Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 18. august 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. juli 2015
og var til 1. behandling den 3. juli 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen i Folketinget, og
Skatteministeriet sendte den 3. juli 2015 høringsmaterialet
til udvalget, jf. L 5 - bilag 1. Den 10. august 2015 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Rejsearbejdere.dk.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. 1 spørgsmål er besvaret, mens de
resterende 4 spørgsmål forventes besvaret inden 2.
behandling.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til skatteministeren til mundtlig
besvarelse. Skatteministeren besvarede
samrådsspørgsmålene i et åbent
samråd med udvalget den 18. august 2015. Ministeren forventes
inden 2. behandling at sende udvalget det talepapir, der lå
til grund for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, ALT, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, LA og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokraternes og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget udtaler, at de tidligere har været med
til at forlænge og udvide boligjobordningen, fordi det var
rigtigt at gøre i de år, hvor Danmark skulle
trækkes ud af krisen og beskæftigelsen skulle
stimuleres. Men for S og RV er boligjobordningen primært et
redskab, der hører en krisetid til. Nu stiger
beskæftigelsen i byggeriet igen, og økonomien er
generelt i fremgang. S og RV mener derfor ikke, at der
længere er konjunkturmæssige argumenter for at
videreføre ordningen. Dette bekræftes af de
evalueringer og analyser, som Skatteministeriet og konsulenthuset
DAMVAD har foretaget af ordningen.
Boligjobordningen har skabt relativt
få arbejdspladser, og det er temmelig usikkert, hvor mange
arbejdspladser ordningen vil skabe i fremtiden. Skatteministeren
kan endog ikke oplyse, hvad den beskæftigelsesmæssige
effekt af forslaget forventeligt vil være. Hertil kommer, at
ordningen har en ganske lille eller ingen nævneværdig
effekt på sort arbejde og på arbejdsudbud. Dette
påpeges ligeledes i Skatteministeriets evaluering af
ordningen fra medio maj 2015.
En væsentlig kritik er også, at
den manglende konkrete forpligtelse til finansiering af aftalen
næppe overholder budgetlovens forsigtighedsprincip, som den
tidligere SR-regering arbejdede med. Det er ikke en ansvarlig
måde at føre økonomisk politik på.
Boligjobordningen havde sin ret, da Danmark
under krisen havde behov for at fremrykke arbejde, sætte gang
i økonomien og holde hånden under
beskæftigelsen. S og RV mener, at pengene nu kan bruges
klogere, både i forhold til at skabe nye arbejdspladser,
bekæmpe sort arbejde og give mere luft i hverdagen for
børnefamilierne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at partiet er imod at genindføre boligjobordningen,
også kendt som håndværkerfradraget, da partiet er
imod både højrefløjens gamle ordning, som nu
bliver genoprettet, og efter alt at dømme også den
aftale, som aftalepartierne forventer at indgå i de kommende
år.
Dette lovforslag vedrørende aftalen
for 2015 har efter Enhedslistens opfattelse en klar asocial profil,
idet det er de mest velhavende, som bruger ordningen mest. De
fattigste bruger den slet ikke, men vi betaler alle sammen for den.
Det er sådan, at det bliver sosu-assistenten, lagerarbejderen
og butiksassistenten fra Vestegnen, som via skatten kommer til at
betale for, at advokaten i Nordsjælland kan få nye
vinduer eller hjælp til rengøring. Den slags
omfordeling fra os alle sammen til dem, der har mest, er EL ganske
enkelt imod.
EL's medlemmer af udvalget fremhæver,
at dette ikke alene er en påstand - det er fuldstændig
dokumenteret, at det er sådan, denne ordning bliver brugt.
Skatteministeriet har lavet en opgørelse over anvendelsen af
ordningen i 2013, som viser, at ud af de 3,5 millioner danskere,
der har de laveste indkomster, er det 8 ud af 100, der bruger
fradraget. Men blandt de 100.000 danskere, der har de
højeste indkomster, er det 40 ud af 100. I absolutte tal har
de 300.000 rigeste danskere rundt regnet fået lige så
mange fradrag som de 2 millioner danskere med de laveste
indkomster. Det er således efter Enhedslistens opfattelse en
helt skæv ordning.
Ud over den voldsomme sociale slagside i
forslaget skaber ordningen heller ikke særlig mange job.
Skatteministeriet anslår omkring eller mindre end 1.000 job.
Det er efter Enhedslistens opfattelse meget dyrt, og det er en stor
regning for hvert enkelt job. Danmark kunne have fået mange
flere job ved at bruge pengene på en anden måde.
Når man oven i købet vil
betale for, at udenlandske sommerhuse skal renoveres af udenlandske
arbejdere rundt omkring i Europa, understreger det yderligere det
ufornuftige i lovforslaget.
EL er overrasket over, at SF og
Alternativet er gået med i denne aftale - specielt fordi
dette lovforslag handler om det, man kan kalde den sorte og
asociale boligjobordning for 2015. Enhedslisten er klar over, at
der er en aftale om, at der skal fortsættes de kommende
år med en grønnere profil, men det skal
udmøntes senere og finansieres over en finanslov. Efter
Enhedslistens opfattelse betaler SF og Alternativet således
for at opfylde Venstres vigtigste løfte her og nu - mens det
er uklart, om SF og Alternativet bliver betalt herfor senere. Hvis
der skal laves en finanslov med Dansk Folkeparti og Liberal
Alliance, kunne finansieringen desuden meget let komme fra
topskattelettelser og beskæringer i ulandsbistanden.
Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker i en kommentar til
Enhedslistens politiske bemærkninger, at
nærværende lovforslag skal ses i sammenhæng med,
at der er indgået en klar aftale om en ny, grøn
boligjobordning for 2016-2017, og at der samtidig sker en
videreførelse og udvidelse af lejernes mulighed for at bruge
den såkaldte orange byfornyelse, som også har et klart
grønt sigte. Den samlede aftale giver derved forbedringer af
miljø og klima, vil have en anden fordelingsprofil og efter
alt at dømme en større beskæftigelseseffekt.
Den nye, grønne ordning kunne af administrative grunde ikke
sættes i værk allerede fra 2015.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel
Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF)
Morten Marinus (DF) René Christensen (DF) Louise Schack
Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete
Riisager (LA) nfmd. Ole Birk
Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye
(S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Thomas Jensen (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 5
Bilagsnr. | Titel | 1 | Forslag til lov om ændring af
ligningsloven (Genindførelse af boligjobordningen) samt
resumé | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Godkendt tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren | 5 | Henvendelse af 11/8-15 fra
Rejsearbejdere.dk | 6 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 5
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
11/8-15 fra Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om at tilsende talepapir fra
samrådet den 18. august 2015 vedrørende
samrådsspørgsmål A og B, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at oplyse, om Skatteministeriet af
egen drift bestilte DAMVAD-rapporten, eller om rapporten blev
bestilt efter ønske fra en tidligere skatteminister, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om at oplyse, hvad
beskæftigelseseffekten af den foreslåede
boligjobordning er, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at bekræfte ministerens
udsagn om, at beskæftigelseseffekten af den ændrede
boligjobordning vil være lavere end for den hidtidige
ordning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
5
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om at forholde sig til
konklusionerne af den evaluering af boligjobordningen, som
konsulentbureauet DAMVAD har udført på foranledning af
Skatteministeriet, til skatteministeren | B | Samrådsspm. om, hvilken
beskæftigelseseffekt ministeren vurderer at boligjobordningen
vil have i 2015 og de kommende år, til skatteministeren |
|