Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 19. august 2015
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. juli 2015
og var til 1. behandling den 3. juli 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af
L 183 (folketingsåret 2014-15, 1. samling). Dette lovforslag
blev sendt i høring den 9. februar 2015 og den 11. marts
2015, jf. BEU alm. del - bilag 89 og 107 (folketingsåret
2014-15, 1. samling). Den 3. juli 2015 genfremsendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og
notatet herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at lovforslaget indebærer en meget drastisk reduktion af
statsrefusionen til de nævnte ydelser, som lander på en
refusionssats, der er lavere end den nuværende laveste sats.
Denne model straffer de kommuner, som har forholdsvis mange
borgere, som modtager de pågældende
overførselsindkomster, og med et lokalt arbejdsmarked, der
ikke vil tage imod langtidsledige eller mennesker med nedsat
arbejdsevne. Sammenholdt med det økonomiske pres, kommunerne
i forvejen er udsat for, vil det føre til, at de
pågældende kommuner strammer kursen endnu mere over for
disse udsatte grupper, således at de blot får den
ydelse, der er billigst for kommunen, eller slet ingen ydelse.
Enhedslisten deler synspunkterne i LO og FTF's fælles
høringssvar, hvor de to hovedorganisationer forventer, at
omlægningen af refusionssatserne vil skabe et stærkt
økonomisk incitament for kommunerne til at presse borgere
helt ud af offentlig forsørgelse. Efter Enhedslistens
opfattelse er det en tilsigtet virkning, da omlægningen af
refusionssystemet er en længe planlagt del af den tidligere
og den nuværende regerings økonomiske politik, som
går ud på gennem en række hårdhændede
social- og arbejdsmarkedsreformer at skabe råderum for
skattelettelser, som især vil komme de
højtlønnede og de rige til gode.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 8
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2 ændres »Social- og
Indenrigsministeriet« til:
»Beskæftigelsesministeriet«.
[Konsekvensændring som
følge af ressortomlægning ved kongelig resolution af
28. juni 2015]
Til § 18
2) I
stk. 1 ændres »,
Beskæftigelsesministeriet og Social- og
Indenrigsministeriet« til: »og
Beskæftigelsesministeriet«.
[Konsekvensændring som
følge af ressortomlægning ved kongelig resolution af
28. juni 2015]
3) I
stk. 2 ændres »,
Beskæftigelsesministeriet, og Social- og
Indenrigsministeriet« til: »og
Beskæftigelsesministeriet«.
[Konsekvensændring som
følge af ressortomlægning ved kongelig resolution af
28. juni 2015]
Til § 27
4) I
stk. 8 udgår »social- og
indenrigsministeren og«.
[Konsekvensændring som
følge af ressortomlægning ved kongelig resolution af
28. juni 2015]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Ændringsforslagene skyldes
ændringer i ressortfordelingen mellem Social- og
Indenrigsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
De foreslåede ændringer er
afledte konsekvenser af, at ressortansvaret for
bekendtgørelse nr. 552 af 28. april 2015 om statsrefusion og
tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på visse
områder inden for Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forholds, Beskæftigelsesministeriets,
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters og
Undervisningsministeriets ressortområder blev overført
til Beskæftigelsesministeriet i forbindelse med
ressortomlægningen, der fulgte af den kongelige resolution af
28. juni 2015.
Det betyder, at det fremover er
Beskæftigelsesministeriet, der har overtaget Social- og
Indenrigsministeriets opgaver i forhold til administrationen af
kommunernes refusion og medfinansiering.
Der er alene tale om
konsekvensændringer som følge af
ressortomlægningen.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Alex Ahrendtsen
(DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Jacob Jensen (V) Anni Matthiesen (V) Britt
Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Rasmus Jarlov
(KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl
(EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl
(ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 4
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Udkast til betænkning | 4 | Orientering om tillægshøring
af lovforslaget hos KL, fra beskæftigelsesministeren | 5 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|