Fremsat den 3. juli 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
og lov om en børne- og ungeydelse
(Genindførelse af
optjeningsprincippet for ret til børnetilskud og
børne- og ungeydelse for flygtninge m.v.)
§ 1
I lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
1095 af 7. oktober 2014, som ændret ved § 4 i lov nr.
574 af 10. juni 2014, foretages følgende ændring:
1. § 5 a,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§ 2
I lov om en børne- og ungeydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 964 af 19. september 2011, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1382 af 28. december 2011,
§ 9 i lov nr. 326 af 11. april 2012, § 2 i lov nr. 920 af
18. september 2012 og § 2 i lov nr. 1398 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. § 2,
stk. 3, ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2015.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for udlændinge, der har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven før den 1. september 2015. For
sådanne udlændinge finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge asyl i Danmark. Samtidig
ønsker regeringen at give nytilkomne flygtninge og
udlændinge et større incitament til at arbejde og
blive integreret i det danske samfund.
Mange forhold har betydning for, hvor mange
asylansøgere der kommer til Danmark, blandt andet det
samlede antal asylsøgere, der søger til Europa,
asylpraksis og økonomiske vilkår i de enkelte
lande.
I første omgang fremsættes tre
lovforslag, som reducerer den økonomiske fordel ved at
få asyl i Danmark: Indførelse af en
integrationsydelse, genindførelse af optjeningsprincippet
for ret til børnetilskud og børne- og ungeydelse for
flygtninge og en harmonisering af optjeningsreglerne for
folkepension.
Dette lovforslag vedrører
genindførelse af optjeningsprincippet for ret til
børnetilskud og børne- og ungeydelse for
flygtninge.
Optjeningsprincippet betyder, at ret til den
fulde ydelse er betinget af, at mindst en af de personer, der har
forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl
eller beskæftigelse her i riget i mindst 2 år inden for
de seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen
vedrører. Genindførelse af optjeningsprincippet for
børnetilskud og børne- og ungeydelse for flygtninge
vil betyde, at flygtninge får en større tilknytning
til det danske samfund ved at have været her i landet i en
længere periode, før de kan opnå ret til de
fulde ydelser.
2. Lovforslaget
2.1. Gældende
ret
Optjeningsprincippet for ret til børne-
og ungeydelsen og børnetilskud blev indført med lov
nr. 1609 af 22. december 2010 med virkning fra den 1. januar
2012.
Ret til den fulde ydelse er efter de
gældende regler betinget af, at mindst en af de personer, der
har forsørgelsespligten over for barnet, har haft
bopæl eller beskæftigelse her i riget i mindst 2
år inden for de seneste 10 år forud for den periode,
udbetalingen vedrører. Retten til fuld ydelse optjenes
gradvist, så der efter 6 måneders bopæl eller
beskæftigelse er ret til 25 pct. af ydelsen. Efter 1 år
er der ret til 50 pct., efter 1½ år 75 pct., og efter
2 år 100 pct.
Flygtninge, dvs. udlændinge, som har
fået opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8, og udlændinge, der har fået
humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 b, blev med lov nr. 1398 af 23. december 2012 generelt
undtaget fra optjeningsprincippet med virkning fra den 1. januar
2013.
Udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven, er således berettiget til fuld
børne- og ungeydelse og børnetilskud fra det
tidspunkt, hvor de får meddelt opholdstilladelse i Danmark,
hvis de samtidig opfylder de øvrige betingelser for ret til
ydelserne.
For personer omfattet af Europa-Parlamentet og
Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger gælder et
såkaldt sammenlægningsprincip, jf. forordningens
artikel 6. Sammenlægningsprincippet har til formål at
sikre, at personer ikke mister rettigheder, fordi de flytter til
eller får arbejde i en anden medlemsstat. I disse
tilfælde skal den nye medlemsstat således ved vurdering
af, om der er optjent ret til en ydelse foretage
sammenlægning med perioder, der er tilbagelagt efter en anden
medlemsstats lovgivning.
Ordlyden af de gældende lovbestemmelser
om optjeningsprincippet (§ 2 i børne- og
ungeydelsesloven og § 5 a i børnetilskudsloven)
udelukker ikke i sig selv, at man iagttager
sammenlægningsprincippet i forbindelse med anvendelsen af
optjeningsprincippet. Det fremgår dog flere steder i
bemærkningerne til lovforslaget om indførelse af
optjeningsprincippet (lovforslag nr. 79 fra folketingsåret
2010/2011 (1. samling)), at hensigten med indførelsen af
optjeningsprincippet var, at beskæftigelses- og
bopælsperioder skulle være tilbagelagt i Danmark,
således at man kun opnår ret til ydelser, hvis man har
en reel tilknytning til Danmark.
Skatteministeriet og Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold har den
9. juli 2013 meddelt Udbetaling Danmark, som administrerer
børne- og ungeydelse og børnetilskud, at der ved
administrationen af optjeningsprincippet i forhold til personer,
der er omfattet af forordning nr. 883/2004, skal medregnes
perioder, der er tilbagelagt efter en anden medlemsstats
lovgivning, ved vurderingen af, om disse personer har optjent ret
til børne- og ungeydelse og børnetilskud efter de
danske regler. Det er en følge af, at forordninger er
almengyldige og gælder umiddelbart i enhver medlemsstat, jf.
artikel 288 i EUF-Traktaten.
Sammenlægningsprincippet finder dermed
anvendelse for borgere samt flygtninge og statsløse, der er
eller har været omfattet af lovgivningen i
EU/EØS-lande og Schweiz, der er omfattet af forordning nr.
883/2004.
Regeringen ønsker generelt at sikre, at
nationale velfærdssystemer ikke bliver undergravet af
EU-regler, og at EU ikke udvikler sig i retning af en social
union.
Det skal bl.a. ske ved at arbejde sammen med
ligesindede lande for at få taget EU-lovgivningen om
velfærdsydelser for vandrende arbejdstagere op til revision
snarest muligt. Eksempelvis ønsker regeringen at ændre
EU-reglerne, når de ikke tillader f.eks. optjening eller
indeksering af børnecheck til borgere fra andre
EU-lande.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås at ophæve undtagelsen
for udlændinge, som har fået opholdstilladelse i
Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven,
således, at denne gruppe igen bliver omfattet af
optjeningsprincippet for børnetilskud, jf.
børnetilskudslovens § 5 a, stk. 1 og 2, og for
børne- og ungeydelsen, jf. børne- og
ungeydelseslovens § 2, nr. 7.
Da formålet med forslaget bl.a. er at
undgå, at asylansøgere vælger at komme til
Danmark på grund af udsigten til høje offentlige
ydelser, foreslås det, at genindførelsen skal
gælde for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven den 1. september 2015 eller senere.
3. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om at genindføre
optjeningsprincippet for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven, skønnes i 2015 at medføre
mindreudgifter til børnetilskud og børne- og
ungeydelse på ca. 0,5 mio. kr. efter tilbageløb.
Mindreudgifterne skønnes at blive forøget til ca.
30,6 mio. kr. i 2016, ca. 58,9 mio. kr. i 2017, ca. 29,0 mio. kr. i
2018 og ca. 23,4 i 2019. Fra 2020 skønnes årlige
mindreudgifter på ca. 23,6 mio. kr. Den varige virkning
skønnes til ca. 24 mio. kr. (2015-niveau), jf. tabel 1.
Skønnene er behæftet med en vis
usikkerhed, herunder af den eksakte periodisering af
mindreudgifterne. Størrelsen af mindreudgifterne som
følge af genindførelse af optjeningsprincippet for
flygtninge afhænger af antallet af opholdstilladelser. Det er
beregningsmæssigt forudsat, at der gives opholdstilladelse
til ca. 2.000 børn i 2015, ca. 2.500 børn i 2016 og
derefter ca. 900 børn årligt. Det er endvidere
forudsat, at der sker familiesammenføring til flygtninge for
ca. 8.800 børn i 2016 og derefter ca. 1.800 børn
årligt.
I 2015 skønnes forslaget at
vedrøre udbetaling af børne- og ungeydelse samt
børnetilskud for ca. 225 børn. I 2016 skønnes
ydelser til nye modtagere vedrørende ca. 7.400 børn
at blive berørt af optjeningsprincippet og i 2017
skønnes ydelser til nye modtagere vedrørende ca.
4.600 børn at blive berørt. Fra og med 2018
skønnes ydelser til nye modtagere vedrørende ca.
2.650 børn årligt at blive berørt.
Tabel
1. Mindreudgifter ved
genindførelse af optjeningsprincippet for flygtninge
m.v. | Mio. kr. (2015-niveau) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Varig virkning | Børne- og
ungeydelse | | | | | | | | Umiddelbart provenu | 0,7 | 39,6 | 76,1 | 37,4 | 30,2 | 30,5 | 31 | Provenu efter tilbageløb | 0,5 | 29,9 | 57,5 | 28,3 | 22,8 | 23,0 | 23 | Børnetilskud | | | | | | | | Umiddelbart provenu | 0,0 | 1,0 | 1,9 | 0,9 | 0,8 | 0,8 | 1 | Provenu efter tilbageløb | 0,0 | 0,7 | 1,4 | 0,7 | 0,6 | 0,6 | 1 | Samlet | | | | | | | | Umiddelbart provenu | 0,7 | 40,6 | 78,0 | 38,4 | 31,0 | 31,2 | 32 | Provenu efter tilbageløb | 0,5 | 30,6 | 58,9 | 29,0 | 23,4 | 23,6 | 24 |
|
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommunerne og regionerne.
4. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Det er Udbetaling Danmark, der står for
administration og udbetaling af ydelser efter
børnetilskudsloven og lov om en børne- og ungeydelse.
Det er Udbetaling Danmarks vurdering, at forslaget om at
genindføre optjeningsprincippet for ret til
børnetilskud og børne- og ungeydelse for
udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark
efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven med
virkning fra og med den 1. september 2015 vil have begrænsede
administrative konsekvenser.
Herudover indebærer forslaget ikke
administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for de
personer, der bliver omfattet af optjeningsprincippet. Der er tale
om et begrænset antal borgere.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vedrører lovgivning om
ydelser, der er omfattet af Europa-Parlamentet og Rådets
forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af
de sociale sikringsordninger. Sammenlægningsprincippet finder
dermed anvendelse for borgere samt flygtninge og statsløse,
der er eller har været omfattet af lovgivningen i
EU/EØS-lande og Schweiz, der er omfattet af forordning nr.
883/2004. Langt hovedparten af de personer, som kommer til Danmark
som flygtninge, vil ikke være omfattet af forordningen.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da regeringen
ønsker at genindføre optjeningsprincippet for
flygtninge m.v. hurtigst muligt for at gøre det mindre
attraktivt at søge om asyl i Danmark og herved mindske
antallet af asylansøgere.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption & Samfund, Advokatsamfundet,
Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger- og
Retssikkerhedschefen i SKAT, Børnesagens
Fællesråd, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, CEVEA, CEPOS, Danmarks
Arbejdsgiverforening, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening,
Dansk Gartneri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Teknisk Lærerforbund,
Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Erhvervsskoler, Danske Handicaporganisationer, Danske
Produktionsskolers Lærerforening, Danske Regioner, Danske
Skoleelever, Danske Undervisningsorganisationers Samråd,
Danske Universiteter, Datatilsynet, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Den Danske Skatteborgerforening, Det
Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd,
Det Sociale Nævn, Dokumentations- og Rådgivningscenter
om racediskrimination, DI, Efterskoleforeningen, Ejendomsforeningen
Danmark, Erhvervsstyrelsen - Team effektiv regulering,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA,
Foreningen af 10. klasse skoler i Danmark, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, FTF,
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og
Erhvervsvejledningen, Grønlands Hjemmestyre, HK Privat,
ISOBRO, IT-Universitetet, KL, Kraka, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig A-kasse, Kræftens
Bekæmpelse, Landsforeningen af Opholdssteder, Landsforeningen
af Ungdomsskoleledere, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Lejernes Landsorganisation, LO,
Moderniseringsstyrelsen, Produktionsskoleforeningen,
Rektorkollegiet, Retssikkerhedssekretariatet, Rigsombudet på
Færøerne, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Skatteankestyrelsen,
Skolelederforeningen, SRF Skattefaglig Forening, Sundhedskartellet,
Udbetaling Danmark, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Ungdomsboligrådet, Ældreboligrådet,
Ældremobiliseringen, Ældresagen.
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget skønnes at medføre
mindreudgifter efter tilbageløb på ca. 0,5 mio. kr. i
2015, ca. 30,6 mio. kr. i 2016 og ca. 58,9 mio. kr. i 2017. Den
varige virkning skønnes til ca. 24 mio. kr.
(2015-niveau). | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Begrænsede administrative
konsekvenser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ikke nævneværdige
administrative konsekvenser. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vedrører lovgivning om
ydelser, der er omfattet af Europa-Parlamentet og Rådets
forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af
de sociale sikringsordninger. Sammenlægningsprincippet finder
dermed anvendelse for borgere samt flygtninge og statsløse,
der er eller har været omfattet af lovgivningen i
EU/EØS-lande og Schweiz, der er omfattet af forordning nr.
883/2004. Langt hovedparten af de personer, som kommer til Danmark
som flygtninge, vil ikke være omfattet af forordningen. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås at ophæve den
undtagelse fra optjeningsprincippet for børnetilskud, der
gælder for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven for at gøre det mindre attraktivt at
søge asyl i Danmark. Dermed bliver disse personer omfattet
af optjeningsprincippet for børnetilskud i
børnetilskudslovens § 5 a, stk. 1 og 2. Dette betyder,
at de skal have haft bopæl eller beskæftigelse her i
riget i mindst 2 år inden for de seneste 10 år forud
for den periode, udbetalingen vedrører, hvis de skal have
ret til fuld ydelse. De vil optjene retten til fuld ydelse
gradvist, så der efter 6 måneders bopæl eller
arbejde er ret til 25 pct. af ydelsen. Efter 1 år er der ret
til 50 pct., efter 1½ år 75 pct., og efter 2 år
100 pct.
For personer omfattet af Europa-Parlamentet og
Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger gælder et
såkaldt sammenlægningsprincip, jf. forordningens
artikel 6. Borgere samt flygtninge og statsløse, der er
omfattet af forordningen og er eller har været omfattet af
lovgivningen i EU/EØS-lande og Schweiz, skal således
have medregnet perioder, der er tilbagelagt efter et andet
EU/EØS-land eller Schweiz lovgivning, ved vurderingen af, om
disse personer har optjent ret til børne- og ungeydelse og
børnetilskud efter de danske regler.
De nærmere regler om fastsættelsen
af perioder med bopæl og beskæftigelse fremgår af
bekendtgørelse nr. 1435 af 23. december 2012 om optjening af
ret til ydelser efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag §§ 1-8, for så
vidt angår børnetilskuddet. Disse nærmere regler
vil således fremover også være fuldt ud
gældende for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven den 1. september 2015 eller senere, jf.
bemærkninger til § 3, stk. 2, nedenfor.
Da udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven, anses for at få bopæl her i
riget, når de har fået opholdstilladelse og bliver
registreret i CPR-registeret, er det fra dette tidspunkt, at
optjeningen af ret til børnetilskud på baggrund af
bopæl påbegyndes.
Hvis udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven, efter tilladelse fra
udlændingestyrelsen arbejder i Danmark, mens de er
registrerede som asylansøgere, medgår dette arbejde
ved optjeningen af ret til børnetilskud ligesom for alle
andre i det omfang, det opfylder de fastsatte krav til
beskæftigelse i §§ 2-8 i bekendtgørelse nr.
1563 af 13. december 2013 om børne- og ungeydelsen.
Genindførelsen af optjeningsprincippet
for udlændinge, som har fået opholdstilladelse i
Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven,
ændrer ikke ved betingelserne for at få
børnetilskud i øvrigt. Udlændinge, som har
fået opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8
eller 9 b i udlændingeloven, skal således fortsat
opfylde de betingelser, der fremgår af
børnetilskudsloven for at få ret til
børnetilskud.
Til §
2
Til nr. 1
Det foreslås at ophæve den
undtagelse fra optjeningsprincippet for børne- og
ungeydelse, der gælder for udlændinge, som har
fået opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8
eller 9 b i udlændingeloven. Dermed bliver disse personer
omfattet af optjeningsprincippet for ret til børne- og
ungeydelsen i børne- og ungeydelseslovens § 2, stk. 1,
nr. 7. Dette betyder, at de skal have haft bopæl eller
beskæftigelse her i riget i mindst 2 år inden for de
seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen
vedrører, hvis de skal have ret til fuld ydelse. De vil
optjene retten til fuld ydelse gradvist, så der efter 6
måneders bopæl eller arbejde er ret til 25 pct. af
ydelsen. Efter 1 år er der ret til 50 pct., efter 1½
år 75 pct., og efter 2 år 100 pct.
De nærmere regler om fastsættelsen
af perioder med bopæl og beskæftigelse fremgår af
bekendtgørelse nr. 1563 af 13. december 2013 om
børne- og ungeydelsen §§1-15, for så vidt
angår børne- og ungeydelsen. Disse nærmere
regler vil således fremover også være fuldt ud
gældende for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven den 1. september 2015 eller senere, jf.
bemærkninger til § 3, stk. 2, nedenfor.
Genindførelsen af optjeningsprincippet
for udlændinge, som har fået opholdstilladelse i
Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven,
ændrer ikke ved betingelserne for at få børne-
og ungeydelse i øvrigt. Udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven, skal således fortsat opfylde de
betingelser, der fremgår af børne- og ungeydelsesloven
for at få ret til børne- og ungeydelse.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, idet det anførte om
genindførelse af optjeningsprincippet for
børnetilskud også gør sig gældende for
genindførelse af optjeningsprincippet for børne- og
ungeydelse.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at genindførelsen af optjeningsprincippet for
børnetilskud og børne- og ungeydelse for
udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark
efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven,
træder i kraft den 1. september 2015.
Det foreslås i stk.
2, at genindførelsen af optjeningsprincippet for
udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark
efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven, skal ske
fremadrettet. Genindførelsen vil således gælde
for de udlændinge, som har fået opholdstilladelse i
Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven
efter lovens ikrafttrædelse.
Udlændinge, der har en opholdstilladelse
i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven, som er gyldig inden lovens
ikrafttræden, berøres ikke af lovforslaget. Dette
betyder, at de fortsat kan få fuld børne- og
ungeydelse samt fuldt børnetilskud både for
børn, som de i forvejen får fuld ydelse for, og for
børn, som de opnår ret til ydelser for efter den 1.
september 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | §1 | | | | | | I lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1095 af 7. oktober 2014, som
ændret ved § 4 i lov nr. 574 af 10. juni 2014, foretages
følgende ændring: | | | | § 5
a. --- | | | Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder ikke anvendelse for udlændinge, som har
fået opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8
eller 9 b i udlændingeloven. Stk. 4.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold kan fastsætte nærmere regler for udbetaling
samt dokumentation og beregning af perioder med bopæl og
beskæftigelse her i riget i henhold til stk. 1 og 2. | | 1. § 5 a, stk. 3, ophæves. Stk. 4. bliver herefter stk. 3. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om en børne- og ungeydelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 964 af 19. september 2011, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1382 af 28. december 2011,
§ 9 i lov nr. 326 af 11. april 2012, § 2 i lov nr. 920 af
18. september 2012 og § 2 i lov nr. 1398 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring: | | | | §
2. --- | | | Stk. 3. Stk. 1,
nr. 7, finder ikke anvendelse for udlændinge, som har
fået opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8
eller 9 b i udlændingeloven. | | 1. § 2,
stk. 3, ophæves. | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2015. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for udlændinge, der har fået
opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i
udlændingeloven før den 1. september 2015. For
sådanne udlændinge finder de hidtil gældende
regler anvendelse. |
|