år. Tilsvarende bedes ministeren beregne konsekvenserne for statskassen ved at forudsætte, at virksomhederne stiller en bil med en 60.000 kr. højere beskatningsværdi til rådighed for medarbejderen, hvis medarbejderen tilbydes en elbil, der udleder 0 g. CO2/km., eller en opladningshybrid, der udleder mellem 1 og 50 g. CO2/km., set i forhold til, når virksomheden stiller en traditionel benzin- eller dieselbil til rådighed for medarbejderen.
Dato: 11-04-2016
Status: Endeligt besvaret
Emne: motorkøretøjer
Dokumentdato: 09-05-2016
Modtaget: 09-05-2016
Omdelt: 10-05-2016

SAU alm. del - svar på spm. 347 om ministeren kan redegøre for konsekvenserne for borgerne, statskassen og arbejdsudbuddet ved en ændring i beskatningen af fri bil i perioden 2016-2020, fra skatteministeren

Svar SAU alm del spm 347 DOK149920942.DOCX (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 11-04-2016
Modtaget: 11-04-2016
Omdelt: 11-04-2016

Spm. om ministeren kan redegøre for konsekvenserne for borgerne, statskassen og arbejdsudbuddet ved en ændring i beskatningen af fri bil i perioden 2016-2020, til skatteministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version