Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 19. august 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. juli 2015
og var til 1. behandling den 3. juli 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen i Folketinget, og
Skatteministeriet sendte den 3. juli 2015 høringsmaterialet
til udvalget, jf. L 7 - bilag 1. Den 10. august 2015 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Sammenhæng
med andre lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med lovforslag nr. L 2 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Indførelse af
en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til
uddannelses- og kontanthjælp m.v.) og lovforslag nr. L 3 om
ændring af lov om social pension (Harmonisering af regler om
opgørelse af bopælstid for folkepension). Lovforslag
nr. L 2 har været behandlet i Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget, og lovforslag nr. L 3 har
været behandlet i Beskæftigelsesudvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Institut for
Menneskerettigheder og Mødestedet.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. 6 spørgsmål er besvaret, mens det
resterende spørgsmål forventes besvaret inden 2.
behandling.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 1
samrådsspørgsmål til mundtlig besvarelse til
beskæftigelsesministeren, udlændinge-, integrations- og
boligministeren og skatteministeren. Ministrene har besvaret
spørgsmålet i et fælles åbent samråd
mellem Beskæftigelsesudvalget, Skatteudvalget og
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 18. august
2015. Ministrene forventes at sende udvalget de talepapirer, der
lå til grund for ministrenes besvarelse af
spørgsmålet inden 2. behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti er enige om, at Danmark skal arbejde
hårdt for at sikre, at det danske velfærdssystem ikke
bliver undergravet af EU-regler, og at EU ikke udvikler sig i
retning af en social union. Det skal bl.a. ske ved at ændre
lovgivningen og ved at arbejde sammen med ligesindede lande om at
få ændret EU-reglerne i forordning nr. 883/2004 snarest
muligt.
DF, V, LA og KF ønsker et EU, hvor
folk kan søge derhen, hvor der mangler ledige hænder,
men vil ikke have et EU, hvor folk søger derhen, hvor de
sociale ydelser er gode. Hensigten med arbejdskraftens frie
bevægelighed er, at vi kan trække på hinandens
ressourcer, men ikke på hinandens kasser.
EU-reglerne skal være baseret
på sund fornuft og rimelighed. Det er de ikke i dag. Det er
helt urimeligt, at der skal gives fulde danske børneydelser
til udlændinge, som arbejder i Danmark i en kort periode, og
hvor børnene til og med opholder sig i udlandet. Derfor skal
forordning nr. 883/2004 ændres, så EU-reglerne f.eks.
tillader optjening eller indeksering af børnechecken til
borgere fra andre EU-lande. DF, V, LA og KF vil derfor arbejde
målrettet med fuld styrke for disse og andre ændringer
for at sikre, at danske velfærdsydelser målrettes dem,
som arbejder og bidrager til Danmark i en længere
periode.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, SF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget tager
på det skarpeste afstand fra lovforslaget om at
genindføre optjeningsprincippet for flygtninges ret til
børnefamilieydelser. Forslaget betyder, at mennesker, der
har været ofre for forfølgelse eller krig, og som
på den baggrund har fået beskyttelse i Danmark - og
ikke mindst deres børn - kommer til at leve deres
første tid med opholdstilladelse i dyb fattigdom og i en
situation, hvor de mangler penge til nogle af de mest basale
fornødenheder.
I høringssvarene til lovforslaget
ligger en samstemmende kritik fra en lang række
humanitære organisationer og fra Institut for
Menneskerettigheder og FN's Højkommissariat for Flygtninge.
Alle disse kritikere har regeringen valgt at sætte sig ud
over uden at forholde sig til kritikken med argumenter.
Flygtninge befinder sig oftest på
grund af traumatiske oplevelser med forfølgelse, krig og en
ofte livsfarlig flugtrute i en særlig sårbar situation
og ankommer typisk til Danmark helt uden egne midler. Flygtninge
med børn har derfor - om nogen - brug for
børnefamilieydelser fra den første dag med
opholdstilladelse i Danmark.
Af svaret på spørgsmål
15 til lovforslag nr. L 2 (Indførelse af en
integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til
uddannelses- og kontanthjælp m.v.) fremgår, at det
månedlige rådighedsbeløb for nyankomne
børnefamilier vil være markant lavere, end hvad der
fremgik af det faktaark, som blev offentliggjort på
Beskæftigelsesministeriets hjemmeside i forbindelse med
præsentationen af lovforslagene nr. L 2 og nr. L 7. Når
indførelsen af integrationsydelse kombineres med
indførelse af optjeningsprincip for
børnefamilieydelser, er den samlede virkning dramatisk for
nyankomne børnefamilier. Enhedslisten beklager, at
regeringen ikke har ønsket redeligt at præsentere
konsekvenserne af sin politik, men først har fremlagt
tallene på Enhedslistens udtrykkelige
forespørgsel.
Samlet konstaterer Enhedslisten, at
genindførelse af optjeningsprincippet i kombination med
indførelsen af integrationsydelse vil placere flygtninge i
fattigdom, og at den for mange flygtninge vil føre til det
modsatte af integration, fordi de holdes uden for samfundet og ikke
har råd til at afholde de minimale udgifter, som en normal
deltagelse i det sociale liv i Danmark kræver. Eksempelvis
vil børn og voksne reelt være afskåret fra at
betale kontingent til idrætsklubber og andre foreninger,
ligesom børn i praksis vil være afskåret fra at
deltage i f.eks. børnefødselsdage, fordi familiens
økonomi ikke kan afse penge til en gave på 25 kr.
Enhedslisten kom under forhandlingerne om
finansloven for 2013 med den daværende regering igennem med
et krav om at afskaffe optjeningsprincippet for
børnefamilieydelser til flygtninge. Enhedslisten vil
også fremadrettet arbejde for at genindføre
flygtninges ret til fulde børnefamilieydelser fra dag et med
opholdstilladelse i Danmark.
Ud over at Enhedslisten er uenig i
lovforslaget, er partiet fuldstændig uforstående over
for, at det skulle haste så voldsomt at gennemføre
denne lovgivning, at lovbehandlingen skal finde sted uden for
Folketingets normale mødeperiode, og at lovforslaget blev
fremsat, uden at et udkast forinden havde været sendt i
høring. Hvis Folketingets flertal ønsker at
gennemføre så vidtgående forringelser af
flygtninges vilkår, bør det som minimum ske som led i
en normal lovgivningsproces og ikke som hastelovgivning.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel
Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF)
Morten Marinus (DF) René Christensen (DF) Louise Schack
Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete
Riisager (LA) nfmd. Ole Birk
Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye
(S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Thomas Jensen (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 7
Bilagsnr. | Titel | 1 | Forslag til lov om ændring af
børnetilskudsloven og børne- og ungeydelsesloven
(Genindførelse af optjeningsprincippet for ret til
børnetilskud og børne- og ungeydelse for flygtninge
m.v.) samt resumé | 2 | Henvendelse af 8/7-15 fra Institut for
Menneskerettigheder | 3 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Godkendt tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Henvendelse af 4/8-15 fra
Mødestedet | 6 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren | 7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 7
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm., om lovforslaget og dets enkelte
elementer er i overensstemmelse med flygtningekonventionen artikel
23, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/7-15 fra Institut for Menneskerettigheder, og ministerens svar
herpå | 3 | MFU spm. om at fremsende et overslag over
lovforslagets økonomiske konsekvenser med hensyn til ekstra
sagsbehandlingstid og ekstra økonomiske enkeltydelser, der
udløses på baggrund af de reducerede ydelser,
lovforslaget lægger op til, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | MFU spm., om ministeren er enig i, at
nytilkomne flygtninge vil skulle betale det samme for bleer, mad,
husleje, flyverdragter og anden påklædning som
mennesker, der har boet i Danmark i lang tid, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm. om at oplyse baggrunden for, at
lovforslaget ikke indeholder en vurdering af forholdet til Danmarks
konventionsmæssige forpligtelser på
menneskerettighedsområdet og forelægge en sådan
vurdering hurtigst muligt, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/8-15 fra Mødestedet, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. om talepapirer fra det åbne
samråd den 18/8-15, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, beskæftigelsesministeren og
skatteministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
7
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, hvordan ministrene
vurderer kritikken fra UNHCR af, at de tre lovforslag, L 2, L 3 og
L 7, ikke lever op til de krav om lige behandling af flygtninge og
modtagerlandets egne borgere, der er fastslået i FN's
flygtningekonvention fra 1951, til skatteministeren,
beskæftigelsesministeren og udlændinge-, integrations-
og boligministeren |
|