Fremsat den 3. juli 2015 af
skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Genindførelse af
BoligJobordningen)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1041 af 15. september 2014, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 540 af 29. april 2015, foretages følgende
ændringer:
1. § 7
Å, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
vederlag for arbejde for en privat hvervgiver udført i eller
i tilknytning til dennes private hjem til en person, der opfylder
alderskravet i lov om social pension til at kunne få
folkepension. Det er en betingelse, at arbejdet ikke udføres
som et led i erhvervsmæssig virksomhed. Vederlag efter 1.
pkt., der inden for et indkomstår overstiger et
grundbeløb på 10.000 kr. (2010-niveau), medregnes dog
til den skattepligtige indkomst med den del af vederlaget, der
overstiger grundbeløbet. Grundbeløbet reguleres efter
personskattelovens § 20.«
2. § 7
Å, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
vederlag for arbejde for en privat hvervgiver udført i eller
i tilknytning til dennes private hjem til en person, der opfylder
alderskravet i lov om social pension til at kunne få
folkepension. Det er en betingelse, at arbejdet ikke udføres
som et led i erhvervsmæssig virksomhed eller indberettes som
fradragsberettiget ydelse af en privat hvervgiver efter reglerne i
§ 8 V. Vederlag efter 1. pkt., der inden for et
indkomstår overstiger et grundbeløb på 10.000
kr. (2010-niveau), medregnes dog til den skattepligtige indkomst
med den del af vederlaget, der overstiger grundbeløbet.
Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens §
20.«
3. To
steder i § 8 V, stk. 2, nr. 5,
ændres »31. december 2014« til: »31.
december 2015«.
4. I
§ 8 V, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »1. marts 2015« til: »1. marts
2016«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 3. § 1, nr. 1,
3 og 4, har virkning fra og med den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Genindførelse
af BoligJobordningen | | | 3.1. | Gældende
ret | | | | 3.1.1. | BoligJobordningen | | | | 3.1.2. | Skattefrihed for
pensionisters vederlag for arbejde i eller i tilknytning til
private hjem | | | 3.2. | Lovforslaget | | | | 3.2.1. | Genindførelse
af BoligJobordningen | | | | 3.2.2. | Bevarelse af
skattefrihed for pensionisters vederlag for arbejde i eller i
tilknytning til private hjem i 2015 | | | | 3.2.3. | Videreførelse
af den administrative løsning | 4. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 5. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 12. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Med lovforslaget genindføres
BoligJobordningen, der gav fradrag for lønudgifter til
hjælp og istandsættelse i hjemmet eller en
fritidsbolig, med fuld virkning i 2015. Det kan bidrage til
vækst og beskæftigelse i især små og
mellemstore håndværks- og servicevirksomheder, herunder
flere praktikpladser, også på landet uden for byerne,
og samtidig give familierne bedre råd til hjælp i en
travl hverdag.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
I regeringsgrundlaget »Sammen for fremtiden«
fremgår det, at: »Regeringen vil
genindføre BoligJobordningen med tilbagevirkende kraft fra
1. januar 2015. Det vil ske efter
de regler, danskerne kendte i 2014. [Regeringen] vil også fremlægge en model
for den fremtidige ordning efter 2015«.
Regeringen og Dansk Folkeparti, Alternativet,
SF og Det Konservative Folkeparti har den 29. juni 2015
indgået Aftale om en BoligJobordning i 2015-2017.
Følgende fremgår af aftalen:
»Regeringen og
Dansk Folkeparti, Alternativet, SF og De Konservative er enige om
en BoligJobordning i perioden 2015-2017.
I 2015 indføres en
BoligJobordning tilsvarende den ordning, der var i 2014 med et
samlet fradrag på 15.000 kr. pr. person.
I 2016 foretages en
grundlæggende omlægning af ordningen, så den
understøtter den grønne omstilling, øget
bæredygtighed og klimaindsatsen. I forlængelse heraf indføres en todelt
BoligJobordning i 2016 og 2017, der giver mulighed for et fradrag
på 6.000 kr. pr. person for serviceydelser og fradrag for
håndværksydelser på 12.000 kr. pr.
person. Udnyttes begge
fradragskategorier fuldt ud, vil det samlede fradrag pr. person
kunne udgøre i alt 18.000 kr.
I den nye grønne
BoligJobordning fra 2016 fjernes fradraget for de typer af arbejde,
der ikke har et grønt sigte. Samtidig fastholdes et fradrag for serviceydelser,
som modvirker sort arbejde.
En genindførelse
af BoligJobordningen i 2015 i uændret form skønnes at
medføre et mindreprovenu på ca. 1,1 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd, mens den todelte ordning
skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 0,8
mia. kr. i 2016 og 2017.
Derudover afsættes
der yderligere midler til ordningen for energibesparende
initiativer i private udlejningsbyggerier. Ordningen vil desuden blive udvidet, så der
også kan ydes tilskud til initiativer vedrørende
klimatilpasninger. Tilskuddene kan
ske efter aftale mellem ejere og et flertal af lejerene om
energibesparende arbejder eller arbejder vedrørende
klimatilpasninger.
Konkret afsættes
der yderligere 24,7 mio. kr. i 2015, så den samlede pulje
udgør 50 mio. kr. i 2015. Derudover afsættes der 50 mio. kr.
årligt i 2016 og 2017.
I 2015 finansieres
ordningerne af udisponerede reserver på finansloven for
2015. I 2016 og 2017 finansieres
ordningen på finanslovene for 2016 og 2017.«
Dette lovforslag udmønter den del af
aftalen, der vedrører en genindførelse af
BoligJobordningen i 2015 i uændret form. Med lovforslaget
foreslås BoligJobordningen således genindført
med fuld virkning i 2015, dvs. med virkning for arbejde
udført fra den 1. januar til den 31. december 2015. De
foreslåede regler svarer til de regler, som var
gældende, da den tidligere ordning udløb med udgangen
af 2014.
Lovforslaget vil bidrage til flere private
arbejdspladser, herunder skabe mulighed for flere praktikpladser,
skabe øget omsætning i lokalområderne og ikke
mindst give familierne en håndsrækning i en travl
hverdag. Husholdningerne får således også i 2015
hjælp til vedligeholdelse og istandsættelse af
både deres almindelige bolig og sommer- og fritidshuse samt
bedre mulighed for at betale sig fra tidskrævende
dagligdagsopgaver som f.eks. rengøring, vinduespudsning og
havearbejde.
Regeringen vil fremsætte lovforslag om
den fremtidige mere grønne BoligJobordning, der skal
gælde i 2016 og 2017, når de nærmere rammer for
den fremtidige ordning er fastlagt i løbet af
efteråret 2015.
I henhold til aftalen om den nye grønne
BoligJobordning fra 2016 fjernes fradraget for de typer af arbejde,
der ikke har et grønt sigte. Samtidig fastholdes et fradrag
for serviceydelser, som modvirker sort arbejde.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Skatteministeriet i foråret 2015 på baggrund af
analyser foretaget af konsulentfirmaet DAMVAD har evalueret den
hidtidige anvendelse af BoligJobordningen. Evalueringen viste
bl.a., at ordningen blev anvendt i alle dele af landet, men
også at der ikke kunne findes en signifikant effekt på
arbejdsudbuddet, samt at der var en vis, begrænset effekt
på sort arbejde (svarende til skønsmæssigt 1-2
pct. af det skønnede omfang af sort arbejde i Danmark). Der
henvises i øvrigt til evalueringen for nærmere
detaljer.
3. Genindførelse af BoligJobordningen
3.1. Gældende
ret
3.1.1. BoligJobordningen
Efter gældende ret er der som
udgangspunkt ikke skattemæssigt fradrag for privates udgifter
vedrørende serviceydelser i hjemmet eller reparations- og
vedligeholdelsesarbejde på boligen.
Som en forsøgsordning blev der dog med
BoligJobordningen indført en begrænset fradragsret for
denne type udgifter i perioden fra og med den 1. juni 2011 til og
med den 31. december 2013. Ordningen havde oprindeligt virkning til
udgangen af 2013, men blev som led i finanslovsaftalen for 2012
afkortet med et år. Siden er ordningen ophørt,
genindført med tilbagevirkende kraft, udvidet med
fritidsboliger og forlænget til og med 2014. Ordningen er
ophørt ved udgangen af 2014, dvs. arbejdet skulle være
udført senest den 31. december 2014.
Efter ordningen kunne personer over 18
år fradrage lønudgifter, som de havde afholdt til
hjælp og istandsættelse i hjemmet eller i en
fritidsbolig på op til 15.000 kr. årligt pr.
person.
Skattefradraget var udformet som et
ligningsmæssigt fradrag, hvilket svarede til et tilskud
på ca. 30 pct. af lønudgifterne (i en
gennemsnitskommune). Det maksimale tilskud pr. person udgjorde i
2014 således ca. 4.600 kr. årligt.
Det var ved ordningens indførelse en
betingelse, at det omhandlede arbejde var udført i en
helårsbolig, hvor den skattepligtige person havde fast
bopæl. Fradraget knyttede sig således til arbejde i
eller på den bolig, hvor personen havde folkeregisteradresse.
Der var mulighed for at opnå fradrag, uanset om man boede i
ejendommen som ejer, lejer eller andelshaver. Det var dog en
forudsætning, at personer, der boede i en lejebolig,
andelsbolig eller ejerlejlighed, havde en individuel råderet
over den del af boligen, som arbejdet blev udført
på.
Lønudgifter til beboere i hjemmet kunne
ikke trækkes fra. Denne undtagelse betød bl.a., at man
ikke kunne få fradrag for løn til
ægtefæller, au pair-ansatte og hjemmeboende
børn.
Der kunne ved ordningens udløb tillige
opnås fradrag for lønudgifter ved vedligeholdelse mv.
af fritidsboliger, som var omfattet af
ejendomsværdiskatteloven. Alle former for fritidsboliger, som
kan tjene som bolig for ejeren, og hvor ejeren betaler
ejendomsværdiskat af fritidsboligen, var omfattet af
BoligJobordningen. Det vil sige forskellige former for sommerhuse,
fritidsboliger og ferieejerlejligheder og uanset, om boligen er
beliggende i Danmark eller i udlandet. Endvidere var såkaldte
fleksboliger, dvs. helårsboliger, hvor ejeren har fået
lov til at anvende boligen som fritidsbolig, omfattet. Begge
ægtefæller kunne opnå fradrag efter
BoligJobordningen, selv om kun den ene ægtefælle ejede
fritidsboligen. Det var en forudsætning, at
ægtefællerne var gift og samlevende på det
tidspunkt, hvor det fradragsberettigede arbejde
udførtes.
Der kunne ikke tages fradrag for udgifter til
arbejde i en fritidsbolig udført af en person, der ejede
fritidsboligen eller af en person, der havde fast bopæl i
samme helårsbolig som ejeren eller en af ejerne af
fritidsboligen. Som for helårsboliger var der således
ikke fradrag for lønudgifter til f.eks.
ægtefæller, hjemmeboende børn eller au
pair-ansatte for arbejde vedrørende en fritidsbolig.
De ydelser, der kunne give fradrag efter
BoligJobordningen i forhold til helårsboliger, gav som
udgangspunkt også fradrag i relation til fritidsboliger. Der
var dog ikke fradrag for serviceydelser vedrørende
fritidsboliger, der udlejes, fordi der allerede indirekte bliver
givet fradrag for sådanne ydelser efter gældende regler
om fradragsret ved udlejning. Det drejer sig om eksempelvis
almindelig rengøring i form af vask og aftørring af
flader i boligen, støvsugning, gulvvask, opvask og
tøjvask, vinduespudsning, havearbejde i form af
græsslåning, hækkeklipning, lugning og
snerydning. Enhver kortere eller længere udlejning af
fritidsboligen i løbet af året afskar ejeren fra
fradrag for serviceydelser efter BoligJobordningen i det
pågældende år. En ejer af en fritidsbolig, der
udlejede fritidsboligen, kunne foretage fradrag efter
BoligJobordningen for vedligeholdelses- og reparationsarbejder
vedrørende fritidsboligen.
De fradragsberettigede ydelser omfattede
både serviceydelser i hjemmet og i en fritidsbolig og
indvendig og udvendig vedligeholdelse og reparation af eksisterende
helårsbolig eller fritidsbolig. Listen over de
fradragsberettigede ydelser fremgår af § 1 i
bekendtgørelse nr. 841 af 28. juni 2013 om BoligJobordningen
med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet eller
i en fritidsbolig. I bilag 1 til dette lovforslag er listen over de
fradragsberettigede ydelser ligeledes gengivet.
De fradragsberettigede serviceydelser
omfattede således almindelig rengøring, herunder vask
og aftørring af flader i boligen, rengøring af toilet
og bad, støvsugning, gulvvask og boning, opvask,
tøjvask og strygning, rensning eller vask af tæpper,
gardiner og persienner mv. Omfattet var også vinduespudsning
(indvendig og udvendig), børnepasning (herunder aflevering
og afhentning af børn i daginstitution, skole, fritidsklub
og fritidsaktivitet) og almindeligt havearbejde (herunder
græsslåning, hækkeklipning, lugning,
beskæring af buske og træer og snerydning).
De omfattede ydelser vedrørende
indvendig og udvendig vedligeholdelse og reparation af eksisterende
helårsboliger og fritidsboliger var bl.a. renovering,
isolering og udskiftning af tag (herunder tagrender og
afløb), reparation eller udskiftning af ruder og vinduer og
døre, maling og isolering af ydervægge, installation
af solfangere og solceller, reparation eller fornyelse af
køkken og bad, gulvarbejde og reparation eller udskiftning
af vandinstallationer og elinstallationer.
Der kunne alene fradrages udgifter til
arbejdsløn inkl. moms. Udgifter til materialer kunne
således ikke fradrages.
Det var desuden en betingelse, at arbejdet var
udført af en momsregistreret virksomhed i Danmark. For
arbejde i form af rengøring, vinduespudsning,
børnepasning og almindeligt havearbejde måtte arbejdet
dog tillige være udført af en person, der var fyldt 18
år inden udgangen af det pågældende
indkomstår, og som var fuldt skattepligtig til Danmark. Den,
der udførte arbejdet, havde således enten et
cvr-nummer eller cpr-nummer.
For fritidsboliger beliggende i udlandet var
det en forudsætning for at opnå fradrag efter
BoligJobordningen, at arbejdet var udført af en virksomhed,
der var momsregistreret i et EU/EØS-land. For serviceydelser
(arbejde i form af rengøring mv.) kunne der også
opnås fradrag, hvis arbejdet var udført af en person,
der ved indkomstårets udløb var fyldt 18 år og
var fuldt skattepligtig i et EU/EØS-land.
For fritidsboliger beliggende i et land, der
ikke er medlem af EU/EØS, kunne arbejdet også
udføres af en virksomhed i det pågældende land,
der var momsregistreret eller registreret i forhold til andre
omsætningsafgifter eller i forhold til indkomstskatter
vedrørende det pågældende arbejde. Var der tale
om serviceydelser, kunne arbejdet også udføres af en
person, der ved indkomstårets udløb var fyldt 18
år og var fuldt skattepligtig i det pågældende
land.
Det var endvidere en betingelse, at det
pågældende land uden for Danmark, hvor fritidsboligen
er beliggende, skal udveksle oplysninger med de danske myndigheder
efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international
overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået
aftale om bistand i skattesager.
De såkaldte
»grænsegængere«, dvs. personer med fast
bopæl uden for Danmark, som erhverver mindst 75 pct. af den
skattepligtige indkomst i Danmark, kunne tilsvarende opnå
fradrag efter BoligJobordningen, hvis arbejdet var udført af
en virksomhed, der var momsregistreret i et EU/EØS-land,
eller ved serviceydelser i form af rengøring,
vinduespudsning, havearbejde mv. tillige af en person, der ved
indkomstårets udgang var fyldt 18 år og var fuldt
skattepligtig i et EU/EØS-land. En grænsegænger
kunne også opnå fradrag vedrørende en udenlandsk
fritidsbolig, hvis vedkommende ville have været skattepligtig
efter ejendomsværdiskatteloven af fritidsboligen på
tidspunktet for arbejdets udførelse, hvis vedkommende havde
været fuldt skattepligtig til Danmark.
Der kunne ikke tages fradrag for udgifter, der
var ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger,
herunder reglerne i lov om hjemmeservice, eller andre udgifter, som
er fradraget ved opgørelse af den skattepligtige indkomst
efter andre regler i skattelovgivningen. Det var også
tilfældet for udgifter til børnepasning, der var
skattefritaget hos modtageren efter ligningslovens § 7 Æ
(reservebedsteforælderordningen). Tilsvarende kunne
pensionister, der udførte arbejde i eller i tilknytning til
private hjem, ikke anvende den skattefri bundgrænse på
10.000 kr. (2010-niveau) i ligningslovens § 7 Å, hvis
den, der havde fået udført arbejdet, tog fradrag for
arbejdet efter BoligJobordningen, jf. nærmere afsnit
3.1.2.
Det var en betingelse for fradragsret, at den
skattepligtige havde betalt for det udførte arbejde via en
elektronisk betalingsform, dvs. enten ved overførsel via
bank, netbank eller posthus, ved kortbetaling via
leverandørens hjemmeside eller kortterminal, eller ved brug
af indbetalingskort (girokort). Betaling med check eller kontanter
gav således ikke ret til fradrag.
Derudover stillede BoligJobordningen krav om,
at den skattepligtige selv skulle foretage indberetning af
oplysninger om det fradragsberettigede arbejde til SKAT via et
elektronisk indberetningsmodul i TastSelv-systemet.
Fradraget blev henført til det
indkomstår, hvor arbejdet blev betalt. Fradraget blev dog
henført til det indkomstår, hvor arbejdet var
udført, hvis betalingen var sket inden for 2 måneder
efter dette indkomstårs udløb. Der kunne ikke
foretages fradrag for arbejde, der blev betalt den 1. marts 2015
eller senere.
3.1.2. Skattefrihed
for pensionisters vederlag for arbejde i eller i tilknytning til
private hjem
Efter gældende ret er
lønindtægter som udgangspunkt skattepligtige for
modtageren. Fra 1. januar 2013 er der dog indført regler om
skattefrihed for vederlag på op til 10.000 kr. (2010-niveau)
årligt betalt til pensionister for arbejde udført i
eller i tilknytning til private hjem.
Det skattefri vederlag kan i 2015 højst
udgøre 10.400 kr. Beløbsloftet var 10.200 kr. i
2014.
Skattefriheden er betinget af, at den person,
der udfører arbejdet, opfylder alderskravet i lov om social
pension til at modtage folkepension. Det betyder, at de omfattede
personer mindst skal være fyldt 65 år. Kravet til
hvilken alder, der kan udløse folkepension, forhøjes
gradvist for personer, der er født den 1. januar 1954 eller
senere.
Det er en forudsætning, at arbejdet
udføres i eller i tilknytning til private hjem, og at
arbejdet ikke udføres som led i erhvervsmæssig
virksomhed.
Ved arbejde i private hjem forstås
ydelser, som ellers normalt udføres af personerne i
husstanden selv. Som eksempler herpå kan nævnes
indkøb, madlavning, strygning, vask, opvask og
rengøring, havearbejde og småreparationer på
boligen.
Ved arbejde i tilknytning til private hjem
forstås ydelser, som er tilknyttet familie- og privatlivet.
Som eksempler herpå kan nævnes aflevering og afhentning
af børn i dagsinstitutioner og skole mv., lektiehjælp,
børnepasning, hundeluftning og indlevering af
rensetøj.
Det er endvidere en betingelse for
skattefrihed for vederlag til folkepensionister, at hvervgiver ikke
indberetter arbejdet som fradragsberettiget ydelse efter
BoligJobordningen. Det skyldes, at det er et grundlæggende
princip i BoligJobordningen, at der ikke skal være
situationer, hvor arbejde udført i private hjem er
skattebegunstiget både på hvervgiverens side og
udførerens side.
Hvis en hvervgiver derfor indberetter
lønudgiften som et fradrag efter BoligJobordningen, vil
beløbet automatisk blive ført på selvangivelsen
som skattepligtig indkomst hos den pensionist, der har
udført arbejdet. Og den pågældende pensionist
kan derefter ikke anvende skattefritagelsesbestemmelsen i
ligningslovens § 7 Å, stk. 3, for så vidt
angår denne indtægt.
Det er det indberettede beløb efter
BoligJobordningen, der reducerer pensionistens skattefri
beløbsgrænse. Hvis hvervgiver eksempelvis kun har
indberettet fradragsberettiget arbejdsløn efter
BoligJobordningen for 5.000 kr. for pensionistens arbejde
(eksempelvis fordi der også er taget fradrag for noget andet
fradragsberettiget håndværkerarbejde), kan pensionisten
således stadig opnå skattefrihed for andet vederlag for
arbejde udført hos samme hvervgiver, hvis betingelserne
herfor er opfyldt. Har den konkrete hvervgiver i eksemplet betalt
10.000 kr. for pensionistens arbejde, har pensionisten
således mulighed for at få 5.000 kr. skattefrit.
Pensionisten kan således udnytte den skattefri
beløbsgrænse for vederlag for arbejde i private hjem,
i det omfang vederlaget ikke indberettes efter
BoligJobordningen.
Det forhold, at vederlag for det omfattede
arbejde ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, indebærer, at vederlaget ikke får betydning
for folkepensionen eller andre indkomstafhængige
overførselsindkomster.
3.2. Lovforslaget
3.2.1. Genindførelse af BoligJobordningen
Det foreslås at genindføre
BoligJobordningen med skattemæssigt fradrag for
lønudgifter til hjælp og istandsættelse i
hjemmet i 2015. Ordningen videreføres i uændret
udformning - dvs. som reglerne var, da ordningen ophørte med
udgangen af 2014. Det gælder også de
fradragsberettigede ydelser, som er gengivet i bilag 1 til dette
lovforslag.
Det maksimale fradrag er 15.000 kr.
årligt pr. person. Da fradraget gives som et
ligningsmæssigt fradrag, dvs. med en skatteprocent i en
gennemsnitskommune på ca. 29,6 pct. (inkl. kirkeskat), vil
skatteværdien af fradraget i 2015 være op til ca. 4.440
kr. pr. person.
Fradraget henføres som udgangspunkt til
det indkomstår, hvor udgiften er betalt. Fradraget kan dog
henføres til det indkomstår, hvor arbejdet er
udført, såfremt der er betalt for arbejdet inden for
to måneder efter det pågældende indkomstårs
udløb. Der kan ikke foretages fradrag for arbejde, der
betales den 1. marts 2016 eller senere.
Det er som hidtil en betingelse, at den
skattepligtige har betalt for det udførte arbejde via en
elektronisk betalingsform, dvs. enten ved overførsel via
bank, netbank eller posthus, ved kortbetaling via
leverandørens hjemmeside eller kortterminal, eller ved brug
af indbetalingskort (girokort). Det er ligeledes en betingelse, at
den skattepligtige foretager indberetning af det
fradragsberettigede beløb til skattemyndighederne med
angivelse af, hvem der har udført arbejdet.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen
af BoligJobordningen under gældende ret, jf. afsnit
3.1.1.
3.2.2. Bevarelse af
skattefrihed for pensionisters vederlag for arbejde i eller i
tilknytning til private hjem i 2015
Da lovgivningen om videreførelse af
BoligJobordningen først vil være gennemført i
løbet af 2. halvår af 2015, men skal have virkning
allerede fra den 1. januar 2015, kan der i 2015 være
pensionister, der har fået udbetalt et skattefrit vederlag
for arbejde udført i et privat hjem efter reglerne i
ligningslovens § 7 Å, stk. 3, samtidig med, at
hvervgiver nu kan foretage fradrag efter BoligJobordningen med
virkning for arbejde udført i samme periode.
Da det er en betingelse for disse
pensionisters skattefrihed, at hvervgiver ikke indberetter fradrag
for det udførte arbejde, bevirker genindførelsen af
BoligJobordningen med virkning fra den 1. januar 2015, at der kan
være pensionister, der ikke vil opnå den forventede
skattefrihed for vederlag for arbejde, der er udført i
første halvdel af 2015.
Denne problemstilling er kun aktuel for
så vidt angår serviceydelserne i BoligJobordningen. Det
skyldes, at reparations- og vedligeholdelsesarbejde ikke giver
adgang til fradrag efter ordningen, hvis det udføres af
personer, men kun hvis det udføres af momsregistrerede
virksomheder.
Det foreslås på den baggrund at
sikre, at pensionister, der har udført serviceydelser i
private hjem i 2015, bevarer muligheden for skattefrihed, selv om
hvervgiveren efterfølgende indberetter fradrag for det
udførte arbejde. Den foreslåede overgangsregel
gælder arbejde udført i hele 2015, da hovedparten af
2015 under alle omstændigheder vil være
forløbet, når loven træder i kraft.
Det bemærkes, at hvervgiver for at kunne
opnå fradrag for arbejde udført i den nævnte
periode skal opfylde de sædvanlige betingelser, der stilles i
relation til BoligJobordningen - herunder have betalt elektronisk
og indberettet oplysningerne til SKAT via TastSelv-systemet.
Der vil, når lovforslaget er vedtaget,
komme nærmere information fra SKAT om, hvordan de
berørte pensionister skal forholde sig for at bevare
skattefriheden af indtægt fra servicearbejde udført i
2015.
3.2.3. Videreførelse af den administrative
løsning
Ved indførelsen af BoligJobordningen
valgte man en administrativ løsning med krav om elektronisk
betaling af det udførte arbejde samt efterfølgende
elektronisk indberetning af oplysninger til SKAT via
TastSelv-systemet. Denne løsning vil fortsat blive anvendt
ved den foreslåede genindførelse af ordningen.
Systemet sikrer automatisk, at fradraget bliver ført
på selvangivelsen hos køber, og at indtægten
bliver indberettet på årsopgørelsen hos den
person, der har udført arbejdet. Hvis der er tale om en
momsregistreret virksomhed, indgår indtægterne som en
kontroloplysning i relation til stikprøvekontrol af
selvangivelse og momsangivelse.
Den administrative løsning har med den
fornødne forudgående vejledning i praksis vist sig at
være relativt nem at anvende for både borgere og
skattemyndigheder og har ikke givet anledning til
systemmæssige eller praktiske problemer. Køberne af de
pågældende serviceydelser har kunnet ordne
indberetningen hjemmefra via internetadgang, hvorefter systemet
automatisk har sørget for resten. For de borgere, der ikke
selv har internetadgang, har det været muligt at få
hjælp til indberetning på skattecentre og hos
kommunernes borgerservice.
Den administrative løsning sikrer
også, at fradraget kun gives, hvis den, der udfører
arbejdet, har et cpr- eller cvr-nummer, så
beløbsmodtager kan identificeres og beskattes. Herved
udelukkes fradrag ved brug af uregistrerede virksomheder. Endelig
giver de indberettede oplysninger SKAT et kontrolspor, som kan
bruges ved eksempelvis momskontrol.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Det skønnes, at det umiddelbare
mindreprovenu vedrørende BoligJobordningen i 2014
beløb sig til ca. 1,8 mia. kr.
I lyset af, at der har været usikkerhed
om genindførelsen af ordningen, og at nærværende
lovforslag fremsættes midt i indkomståret,
skønnes det, at det umiddelbare mindreprovenu ved
genindførelsen i 2015 vil blive lidt mindre end i 2014.
Det vurderes således med nogen
usikkerhed, at det umiddelbare mindreprovenu ved ordningen i 2015
vil beløbe sig til ca. 1,6 mia. kr. eller omkring 90 pct. af
niveauet i 2014. Efter automatisk tilbageløb på moms
og afgifter skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 1,2
mia. kr. Med afsæt i Skatteministeriets evaluering af
BoligJobordningen fra maj 2015 vurderes selvfinansieringsgraden ved
ordningen at udgøre omkring 10 pct. Efter tilbageløb
og adfærd skønnes mindreprovenuet således til
ca. 1,1 mia. kr., jf. tabel 1.
| Tabel
1. Provenuvirkning ved
genindførelse af BoligJobordningen i 2015 | Mio. kr. (2015-niveau) | Umiddelbar virkning | Virkning efter tilbageløb | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | Mindreprovenu | 1.600 | 1.210 | 1.090 | Anm. : Der er forudsat en automatisk
tilbageløbsprocent på moms og afgifter på 24,5
pct. | |
|
Som følge af den sene
fremsættelse af lovforslaget og på baggrund af
erfaringerne fra de tidligere år antages det, at den
overvejende del af fradraget vil blive indberettet sent i
indkomståret eller i forbindelse med udfyldelsen af
selvangivelsen i starten af 2016. Det vurderes derfor, at forslaget
medfører et mindreprovenu på ca. 0,4 mia. kr. i
finansåret 2015, mens det resterende mindreprovenu vil
fremkomme som overskydende skat eller mindre restskat i forbindelse
med udsendelsen af årsopgørelserne for 2015 i
foråret 2016.
For kommunerne og folkekirken vil forslaget
medføre et mindreprovenu på henholdsvis ca. 1.340 mio.
kr. og ca. 40 mio. kr. Forslaget får dog ingen
økonomiske virkninger for kommunerne og folkekirken for
indkomståret 2015, da samtlige kommuner har anvendt det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag ved budgetteringen for 2015.
Der vil således ikke skulle ske efterregulering af lovens
virkning i forbindelse med afregningen af de kommunale skatter
vedrørende indkomståret 2015 i 2018. Forslaget har
ingen økonomiske konsekvenser for regionerne.
BoligJobfradraget har karakter af en
skatteudgift, og genindførelsen af BoligJobordningen
medfører en forøgelse heraf, svarende til forslagets
umiddelbare mindreprovenu.
5. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Forslaget om at genindføre
BoligJobordningen uændret i 2015 skønnes at
medføre engangsomkostninger til systemtilretninger på
ca. 0,5 mio. kr.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Genindførelsen af BoligJobordningen vil
have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Anvendelsen af BoligJobordningen for
indkomstårene 2013 og 2014 viser, at omkring 90 pct. af
fradragene vedrører istandsættelse og forbedringer af
helårsboligen og fritidsboligen. Der vil således
navnlig blive tale om positive konsekvenser for de virksomheder,
der beskæftiger sig med reparation og vedligeholdelse.
Endvidere forventes ordningen at have særligt positive
økonomiske konsekvenser for
håndværksvirksomhederne i en række yderkommuner
med stor koncentration af sommerhuse.
7. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Genindførelsen af BoligJobordningen
skønnes ikke at medføre væsentlige
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Fradraget er betinget af, at køberen af
ydelsen anvender et elektronisk indberetningsmodul i SKATs
TastSelv-system. Ordningen kræver ikke
forhåndsgodkendelser eller indsendelse af dokumentation for
de involverede virksomheder.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Fradraget er betinget af, at køberen af
ydelsen dels anvender en elektronisk betalingsform, dels anvender
et elektronisk indberetningsmodul i SKATs TastSelv-system. Herved
føres fradraget automatisk på selvangivelsen hos
køber, og indtægten føres på
årsopgørelsen hos den privatperson, der udfører
arbejdet. Hvis arbejdet er udført af en virksomhed, anvendes
indberetningen som en kontroloplysning.
Løsningen vil for langt de fleste
købere af de pågældende serviceydelser
således bestå i en betalingsoverførsel samt en
indberetning i TastSelv, begge dele via internet. Systemet
sørger for resten. Den administrative løsning er
således forholdsvis enkel for borgeren at anvende. Den
kræver ikke forhåndsgodkendelser eller indsendelse af
dokumentation for borgeren eller de involverede virksomheder.
For de borgere, der ikke selv har
internetadgang eller pårørende, der kan hjælpe,
vil betalingen kunne ske via pengeinstitut, posthus eller
kortbetaling, og indberetning vil kunne ske på skattecentre
eller i kommunernes borgerservice.
9. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har positive
miljømæssige konsekvenser i form af øget
energibesparende vedligeholdelse, der dog ikke kan kvantificeres
nærmere. Baggrunden for denne vurdering er erfaringer med
anvendelsen i 2013 og 2014, hvor skatteyderne i forbindelse med
indberetningen af fradraget skulle rubricere den udførte
opgave i en af fem følgende kategorier: rengøring,
vinduespudsning, børnepasning, havearbejde, energibesparende
vedligeholdelse og øvrig vedligeholdelse. Opgørelsen
viste, at omkring 30 pct. af det udførte arbejde blev
rubriceret i kategorien energibesparende vedligeholdelse.
10. Forholdet til
EU-retten
BoligJobordningen, der udløb ved
udgangen af 2014, omfattede af hensyn til EUF-Traktatens regler om
kapitalens fri bevægelighed, jf. EU-Domstolens dom i den
såkaldte Jäger-sag (C-256/06), også udenlandske
fritidsboliger. Fritidsboligen skulle dog være beliggende i
et land, som i henhold til aftale mv. skal udveksle
skatteoplysninger med de danske myndigheder.
Der blev efter BoligJobordningen ikke stillet
krav om, at arbejde på udenlandske fritidsboliger skulle
udføres af virksomheder, der er momsregistrerede i Danmark,
eller af personer, der er skattepligtige til Danmark, idet det
ville vanskeliggøre mulighederne for at opnå fradrag,
hvis en ejer af en fritidsbolig i udlandet ikke må anvende
lokal arbejdskraft. Af samme grund kunne grænsegængere
opnå fradrag, selv om arbejdet blev udført af en
håndværker, som ikke var momsregistreret i Danmark,
eller af en person, der ikke var skattepligtig til Danmark.
Forslaget genindfører BoligJobordningen
i uændret form og indeholder dermed tilsvarende regler.
11. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.: 3F, Advokatsamfundet,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, AE
Rådet, ATP, Boligselskabernes Landsforening, CEPOS, Cevea,
Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Iværksætterforening, Datatilsynet, DI, Danske
Advokater, Danske Regioner, Den Danske Skatteborgerforening,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen,
Feriehusudlejernes Brancheforening, Finansrådet, FOA, FSR -
danske revisorer, Forsikring & Pension, Horesta,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
InvesteringsFondsBranchen, KL, Kraka, Landbrug &
Fødevarer, Landsskatteretten, Lejernes Landsorganisation,
Ledernes Hovedorganisation, Parcelhusejernes Landsforening,
RockwoolFonden, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening,
Seges og Ældresagen.
| | | | | 12. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget skønnes i 2015 at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 1,6 mia.
kr., ca. 1,2 mia. kr. efter tilbageløb og ca. 1,1 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd. Forslaget har ingen
umiddelbare provenumæssige konsekvenser for kommunerne. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger til systemtilretninger på ca. 0,5 mio.
kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, der dog ikke kan kvantificeres
nærmere. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget har positive
miljømæssige konsekvenser, der dog ikke kan
kvantificeres nærmere. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Fradraget er betinget af, at køberen
af ydelsen dels anvender en elektronisk betalingsform, dels
anvender et elektronisk indberetningsmodul i SKATs
TastSelv-system. | Forholdet til EU-retten | BoligJobordningen, der udløb ved
udgangen af 2014, omfattede af hensyn til EUF-Traktatens regler om
kapitalens fri bevægelighed, jf. EU-Domstolens dom i den
såkaldte Jäger-sag (C-256/06), også udenlandske
fritidsboliger. Fritidsboligen skulle dog være beliggende i
et land, som i henhold til aftale mv. skal udveksle
skatteoplysninger med de danske myndigheder. | | Der blev efter BoligJobordningen ikke
stillet krav om, at arbejde på udenlandske fritidsboliger
skulle udføres af virksomheder, der er momsregistrerede i
Danmark, eller af personer, der er skattepligtige til Danmark, idet
det ville vanskeliggøre mulighederne for at opnå
fradrag, hvis en ejer af en fritidsbolig i udlandet ikke må
anvende lokal arbejdskraft. Af samme grund kunne
grænsegængere opnå fradrag, selv om arbejdet blev
udført af en håndværker, som ikke var
momsregistreret i Danmark, eller af en person, der ikke var
skattepligtig til Danmark. | | Forslaget genindfører
BoligJobordningen i uændret form og indeholder dermed
tilsvarende regler. |
|
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
Det foreslås i § 1, nr. 1, jf.
§ 2, stk. 3, at pensionister, der i 2015 har udført
arbejde for en privat hvervgiver i eller i tilknytning til private
hjem, kan modtage skattefrit vederlag herfor efter de
gældende regler i ligningslovens § 7 Å, stk. 3,
uanset at hvervgiveren indberetter arbejdet som en
fradragsberettiget ydelse efter BoligJobordningen.
Forslaget tager højde for, at
genindførelsen af BoligJobordningen først vil
træde i kraft i andet halvår af 2015. Fra den 1. januar
2015 og frem til lovens ikrafttræden kan der være
pensionister, der har udført arbejde i et privat hjem, som
vedkommende har haft en forventning om at få et skattefrit
vederlag for (maks. 10.400 kr. i 2015).
Det foreslås derfor at indføre en
affattelse af § 7 Å, stk. 3, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, der sikrer, at pensionister, der har udført arbejde i
2015, kan bevare skattefriheden, selvom hvervgiver
efterfølgende, når genindførelsen af
BoligJobordningen er vedtaget, tager fradrag for det udførte
arbejde. Der er således tale om en begunstigende regel.
Bestemmelsen vil, jf. lovforslagets § 2, stk. 2 og 3, alene
have virkning for 2015, jf. bemærkningerne til § 2.
Den foreslåede affattelse af § 7
Å, stk. 3, i lovforslagets § 1, nr. 2, svarer til
gældende regler, dvs. med betingelse om, at det er en
forudsætning for skattefrihed for pensionistens vederlag, at
hvervgiver ikke indberetter fradrag efter BoligJobordningen for det
samme arbejde. Bestemmelsen skal have virkning fra den 1. januar
2016, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk.
2.
Til nr. 3
Det foreslås at genindføre
BoligJobordningen med fradrag på op til 15.000 kr.
årligt pr. person for udgifter til arbejdsløn til
hjælp og istandsættelse i hjemmet eller i en
fritidsbolig i 2015.
Der er tale om en genindførelse af
BoligJobordningen i uændret form. Det foreslås
således, at det er en betingelse for at opnå fradrag
efter ordningen, at arbejdet vedrørende en helårsbolig
er udført i perioden fra og med den 1. juni 2011 til og med
den 31. december 2015, og at arbejdet vedrørende en
fritidsbolig er udført i perioden fra og med den 22. april
2013 til og med den 31. december 2015. Ved at forlænge
periodens sluttidspunkt fra den 31. december 2014 til den 31.
december 2015 er der i realiteten tale om en videreførelse
af BoligJobordningen med et år til udgangen af 2015.
For beskrivelse af de fradragsberettigede
ydelser og betingelserne for at opnå fradrag efter
BoligJobordningen vedrørende helårsboliger og
fritidsboliger henvises til beskrivelsen af gældende regler,
jf. forslagets afsnit 3.1.1.
Til nr. 4
Det foreslås som konsekvens af den
foreslåede genindførelse af BoligJobordningen i 2015,
jf. forslagets § 1, nr. 3, at der ikke kan foretages fradrag
for lønudgifter til arbejde, der først betales den 1.
marts 2016 eller senere.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Derved kan de administrative
procedurer vedrørende ordningen, herunder
indberetningssystemet, hurtigst muligt sættes i gang.
Det foreslås i stk.
2, at affattelsen af § 7 Å, stk. 3, der svarer
til den gældende affattelse af bestemmelsen, træder i
kraft den 1. januar 2016. Det indebærer, at bestemmelsen har
virkning fra den 1. januar 2016.
Det foreslås i stk.
3, at genindførelsen af BoligJobordningen får
virkning for arbejde vedrørende en helårsbolig eller
en fritidsbolig udført i 2015. Genindførelsen har
således virkning før lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Lovforslaget indeholder kun
begunstigende bestemmelser.
Det foreslås desuden i stk. 3, at affattelsen af ligningslovens
§ 7 Å, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorefter pensionisten kan bevare skattefrihed for vederlag
omfattet af ligningslovens § 7 Å, stk. 3, uanset at
hvervgiver foretager fradrag efter BoligJobordningen, har virkning
fra og med den 1. januar 2015. Det sikres hermed, at pensionister,
der i 2015 udfører arbejde i eller i tilknytning til et
privat hjem, kan bevare skattefriheden, uanset at hvervgiver
efterfølgende foretager fradrag efter BoligJobordningen for
det pågældende arbejde, jf. også
bemærkningerne § 1, nr. 1 og 2.
Bilag 1
Ydelser omfattet af
fradragsordningen
A. Serviceydelser i hjemmet eller i en fritidsbolig
• Almindelig
rengøring
• Vask og
aftørring af flader i boligen
•
Rengøring af toilet og bad
•
Støvsugning, gulvvask og boning
• Rensning
eller vask af tæpper, gardiner, persienner mv.
• Opvask
•
Tøjvask og strygning
Vinduespudsning
• Indvendig
vinduespudsning
• Udvendig
vinduespudsning
Børnepasning
•
Børnepasning i hjemmet eller i en fritidsbolig
• Aflevering
og afhentning af børn til og fra daginstitution, skole,
fritidsklub og fritidsaktivitet
Almindeligt havearbejde m.v.
•
Græsslåning
•
Hækkeklipning
• Lugning
•
Beskæring af buske og træer
•
Snerydning
B. Vedligeholdelse og reparation af eksisterende
helårsboliger eller fritidsboliger
Boligens ydre rammer
• Reparation,
renovering, isolering og udskiftning af tag, herunder tagrender og
afløb
• Reparation
eller udskiftning af ruder og vinduer og terrassedøre med
glas
• Reparation
eller udskiftning af yderdøre, terrassedøre mv.
• Reparation,
maling og isolering af ydervægge
• Forbedringer
af boligens tilgængelighed for handicappede
• Fornyelse
eller etablering af dræn
•
Radonsikring
• Installation
af solfangere og solceller
•
Installation, reparation eller udskiftning af
husstandsvindmøller
Boligens indre rammer
• Reparation
eller fornyelse af køkken og bad
•
Gulvarbejder
•
Brandsikring, herunder nettilsluttede røgalarmer
• Installation
eller forbedring af ventilation
• Installation
eller forbedring af afløbsinstallationer
• Reparation
eller udskiftning af vandinstallationer
• Reparation
eller fornyelse af elinstallationer
• Reparation
eller udskiftning af gasfyrskedler og varmeanlæg
• Installation
eller udskiftning af varmestyringsanlæg
• Udskiftning
eller reparation af fjernvarme units
• Installation
af varmepumper, herunder jordvarmepumper
• Reparation,
installation eller udskiftning af biokedelanlæg
• Maler- og
tapetserarbejder
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1041 af 15. september 2014, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 540 af 29. april 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | § 7
Å. --- | | | Stk.
2. --- | | 1. § 7 Å, stk. 3, affattes
således: | Stk. 3. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
vederlag for arbejde for en privat hvervgiver udført i eller
i tilknytning til dennes private hjem til en person, der opfylder
alderskravet i lov om social pension til at kunne få
folkepension. Det er en betingelse, at arbejdet ikke udføres
som et led i erhvervsmæssig virksomhed eller indberettes som
fradragsberettiget ydelse af en privat hvervgiver efter reglerne i
§ 8 V. Vederlag efter 1. pkt., der inden for et
indkomstår overstiger et grundbeløb på 10.000
kr. (2010-niveau), medregnes dog til den skattepligtige indkomst
med den del af vederlaget, der overstiger grundbeløbet.
Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens §
20. | | »Stk. 3.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
vederlag for arbejde for en privat hvervgiver udført i eller
i tilknytning til dennes private hjem til en person, der opfylder
alderskravet i lov om social pension til at kunne få
folkepension. Det er en betingelse, at arbejdet ikke udføres
som et led i erhvervsmæssig virksomhed. Vederlag efter 1.
pkt., der inden for et indkomstår overstiger et
grundbeløb på 10.000 kr. (2010-niveau), medregnes dog
til den skattepligtige indkomst med den del af vederlaget, der
overstiger grundbeløbet. Grundbeløbet reguleres efter
personskattelovens § 20.« 2. § 7 Å, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
vederlag for arbejde for en privat hvervgiver udført i eller
i tilknytning til dennes private hjem til en person, der opfylder
alderskravet i lov om social pension til at kunne få
folkepension. Det er en betingelse, at arbejdet ikke udføres
som et led i erhvervsmæssig virksomhed eller indberettes som
fradragsberettiget ydelse af en privat hvervgiver efter reglerne i
§ 8 V. Vederlag efter 1. pkt., der inden for et
indkomstår overstiger et grundbeløb på 10.000
kr. (2010-niveau), medregnes dog til den skattepligtige indkomst
med den del af vederlaget, der overstiger grundbeløbet.
Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens §
20.« | | | | § 8 V. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn til
hjælp og istandsættelse i hjemmet eller i en
fritidsbolig, jf. stk. 2-9. Installation, reparation eller
udskiftning af biokedelanlæg og husstandsvindmøller
anses som istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig.
Installation, reparation eller udskiftning af oliefyr anses ikke
som istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig. Stk. 2.
Fradraget er betinget af, 1) at den skattepligtige person ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år, 2) at arbejdet er udført
vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige
person har fast bopæl på tidspunktet for arbejdets
udførelse, eller at arbejdet er udført
vedrørende en fritidsbolig, hvor den skattepligtige person
er ejer og skattepligtig efter ejendomsværdiskatteloven af
fritidsboligen på tidspunktet for arbejdets
udførelse, 3) at arbejdet er udført af en
virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller ved arbejde i
form af rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde tillige af en person, der ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt
skattepligtig til Danmark, 4) at den skattepligtige foretager
indberetning af det fradragsberettigede beløb til
skattemyndighederne med angivelse af, hvem der har udført
arbejdet, og | | | 5) at arbejdet vedrørende en
helårsbolig er udført i perioden fra og med den 1.
juni 2011 til og med den 31. december 2014, og at arbejdet
vedrørende en fritidsbolig er udført i perioden fra
og med den 22. april 2013 til og med den 31. december 2014. | | 3. To steder i
§ 8 V, stk. 2, nr. 5, ændres
»31. december 2014« til: »31. december
2015«. | Stk. 3. For
arbejde vedrørende en fritidsbolig finder stk. 1, 2 og 4-9
tilsvarende anvendelse for ægtefællen til ejeren af en
fritidsbolig, jf. stk. 2, nr. 2, under forudsætning af at
ægtefællerne var gift og samlevende på det
tidspunkt, hvor det fradragsberettigede arbejde blev
udført. | | | Stk. 4.
Fradraget henføres til det indkomstår, hvor betalingen
for arbejdet er sket. Fradraget henføres dog til det
indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis betaling for
arbejdet er sket inden for 2 måneder efter
indkomstårets udløb. Der kan ikke foretages fradrag
for arbejde, der betales den 1. marts 2015 eller senere. Stk. 5. De
fradragsberettigede udgifter kan årligt højst
udgøre 15.000 kr. pr. person. Stk. 6. Der kan
ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde, som der er ydet
tilskud til efter andre offentlige støtteordninger, herunder
efter reglerne i lov om hjemmeservice. Tilsvarende gælder
udgifter til børnepasning, der er skattefritaget hos
modtageren efter § 7 Æ, og udgifter, som er fradraget
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter andre
regler i skattelovgivningen. Ejeren af en fritidsbolig, jf. stk. 2,
nr. 2, kan heller ikke foretage fradrag for udgifter til
arbejdsløn for arbejde i form af rengøring, vask,
opvask, strygning, vinduespudsning, børnepasning og
havearbejde vedrørende fritidsboligen, hvis ejeren i
løbet af indkomståret har udlejet
fritidsboligen. Stk. 7. Der kan
ikke foretages fradrag for udgifter til arbejde udført af
personer, der har fast bopæl i den helårsbolig, hvor
arbejdet udføres. Der kan heller ikke foretages fradrag for
udgifter til arbejde i en fritidsbolig udført af en person,
der ejer fritidsboligen, jf. stk. 2, nr. 2, eller af en person, der
har fast bopæl i samme helårsbolig som ejeren eller en
af ejerne af fritidsboligen. Stk. 8. For en
fritidsbolig beliggende uden for Danmark er betingelsen i stk. 2,
nr. 3, opfyldt, hvis arbejdet er udført af en virksomhed,
der er momsregistreret i et EU/EØS-land, eller ved arbejde i
form af rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde tillige af en person, der ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt
skattepligtig i et EU/EØS-land. Er fritidsboligen beliggende
i et ikke-EU/EØS-land, er betingelsen i stk. 2, nr. 3,
tillige opfyldt, hvis arbejdet er udført af en virksomhed i
det pågældende land og virksomheden er momsregistreret
eller registreret i forhold til andre omsætningsafgifter
eller i forhold til indkomstskatter vedrørende det
pågældende arbejde, eller ved arbejde i form af
rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde tillige af en person, der ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt
skattepligtig i det pågældende land. Det er en
betingelse efter 1. og 2. pkt., at det land, hvor fritidsboligen er
beliggende, skal udveksle oplysninger med de danske myndigheder
efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international
overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået
aftale om bistand i skattesager. Stk. 9.
Skatteministeren kan bestemme, at det er en betingelse for fradrag,
at betalingen sker via et særligt betalingsmodul.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om de
omfattede ydelser, om dokumentation for det udførte arbejde
og om kontrol og administration af reglerne. | | 4. I § 8 V, stk. 4, 3. pkt. ændres
»1. marts 2015« til: »1. marts 2016«. | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 2, træder i kraft den 1. januar 2016. Stk. 3. §
1, nr. 1, 3 og 4, har virkning fra og med den 1. januar 2015. |
|