Fremsat den 3. juli 2015 af
beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Harmonisering af regler om opgørelse
af bolpælstid for folkepension)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 10 af 12. januar 2015, som
ændret ved § 32 i lov nr. 174 af 24. februar 2015 og
§ 5 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændring:
1. §
9 affattes således:
Ȥ 9. Ved
opgørelse af bopælstid for personer, der tilkendes
førtidspension, og som er omfattet af § 2, stk. 2, nr.
2, sidestilles bopæl i oprindelseslandet med bopæl her
i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag
svarende til det, der er nævnt i § 7 i
udlændingeloven.
Stk. 2. Stk. 1
finder anvendelse, uanset om den pågældende opnår
dansk indfødsret.
Stk. 3. Stk. 1
anvendes kun så længe, den pågældende har
fast bopæl her i riget.
Stk. 4. Stk. 1
anvendes ikke for perioder, hvor der er ret til pension fra
oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 5. Stk. 2-4
finder tilsvarende anvendelse, når en person er
overgået fra førtidspension til folkepension ved
folkepensionsalderen, jf. § 5, stk. 3, i denne lov og § 6
i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2015.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse ved opgørelse af optjeningsgrundlaget for
ret til folkepension for udlændinge, som er meddelt ophold i
Danmark efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, som er
indrejst i Danmark før lovens ikrafttræden, og som
når folkepensionsalderen før den 1. januar 2021. For
en sådan opgørelse finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge asyl i Danmark. Samtidig
ønsker regeringen at give nytilkomne flygtninge og
udlændinge et større incitament til at arbejde og
blive integreret i det danske samfund.
Mange forhold har betydning for hvor mange
asylansøgere, der kommer til Danmark, blandt andet det
samlede antal asylsøgere, der søger til Europa,
asylpraksis og økonomiske vilkår i de enkelte
lande.
I første omgang fremsættes tre
lovforslag, som reducerer den økonomiske fordel ved at
få asyl i Danmark: Indførelse af en
integrationsydelse, genindførelse af optjeningsprincippet
for ret til børnetilskud og børne- og ungeydelse for
flygtninge og en harmonisering af optjeningsreglerne for
folkepension.
Dette lovforslag har til formål at
harmonisere reglerne om opgørelse af bopælstid for ret
til folkepension for personer, som har fået opholdstilladelse
efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven med reglerne
for opgørelse af bopælstid for danskere og
øvrige udlændinge. Det vil sige, at flygtninge, der
har nået folkepensionsalderen, ikke længere får
sidestillet bopæl i oprindelseslandet med bopæl her i
riget ved optjening af ret til folkepension. Flygtninge, der ikke
længere vil kunne modtage fuld folkepension, kan efter en
konkret individuel vurdering modtage personligt tillæg efter
lov om social pension og flygtninge, der ikke kan opnå ret
til folkepension, kan modtage integrationsydelse eller
kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik, jf. det af
udlændinge-, integrations- og boligministeren samtidig
fremsatte lovforslag om indførelse af
integrationsydelse.
Efter lovforslaget genindføres de
regler om harmonisering af opgørelse af bopælstid for
folkepension, der blev indført med virkning fra 1. januar
2011 ved lov nr. 1603 af 22. december 2010. Loven var et led i
udmøntning af finanslovsaftalen for 2012 mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne.
I Danmark gælder princippet om
brøkpension, hvor størrelsen af folkepensionen bygger
på bopælstiden i Danmark. Retten til fuld folkepension
er således betinget af mindst 40 års fast bopæl i
Danmark mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.
Udgør bopælstiden mindre end 40 år, udbetales
folkepensionen med en brøk. I henhold til gældende
pensionslove - lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. - er flygtninge imidlertid undtaget fra
de sædvanlige optjeningsregler.
For at give herboende flygtninge mulighed for
at indrette sig på de ændrede regler indføres en
overgangsordning. Overgangsordningen foreslås at gælde
indtil 1. januar 2021.
De nye regler foreslås at træde i
kraft 1. september 2015.
Der foreslås en overgangsordning, som
gælder indtil 1. januar 2021, således at flygtninge,
der er indrejst i Danmark før lovens ikrafttræden, og
som når folkepensionsalderen før 1. januar 2021, vil
være omfattet af den hidtil gældende regel om
opgørelse af bopælstid. Overgangsperioden knyttes til
folkepensionsalderen og ikke til ansøgningstidspunktet for
folkepension. Herved får en udsættelse af
ansøgning om folkepension ikke betydning for retten til at
være omfattet af overgangsreglen.
2. Lovforslaget
2.1.1. Gældende ret
Generelle betingelser for ret til
folkepension
Retten til dansk folkepension er som
hovedregel betinget af, at modtageren har dansk indfødsret,
fast bopæl her i riget samt har haft mindst 3 års fast
bopæl her i riget mellem det fyldte 15. år og
folkepensionsalderen. Disse betingelser er dog fraveget i en
række tilfælde.
Bopælskravet betyder, at pensionister
som hovedregel skal have fast bopæl i Danmark både
på det tidspunkt, hvor der tilkendes pension og ved
udbetaling af pensionen. Herudover er der som udgangspunkt et krav
om mindst 3 års fast bopæl her i riget mellem det
fyldte 15. år og folkepensionsalderen.
Pensionens størrelse afhænger af
bopælstiden, det vil sige antallet af år med fast
bopæl i Danmark i optjeningsperioden. For folkepensionister
er optjeningsperioden fra det fyldte 15. år indtil
folkepensionsalderen. Hvis bopælstiden udgør 40
år, kan der udbetales fuld folkepension. Hvis
bopælstiden er mindre, fastsættes en brøkpension
svarende til forholdet mellem bopælstiden og 40 år.
For førtidspensionister er
optjeningsperioden fra det fyldte 15. år og indtil det
tidspunkt, hvorfra der ydes førtidspension. Hvis
bopælstiden udgør mindst 4/5 af optjeningsperioden,
kan der udbetales fuld førtidspension. Hvis
bopælstiden er mindre, fastsættes en brøkpension
svarende til forholdet mellem bopælstiden og 4/5 af
optjeningsperioden.
Når en førtidspensionist
overgår til folkepension, beregnes folkepensionen med samme
brøk, som førtidspensionen hidtil er blevet udbetalt
med.
Om udlændingelovens §§ 7 og
8
Efter udlændingelovens § 7, stk. 1,
gives der efter ansøgning opholdstilladelse til en
udlænding, hvis udlændingen er omfattet af
flygtningekonventionen af 28. juli 1951 (konventionsstatus).
Efter udlændingelovens § 7, stk. 2,
gives der efter ansøgning opholdstilladelse til en
udlænding, hvis udlændingen ved en tilbagevenden til
sit hjemland risikerer dødsstraf eller at blive underkastet
tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf (beskyttelsesstatus).
Efter udlændingelovens § 7, stk. 3,
gives der efter ansøgning opholdstilladelse med henblik
på midlertidigt ophold i tilfælde omfattet af
udlændingelovens § 7, stk. 2, hvor risikoen for
dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf har
baggrund i en særlig alvorlig situation i hjemlandet
præget af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb
på civile (midlertidig beskyttelsesstatus).
En flygtning, der befinder sig uden for
Danmark, kan blive genbosat i Danmark efter aftale med De Forenede
nationers Højkommissær for Flygtninge (UNHCR) eller
lignende international organisation. Det sker på baggrund af
udlændingelovens § 8.
2.1.2. Optjeningsregler for ret til social pension for
flygtninge gældende indtil 1. januar 2011
For udlændinge, der havde fået
opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven, var der særlige regler for
opgørelse af optjeningsperioder, der gav ret til folke- og
førtidspension.
Ved opgørelse af den optjente
bopælstid for ret til pension, blev bopælstid i
oprindelseslandet sidestillet med bopæl her i riget. Det
samme gjorde sig gældende for bopælstid i andre lande,
hvori den pågældende havde haft bopæl på et
grundlag svarende til udlændingelovens § 7.
Bopælstid i oprindelseslandet m.v. blev også medregnet
i forhold til kravet om en mindstebopælstid på 3
år, jf. § 4 i lov om social pension.
2.1.3. Optjeningsregler for ret til folkepension for
flygtninge gældende fra 1. januar 2011
Ved lov nr. 1603 af 22. december 2010 om
ændring af lov om social pension (Harmonisering af regler om
opgørelse af bopælstid for ret til folkepension), der
trådte i kraft 1. januar 2011, blev flygtninge med
opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven omfattet af de samme optjeningsprincipper for
ret til folkepension, som gjaldt for andre, det vil sige både
andre udlændinge og danskere, der havde haft ophold i andre
lande.
For flygtninge kunne bopælstid i
oprindelseslandet eller andre lande, hvori den
pågældende havde haft bopæl på et grundlag
svarende til det, der er nævnt i § 7 i
udlændingeloven, ikke længere sidestilles med
bopæl her i riget ved fastsættelse af optjeningstid for
beregning af folkepension og for opfyldelse af kravet om ophold her
i riget i mindst 3 år før folkepensionsalderen for ret
til dansk folkepension, jf. § 4 i lov om social pension.
Lov nr. 1603 af 22. december 2010 fik virkning
for udlændinge, som indrejste i Danmark den 1. januar 2011
eller senere.
Der blev dog fastsat en overgangsordning for
udlændinge, der var meddelt ophold i Danmark efter
udlændingelovens §§ 7 eller 8, som var indrejst i
Danmark før den 1. januar 2011, og som når
folkepensionsalderen før den 1. januar 2021. Denne
persongruppe er omfattet af § 9 i lov om social pension, som
den var gældende før 1. januar 2011, hvorefter
bopælstid i blandt andet oprindelseslandet kan sidestilles
med bopæl her i riget.
De særlige regler for optjening af ret
til førtidspension for flygtninge blev ikke ændret ved
lov nr. 1603 af 22. december 2010.
2.1.4. Optjeningsregler for ret til folkepension for
flygtninge gældende fra 1. januar 2015
Ved lov nr. 1527 af 27. december 2014 om
ændring af lov om social pension (Genindførelse af
tidligere gældende regler for optjening af ret til
folkepension for flygtninge), der trådte i kraft 1. januar
2015, blev flygtninge med opholdstilladelse efter §§ 7
eller 8 i udlændingeloven, som har nået
folkepensionsalderen, med virkning fra 1. januar 2015 stillet
på samme måde, som inden reglerne blev ændret ved
lov nr. 1603 af 22. december 2010, jf. punkt 2.1.2.
2.2. Beskæftigelsesministeriets
vurdering
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge asyl i Danmark. Derfor
foreslås at harmonisere optjeningsreglerne for folkepension,
så flygtninge ikke optjener folkepension efter gunstigere
regler end andre, som har haft bopæl i udlandet.
En harmonisering af optjeningsreglerne for
folkepension indebærer, at flygtninges adgang til at medregne
bopælstid i oprindelseslandet afskaffes. Dermed omfattes
flygtninge af de samme regler for optjening af ret til
folkepension, som gælder for øvrige indvandrere og
danskere, der har haft ophold i andre lande. Flygtninge, der ikke
længere vil kunne modtage fuld folkepension, kan efter en
konkret individuel vurdering modtage personligt tillæg efter
pensionsloven, integrationsydelse (som foreslået
indført ved samtidig fremsat lovforslag) eller
kontanthjælp.
Flygtninge, der har opholdt sig mindst 3
år her i riget inden folkepensionsalderen, vil i stedet
modtage en brøkpension beregnet efter den faktiske
opholdstid i riget. Flygtninge, der ikke har opholdt sig mindst 3
år her i riget før folkepensionsalderen vil ikke
være berettiget til pension på grund af
optjeningsreglerne. Den sidstnævnte gruppe omfatter dels
flygtninge, som kommer til Danmark umiddelbart inden opnåelse
af folkepensionsalderen, dels flygtninge, som først
får opholdstilladelse i Danmark efter folkepensionsalderen og
dermed ikke længere kan optjene ret til dansk pension.
Er der optjent ret til en brøkpension,
vil folkepensionisten efter en konkret behovsvurdering kunne
modtage supplement til folkepensionen i form af personligt
tillæg. Personligt tillæg kan ydes efter
ansøgning, og efter kommunen har truffet afgørelse
herom på baggrund af en konkret individuel vurdering.
Flygtninge, der ankommer til landet i en ung
alder, vil have mulighed for at optjene ret til en fuld
folkepension. Jo ældre en flygtning er, når vedkommende
ankommer til Danmark, jo mindre vil brøkpensionen
være. Ankommer flygtningen til Danmark før det fyldte
62. år (ved den gældende folkepensionsalder på
65), vil kravet om en mindstebopælstid på 3 år
kunne opfyldes. Pågældende vil dermed blive berettiget
til en brøkpension som folkepensionist.
Flygtninge, som ikke kan opnå ret til
folkepension, vil i stedet på lige vilkår med andre,
kunne være berettiget til at modtage integrationsydelse eller
kontanthjælp.
Flygtninge, der ikke kan opnå ret til
folkepension, vil kunne få udbetalt integrationsydelse i 7
år efter ankomsten til landet og herefter kontanthjælp
med et beløb, der månedligt svarer til, hvad en gift
folkepensionist uden andre indtægter end folkepension kan
få udbetalt. Det fremgår af § 27 i lov om aktiv
socialpolitik. Disse regler gælder også for andre
personer, der ikke har optjent ret til folkepension, herunder
indvandrere m.fl.
Personer, der har ret til folkepension, kan
opnå ret til boligstøtte efter de gunstige regler om
boligydelse. Personer, der modtager folkepension, har desuden
mulighed for at søge om andre ydelser, som f.eks. nedsat
licens, børnetilskud, helbredstillæg mv.
Flygtninge, der ikke opnår ret til
folkepension, vil ikke være berettiget til disse ydelser. Til
gengæld har disse personer - ligesom andre modtagere af
integrationsydelse og kontanthjælp - mulighed for at
søge om hjælp efter den sociale lovgivning, f.eks.
boligsikring og hjælp til enkeltudgifter efter
aktivloven.
Om forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser
Forud for fremsættelsen af lovforslag L
72 af 17. november 2010, der blev vedtaget som lov nr. 1603 af 22.
december 2010 om ændring af lov om social pension
(Harmonisering af regler om opgørelse af bopælstid for
ret til folkepension), blev det vurderet, at lovforslag L 72 var i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser,
herunder efter flygtningekonventionen og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Det er vurderingen, at også dette
lovforslag er i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser.
2.3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås en
harmonisering af optjeningsreglerne for folkepension. Dermed
omfattes flygtninge af de samme principper, som gælder for
øvrige indvandrere og danskere, der har haft ophold i andre
lande. De særlige optjeningsregler for flygtninge opretholdes
dog i forhold til førtidspension.
Flygtninge, der ikke længere vil kunne
modtage fuld folkepension, kan efter en konkret individuel
vurdering modtage personligt tillæg efter pensionsloven,
integrationsydelse eller kontanthjælp, jf. lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. september 2015. Forslaget har virkning for flygtninge,
der er indrejst i Danmark efter lovens ikrafttræden. Disse
flygtninge ligestilles ved opgørelse af bopælstid med
danskere og andre udlændinge ved ansøgning om
folkepension.
For flygtninge, der er ankommet til Danmark
før lovens ikrafttræden, er der foreslået en
overgangsordning, hvorefter den hidtil gældende § 9 i
lov om social pension fortsat finder anvendelse for flygtninge, som
når folkepensionsalderen før 1. januar 2021.
Overgangsperioden knyttes til folkepensionsalderen og ikke til
ansøgningstidspunktet for folkepension. Herved vil en
udsættelse af ansøgning om folkepension til efter den
1. januar 2021, for personer der har opnået
folkepensionsalderen inden denne dato, ikke medføre et tab
af rettigheder. Flygtninge kan have udsat en ansøgning om
folkepension på grund af arbejde, sygdom, forglemmelse eller
andre årsager.
Overgangsordningen for herboende flygtninge er
foreslået, for at disse personer ikke med en meget kort frist
får ændret i retten til folkepensionen. De herboende
flygtninge, der ikke er omfattet af overgangsreglen, kan nå
at optjene mindst 5 år yderligere set i forhold til lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, og de får dermed mulighed for
at tilpasse sig til de ændrede regler, således at de
bedre kan planlægge pensionisttilværelsen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede harmonisering af
optjeningsreglerne for folkepension skønnes at berøre
ca. 500 personer årligt på kort sigt. Det
skønnes, at forslaget vil medføre offentlige
mindreudgifter (før skat og tilbageløb af moms og
afgifter) på 0,8 mio. kr. i 2015, 7,3 mio. kr. i 2016, 14,6
mio. kr. i 2017 og 24,3 mio. kr. i 2018, jf. tabellen nedenfor.
| 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Folkepension | | | | | Stat | -1,6 | -14,8 | -29,4 | -49,1 | Kommuner | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Regioner | Ingen | Ingen | Ingen | Ingen | Kontanthjælp (Integrationsydelse og
kontanthjælp) | | | | | Stat | 0,3 | 2,6 | 5,1 | 8,6 | Kommune | 0,7 | 6,1 | 11,9 | 20,1 | Regioner | Ingen | Ingen | Ingen | Ingen | Boligydelse | | | | | Stat | -0,3 | -2,3 | -4,5 | -7,6 | Kommune | -0,1 | -0,8 | -1,5 | -2,5 | Regioner | Ingen | Ingen | Ingen | Ingen | Boligsikring | | | | | Stat | 0,1 | 1,0 | 1,9 | 3,2 | Kommue | 0,1 | 1,0 | 1,9 | 3,2 | Regioner | Ingen | Ingen | Ingen | Ingen | Offentlige merudgifter i alt, før
skat og tilbageløb af moms og afgifter (i mio. kr.,
2015-PL) Heraf: | -0,8 | -7,3 | -14,6 | -24,3 | Stat | -1,5 | -13,5 | -27,0 | -44,9 | Kommune | 0,7 | 6,2 | 12,4 | 20,6 | Regioner | Ingen | Ingen | Ingen | Ingen | Offentlige nettomerudgifter i alt (i mio.
kr., 2015-PL) | -0,4 | -3,8 | -7,6 | -12,6 | Anm. : I tabellen kan afrunding
medføre, at tallene ikke summer til totalen. |
|
Som følge af den foreslåede
harmonisering af optjeningsreglerne for folkepension vil der
være mindreudgifter til folkepension og merudgifter til
kontanthjælp (integrationsydelse og kontanthjælp).
Udgifterne til folkepension er 100 pct. statsfinansieret, mens
kontanthjælpsudgifterne er finansieret af kommunerne med
statslig refusion. Kommunernes udgifter til kontanthjælp er
omfattet af den kommunale budgetgaranti. Hertil kommer
mindreudgifter til boligydelse samt særlige
tillægsydelser til pensionister for den gruppe af flygtninge,
der med lovforslaget ikke vil være berettiget til
folkepension. Omvendt må det forventes, at flere flygtninge
vil være berettiget til boligsikring, særlig
støtte og enkeltydelser efter aktivloven. De samlede
udgifter til særlig individuel støtte skønnes
dog upåvirket af lovforslaget.
De samlede offentlige mindreudgifter er
begrænsede i de første år, og vedrører
alene nytilkomne flygtninge efter 1. september 2015, som
følge af den foreslåede overgangsordning for herboende
flygtninge.
Efter overgangsperiodens udløb
skønnes de offentlige mindreudgifter at stige til i
størrelsesorden 490 mio. kr. (før skat og
tilbageløb af moms og afgifter) i årene omkring 2035,
hvorefter mindreudgiften gradvist falder til på lang sigt at
udgøre ca. 330 mio. kr. årligt. Faldet i
mindreudgiften frem til det langsigtede niveau, der stabiliseres
efter år 2060 på de anførte 330 mio. kr.,
afspejler, at ændringerne på langt sigt alene
vedrører den løbende årlige tilgang af
nytilkomne flygtninge, der overgår til folkepension.
De statslige mindreudgifter til folkepension i
2015 indarbejdes på lov om tillægsbevilling for 2015
på konto 15.81.01.10. : Folkepension til pensionister.
De statslige merudgifter til
integrationsydelse i 2015 indarbejdes på lov om
tillægsbevilling for 2015. Der vil blive oprettet en ny konto
på finansloven på lov om tillægsbevilling.
De statslige mindreudgifter til boligydelse i
2015 indarbejdes på lov om tillægsbevilling for 2015
på konto 15.31.01.10. : Boligydelse til pensionister.
De statslige merudgifter til boligsikring i
2015 indarbejdes på lov om tillægsbevilling for 2015
på konto 15.31.02.10. : Boligsikring.
Lovforslaget vil medføre øget
sagsbehandling i kommunerne, da der må forventes et
øget antal ansøgninger om supplement til personer med
brøkpension samt et øget antal ansøgninger om
hjælp efter aktivloven til personer uden ret til
folkepension.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
regionerne.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre, at der vil
være flere flygtninge, der har behov for at ansøge
kommunen om supplement til en nedsat folkepension, og flere der vil
søge hjælp efter aktivloven, fordi de ikke har ret til
folkepension.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring som følge af et
ønske om en hurtig fremsættelse af lovforslaget efter
regeringens tiltrædelse. Lovforslaget vil umiddelbart efter
1. behandlingen af lovforslaget blive sendt i høring med
frist den 5. august 2015. Høringen sendes til
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
KL, Udbetaling Danmark, Socialchefforeningen,
Dansk Socialrådgiverforening, Ældre Sagen, Danske
Seniorer, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Foreningen af statsforvaltningsjurister,
Institut for Menneskerettigheder og Dansk
Flygtningehjælp.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/
Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget om harmonisering af regler for
opgørelse af bopælstid for folkepensionister
skønnes at medføre samlede offentlige mindreudgifter
(før skat og tilbageløb af moms og afgifter) på
0,8 mio. kr. i 2015, 7,3 mio. kr. i 2016, 14,6 mio. kr. i 2017 og
24,3 mio. kr. i 2018. De statslige mindreudgifter skønnes
til 1,5 mio. kr. i 2015, 13,5 mio. kr. i 2016, 27,0 mio. kr. i 2017
og 44,9 mio. kr. i 2018. De kommunale merudgifter skønnes
til 0,7 mio. kr. i 2015, 6,2 mio. kr. i 2016, 12,4 mio. kr. i 2017
og 20,6 mio. kr. i 2018. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Øgede administrative byrder for
kommuner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Flere ansøgninger om supplement til
personer med brøkpension og flere ansøgninger om
hjælp efter aktivloven til personer uden ret til
folkepension. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler sidestilles ved
optjening af ret til førtids- og folkepension
bopælstid i oprindelseslandet med bopæl her i riget for
personer, der har fået opholdstilladelse efter §§ 7
eller 8 i udlændingeloven. Det samme gælder andre
lande, hvori den pågældende har haft bopæl
på et grundlag svarende til det, der er nævnt i §
7 i udlændingeloven. Tilsvarende gælder ved
opgørelse af mindstebopælstiden på 3 år,
jf. lovens § 4. Den gældende bestemmelse omfatter
således både opgørelse af bopælstid ved
tilkendelse af førtidspension og ved tilkendelse af
folkepension.
Det foreslås i stk.
1, at opgørelse af bopælstid for ret til
folkepension ved folkepensionsalderen, for personer som har
fået opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i
udlændingeloven, harmoniseres med opgørelsen af
bopælstid for danskere og andre udlændinge. Det
betyder, at der som udgangspunkt alene optjenes ret til
folkepension på baggrund af bopælstiden her i riget i
optjeningsperioden, og at retten til folkepension for flygtninge
også er betinget af mindst 3 års fast bopæl her i
riget i optjeningsperioden. Flygtninge, der ankommer til landet
efter det fyldte 62. år (i forhold til den gældende
folkepensionsalder på 65 år), vil dermed ikke kunne
opnå ret til folkepension, da betingelsen om 3 års fast
bopæl her i riget i optjeningsperioden ikke kan opfyldes.
Disse flygtninge kan i stedet for folkepension være
berettiget til integrationsydelse og kontanthjælp efter 7
års bopæl i landet. Når der er opnået ret
til kontanthjælp, udbetales denne efter aktivlovens §
27, og udgør et månedligt beløb, der svarer
til, hvad der ydes en gift folkepensionist uden andre
indtægter end folkepensionen.
Efter forslaget er det alene i forhold til
opgørelse af bopælstid for folkepension, at
optjeningsreglerne ændres for flygtninge. Flygtninge vil
således fortsat få godskrevet bopælstid i
oprindelseslandet, hvis der skal tilkendes
førtidspension.
Det foreslås, at stk. 2-4 gælder uændret.
Bestemmelserne finder efter de gældende regler både
anvendelse ved opgørelse af bopælstid for personer,
der tilkendes førtidspension og folkepension. Efter den
gældende § 9, stk. 2, i lov om social pension, anvendes
§ 9, stk. 1, i lov om social pension, uanset om den
pågældende opnår dansk indfødsret. Efter
den gældende regel i § 9, stk. 3, i lov om social
pension, anvendes § 9, stk. 1, i lov om social pension, kun
så længe, den pågældende har fast
bopæl her i riget. Efter den gældende § 9, stk. 4,
i lov om social pension, anvendes § 9, stk. 1, i lov om social
pension ikke for perioder, hvor der er ret til social pension fra
oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i stk. 1.
Som en konsekvens af forslaget om at
indskrænke personkredsen i § 9, stk. 1, i lov om social
pension til alene at omfatte personer, der tilkendes
førtidspension, vil folkepensionister som udgangspunkt ikke
være omfattet af disse bestemmelser.
Det foreslås i stk.
5, at reglerne i stk. 2-4 finder tilsvarende anvendelse,
når en førtidspensionist overgår til
folkepension fra folkepensionsalderen. Det fremgår af §
5, stk. 3, i lov om social pension og § 6 i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., at pensionen ved overgangen fra
førtidspension til folkepension udbetales med samme antal
fyrretyvendedele, som pensionen hidtil har været fastsat med.
Denne ret vil efter forslaget blive opretholdt, således at
pensionister, der har fået sidestillet bopælstid ved
tilkendelsen af førtidspension, bevarer denne ved overgang
til folkepension. Folkepensionister, der har bevaret denne ret, er
efter forslaget omfattet af de samme regler som
førtidspensionister efter forslaget til lovens § 9,
stk. 2-4.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. september 2015.
Det foreslås i stk.
2, at der fastsættes en overgangsordning,
således at loven ikke finder anvendelse ved opgørelse
af optjeningsgrundlaget for ret til folkepension for flygtninge,
som er meddelt ophold i Danmark efter udlændingelovens
§§ 7 og 8, som er indrejst i Danmark før lovens
ikrafttræden, og som når folkepensionsalderen
før den 1. januar 2021. For en sådan opgørelse
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Den hidtil gældende § 9 i lov om
social pension finder således fortsat anvendelse for
flygtninge, der har fået opholdstilladelse efter §§
7 eller 8 i udlændingeloven, og som når
folkepensionsalderen før 1. januar 2021.
Overgangsperioden knyttes til
folkepensionsalderen og ikke til ansøgningstidspunktet for
folkepension. Herved får en eventuel udsættelse af
ansøgning om folkepension ikke betydning for, om den
pågældende er omfattet af overgangsreglen. En
ansøgning om folkepension kan være udsat på
grund af arbejde, sygdom, forglemmelse eller andre
årsager.
Overgangsordningen for herboende flygtninge betyder, at disse
personer ikke får ændret i deres ret til folkepension
med en meget kort frist. Desuden kan de herboende flygtninge, der
ikke er omfattet af overgangsreglen, nå at optjene mindst 5
år yderligere set i forhold til lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Overgangsordningen er således
fastsat at gælde til 1. januar 2021 - det samme tidspunkt,
som var fastsat i overgangsordningen i lov nr. 1603 af 22. december
2010. Folkepensionsalderen er 66 år den 1. januar 2021.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 10 af 12. januar 2015, som
ændret ved § 32 i lov nr. 174 af 24. februar 2015 og
§ 5 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. § 9 affattes således: | § 9. Ved
opgørelse af bopælstid for en person omfattet af
§ 2, stk. 2, nr. 2, sidestilles bopæl i
oprindelseslandet med bopæl her i riget. Det samme
gælder andre lande, hvori den pågældende har haft
bopæl på et grundlag svarende til det, der er
nævnt i udlændingelovens § 7. Stk. 2. Stk. 1
finder anvendelse, uanset om den pågældende opnår
dansk indfødsret. Stk. 3. Stk. 1
anvendes kun, så længe den pågældende har
fast bopæl her i riget. Stk. 4. Stk. 1
anvendes ikke for perioder, hvor der er ret til pension fra
oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i stk.
1. | | "§ 9. Ved
opgørelse af bopælstid for personer, der tilkendes
førtidspension, og som er omfattet af § 2, stk. 2, nr.
2, sidestilles bopæl i oprindelseslandet med bopæl her
i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag
svarende til det, der er nævnt i § 7 i
udlændingeloven. Stk. 2. Stk. 1 finder anvendelse, uanset om den
pågældende opnår dansk indfødsret. Stk. 3. Stk. 1
anvendes kun så længe, den pågældende har
fast bopæl her i riget. Stk. 4. Stk. 1
anvendes ikke for perioder, hvor der er ret til pension fra
oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i stk.
1. Stk. 5. Stk. 2-4
finder tilsvarende anvendelse, når en person er
overgået fra førtidspension til folkepension ved
folkepensionsalderen, jf. § 5, stk. 3 i denne lov og § 6
i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v." | | | | | | | § 2 | | | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2015. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse ved opgørelse af optjeningsgrundlaget
for ret til folkepension for udlændinge, som er meddelt
ophold i Danmark efter udlændingelovens §§ 7 eller
8, som er indrejst i Danmark før lovens ikrafttræden,
og som når folkepensionsalderen før den 1. januar
2021. For en sådan opgørelse finder de hidtil
gældende regler anvendelse. |
|