Skriftlig fremsættelse (3. juli
2015)
Udlændinge-, integrations- og
boligministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Indførelse af
en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til
uddannelses- og kontanthjælp m.v.)
(Lovforslag nr. L 2)
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge asyl i Danmark. Samtidig
ønsker regeringen at give nytilkomne flygtninge og
udlændinge et større incitament til at arbejde og
blive integreret i det danske samfund.
Mange forhold har betydning for hvor mange
asylansøgere, der kommer til Danmark, blandt andet det
samlede antal asylsøgere, der søger til Europa,
asylpraksis og økonomiske vilkår i de enkelte
lande.
I første omgang fremsættes tre
lovforslag, som reducerer den økonomiske fordel ved at
få asyl i Danmark: Indførelse af en
integrationsydelse, genindførelse af optjeningsprincippet
for ret til børnetilskud og børne- og ungeydelse for
flygtninge og en harmonisering af optjeningsreglerne for
folkepension.
Dette lovforslag vedrører
indførelse af integrationsydelse i stedet for
uddannelseshjælp eller kontanthjælp for nytilkomne
flygtninge og familiesammenførte udlændinge og
personer, der ikke har boet i Danmark gennem en længere
periode.
Formålet med lovforslaget er at give
nytilkomne udlændinge et større incitament til at
arbejde og blive integreret i det danske samfund. Det er
således regeringens opfattelse, at det forholdsvist
høje niveau for sociale ydelser til flygtninge og
udlændinge i sig selv udgør en barriere for bedre
arbejdsmarkedstilknytning og en mere vellykket integration.
På den baggrund vil regeringen med
dette lovforslag gøre det til en betingelse for retten til
uddannelseshjælp og kontanthjælp, at ansøgeren
lovligt har opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst 7 år
ud af de seneste 8 år. Personer, der ikke opfylder denne
betingelse, vil i stedet kunne modtage integrationsydelse.
Integrationsydelsen vil være på niveau med
uddannelseshjælp (som bygger på SU-systemets satser) og
uden mulighed for aktivitetstillæg.
Samtidig ønsker regeringen, at
nytilkomne udlændinge skal have en positiv tilskyndelse til
at integrere sig i det danske samfund. Regeringen ønsker
således, at flygtninge og indvandrere lærer dansk
så hurtigt som muligt for dermed at forbedre mulighederne for
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om,
at modtagere af integrationsydelse efter ansøgning skal have
ret til et tillæg på op til 1.500 kr. pr. måned,
når de har bestået danskprøve mindst på
niveau med prøve i Dansk 2 eller FVU-læsning trin
2. Personer, som allerede har et eksamensbevis fra det danske
uddannelsessystem (folkeskolens afsluttende prøve i dansk
med karakteren 2 eller tilsvarende eller højere niveau), vil
efter ansøgning have ret til dansktillæg uden
yderligere prøve.
Forslaget skønnes at indebære
offentlige mindreudgifter på 13,5 mio. kr. i 2015, 366,7 mio.
kr. i 2016, 550,3 mio. kr. i 2017, 506,9 mio. kr. i 2018, 452,2
mio. kr. i 2019 og 391,0 mio. kr. årligt fuldt indfaset
inklusive adfærdsmæssige konsekvenser og efter skat og
tilbageløb.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. september 2015. De foreslåede
ændringer vil gælde for personer, der lovligt tager
ophold her i riget efter lovens ikrafttræden, dvs. fra og med
den 1. september 2015. De hidtil gældende regler vil
gælde for personer, der har lovligt ophold her i riget
før lovens ikrafttræden. Personer, der
efterfølgende tager ophold uden for riget, bliver omfattet
af denne lov.
Af hensyn til lovforslagets hastende
karakter skal jeg anmode om, at lovforslaget 1. behandles samme dag
som fremsættelsen den 3. juli 2015.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring som følge af et
ønske om en hurtig fremsættelse af lovforslaget efter
regeringens tiltrædelse. Lovforslaget vil umiddelbart efter
1. behandlingen af lovforslaget blive sendt i høring med
frist den 5. august 2015.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.