Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
11. april 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SAU alm. del
Spørgsmål 347
Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for borgerne, statskassen og
arbejdsudbuddet ved en ændring i beskatningen af fri bil i perioden
2016-2020, således at andelen af bilens værdi, der beskattes, gradueres efter
bilens CO2-udledning pr. kilometer, hvor der betales skat af 15 pct. af bilens
værdi, hvis bilen udleder 0 g CO2/km., og 20 pct. af bilens værdi under
300.000 kr. og 15 procent af bilens værdi over 300.000 kr., hvis den udleder
1-50 g CO2/km., mens beskatningen af øvrige biler som fri bil fortsætter
uændret. Ministeren bedes i beregningen af konsekvenser for borgeren forud-
sætte, at virksomheden stiller en Passat GTE med beskatningsværdi på
434.000 kr. i 2016 stigende til 525.000 kr. i 2020 til rådighed for borgeren frem
for en Passat 2,0 comfortline DSG med beskatningsværdi på 372.000 kr. i alle
år. Tilsvarende bedes ministeren beregne konsekvenserne for statskassen
ved at forudsætte, at virksomhederne stiller en bil med en 60.000 kr. højere
beskatningsværdi til rådighed for medarbejderen, hvis medarbejderen tilbydes
en elbil, der udleder 0 g. CO2/km., eller en opladningshybrid, der udleder mel-
lem 1 og 50 g. CO2/km., set i forhold til, når virksomheden stiller en traditionel
benzin- eller dieselbil til rådighed for medarbejderen.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
På udvalgets vegne
Jens Joel
formand
1/1